Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

 

Бориспіль викрили у монополізмі. Підприємство оштрафували на мільйони


 
Найбільший аеропорт країни порушив антимонопольне законодавство в сфері спеціалізованих послуг. Аеропорт Бориспіль обмежив конкуренцію на ринку наземного обслуговування, був визнаний винним і заплатить штраф у розмірі 12,78 млн грн. До такого рішення прийшов вчора Антимонопольний комітет України (АМКУ) після декількох років розслідувань.
У 2013 році група операторів, що працює на ринку спеціалізованих послуг, поскаржилася в АМКУ на Бориспіль. Причина полягала в тому, що аеропорт на думку заявників, вів подвійну гру, затягуючи узгодження документації, чим допоміг власній хендлінговій компанії. Керуючий партнер юридичного бюро ECOVIS Бондар і Бондар Олег Бондар (представляє інтереси хендлінгової компанії Інтеравіа) каже, що аеропорт всіляко затримував узгодження заявок на продовження сертифіката відповідності, без чого Державіаслужба не могла продовжити сертифікат на наземне обслуговування, термін якого закінчувався на початку січня 2014 року. "Тобто, аеропорт руками Державіаслужби намагався вижити з ринку свого конкурента", - пояснює Бондар.
В АМКУ вважають такі дії аеропорту неправомірними. Держуповноважений Комітету Агія Загребельська підкреслює, що дії Борисполя обмежували конкуренцію у сфері наземного обслуговування на території аеропорту. Також встановлено, що підприємство безпідставно стягувало високу оплату за користування інфраструктурою Борисполя.
Аеропорт зобов'язаний в термін до 1 березня 2017 року розділити рахунки з управління інфраструктурою та регуляторну діяльність, з одного боку, і рахунки на надання послуг з наземного обслуговування – з іншого. Таким чином, не допускаючи надалі субсидування діяльності з наземного обслуговування за рахунок доходів, отриманих від своєї діяльності з управління інфраструктурою та регуляторної діяльності, каже Загребельська.
Зараз в аеропорту працює чотири комерційних структури Інтеравіа, Аерохендлінг, Трансаерохендлінг, Українська хендлінгова компанія і хендлінг аеропорту Бориспіль.
На держпідприємстві частково не згодні з висновками Комітету. Євген Дихне, в. о. голови аеропорту Бориспіль, заявив НВ Бізнес, що сьогодні частка Борисполя на ринку наземного обслуговування складає не більше 20%, а в пасажирському обслуговуванні і того менше: "На сьогоднішній день у нас немає протистоянь з контрагентами, як було до 2015 року". Тим не менш, припис і штраф оскаржувати в Борисполі не збираються.
Андрій Гук, партнер юридичної фірми Анте, що спеціалізується на авіаційному праві, говорить, що рішення АМКУ показує його здатність розбиратися в дуже складних питаннях і приймати непопулярні і одночасно сильні рішення, які повинні допомогти зробити правила ринку більш конкурентними. "Маючи такий прецедент, тепер доступ на ринок має стати більш прозорим", - прогнозує він.
Фахівці єдині в думці – ринок наземного обслуговування в Україні досі не врегульований. Наприклад, у Євросоюзі щодо інфраструктурних підприємств давно застосовується принцип "анбандлінгу" - діяльність з управління інфраструктурою повинна бути юридично відокремлена від виробництва/продажу товарів і послуг на цій інфраструктурі. Крім того, каже Бондар, діє директива, що детально регламентує порядок доступу на ринок наземного обслуговування: "Необхідність впровадження європейських принципів регулювання розуміють і аеропорти, які на диво активно включилися в процес розробки правил з наземного обслуговування, так само як і інші стейкхолдери галузі. Залишилося слово за регулятором", - резюмує Бондар.
За даними Гука, Бориспіль зараз знаходиться під ще одним розслідуванням Комітету – в питаннях надання знижок та спец умов договорів з авіакомпаніями. "Якщо не буде належних змін, Бориспіль чекають подальші штрафи", - впевнений юрист.