Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

«ДНІПРОАВІА»: торований шлях «Аеросвіту»?


 
Після звістки про реприватизацію Дніпровського аеропорту й авіакомпанії «Дніпроавіа», здавалося, що ймовірний кінцевий бенефіціар цих об'єктів Ігор Коломойський влаштує «Сталінградську битву» за свої авіаційні активи. Та схоже, що він готує більш витончену помсту українським чиновникам: із «Дніпроавіа» почали виводити активи й «вішати» на підприємство борги - за схемою, відпрацьованою на «Аеросвіті».
Напередодні чергового судового засідання у справі реприватизації «Дніпроавіа» (30 березня господарський суд Дніпровської області ухвалив рішення про реприватизацію перевізника, на 23 травня призначено розгляд апеляції) з авіакомпанії почали активно виводити все можливе майно - літаки, офіси, навіть маршрути. За даними різних систем бронювання, авіакомпанія «Дніпроавіа» почала позбавлятися своїх маршрутів ще в березні. Синхронно з цим ще один перевізник імперії «Привату» - авіакомпанія «Роза вітрів» - відкрила продажі за цими ж маршрутами. Це можна було б назвати збігом (авіакомпанія скористалася ринковою ситуацією), але надто вже багато збігів, які нагадують «злив» «Аеросвіту» на користь «Міжнародних авіаліній України» в 2013 році.
Агонія «Дніпроавіа» почалася ще в 90-х. Авіакомпанія зайняла відверто монопольне становище в аеропорту Дніпропетровська (зараз Дніпро), нікого не пускаючи до повітряної гавані. З такою поведінкою було зрозуміло, що ніяких перспектив в аеропорту, та й авіакомпанії, просто не існує. Та група «Приват» вперто утримувала цього перевізника, відмовляючись сприймати будь-які аргументи. Адже головним активом «Дніпроавіа» був аеропорт Дніпра. Всупереч усім юридичним нормам, перевізник отримав доступ до управління аеропортом та поводив себе як собака на сіні: запустити хоча б чартерні програми з Дніпра було з розряду неможливого...
Для легалізації цієї схеми 2009 року було проведено приватизаційний конкурс «Дніпроавіа», на якому ТОВ «Галтера», що її пов'язують з Ігорем Коломойським, викупила у держави 94,5% акцій за 59017 тис. грн. Проект передбачав інвестиційні зобов'язання в розвиток аеропорту Дніпра в розмірі 882,1 млн. грн., із яких 107 млн. мали бути інвестовано в реконструкцію злітно-посадкової смуги, з подальшою передачею її державі. Але як це часто буває в схемах Ігоря Коломойського, смугу отримали, а інвестувати «забули», вірніше, виділили суто формальні 6117 тис. грн. Далі почалася типова бюрократична гра - як інвестиції, зараховували все, що завгодно, нарахувавши, врешті-решт, 142,15 млн. грн.
Щоправда, й цих грошей явно не вистачало для виконання інвест-зобов'язань.
2015 року Фонд держмайна провів перевірку виконання умов договору купівлі-продажу акцій «Дніпроавіа» й виявив невиконання умов договору, про що було складено акт 20 серпня 2015 року. 1 жовтня того ж року Фонд направив ТОВ «Галтера» пропозицію про розірвання договору та вимогу сплатити штраф і пеню в розмірі 221,4 млн. грн. за невиконання зобов'язань, передбачених договором, а також повернути акції «Дніпроавіа».
Чи хтось сумнівався, що ТОВ «Галтера» відмовилося виплатити штрафи і пеню? Дивує інше: чиновники Державіаслужби та ФДМУ наполегливо, як би це коректніше висловитися, тупили. Зрозуміло, що ніхто авіакомпанію й аеропорт повертати державі не збирався. Замість цього були відверто знущальні заяви про необхідність продовження термінів виконання зобов'язань на 2018 рік - на підставі того, що Дніпро позбавили права проведення Євро-2012 та Євробаскету 2015 року, а в 2014 році почалася АТО.
А тим часом, починаючи з 28 квітня, згідно з листом «Укртатнафти» №79/850 заправка всіх повітряних суден «Дніпроавіа» здійснюється за рахунок авіакомпанії «Роза Вітрів». Почалася міграція флоту й маршрутів, тобто спостерігається масова втеча активів. Тільки от цікаво, який саме борг для «Дніпроавіа» витягне з рукава Ігор Коломойський? 2015 року перевізник заробив 338,9 млн грн виручки й отримав збиток 758 млн грн. За
2016 рік дані засекретили, і в цьому найбільша інтрига: бо ж у якості помсти чинній владі за відібраний аеропорт Ігор Коломойський може навісити на реприватизовану авіакомпанію не один мільярд гривень.