Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Минулий рік назавжди залишиться в історії українського турбізнесу. Насамперед тому, що саме 2018 року туристична галузь пережила дуже багато різноманітних нововведень та потрясінь. Не всі вони, на перший погляд, виглядали логічними та виправданими, але свій відбиток, безумовно, залишили.

МАСОВІ НАПРЯМКИ: ЕКСПАНСІЯ ТА БУКСУВАННЯ
Починаючи з травневих свят і протягом наступних кількох тижнів, український інфопростір заповнила хвиля публікацій, пов'язаних із масовими затримками чартерних рейсів. Не можна сказати, що такого не було раніше. Але в такому масштабі, як минулого року, таке відбулося вперше. Це найяскравіший (якщо можна так сказати) момент - характерна риса року, що минув, яку, не змовляючись, назвали всі опитані нами експерти туристичного ринку. Більше всіх у цьому плані «відзначився» Join UP!, хоча списувати все на неправильно розраховані обсяги по Туреччині було б несправедливо: в самій туркомпанії зміни чартерного розкладу пояснювали затримкою з отриманням дозволів на нові маршрути для авіакомпанії SkyUp, з якою у Join UP! було заплановано стратегічне партнерство. Але наслідки все одно виявилися неприємними: туроператору довелося істотно міняти чартерну програму, скасовуючи як окремі рейси, так і цілі програми. Це призвело не тільки до порушення планів на відпочинок, а й до відмови від співпраці з туроператором з боку деяких турагентів.
Тим не менше, за незалежними оцінками спостерігачів, Join UP! в минулому році вдалося зміцнити свої позиції. На думку засновника IT-Tour Юрія Авдєєва, вітчизняному туроператорові вдалося порушити лідерство Anex Tour, який протягом кількох років був єдиним, хто володів власною авіакомпанією. По суті стався перерозподіл сфер впливу: адже тривалий час вважалося, що головним ціновим подразником на ринку є Anex Tour. Він міг собі дозволити більш гнучку цінову політику, тому що не був пов'язаний умовами контрактингу з авіакомпаніями, на відміну від інших великих туристичних компаній. Але виявилося, що таким самим шляхом може піти й Jom UP! Тим цікавіше буде подивитися, як розгортатиметься суперництво між цими двома туроператорами надалі. До того ж, обидва вони досить активно працюють на масових напрямках, причому жодний із них не збирається скорочувати обсяги. А скоріше - навпаки, планують подальшу експансію. У принципі, така політика цілком може бути успішною, однак лише за умов стійкого зростання економіки в державі. А чи станеться це насправді - залежить від значної кількості факторів, які наразі погано піддаються прогнозуванню.
ПРОРИВ ТА ПАДІННЯ СТАРОЖИЛІВ
Минулий рік запам'ятався також проривом на багатьох нових та трохи підзабулих для українського ринку напрямках. Туроператори відкрили для туристів ряд регіонів Італії: у TUI Ukrame відбулася чартерна програма в Калабрію, у TEZ TOUR Ukrame - Марку, поновилися чартерні рейси на Пелопоннес, суттєво збільшились обсяги пасажирських перевезень в Домінікану та на Пхукет. Врешті-решт почали виконуватись чартери на Хайнань. З'явилися також нові можливості для далекомагістральних перельоті регулярними рейсами: крім досить широкої маршрутної мережі flydubai + Emirates, українці теперь мають змогу обирати маршрути на Qatar Always, які конкурують з еміратським перевізником по низці напрямків.
Ще однією подією стало припинення роботи двох туроператорів, які давно працювали на ринку і добре зарекомендували себе кожен у своєму сегменті. У розпал літнього сезону зійшов з дистанції один з найстаріших нішевих туроператорів Oasis Travel Ukrame (20 років працював на напрямку Туніс), голосно звинувативши свого партнера Bravo Airways в невико нанні договірних умов. Перевізник відповідав тим, щ у туроператора накопичилася велика заборгованість, тому мовляв рейси в Туніс і були припинені. Як би там не було, але туристів повернули на Батьківщину. Ті ж, хто не встиг полетіти, досі не отримали компенсацій. Утім, керівництво «Оазису» планує повернутися до операційної діяльності. Зокрема, станом на початок лютого до МЕРТ подано заявку на отриманні туроператорської ліцензії для нової юридичної особи у назві якої, тим не менше, міститься слово «Оазис». Отже. на нашу думку, прощатися із цим оператором зарано - ходять вперті чутки, що Рафік Кайіссі отримав потужну підтримку, у тому числі й фінансові гарантії, від Міністерства туризму Тунісу. Отже, його компанія цілком може «воскреснути». А можливо, й повернеться до питання виплати компенсацій постраждалим туристам.
Менш помітним був відхід з ринку «Наталі Турс Україна»: її масштаб роботи в нашій державі був не настільки великий, власних чартерних програм у туроператора в останні роки вже не було, відповідно й не було великої кількості бронювань. Тим не менш виплат компенсацій не помічено і в цьому випадку: українське туристичне законодавство в цьому питанні досі належним чином не відрегульоване (і не тільки в цьому). На відміну від попереднього випадку. розраховувати на повернення «Наталі» в Україні не варто: адже й материнська компанія в Москві також припинила свою діяльність. Тож, скоріш за все, бренд «Наталі Турс» залишиться у минулому.
ЗРОСТАЄ РИНОК, ЗРОСТАЮТЬ І ШАХРАЙСТВА
В Українській Асоціації туристичних агентств відзначають, що протягом минулого року продовжилися і найбільш яскраво проявилися кілька негативних тенденцій минулих років, які складно назвати інакше, ніж шахрайством. Як приклад, наводять маніпуляції з промо-прайсами - заниженими цінами на турпродукт, які туроператори застосовують для того, щоб проіндексувати свої тури в глобальних пошукових системах і тим самим привернути до них першочергову увагу. Другий момент - розклад рейсів, які згодом не відбудуться (як на масових напрямках, так і на деяких «екзотичних»). Поширилися також приховані платежі, наприклад, доплата за вибір часу вильоту, в той час коли рейс лише один на день, а не декілька. Такі дії вводять в оману споживача та не сприяють зростанню довіри до туроператорів та турагентів. Нікуди не поділися й «евробляхери від туризму» - агенти, які платять туроператорам від імені туриста, тим самим уникають сплати податків та обманюють державу.
Питання викликає і статистична звітність, яку подають туроператори в Мінекономрозвитку і торгівлі. З поданих даних виходить, що протягом 2017 року поїздки за кордон здійснили 2 347,7 тис. осіб, а реалізовано було 1 255,6 тис. путівок. В середньому виходить 1,8 чоловік в пакеті, що виглядає досить дивним. А список компаній-лідерів за кількістю відправлених туристів не збігається зі списком компаній-лідерів з обороту. Більш детально результати дослідження є в розпорядженні УАТА, тут же можна обмежитися лише загальним висновком: судячи по наданим міністерством даних, середня вартість туру на одну людину в окремих туроператорів коливається від 81 до 2500 гривень, чого не може бути навіть теоретично.

ЗА ДЕРЖАВУ НЕ СОРОМНО!
Але не все, що виглядає поразкою, є таким насправді. Деякі негативні процеси можна обернути на позитив, і якщо туристичний ринок зможе зробити правильні висновки, ця синергія обов'язково дасть ефект. Директор компанії Dream Travel Ольга Михайличенко згадує: розпочата в минулому році спроба відрегулювати туристичне законодавство дійсно провалилася, але добре хоча б те, що вона взагалі була. Тому що тепер є теоретичні напрацювання, на базі яких можна реформувати законодавство далі. Також наша співрозмовниця виділяє дві дуже важливих події для інкамінга: вдале проведення фіналу Ліги Чемпіонів у Києві та запровадження електронних віз для іноземних візитерів. У поєднанні із системними заходами по залученню в Україну іноземних туристів це теж обов'язково має дати позитивний результат. Відбулися й позитивні зрушення в інфраструктурі - нарешті запустили експрес із залізничного вокзалу в аеропорт «Бориспіль». Адже необхідність реалізації такого проекту було обґрунтовано ще в далекому 2008 році.

ПІДСУМКИ-2018: ВРАЖЕННЯ В РЕГІОНАХ
Поза столицею в минулому році спостерігалися схожі тенденції - великі міста також не оминули оптимізації польотних программ. Трохи менше там було демпінгу на масових напрямках, та все одно проявилася та ж сама тенденція: у таких великих містах, як Львів, Одеса, Харків туроператори й ринок теж виявилися неготовими до масованого нарощування обсягів. В підсумку це призвело до скорочень та коригувань чартерних програм. Але відносно невеликі в порівнянні зі столицею обсяги допомогли уникнути такого колапсу, як у Києві. Хоча туристам скасованих рейсів, що змушені були летіти з Києва, від цього, звичайно, легше не стало.
Усе це змушує замислитися над переоцінкою деяких цінностей. Оскільки на масових напрямках кожен рік спостерігається надлишок перевезення, не підкріплений платоспроможним попитом, окремі турагенції починають всерйоз думати про те, що «шукати щастя» потрібно не на турецькому чи єгипетському напрямках. Але це вимагає від агента значно кращих компетенції, рівня знань та підготовки персоналу, а відтак й інвестицій у розвиток чи навіть модернізацію свого бізнесу.
А ось запровадження воєнного стану, за словами представників місцевого турбізнесу, на попит практично не вплинуло: ануляцій не спостерігалося (окрім хіба що поодиноких випадків), було лише невелике затишшя в продажах, яке тривало лише кілька днів.
Яким буде сезон нинішнього, 2019 року, наразі спрогнозувати важко. Та, вочевидь, таким, як сезон минулого року, він вже не буде. Хоча б уже з огляду на масове пришестя в Україну лоукостерів, у першу чергу - Ryanair, які в усьому світі складають конкуренцію чартерним авіаперевезенням. Хоча мережа маршрутів Ryanair та Wizz Air здебільшого оминає морські курорти Південної Європи, немає підстав вважати, що так не станеться й в Україні, якщо, звичайно, український сегмент маршрутної мережі цих авіакомпаній розвиватиметься й надалі, а не колапсує, як сталося у 2015-му. Та й узагалі стан ринку туристичних послуг у нашій державі сильно залежить від політики, зокрема, від підсумків президентських виборів. Тим не менше, вектор розвитку вітчизняної туристичної галузі є цілком зрозумілим: підвищення якості послуг (яке неможливе без кардинального оновлення законодавчої та нормативної бази в галузі), зростання конкуренції та розширення ареалу послуг для учасників ринку. Іншими словами, звичайний європейський напрямок - нічого екстраординарного.
Юрій АВДЄЄВ, засновник компанії IT-Tour
Минулий рік однозначно став роком Join UP! у всіх сенсах. Незважаючи на літній колапс із чартерними рейсами, який усі пам'ятатимуть ще довго, туроператор досягнув головної мети: він все-таки зумів вивести на ринок власну авіакомпанію SkyUp. Причому пішов далі, ніж найближчі конкуренти: якщо Anex Tour використовують Azur Air лише під свої чартерні програми, то SkyUp приступили до виконання як внутрішніх рейсів між українськими містами, так і регулярних міжнародних сполучень. Таким чином, обіцянку створити ще одну національну авіакомпанію виконано.
Валентин КАРПЕНКО, директор «Туристичного Клубу»
Прихід в Україну Qatar Airways я вважаю знаковою подією: на ринку з'явилися нові варіанти перельоту по далеких екзотичних напрямках, у людей стало більше вибору, Катар з Києва чудово стикується з низкою країн - Шрі-Ланка, Балі, Танзанія. Ми це теж відчули, у нас стали бронювати ці країни в тому числі з перельотом на літаках Qatar Airways. Загострилась конкуренція, яка змусила перевізників бути більш гнучкими в цінових тарифах, а туристичний ринок отримав новий імпульс!
Якщо казати про чартери на екзотичних напрямках, що були поставлені в минулому році, то я не беруся судити, чи були вони рентабельні. Але однозначно добре те, що вони дозволяють відкрити НОВІ маршрути для більшої кількості людей. Туристи повертаються з новими враженнями, емоціями і бажанням знову відвідати ЦІ країни, а турагенти, що також мають змогу там побувати, отримують знання, які допоможуть у подальших продажах.

Андрій ДЕМУРА, директор туроператора «Аполло-тур»
Із ситуації, що склалася минулого літа, глобальних висновків на рівні держави та регулятора зроблено не було. Також нічого не було зроблено для посилення відповідальності туроператорів та авіакомпаній, які не виконують свої зобов'язання. Хіба що стали регулярно публікувати рейтинг найпунктуальніших перевізників та вирішили перевірити кілька туроператорів на дотримання ліцензійних умов. Та все ж таки зміни відбулися на рівні свідомості: туроператори та туристи зробили висновки і стали відповідальніше обирати партнерів по перевезенню. «АЛЬФ ТО», TPG, Join UP! та інші туроператори або перервали співпрацю з недобросовісними авіакомпаніями, або звели її до мінімуму. Туристи теж стали частіше цікавитися, на бортах якого перевізника вони летять - це я помітив по клієнтах своєї компанії.
Антон РУДИЧ, президент Української Асоціації туристичних агенцій
Серед інших негативних тенденцій минулого року, що спадають на думку, можна вказати затягування прийняття поправок в туристичне законодавство, які, до речі, могли б частково обмежити можливості для подібних обманів. І ще мені здається, що саме в 2018 році стало більше турагентів, які на тлі зростаючого ринку не змогли правильно розподілити свої ресурси, брали у туристів гроші і зникали. Дуже модним став вираз «касовий розрив». Але загалом, за моїми спостереженнями, для більшості турагентів 2018 рік все одно був вдалим, бронювання виросли приблизно на 20-30%, відповідно збільшилися і заробітки. Хоча всім і довелося добряче понервувати через небувалу кількість скасованих рейсів.
Ольга МИХАЙЛИЧЕНКО, директор компанії Dream Travel
Привертає увагу те, що деякі наші чиновники стали значно «ближчими до народу», тобто до турбізнесу. Можна досить легко поспілкуватися з депутатом Верховної Ради і головою підкомітету з питань туризму, курортів та рекреаційної діяльності Анною Романовою, заступником міністра економрозвитку і торгівлі України Михайлом Титарчуком тощо. Раніше люди такого рівня були практично недосяжні для комунікацій, а зараз до них стало легше донести проблеми тургалузі, якісь думки чи побажання, вони відкриті для спілкування, в тому числі й за допомогою соцмереж.

Олександр СКЛЯР, директор компанії «Санта Круз» (Одеса)
Схоже, що туристи вже не так схильні до паніки. Принаймні, мені здалося саме так. Військовий стан налякав тільки спочатку, можливо, тому, що танки на вулицях так і не з'явилися, комендантську годину теж не вводили. За фактом не було жодної ануляції туру, нікого не зупинили на кордоні. Я цього не чекав, пам'ятаю, що після оголошення військового стану налаштувався на важкий день. Але в підсумку всього лише два-три дні мовчали телефон і вайбер. А потім усе повернулося на звичну колію.

Олександр ФРЕНКЕЛЬ, директор офісу Argo Travel (Харків)
Вважаю, що класичні турагенти повинні еволюціонувати до рівня професійних висококваліфікованих travel-консультантів. Але для цього потрібно зрушити свої продажі з масових чартерних напрямків у сторону індивідуальних, складних та екзотичних для нашого ринку турів. Щоб це зробити, доведеться багато вчитися, відвідувати різні країни, профільні виставки, відкривати нові напрямки, бути компетентним у будь-якому питанні: від виписки авіаквитків і страхових полісів до організації оригінальних турів, подій, заходів в країні перебування туристів. Звичайно ж, постійно треба шукати нові канали співпраці із закордонними партнерами, постачальниками, готелями, транспортними компаніями. Це допоможе не лише поліпшити якість послуг, а й збільшити прибутковість бізнесу.
Олександр ОЛИФИРЕНКО, директор агенції «Туристична Хата»
На ринку залишаються перевізники зі старим авіапарком, тому влітку на нас знову чекають тривалі затримки рейсів, які пояснюватимуться туманними причинами «технічна несправність». Не потрібно забувати і про те, що зростання перевезення на тлі дефіциту бортів може привести й до іншої проблеми: пересадки туристів з однієї авіакомпанії на іншу. Так вже траплялося минулого року, тож цілком може повторитися влітку: турист обирає переліт з одним перевізником, а в аеропорту дізнається, що летить з іншим. Не кажучи вже про те, що може помінятися і час вильоту, і аеропорт, а то й місто, особливо якщо був заброньований тур з вильотом з регіонів. Мене, як турагента, чий підпис стоїть на договорі з туристом, це дуже турбує.

назад >>>