Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

На грудневій зустрічі з туристичними журналістами, яка вже стала традиційною, директор представництва Польської туристичної організації в Україні Влодзімеж Щурек озвучив попередні дані щодо потоків наших співгромадян до Польщі: відповідно до цих даних, загальний потік громадян України до нашої західної сусідки збільшився протягом 2015 року на 27%. Що ж до саме туристичного потоку то тут показники значно скромніші, проте зростання також спостерігається: 2015 року до Польщі приїхало на 3.6% більше туристів, ніж 2014-го (при цьому 2014 року зменшення турпотоку також не спостерігалося -Ред). Переважна більшість цього туристичного потоку складалася з індивідуальних туристів: за допомогою туристичних компаній Польщу відвідало хіба що 15% від загального турпотоку із України. Причин такого стану є кілька: це і відносна доступність консульських послуг в дипломатичних установах Польщі, й невелика відстань між нашими країнами, й наявність родинних та дружніх зв'язків між громадянами наших держав, порівняно невисока вартість туристичних послуг у Польщі, а також широкі можливості для безпосереднього їх резервування. Як би там не було, інтерес до Польщі у громадян України щороку збільшується, а ймовірне скасування обов'язкових візових вимог з боку ЄС для наших співвітчизників різко збільшить кількість від¬відувань саме східноєвропейських держав Євросоюзу. В першу чергу - Польщі, у тому числі й за допомогою туристичних компаній.
Отже, туристичному бізнесу - й українському, й польському - варто готуватися до різкого зростання турпотоку вже сьогодні. У цій статті ми познайомимо читачів УТ із можливостями східнопольського міста Люблін - своєрідною брамою, що відкриває для українців шлях не тільки до Польщі, але й далі - на Захід.

Місто Унії
Як і в кожного прикордонного міста, що розташувалось на межі імперій та геополітичних чинників, історія Любліна була надзвичайно буремною. Перші писемні згадки про Люблін датуються 1198 роком, проте археологічні дані свідчать, що постійні поселення людей виникли тут значно раніше - принаймні у VI столітті нашої ери. 1205 року Люблін безуспішно штурмував галицький князь Роман Мстиславович, 1241-го його захопили та, як водилося в ті часи, зруйнували війська монгольського хана Батия, а вже 1244-го, після нашестя союзного війська литовців, прусів та ятвягів, місто завоював король Данило Галицький, після чого розпорядився почати будівництво потужних укріплень. 1317 року Люблін отримав Магдебурзьке право, 1341 року - рівно через століття після хана Батия - польський король Казімеж ІІІ Великий розбив під його стінами його нащадків - ординське військо.
Протягом наступних двох століть - XV та XVI -Люблін процвітав, а от у XVII місту як слід дісталося польсько-українська війна 1648-54 років, потім низка «Потопів», тобто польсько-шведських війн, призвели до занепаду міста, та й усього краю, тож 1703 року король Август ІІ Фрідріх надає Любліну привілеї, що підносять його статус до рівня Кракова.
У результаті останнього розділу Польщі (1795) Люблін дістався Австрії, проте після остаточної поразки Наполеона, зафіксованої на Віденському конгресі 1815 року, Люблінське воєводство відійшло до Росії. Але найголовнішою подією, яка на кілька сотень років наперед визначила майбутнє Польщі та України, стала Люблінська унія 1569 року - об'єднання в одну Річ Посполиту Польського королівства та Великого князівства Литовського, до складу якого тоді входили й українські землі.

Туризм - галузь молода
Як не дивно, за часів «народної» Польщі, Люблін не вважався туристичним центром, незважаючи на значну кількість історичних та культурних пам'яток. Туризм тут почали розвивати вже у ХХІ столітті. Варто зазначити, що місцева влада, використовуючи допомогу з боку Євросоюзу, членом якого Польща стала 2004 року, досягла в цьому неабияких успіхів: сьогодні Люблін вважається одним із найважливіших та найпривабливіших туристичних центрів Східної Польщі. У тому числі й для громадян України, що обумовлене географічною близькістю Любліна до українсько-польського кордону, порівняно невисокими цінами на готельні послуги та наявністю значної кількості туристичних принад в околицях міста. Так само на туризм впливає й наявність у Любліні значної кількості вищих навчальних закладів, де навчаються українські студенти (їх тут навчається багато, й українську мову на вулицях Любліна можна почути досить часто) - адже їхні родичі та друзі із задоволенням приїжджають до них у гості, вносячи вагомий внесок у в'їзну туристичну статистику Люблінського воєводства.
Через те, що туризм у Любліні почав розвиватися порівняно недавно, його туристичні зони ще не набули такої собі рафінованості подібно до Старого Міста Кракова. Навіть на території люблінського Старого Міста ще є житлові будинки, деякі з них ще не реставровано. А проте процес триває, щороку в місті та поза ним відкриваються нові туристичні об'єкти, які приваблюють сотні тисяч туристів кожного року. Звичайно, за показниками турпотоків Люблін із Краковом порівнювати поки що не можна. Але динаміка їх розвитку є досить таки позитивною, у тому числі й за рахунок гостей із України.

ДО РЕЧІ
Люблін - одне з нечисленних міст у Польщі, де функції електротранспорту замість трамваїв виконують тро¬лейбуси. Цікаво, що цей вид транспорту використовується й у якості екскурсійного: містом прокладено кілька туристичних тролейбусних маршрутів, на яких курсують спеціально пристосовані вагони з відповід¬ним обладнанням. Люблінські тролейбуси є гібридним транспортом - частину своєї траси вони здатні проїжджати автономно, без підключення до контактної мережі - ця можливість використовується як на звичайних, так і на екскурсійних маршрутах.

Як дістатися до Любліна
2011 року в передмісті Любліна Свіднік відкрився міжнародний аеропорт, куди в основному прибувають рейси ірландського лоукостера Ryanair та, зрозуміло. Польського національного авіаперевізника LOT. Рейсів із України тут поки що немає, хоча, на думку редакції УТ, сполучення на кшталт Київ - Люблін чи Львів - Люблін не завадило б. Потрапити до Любліна з території України можна й залізницею - через вокзал Люблін-Ґлувни проходить маршрут міжнародного потяга Київ - Варшава, проте через недолугу політику Укрзалізниці щодо дистриб'юції міжнародного залізничного контенту та тарифоутворення цей спосіб користується популярністю хіба що в українських контрабандистів, проте не в туристичної громадськості.
Найпростіший спосіб потрапити до Любліна з території України - скористатися автобусами міжнародного сполучення. Будь-який автобус, що прямує до Варшави, заходить до Любліна. Зокрема, з Києва, Одеси, Львова до Варшави через Люблін курсують автобусні експреси під брендом Ecolines, а починаючи з середини грудня, компанія Busfor, яку пов'язують з колишнім мером Києва Леонідом Черновецьким, відкрила власний регулярний рейс Київ - Варшава через той-таки Люблін. Вартість проїзду цим рейсом з Києва до Любліна складає 500 грн в один кінець (80 злотих станом на 14 грудня 2015 р.).
Дістатися до Любліна у найдешевший спосіб можна, використовуючи інфраструктуру пішого переходу в Шегинях: від львівського залізничного вокзалу до КПП можна доїхати маршруткою (34 грн. 2 години) або електричкою (11 грн + 2 км пішки від платформи «Державний кордон України»), перетнути кордон пішки, за 2 злотих маршруткою дістатися до залізничного вокзалу «Пшемишль-Ґлувни», звідки з 2 пересадками можна потрапити до Любліна. Вартість квитка складе у цьому випадку 31.2 злотих. Проїзд автобусом за цим самим маршрутом є трохи дорожчим (близько 40 злотих), але швидшим (3 год. 40 хв., у той час як час в електричках займе 4 год. 39 хв.). Навряд чи це є зручним способом доїзду до Любліна, проте не виключаємо, що серед клієнтів читачів УТ знайдуться й прихильники такого способу.

ДО РЕЧІ
Як і будь-де у Європі, система оплати проїзду в міському транспорті є досить складною й де в чому заплутаною. Наприклад, разовий квиток для проїзду в тролейбусі чи автобусі коштує 3.20 злотих, при цьому мінімальна вартість пересадкового квитка складає 2.80 злотих. Але термін дії такого квитка складає усього лише 30 хвилин від моменту компостування. Детальніше ознайомитися зі схемою міського та приміського транспорту Любліна можна на сайті ztm.lublin.eu, тим більше, що там є українська версія.

Турпродукт: базуємось у Любліні
На готельній базі Любліна туроператори цілком можуть будувати екскурсійні та екскурсійно-релаксаційні продукти економ-класу. Наприклад, такий: відповідно до побажань клієнтів, програму може бути розширено або, навпаки, скорочено. Економія порівняно з самостійним бронюванням туристичних послуг досягатиметься за рахунок операторських знижок на готелі, надання інформації щодо можливості знижок на харчування, а також на екскурсійні програми шляхом співпраці з Люблінським центром туристичної інформації.
Також варто наголосити на можливостях шопінгу в торговельних центрах Любліна: за рахунок скороченої логістики та в середньому нижчих, ніж у Варшаві чи Кракові, цін, торговельні центри столиці Люблінського воєводства цілком здатні привабити значну кількість українських туристів.
 

назад >>>