Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Технології в туризмі є тим фактором, який змінює структуру ринку і прискорює зміни
Сьогодні в сегменті масового виїзного туризму переважає так званий класичний оперейтінг. За такої схеми оператори є організаторами всіх ланок турпакета: готелі, чартерний переліт, страховий поліс, трансфер і т.д. Схема ця складна і суперечлива. Туроператори майже завжди ризикують зіткнутися з нерівномірним попитом і іншими несприятливими факторами.
Величезна кількість мінливої інформації щодня надходить у департаменти операторів, що відають ціноутворенням: готелі оновлюють вартість, проводять акції, й це потрібно відображати на торгових онлайн-майданчиках, доносити до туристів. Рахунок щодоби змінюваних цінових позицій йде на тисячі.
Віднедавна спільноту турбізнесу турбує революційне питання - а чи виправдана така складна багатоступенева форма операторського бізнесу? «Все може бути набагато простіше - туристів перевозять регулярними рейсами авіакомпанії, готелі продаються безпосередньо через онлайн-системи, відпадає необхідність змінювати величезну кількість інформації», - припускають представники IT-сфери в туризмі, що пропонують динамічні тури.
 
Динамічні тури як тренд найближчого майбутнього
Онлайн-технології надають операторам й агентам можливість самостійно створювати динамічні пакети, які складаються з авіаперельоту, бронювання номера в готелі та послуг трансферу, екскурсій, враховуючи при цьому головний тренд сучасного туризму - персоналізацію. Під кожне окреме замовлення можна організувати оригінальну поїздку в будь-яке місце світу, уникнувши складних етапів створення індивідуального туру.
Online-системи нового типу отримують турпродукт безпосередньо з GDS, від лоукостерів, готелів і зарубіжних партнерів. Провайдери-постачальники пропонують моментальну відповідь на запит. У результаті агент чи турист можуть з легкістю самостійно вибрати послугу з будь-якого фільтру (ціна, рівень, місце розташування),забронювати будь-який готель світу, оплатити її і отримати підтвердження. Так само він може отримати оптимальний переліт, додати трансфер, екскурсію - і все це у реальному часі.
Деякі системи передбачають підтримку туриста, надаючи необхідні підтвердження для отримання шен-генських віз.
На ниві динамічного пакетування працюють компанії IATI, Travel-Life.PRO, ABS-online, Vitiana, Goodwin soft і інші. На думку експертів, динамічний туроперейтинг на сьогодні займає 10% ринку і має величезний потенціал.
 
Не поб'ються! Поки що?
Класичний та динамічний туроперейтинг на укра¬їнському ринку не схильні до конкуренції. Ринки, на яких оперують компанії масового туризму - Туреччина і Єгипет - мають своє розуміння дистрибуції і поки не готові до абсолютного онлайн-продажу. Український же оператор, підкоряючись заведеним правилам, пови¬нен мати своє перевезення, мережу збуту й готельну базу. Великі гравці слідом за «динамічними» системами прагнуть до того, щоб ціни на готелі були максимально «живими». Це, до речі, за словами агентів, стимулює туриста швидше приймати рішення про покупку.
Таким чином, туроператори, діяльність яких все ще відбувається в режимі оффлайн, незабаром будуть поставлені перед необхідністю «онлайнізаціі» своїх процесів. Це стосується в тому числі й великих, системних компаній зі значним обсягом контрактінгу. Для вирішення цього завдання існують три шляхи:
• Розробка власних туроператорских пакетів, в тому числі «онлайнізація» вже наявних, включаючи перебудову агентських модулів. Таким шляхом йдуть, наприклад, великі російські туроператори, такі, як «Бібліо Глобус» або «Наталі Турс», які, незважаючи на російсько-українську війну і повзучу переорієнтацію української економіки на Захід, все ж зберігають свої філії в Україні;
• Налагодження співпраці з системами на зразок IATI (яка, по суті, сама по собі є онлайн-туроператором). Такий шлях підходить для невеликих туроператорів, які бажають розширити свій ареал, або ж агентів, які хочуть спробувати туроператорського «хліба»;
• Співпраця з компаніями, що спеціалізуються на розробці спеціалізованого туроператорського софта (Мегатек, ТІТБІТ, Само Квантор та ін.). На наш погляд, це найшвидший і найефективніший шлях «онлайні-заціі» туроператорської діяльності - хоча й не найдешевший. Однак в умовах динамічної ситуації на ринку в більшості випадків в інвестиційні плани туроператорских компаній варто закласти витрати саме на таку співпрацю.

Анатолій ДЕМАШ, ІТ-директор компанії «ТІТБІТ»:
Для коректної класифікації туроператорського програмного забезпечення важливо розрізняти реалізовані в ньому функціональні частини (блоки завдань). Такими головними частинами є:
• Облік замовлень, послуг, клієнтів та контроль виконання;
• Облік взаєморозрахунків з покупцями та постачальниками;
• Оперативний та стратегічний аналіз результатів діяльності (бізнесу);
• Управління вартістю та квотами туристичного продукту;
• Онлайн-продаж туристичного продукту;
• Автоматизована взаємодія з партнерськими системами.
Принципова різниця між різними реалізаціями того чи іншого ПЗ для туристичного бізнесу визначається ще й такими параметрами:
• Підвид туристичного бізнесу - виїзний/в'їзний, індивідуальний/груповий, масовий відпочинок/екскурсійний/бізнес та інше;
• Специфіка наявних бізнес-правил для того сегменту, який автоматизується;
• Орієнтація оператора в розрізі вартості послуг та кіль кості замовлень. Як приклад - орієнтація на невелику кількість багатих клієнтів або орієнтація на масовий недорогий відпочинок; 
• Організаційна структура оператора (його територіальне розгалуження та інше).
Коли туроператорську діяльність стає невигідно провадити «вручну»? Якщо розглядати термін «неефективність» з точки зору ризиків фатальних розмірів (а не як зручність/ незручність), то це відбувається у двох випадках - при великій кількості замовлень (відповідно - покупців) або великій кількості товару (цінових пропозицій). В результаті несвоєчасної обробки інформації - і перше і друге може призвести до значних фінансових втрат.
Отже, після певної межі будь-який туроператор стикається з необхідністю автоматизувати свою діяльність. Дехто з таких компаній самостійно розробляє й запроваджує в життя такі системи. Але зауважимо, що розробка ПЗ для туристичної галузі потребує не тільки знань, пов'язаних з програмуванням, але й глибоких аналітичних знань, розуміння специфіки саме цього бізнесу (надзвичайно складного та динамічного!), знань в галузі стандартів міжсистемної взаємодії. Тому самостійна розробка програмного забезпечення ефективна лише при таких фінансових витратах, які можуть собі дозволити великі компанії - адже вона потребує залучення IT-спеціалістів різної спеціалізації (а не просто одного програміста і одного системного адміністратора). 

назад >>>