Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Авіаринок України очима експерта


Євгеній Хайнацький, представник інвестора в компанії Bees Airline

Авіаційний ринок зараз в жахливому стані, і не тільки в Україні, а й в усьому світі. Ми розуміємо, що такого удару в авіації не було ніколи. Це перший випадок за всю історію авіації. І кожен з перевізників, або кожна країна до цієї кризи підходять по-різному. Дуже багато країн, які підтримують свої авіакомпанії. Коли мова йде про національних перевізників, держава не дає їм померти, тому вливає інвестиції. Приватним перевізникам інвестори додають статутний капітал для того, щоб вони вижили.
ЗБИТКИ АВІАКОМПАНІЙ
У нашій країні, на жаль, все по-іншому. У нас підтримки державної не було, перевізники, як то кажуть, випливають самі, хто зможе впоратися з кризою.
Те, що декларують авіакомпанії, говорить про збитки, які обчислюються мільйонами. Але ці збитки важко підрахувати. Моя думка, що цифри, які озвучує авіакомпанія МАУ — 60 млн, я б більше прив'язував до упущеної вигоди. Тому що підрахувати збитки важко: це потрібно скласти все лізинги, переглянуті умови з лізингодавцями і скорочення штату співробітників, за який період часу це було? Наприклад,
60 млн за 6 місяців, це 10 млн на місяць, тобто, весь фонд заробітної плати, орендна плата і утримання основних засобів та оплати за лізинговими платежами. Коштує це 10 млн на місяць чи ні? Ось що треба оцінювати.
Тому я б більше трактував, що це ті недоотриманої вигоди перевізників, які, приводять до збитків. А які це збитки, ми побачимо за результатами цього року в податкових деклараціях і в офіційних джерелах.
Важко всім, з кризи я б дуже хотів, щоб вийшли всі перевізники. Але, на жаль, деякі можуть цю зиму не пережити. Для прикладу, якщо у авіакомпанії умовно була три-чотири літаки, які працювали за кордоном, і тепер все це зупинилося, борти стоять тут, лізингові платежі накопичуються. Підтримка літаків, що стоять на землі, накопичує збитки.
Насправді у нас є багато перевізників. Ми не говоримо про основних перевізників, їх чотири-п'ять компаній. Але існує багато маленьких авіакомпаній, у яких два-три літаки. Я припускаю, що вони будуть об'єднуватися в якісь групи, або закриватися.
КАДРИ ВИМАГАЮТЬ ПЕРЕПІДГОТОВКИ
Зараз всі наші пілоти з-за кордону повернулися в Україну. Для прикладу, в новій авіакомпанії — Bees Airline, навесні будемо добирати пілотів. Багато з них працювали в Туреччині, в Омані, в Китаї, в Лаосі. Вони всі повернулися, тому що у всіх цих країнах сьогодні оголошено іноземним пілотам, не тільки громадянам України, їдьте додому, якщо будете потрібні — ви є в нашій картотеці.
За прогнозами ICAO, відновлення галузі доведеться на 2025 рік. Що пілотам робити до цього часу? Тут питання буде стояти по кваліфікованими і професійним кадрам. Як швидко вони увійдуть назад в авіацію? Тому, ми зіткнемося з тим, що для тих кадрів, які зараз «за бортом», потрібно буде приділяти більше уваги на підготовку.
ОНОВЛЕННЯ АВІАПАРКУ
Криза змінює бачення авіакомпаній на флот, яким вони оперують. Авіакомпанія airBaltic оголосила, що вона попрощається з ерою класичних боїнгів. Що таке класичний літаки? Це борту, що випускалися до 1999 року. Тобто цим літаком 20+ років.
Літаки, які у нас були популярні пару років назад, наприклад, McDonnell Douglas — 82 і 83, де вони зараз? Вони стоять на землі, як і сучасні боїнги. Так ось, через простій літаків, через те, що нові літаки зараз стоять незатребувані з заводів, тому що авіакомпанії очікують зняття локдауна.
Сьогодні по всіх країнах намагаються зрозуміти, у кого ще залишилися гроші, які літаки купити або взяти в лізинг? Тому ціни на літаки зараз пішли вниз. Якщо два роки тому можна було класичний літак взяти за якісь гроші, то зараз за цими коштами можна домовитися про новий літак. Саме зараз час всім перевізникам переоцінити свій парк. Тому в Україні, я прогнозують, парк повинен в найближчі два-три роки оновитися.
ЯК ВИЖИВАТИ?
Зараз всі авіакомпанії зупинилися. Авіакомпанія МАУ пішла за принципом повернення літаків лізингодавцю. Вони багато бортів вже віддали і продовжують віддавати. Який парк залишиться у МАУ до весни, ми не знаємо. Я припускаю, що це відсотків на 40-50 менше, ніж було.
Компанія SkyUp Airlines пішла за принципом консервації літаків. Вони зберігають флот, можливо, вони прорахували, що витримають, тому законсервували частина флоту. У них законсервовані в аеропорту стоять 11 літаків, літають 5-6 машин. Можливо, вони далі будуть консервувати свій флот, можливо, до весни щось повернуть. Але, схоже, що свої літаки вони будуть зберігати.
Компанія AZUR AIR UKRAINE переглянула свій флот, зараз вони відмовилися від NG, на яких літали пару-трійку років тому. AZUR використовують Boeing 767, крім того, взяли Boeing 757. І як кажуть, на наступний рік компанія не планує збільшення флоту, вони зберігають той, що є.
Що робить Роза Вітрів? Підписавши контракт в минулому році на регіональні літаки, компанія від них не може відмовитися. Вони зараз просто доповнять свій флот тією кількістю літаків, на які вони підписані. Якщо я не помиляюся, це 6 літаків ATR. Можливо, вони будуть і далі розвиватися в цій області, але по великих літаків все буде залежати від ринку після зняття всіх обмежень.
КОНКУРЕНЦІЯ З ІНОЗЕМНИМИ ЛОУ-КОСТАМИ
Всі перевізники і всі країни прогнозують, що буде якийсь моментальний сплеск авіаперевезень. Люди скучили за подорожам, вони втомилися сидіти вдома, в країні, вони хочуть кудись полетіти. Але, на мою думку, це буде короткостроковій сплеск, після того як відкриються кордони, але пізніше настане невелика стагнація ринку.
Саме в момент цього сплеску, всі перевізники будуть намагатися або зайти на нові ринки, або закріпитися на ринках, на яких вони вже були. З чим зіткнеться авіація України — це з різкою експансією іноземних перевізників — особливо лоу-костів.
Ми вже зараз бачимо, як Wizz Air і Ryanair збільшують свої частоти. На Італію жодна з цих компаній не літала, зараз у них вже запланували 15-18 напрямків, і вже відкриті продажі. Ось що чекає всі наші компанії: куди б не поставили рейс, скрізь вже є конкурент з того боку. Чи витримає наш український перевізник цю боротьбу, тут вже все залежить від обраної стратегії'.
В тій же час, Ryanair отримав дотацію від держави, тому вони можуть по п'ять євро продавати квитки. З наших перевізників, якщо хтось продасть за такою ціною квитки, при таксі в аеропорту в $19, помремо раніше ніж злетимо.
ДАЛЕКОМАГІСТРАЛЬНІ РЕЙСИ
На мою думку МАУ розвивали далекомагістральні польоти досить успішно, починаючи з типу повітряного судна Boeing 767. Потім поміняли його на Boeing 777. Але, напевно, десь вони прорахувалися, бо «три сімки» — літак комфортний, якісний, зручний. Проте, 767, нехай і більш стара модель, але виграє за економічними показниками. В Україні немає того платоспроможного населення, яке за великі гроші купує комфорт. Ось якби ми були в Сінгапурі, можна було і Boeing 787 Dreamliner придбати і літати в далекомагістральний рейс. Що МАУ зробили в першу чергу з початком епідемії, вони повернули назад всі свої 777. Значить вони вже зрозуміли прорахунки, які були допущені.
На рахунок Boeing 767, на жаль, це старі літаки дев'яностих років випуску. Будь-яка застаріла техніка має свій обмежений ресурс. Ті літаки, які в Україні літають, через кілька років — зупиняться. Їх потрібно чимось замінити, для того, щоб розвивати далеко-магістральні польоти. Знову ж, заміна цих літаків залежить від можливостей кожного перевізника.
Перевізник AZUR AIR UKRAINE йде повільними кроками і в 21 році почне роботу на регулярних рейсах. Точно також Роза Вітрів, працюючи в чартерному сегменті, в цьому році все більше і більше запускає регулярні рейси.
Якщо Azur перехопить майку лідерство у МАУ на далекомагістральних рейсах, у них може вийти відкриття регулярних напрямків. Вони заявляли про це ще восени, на Комісії отримали Сполучені Штати: Нью-Йорк і Чикаго. Але я поки не вірю, що вони готові до цих рейсів. Причина — особлива увага Федеральної авіаційної служби Сполучених Штатів до технічного стану бортів і до підготовки пілотів і так далі. У США воно ще жорсткіше, ніж в Європі. Я думаю, що Azur полетить, але я б притримав Америку, полетів би поки в Домінікану, в Бангкок.
АЕРОПОРТИ УКРАЇНИ
Зараз зміни всередині українських аеропортів є. Десь ціни в регіональних аеропортах України знижуються, за рахунок того, що з'являється другий, третій, четвертий паливозаправник. І вже починається здорова конкуренція. Але, все одно, на паливо у нас висока вартість. Вартість палива складається з таких складових: це плац, за яким воно купується, потім логістика в аеропорту і скільки коштує зберігання палива. І третя складова — акциз.
З акцизом на законодавчому рівні вже багато років бореться авіакомпанія МАУ. Уже SkyUp до цього долучився, все перевізники України просять державу: прийміть законопроект щодо зняття акцизу на паливо на міжнародних рейсах. У жодній країні Європи він не застосовується, за винятком надзвичайних випадків. Акциз, це досить-таки суттєва частка у вартості палива. Якщо його знімуть, ми будемо за ціною на рівні європейських країн.