Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

 

Круті віражі Харківського аеропорту


 

Вперше за останні кілька років Міжнародний аеропорт «Харків» (МАХ) навряд чи може розраховувати на збільшення пасажироперевезень за підсумками року. Хоч ще на початку 2014-го керівництво аеропорту розраховувало на досить суттєве зростання обсягів перевезень – до 710-715 тис. пасажирів проти 605 тис. за минулий рік. Зазначимо, що навіть за підсумками 4-х місяців поточного року, попри розгортання конфлікту на Донбасі та зростання напруження у відносинах з Росією, ці плани все ще виглядали досить реалістично: протягом січня-квітня 2014 року пасажиропотік зріс на 10% відносно аналогічного періоду 2013 року й склав 158 тис.пасажирів. Це відбулося за рахунок збільшення міжнародних перевезень (+ 15%), тоді як попит на внутрішні рейси традиційно падав (-18%).

Прифронтовий статус підрізає крила
Проте вже за підсумками 5 місяців пасажиропотік збільшився лише на 1% у порівнянні з січнем-травнем минулого року. Бо розпочалось різке падіння...
Починаючи з 2 травня, російський «Аерофлот» призупинив авіасполучення між Москвою та Харковом. Компанія «Віз Ейр Україна», яка навесні скасувала рейси на Кутаїсі, припинила виконувати польоти до Варшави з міркувань авіабезпеки. Щоправда, обидва авіаперевізники обіцяли незабаром повернутися («Аерофлот» влітку, а «Віз Ейр Україна» – наприкінці року). Про відкладення запуску рейсів до Риги на наступний рік повідомила Air Baltic. ЇЇ приклад наслідували ще кілька авіакомпаній. Керівництво аеропорту «Харків» було вимушено суттєво скоригувати плани з огляду на ситуацію в країні.
«Плануємо цьогоріч обслужити близько 600 тис. пасажирів, на рівні минулого року», – повідомляв у червні начальник комерційного відділу МАХ з авіаційної діяльності Владислав Ільїн. Однак сьогодні вже й цей прогноз виглядає занадто оптимістичним. За підсумками січня-серпня, пасажиропотік скоротився на 16,5% у порівнянні з аналогічним періодом 2013 року (до 330,1 тис. осіб). Причому в серпні він упав більше ніж на третину (на 35,6% – до 45,3 тис .осіб).
Скорочення відбулося, головним чином, за рахунок міжнародних рейсів (обсяги перевезень за 8 місяців зменшилися на 18,9% – до 277,8 тис. осіб), тоді як на внутрішніх воно було досить незначним – лише 0,6% (до 52,3 тис. осіб). Цікаво, що у серпні (вперше за багато місяців) спостерігалося не зменшення, а навпаки – суттєве збільшення внутрішніх пасажироперевезнь – на 29,3% у порівнянні з минулим роком (до 9,7 тис. осіб). Проте на міжнародних лініях пасажиропотік скоротився на 43,3% (до 35,6 тис. осіб).
Безперечно, таким стрімким падінням показників МАХ завдячує, перш за все, авіакатастрофі Боїнга 777-200 авіакомпанії Malaysia Airlines, яка сталася 17 липня і забрала життя 298 осіб. Хоча літак було збито в Донецькій області, Державна авіаційна служба України вирішила закрити повітряний простір не лише над зоною АТО, а й частково над Харківщиною (хоча простір над самим Харковом залишається відкритим – Ред.). Як неодноразово підкреслювало керівництво МАХ, рішення про продовження чи призупинення польотів після цього авіакомпанії приймали на власний розсуд. Кілька міжнародних авіаперевізників вирішили тимчасово призупинити рейси з Харкова. Серед них Austrian Airlines, що виконував польоти до Відня (Австрія) і Pegasus Airlines, що літав до Стамбулу (Туреччина). Однак зауважимо, що в той самий час, коли міжнародні авіакомпанії відмовлялися літати з Харкова через міркування безпеки, МАХ без проблем приймав літаки з високопосадовцями й дипломатами, в тому числі членами уряду не тільки України, але й Нідерландів та Австралії.
Але, окрім вже згаданої авіакатастрофи, зменшення пасажиропотоків обумовлено цілою низкою чинників: постійні коливання курсу, зменшення платоспроможності населення, зміна маршрутів через закриття певних ділянок повітряного простору (як наслідок, збільшення витрат пального), невпевненість авіаперевізників в безпеці польотів над Харківщиною через її близькість до зони проведення антитерористичної операції, і таке інше.
Авіакомпанія «Дніпроавіа», яка у червні зайшла до Харкова з амбітними планами й цілою лінійкою рейсів, у вересні була змушена скасувати польоти до Тбілісі (Грузія), Єревану (Вірменія) і Баку (Азербайджан) через збільшення собівартості рейсів.

Перевізники таки повертаються
Отже, не дивно, що наразі керівництво аеропорту «Харків», відповідаючи на питання щодо прогнозів на поточний рік, уникає будь-яких цифр. «В осінньо-зимовому сезоні 2014 року Міжнародний аеропорт «Харків» працюватиме у звичному режимі та зі звичайним для цього періоду навантаженням», – відповіли «Українському туризму» в прес-службі компанії DCH Олександра Ярославського, яка керує аеропортом через фірму «Нью Сістемс АМ». У прес-офісі DCH також наголосили, що восени очікується відновлення відразу кількох міжнародних рейсів. Так, регулярні польоти за маршрутом Харків – ОАЕ (Шарджа) знову почне виконувати авіакомпанія Air Arabia. На цьому ж напрямку в осінньо-зимовий період працюватиме й Flydubai. Крім того, з 22 серпня вже відновлено польоти за маршрутом Харків-Відень (Austrian Airlines) і Харків-Стамбул (Pegasus). Решта рейсів (у тому числі в Азербайджан, Вірменію, Болгарію, Грецію, Грузію, Єгипет, Туреччину, Чорногорію та Кіпр) наразі виконуються без змін.
У найближчій перспективі планується збільшення частоти рейсів до Єгипту (Шарм ель Шейх) всіма авіакомпаніями, що працюють на цьому напрямку (МАУ, «Авіалінії Харкова» та «Роза вітрів»). Також наразі ведуться переговори з авіакомпанією «Дніпроавіа» щодо відкриття рейсів в Івано-Франківськ (цей напрямок розрахований перш за все на любителів гірськолижного відпочинку в Буковелі) і до Варшави.
Варто звернути увагу на те, що в роботі аеропорту відбулися деякі зміни. З 25 серпня на всій території аеропортового комплексу введені посилені заходи безпеки.

Диверсифікація доходів як шлях виходу з піке
За даними прес-служби, частка неавіаційних доходів аеропорту «Харків» складає близько 25%. Керівництво МАХ намагається використовувати його не лише за традиційним призначенням (прийом та відправлення літаків), але й у якості майданчика для бізнес-форумів. Так, з 16 по 18 жовтня харківський аеропорт прийматиме Міжнародний форум сімейних фермерських господарств АГРОПОРТ. Захід проводиться під егідою ООН, а МАХ виступає його ініціатором і стратегічним партнером.
Форум пройде на території вантажного терміналу С (який, до речі, ще не запрацював за прямим призначенням, хоча його запуск планувався ще в лютому), і, як сподіваються організатори, має стати важливою подією для сільськогосподарської галузі України. Це перший такий захід в Україні. До того ж вперше в історії профільних заходів в СНД він проходитиме на території аеропорту.
«Світові тенденції розвитку аеропортів є такими, що аеропорти є субцентром міста. Розвиваючи навколо себе інфраструктуру, проводячі заходи, ми привертаємо увагу людей, які активно займаються бізнесом. Ми розуміємо, що чим інтенсивніше живе та розвивається місто та регіон, тим більше можливостей для розвитку з'являється й у нас», – пояснив на прес-конференції, присвяченій майбутньому форуму фінансовий директор «Нью Сістемс АМ» Олексій Ратай.
Він також відзначив, що важливість і необхідність участі МАХ в проведенні Міжнародного форуму сімейних фермерських господарств попри те, що пряма економічна ефективність від такого роду заходів для аеропорту практично дорівнює нулю.
«Ми розуміємо, що наше майбутнє спільне: якщо розвиваються галузі економіки України, автоматично будуть розвиватися й аеропорти», – підкреслив О.Ратай.

Олена ЛЬВОВА