Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

 

Останній закордонний замовник може відмовитися від російських літаків Sukhoi SuperJet 100


Мексиканська авіакомпанія Interjet, яка є останнім закордонним експлуатантом пасажирських літаків Sukhoi SuperJet 100 (SSJ100), збирається їх продати та шукає покупців.
Про намір мексиканців позбутися літаків російським ЗМІ розповіли три людини, які є близькими до ОАК (Об’єднана авіабудівна корпорація), людина, близька до Мінтрансу РФ, та менеджер авіапромислової компанії, що знає про це від співробітників ЦЛС (Цивільні літаки Сухого).
Відзначимо, що Interjet з парком у 22 SSJ100 є останньою закордонною авіакомпанією, що експлуатує цей тип суден. Більш того, Interjet – другий за кількістю експлуатант SSJ після державного російського «Аерофлоту».
Два джерела запевняють, що Interjet хоче продати всі свої SSJ100. Реалізовано може бути лише 21, пояснюють два інших співрозмовники, тому що один літак був пошкоджений в аеропорту, пущений на запчастини й не підлягає відновленню. Один з них стверджує, що Interjet хоче продати тільки 14 суден, а сім залишити. Ще один запевняє, що продадуть стільки, скільки вийде.
За даними сервісу flightradar24, наразі лише шість SSJ100 з парку Interjet продовжують польоти. Ще сім не літають понад рік, п’ять стоять з осені 2018, три — з грудня 2018/січня 2019, а останній — з березня 2019 року.
Найбільш ймовірними покупцями мексиканських літаків є російські лізингові компанії. Літаки поставлялися в Мексику новими (зараз їм 4-6 років). Interjet саме купувала авіалайнери, а не брала в лізинг і отримала величезну знижку – «Суперджет» дісталися їй за $23,5 млн за штуку при ринковій ціні близько $29 млн.
Тепер Interjet планує отримати за лайнери по $16-17 млн. Теоретично це низька ціна, яка дозволила б запропонувати лайнери авіакомпаніям за вигідними лізинговим ставками. Але технічний стан суден, що простоюють, може бути таким поганим, що на кожен літак доведеться витратити кілька мільйонів доларів для відновлення льотної придатності, говорить менеджер авіабудівної компанії.
Літак Sukhoi Superjet 100-95B авіакомпанії CityJet у “лівреї” бельгійської компанії Brussels Airlines / Фото: Максиміліан Крамер
Нагадаємо, що, не дивлячись на амбітні плани й значні зусилля з просування Sukhoi SuperJet 100 закордон, продажі цієї моделі так і не змогли «злетіти». У різний час російські літаки намагалися продати авіакомпаніям з Вірменії (ArmAvia), Індонезії (PT Sky Aviation), Ірландії (CityJet / Brussels Airlines) і Лаосу (Lao Central Airlines). Однак, через вкрай погане післяпродажне обслуговування та постійні поломоки двигунів, польоти на них швидко припинялися і від літаків відмовлялися.
Більш того, навіть російські експлуатанти (в тому числі й найбільший – «Аерофлот») регулярно скаржаться на ці літаки. Останній гучний скандал з SSJ100 (дійшло навіть до заміни очільника ОАК) стався саме після катастрофи Sukhoi Superjet 100-95B «Аерофлоту» в Шереметьєво 5 травня 2019 року. Коли через 27 хвилин після зльоту борт був змушений повернутися в аеропорт «Шереметьєво» через технічні неполадки, де після невдалого приземлення літак згорів.
В результаті, з 78 осіб, що знаходились на його борту (73 пасажири й 5 членів екіпажу) загинула 41 людина (40 пасажирів і 1 член екіпажу). Вижило 37 осіб, 10 з них були госпіталізовані.
Після цього в ЗМІ почала просочуватися інформація, що навіть контрольований державою «Аерофлот» (контролюється 51,17% акцій) хоче відмовитися від польотів на цих літаках. Так, буквально за тиждень було скасовано 50 польотів SSJ100 компанії (при авіапарку в 49 одиниць). Що стало б останнім цвяхом у кришку труни «Суперджет». Однак державі, що контролює компанію, згодом вдалося зам’яти скандал.
Проте, хоч в самій РФ поки що вдається тримати на плаву «перший пасажирський літак, розроблений в Росії після розпаду СРСР» за допомогою державного тиску, то закордонні постачальники явно поставили на цьому проєкті хрест.