Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Євген ХАЙНАЦЬКИЙ
Пару місяців тому – навесні – серед туристичної громадськості побутувала думка: незважаючи на різке зниження туристичних потоків навесні та на початку літа, пік сезону «все розставить по місцях»: спрацює відкладений попит, і громадяни України почнуть купувати туроператорські тури якщо не в минулорічному обсязі, то, принаймні, ненабагато в меншому.
Насправді, «провал» на Травневі свята по авіаційних туроператорських програмах досягнув цього року 50-60% по відношенню до аналогічного періоду минулого року. Проте туроператори підняли чартери з початку червня – на Чорногорію, Грецію, Хорватію, Болгарію, Іспанію та Туніс – хоча й не з такою інтенсивністю, як минулого року. Бо ж, мовляв, літо настало, дітей треба оздоровлювати, та й дорослі без відпочинку не обійдуться... Тим не менше, станом на сьогодні, й ці обсяги виявились завеликими, тому туроператори мусили йти на оптимізацію програм. Тобто на скорочення авіарейсів за рахунок їхнього «ущільнення». Причому в найбільшому ступені рейси скоротилися з регіонів України.
Зазвичай, коли відбуваються такі речі, ціни на пакети зростають: можливостей для вильоту стає менше, відтак туристи купують дорожчі пакети. Цього року такого не відбулося: туроператори прагнули «розкачатися» після провальної весни та стали продавати свої тури за невисокими цінами. Тобто, опти-мізовані рейси виявились майже заповненими, але за рахунок недоотриманих надходжень. Іншими словами, туроператори зазвичай заробляють гроші в літній сезон, щоб більш-менш спокійно протриматися в міжсезоння та підтримувати нормальну роботу взимку.
Далі давайте проаналізуємо сезон з точки зору вартості продукту. Різкий стрибок курсу гривні на початку року по відношенню до долара та євро призвів до того, що гривнева вартість відпочинку різко подорожчала. Тож туроператори сьогодні не можуть адекватно піднімати ціни на липень-серпень: якщо, скажімо, двотисячедоларовий тур більш-менш спокійно купували минулого року за 15-16 тисяч гривень, то сьогодні той самий тур коштуватиме вже близько 25 тисяч гривень! При тому, що у більшості громадян України зарплати до долара чи євро не прив'язані... Тому туроператори мають утримувати адекватні ціни – щоб їхній продукт купували. А саме: формувати тури з проживанням в готелях нижчих категорій. Іншими словами, якщо минулого року двотися-чедоларовий тур (не забуваємо, тоді це було еквівалентом 15-тисяч гривень) передбачав проживання в 4-, а то й 5-зірковому готелі, то зараз тур за цю ж саму ціну в гривнях базуватиметься на «трійках», а подекуди й на «двійках».
Звичайно, в арсеналі туроператорів залишаються й тури з традиційно високою комфортністю проживання. Однак попит на такі тури в сьогоднішніх умовах устрімлюється до нуля...
Та знову ж таки, кількість номерів у недорогих готелях є обмеженою, станом на середину червня на період липень – серпень практично всі вони законтрактовані. Відтак, судячи по стопах у готелях, традиційний відпочинок для українців стає дорогим задоволенням...
Що в такому випадку відбувається на масових напрямках? На бортах чартерних рейсів спостерігається недозавантаження: десь з 20-25 липня до кінця першої декади серпня на бортах є вільні місця.
Та й тури можна було купити на той період – інша річ, що за гроші, які не задовольняють більшість потенціальних клієнтів. У той час як на середину липня рейси були практично заповнені.
Не порадував і болгарський напрямок: станом на середину липня спостерігалося заповнення чартерних бортів на 80-85%. Така ж сама картина спостерігалася й на рейсах у Чорногорію. Для чартерних перевезень це не так вже й багато – адже економіка такого перевезення розраховується, виходячи з мінімуму вільних місць на борту. До того ж, Болгарія та Чорногорія – це одні з найдешевших, а відтак і найдоступніших туристичних напрямків для українців за сучасних умов. Зауважу також, що перед початком сезону прогнозувався бум саме на цих напрямках...
Те ж саме можна сказати і про Батумі – туди літають регулярні рейси авіакомпаній МАУ та «Янейр». Ці рейси заповнюються непогано, проте все одно менше розрахункової величини – притому, що морський відпочинок у Грузії за ціною еквівалентний Болгарії. Звідси висновок: ціни на операторські тури навіть на найдешевші напрямки сьогодні «кусаються», й масовий турист платити за них не готовий.
Як може розвиватися ситуація далі? Я свідчу: якщо туроператори не переглянуть кардинально стратегію ціноутворення своїх про¬грам, вони недоотримуватимуть доходи. Відтак на значну кількість туристичних компаній чекають досить неприємні речі: скорочення персоналу, секвестрування офісних площ, перехід до онлайн-спілкування з клієнтами... А також скорочення програм у майбутньому: я не виключаю, що деякі з великих туроператорів повернуться до моно- чи двонаправленості: наприклад, лише Туреччина та Єгипет, або інші напрямки.

Дмитро СЄРОУХОВ, виконавчий директор туроператора Join UP!:
Загальний обсяг продажів у нашій компанії у червні нинішнього року виріс на 20%, відтак говорити про якісь зменшення немає підстав. Інша річ, що відсоток зростання міг би бути значно більшим, оскільки туроператор Join UP! щороку збільшує обсяги більше, ніж удвічі.
У липні ми ввели до свого портфелю один з найсильніших напрямків – Туреччину. Також хотів би зазначити, що нашими новин¬ками літнього сезону стали Іспанія, Італія та Грузія. Не сумніваюся, що усе це позитивно позначиться на результатах літнього сезону. Утім, на його початку ми, як і всі гравці туристичного ринку, провели оптимізацію своїх чартерних програм. Проте вона торкнулася лише східного регіону України – через настабільність, яка, на жаль, присутня в тій частині нашої держави.

 

Сергій ЗУБАРЕВ, комерційний директор туроператора NEWS Travel:
Починаючи з березня, ми коригували нашу політну програму, оптимізуючи чартерні рейси та скасовуючи їх на ті напрямки, куди попит є незначним. Адже задача, що постає перед будь-яким туроператором, у тому числі й перед нами, є досить простою: привести кількість рейсів у відповідність до кількості туристів. А от зробити таке й не помилитися – це вже творча робота.
Я вважаю, що нашій компанії вона вдалася: наші оптимізовані рейси заповнюються добре, повітря ми не во¬зимо, та й перспективи на залишок сезону здаються нам непоганими: станом на другу декаду липня ми вважаємо, що за рахунок прибутків від літнього сезону ми зможемо компенсувати збитки від падіння турпотоку навесні.
Хотів би зазначити, що по нашій компанії на деяких
напрямках спостерігається зростання туристичного потоку. Наприклад. на Болгарію – адже ця країна виявилась чудовим замінником анексованого Криму. Навіть візовий режим не заважає: візи оформлюються швидко, консульства не виставляють завищених вимог та практично нікому не відмовляють. Тому на Болгарію ми рейсів практично не скасовували. Так само ми спостерігаємо зростання турпотоку до Чорногорії та Кіпру – як на безвізових напрямках. Максимальне ж зниження турпотоку через нашу компанію спостерігається на традиційних візових напрямках – Іспанії та Греції.
 

назад >>>