Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

TPG стає більше
Щороку перед початком туристичного сезону в галузі починається ажіотаж: туроператори презентують, агенти уважно вивчають, ЗМІ та соцмережі інтенсивно поширюють інформацію про нові чартерні програми. Усі, як один, випромінюють оптимізм, переконуючи кожного, хто погоджується це слухати, в тому, що їхні програми є найнадійнішими, найстабільнішими, найдешевшими, найякіснішими та ще най-най-най... Ну й, звичайно, програми туроператора ім'ярек обов'язково, за будь-яких умов відбудуться - це сумніву не піддається.
Квітень 20і6 року не став винятком: протягом першої декади практично всі гравці ринку туроператорських послуг оголосили про свої нові авіаційні чартерні програми. При чому дехто з них виходить у новий сезон із новаціями. Так, один з найбільших вітчизняних туроператорів - TPG - 7 квітня у столичному аеропорту «Жуляни» презентував чартерну політну программу одразу до 7 країн: до Туреччини (Бодрум, Даламан, Анталья), Болгарії (Бургас), Греції (Крит, Пелопоннес), Кіпру (Пафос), Чорногорії, Албанії та Мальти. Вильоти здійснюватимуться не тільки з Києва, але й з Харкова (Бургас, Тіват) та Львова (Бургас) літаками авіакомпанії Bravo Airways, що належить до авіаційної групи засновника UM Air Родріга Мерхежа. Авіаперевізник має у своєму розпорядженні 2 літаки MD-82/83 та один Boeing 737, які базуватимуться у «Борисполі», «Жулянах» та аеропорту Харкова. Старт цьогорічної авіачартерної програми планується 29 квітня - того дня відбудеться рейс з Києва до кіпрського аеропорту «Пафос», а закриття - 29 жовтня, коли до столиці повернеться борт Bravo Airways з Антальї. На підтвердження події TPG у співробітництві зі столичним аеропортом «Жуляни» та згаданим авіаперевізником запросили на урочисте прибуття одного з літаків Bravo Airways представників туристичних агенцій та профільних журналістів, влаштувавши для них спеціальну програму, яка, крім усього іншого, включала відвідування щойно прибулого в «Жуляни» «МакДоннел - Дугласа», частування фірмовим «авіаційним» тортом та, зрозуміло, великою кількістю дуже гарних і правильних слів на тему «чому організатори івента є кращими за інших».

«Жуляни» задля економії?
Утім, публіка на таких заходах зазвичай збирається професійна та в'їдлива, тому одними здравицями й славослів'ям не обійшлося. Навіть у своєму прес-релізі компанія TPG вказала буквально таке: «для українських пасажирів нова чартерна програма означає не тільки нові пропозиції від провідної туристичної компанії на популярні напрямки, але й більш вигідні ціни на тур у зв'язку зі збільшенням конкуренції серед операторів ринку». Отже, організатори програми особливо не приховують, що заповнювати свої чартери вони збираються за рахунок «відтягування» клієнтів від своїх конкурентів за рахунок «більш вигідних цін», тобто, оптимізації собівартості пропонованого продукту та зниження рентабельності власної діяльності.
Чи є в TPG підстави для таких сподівань? Безумовно, є: адже новації, які компанія представила ринку в організації цьогорічної польотної програми, однозначно свідчать на користь саме цього припущення. Так, у загальному випадку обслуговування в «Жулянах» для літаків є дешевшим, ніж у «Борисполі», тому перехід до міського столичного аеропорту знижує собівартість операторського продукту (до цього року чартерні програми TPG виконувалися рейсами МАУ та Windrose, які базуються в аеропорті «Бориспіль» - Ред.) Та й, не сумніваємось, одна з авіакомпаній Родріга Мерхежа запропонувала партнерові «смачніші» умови під таку масштабну програму. Ну й, на десерт, для туристів, які куплять тури від TPG та оберуть виліт зі столиці, аеропорт «Жуляни» однозначно зручніший, ніж «Бориспіль».
Варто, однак, поставити собі питання: чи є підстави для реалізації проголошеної програми в повному обсязі? Чи знайде неодноразово згаданий туроператор необхідну кількість клієнтів, щоб рентабельно завантажити усі проголошені чартери? Адже конкуренти також склали й оголосили свої програми, й у них також знайдуться «родзинки» для своїх клієнтів - як чинних, так і потенційних. Наприклад, турецький туроператор Anex Tour придбав авіакомпанію «ЮТейр Україна», здійснивши її ребрендинг - тепер вона носить назву Azur Ukraine. Більше того, через послідовну політику «вичавлювання» турецького бізнесу з Росії цей туроператор розглядає питання про переведення флоту російської авіакомпанії Azur до інших держав, зокрема й до України. Наявність власної авіакомпанії у структурі туристичного холдингу є суттєвою перевагою перед конкурентами, в тому числі й у галузі ціноутворення - про це свідчить досвід таких провідних туроператорів світу, як, наприклад, Thomas Cook чи TUI. Тому в нас немає жодного сумніву, що на здешевлення турів від TPG знайдуться й аналогічні інструменти від Anex Tour, та й інші туроператори не пастимуть задніх у цих питаннях.
 
Кого возитимуть чартери?
Тож повернемось до поставленого трохи вище питання: чи вистачить споживачів на усе пропоноване розмаїття туристичного продукту? Так, за прогнозами аналітиків, 2016 року в Україні очікується невеличке зростання економіки (на рівні 1-2%). Яке, зрозуміло, призведе й до певного підвищення попиту на тур-операторський продукт. Проте зауважимо, що попит жодним чином не зросте в рази - він просто не може бути неадекватним до темпів економічного розвитку. Тим часом, туроператори збільшують свої програми саме у рази. Візьмемо, наприклад, поки що екзотичний для українського ринку напрямок - Албанію: минулого року туди з Києва літав чартер, піднятий туроператором «Феєрія». Злі язики кажуть, що згадана компанія, хоч і завершила програму вчасно, не вдаючись до модних нині «оптимізацій», тобто скорочення кількості та об'єднання рейсів, тим не менше, зазнала чималих збитків на цьому напрямку. Правда це чи ні - крім власників «Феєрії» знають, скоріш за все, лише фіскальні органи. Тим не менше, цього року «Феєрія» збирається літати до Тірани не тільки з Києва, але й зі Львова, проте вже не одна: на албанський напрямок виявили бажання зайти вже неодноразово згадана TPG, «Альф» та львівський «Міст-тур». Схожа картина й на чорногорському напрямку: як і протягом багатьох попередніх років, до цієї невеликої країни з не дуже розвиненим готельним господарством заявлена значна кількість рейсів від різних операторів.
До чого це все призведе, загальновідомо: ближче до «діла», тобто до розпалу сезону, чартери «оптимізуватимуться», тобто скасовуватимуться вильоти з регіонів, «ущільнюватимуться» рейси, у тому числі й від різних операторів, час від часу на волю вириватиметься демпінг, «викидатимуться» у вільний продаж крісла на чартерах без жодної гарантії забезпечення «даху над головою» (що в Чорногорії досить-таки актуально)... Врешті-решт, більшість чартерів буде скасовано, й реально полетить лише обумовлена економічно їх кількість. Хоча усього цього можна було б не допустити ще до початку сезону - якби туроператори подолали власні амбіції та домовилися б із самісінького початку про економічно обґрунтовану кількість чартерів.
Зрозуміло, це не пішло б на користь авіакомпаніям - тому-таки Родрігу Мерхежу, наприклад. Проте цей українець ліванського походження володіє 22-ма повітряними суднами, більшість з яких працює на зовнішніх ринках, тобто за межами України. Отже, у випадку консолідації чартерних програм йому б довелося повертати в Україну не 3 додаткових літаки, а, скажімо, 2 чи 1 машину. Що ж до туроператорів, то вони за таких умов не втрачали б через усі перераховані вище чинники, й отримали б справедливу долю прибутків.
Та чомусь такий сценарій не реалізовується вже багато років поспіль. Й кожної весни професіонали галузі передивляються одну й ту саму виставу під назвою «Битва чартерних титанів» із апріорі передбачуваним фіналом.
 
Євген ХАЙНАЦЬКИЙ, директор компанії «Стиль Авіа»:
Наразі ми спостерігаємо збільшення чартерних програм на всіх популярних минулого року напрямках. Проте варто усвідомлювати, що це збільшення обумовлене не за рахунок підвищення реального попиту на відпочинок, а в більшому ступені політичними, іміджевими та подібними неекономічними факторами. Так, багато програм заявлено до Туреччини з розрахунку на те, що з огляду на тамтешню ситуацію (терористичні акти, військові дії в Сирії, що точаться у безпосередній близькості до турецьких кордонів, розрив відносин з Росією тощо) ажіотажу на цьому напрямку не буде. Проте такі очікування можуть перетворитися на кепський жарт, коли більшість турецьких готелів просто закриються через нерентабельність.
Економічні фактори також не сприяють розширенню чартерних програм, адже українські громадяни не збільшують свої статки, скоріше навпаки - вони біднішають. Відтак туристи шукають насамперед дешеві варіанти відпочинку. Туроператори ж, з метою якнайбільшого скорочення витрат, намагаються якомога сильніше скоротити витрати на переліт, вдаючись, зокрема, до послуг авіакомпаній, які тривалий час не здійснювали чартерних перельотів.
Збільшенню чартерних програм сприяють й іміджеві фактори. Хтось із туроператорів «виріс» та дозрів до окремих літаків. Хтось пішов далі та хоче мати власного незалежного перевізника на своїх рейсах. З іншого боку, дехто, як слід обпікшись у минулих сезонах, шукає, де можна якнайдешевше взяти блок крісел.
Усі ці фактори разом призвели до роздування ринку на таких напрямках, як Анталья, Тіват, Бургас. Батумі, Ларнака та Пафос, Тірана. Ці напрямки входять у топ найдешевших, тому саме на них спостерігається перена¬сичення ємності, й саме тут розгортатиметься основна боротьба за клієнта. Конкуренція лише збільшуватиметься: за місце під сонцем відбуватимуться жорсткі сутички. На мій погляд, у виграші залишаться туроператори, які домовляться між собою та об'єднають рейси, а також компанії, які з самого початку висловили готовність працювати у пулі.
Що ж на ринку відбуватиметься далі? У принципі, те ж саме, що й у минулих сезонах: скорочення політних програм, при цьому ринок сам відріже усі зайві ємності. Проте є у цьому сезоні й підстави для оптимізму: напри¬клад. я прогнозую збільшення обсягів виїзного організованого туризму на 20% по відношенню до минулого сезону, однак заявлені наразі програми значно перевищують ці 20% - мабуть, у великих гравців ринку й оптимізм великий.
 
Володимир ШВЕЦЬ, директор туроператора Adria Hit:
Чесно кажучи, цьогорічна ситуація з чартерними програмами в мене оптимізму не викликає. Знову, як і протягом минулих років, перед початком сезону туроператори презентують значну кількість авіачартерних програм на різноманітних напрямках, і знову ж більшість цих чартерів під час сезону «оптимізуватиметься» та скасовуватиметься. Так. маємо велику кількість чартерів на основ¬них напрямках літнього пляжного туризму: Туреччина, Греція, Кіпр, Чорногорія, Албанія, Болгарія. На деяких напрямках ця кількість занадто велика: наприклад, на Албанію заявлено цього року уп'ятеро більше чартерних рейсів, ніж минулого року. Також не будемо ще забувати про Туніс, який має сумну тенденцію відкладатися чи переноситися через недостатній попит. Згадаймо й про Туреччину, яка своїми нинішніми цінами та повністю безвізовим режимом відтягує на себе турпотік з інших напрямків. Плюс ще Іспанія, Італія. Авіакомпанія МАУ вже у середині квітня оголосила про вільний продаж частки крісел на чартер до Майорки - це вже тривожний дзвіночок як для цього напрямку, так і для всіх цьогорічних чартерних програм. Тому я переконаний, що в цій ситуації багатьом доведеться об'єднуватися з учорашні¬ми конкурентами або згортатися.
З іншого боку, на деяких напрямках ситуація не є настільки гострою й трагічною. Так, на Чорногорію цьо¬горічна пропозиція більша, ніж минулого року, але все ще перебуває у рамках допустимого, за виключенням регіональних програм. Хорватія ж, на мій погляд, демонструє баланс попиту та пропозиції. Також, варто взяти до уваги той факт, що багато хто з українських громадян цього року відпочиватиме в Україні і це пов'язано перш за все з курсом валют та платоспроможністю більшості наших співвітчизників. У той же час економічна ситуація у державі не настільки гарна, щоб ринок зміг «переварити» усі ці пропозиції. Отже, особливих підстав для оптимізму щодо виконання заявлених чартерів я не маю.

Ігор КОРОЛЕНКО, директор туристичної компанії «Загор'є»:
На мій погляд, велика кількість чартерів, що їх поставили українські туроператори - це однозначно позитивне явище. Вже хоча б тому, що стимулює розвиток ринку туроператорських послуг та спонукає туроператорів знаходити нові рішення та виводити на ринок нові продукти, привабливі для максимальної аудиторії. Тому я вважаю: ринкові потрібно більше чартерів - гарних та різних! Бо сам ринок їх і відсортує: хтось згорне чи припинить свою діяльність, а хтось виграє та розширить асортимент. Що ж до кінцевих споживачів, тобто туристів, які купують тур-операторський продукт, то для них така широка пропозиція - теж однозначно позитивне явище: вперше за багато років вони мають можливість реального вибору. Бо ніколи не було такого, щоб перед травневими святами турист не тільки мав можливість вільно полетіти, скажімо, до Антальї, але й обирати час вильоту. А цього року так і було: вильоти пропонувалися коли завгодно - хоч о 6-й ранку, хоч о другій дня...
Зрозуміло, що протягом сезону деякі туроператори муситимуть скорочувати свої програми, або й повністю їх скасовувати. При цьому певні незручності відчують деякі туристи - наприклад, їм доведеться змінити дати вильоту, категорію готелю чи курорт. Хоча я не сумніваюся, що агент, який продав клієнтові чартерний продукт, у випадку його скасування зробить усе від нього залежне, щоб турист все ж таки полетів на відпочинок-в іншому разі постраждає репутація агента.
Ну що ж, ринок є ринок, сентиментів він не терпить. Але давайте на мить замислимось: чи потрібні Україні 500 чи 1000 туроператорів? Може, у такий спосіб в Україні, нарешті, пішов реальний процес очищення та оптимізації ринку авіачартерних напрямків? 

 

назад >>>