Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Максим АРСЛАНОВ

Перерозподіл авіаційного ринку після банкрутства «АероСвіту» триває. Після припинення роботи найбільшого вітчизняного авіаперевізника – «АероСвіту» – українські компанії почали поступово заповнювати звільнені флагманом маршрути. Втім, як з’ясувалося, далеко не всі здатні працювати на нових напрямках, оскільки багато що залежить не лише від бажання літати, а й від бізнесмоделі, яка дозволяє отримувати вигоду від, на перший погляд, не дуже привабливого маршруту. Розглянемо приклад: 22 березня «ЮТейрУкраїна» урочисто відкрила новий регулярний рейс КиївВільнюс. Спершу підприємство заявляло, що зовсім не боїться конкуренції, оскільки пропонує своїм пасажирам високий рівень сервісу…

«Гладко было на бумаге…»

Однак на практиці все виявилося дещо складніше, ніж при плануванні. Поперше, «АероСвіт», який експлуатував цю лінію раніше, орієнтувався переважно на транзитний потік, в той час як «ЮТейр Україна» мала намір залучити прямого пасажира. Подруге, наприкінці березня на цю ж лінію вийшов сильний конкурент в особі «Міжнародних авіаліній України» (МАУ). Компанія одразу ж розпочала жорстку цінову боротьбу, запропонувавши клієнтам квитки в один бік за $60, а тудиназад – за $100. Більше того, на маршруті згодом також мав з’явитися ще один серйозний суперник – лоукост «Візз Ейр Україна». В результаті з 18 травня «Ютейр Україна» польоти до литовської столиці припинила.

Подібна ситуація склалася і з грузинським напрямком. Нагадаємо, що авіаринок між двома країнами лібералізований, відтак обмеження на кількість перевізників та інтенсивність їх польотів наразі відсутні. В результаті боротися за пасажира вирішили п’ятеро перевізників: МАУ, «ЮТейр Україна», «Візз Ейр Україна», Airzena та FlyGeorgia. Оскільки грузинські маршрути також не були особливо привабливими з точки зору прямого пасажиропотоку, досить швидко з гри вибули «ЮТейр Україна» та Airzena, які припинили літати між Києвом та Тбілісі. «Візз Ейр Україна», в свою чергу, вирішила дещо зменшити інтенсивність польотів до Кутаїсі: з розкладу зникли рейси у вівторок та суботу.

Крім того, перевізник був змушений зробити певні корективи у своєму літньому розкладі. Зокрема, кількість рейсів між Києвом та Міланом скорочується з семи до п’яти на тиждень. На початку липня компанія також збирається розпочати польоти до Софії та Вільнюса. Однак їх число буде меншим, ніж планувалося: замість трьох перельотів на тиждень до столиці Болгарії, виконуватиметься два, замість чотирьох до столиці Литви – також два. Можливо, бюджетник вивчив негативний досвід своїх конкурентів, яким було складно заповнити навіть такий невеликий літак, як ATR72.

Втім, у самій компанії пояснюють зміни у розкладі дефіцитом флоту. Нагадаємо, що цього літа «Візз Ейр Україна» мала отримати четверте повітряне судно Airbus 320. Натомість машина прибуде до України тільки восени. Це пов’язано з тим, що після подання заявок на 20 маршрутів перевізник отримав лише сім і вирішив зачекати з розширенням парку. Однак програма польотів при цьому передбачає відкриття рейсів з Харкова та Донецька до Кутаїсі, а також збільшення інтенсивності рейсів з Києва до Дортмунда до семи разів на тиждень.

Наміри компанії відкрити рейс до Дубая наприкінці жовтня також викликають певні питання. Нагадаємо, що наразі перевізник базується у київському аеропорті «Жуляни», який після реконструкції має одну злітнопосадкову смугу довжиною 2310 м. І хоча такий аеродром здатний приймати повітряні судна типу Airbus 320, існують певні обмеження. Свого часу лоукост airarabia, що літає до Шарджі, відмовився від співпраці з «Жулянами» через те, що польоти до Об’єднаних Арабських Еміратів вимагають великої кількості пального у баках. А це, у свою чергу, збільшує злітну масу літака та вимагає більшої довжини злітнопосадкової смуги.

Ще взимку аеропорт заявляв про наміри збільшити свою ЗПС на 150 м протягом цього року. Роботи мали розпочатися навесні, однак через брак коштів проекти нового терміналу для внутрішніх рейсів та подовження ЗПС реалізувати поки не вдається. Тож «Візз Ейр Україна» обов’язково постане перед вибором: або не завантажувати рейси до Дубая повністю, або ж знову думати про зміну базового аеропорту.


Наші крила – по всіх усюдах?

Нещодавно українські перевізники отримали право експлуатувати загалом ще 60 маршрутів. За рішенням Комісії з державної політики про експлуатацію повітряних ліній від 31 травня, МАУ отримали 24 напрямки, серед яких такі пункти, як Греція (Іракліон, Санторіні, Родос), Болгарія (Бургас, Варна), Турин, Кальярі, Катанія, Болонья, Венеція, Ольбія. Крім того, можуть бути відкриті рейси з Києва до Тенеріфе, Риги, Анкари, Таллінна, Інсбрука та інші. Також компанія може літати із Сімферополя до Казані, Сиктивкара, Лодзі, Ташкента, а з Харкова – до Подгориці.

Air Onix отримала призначення на маршрути Київ-Гянджа, Сімферополь-Ганновер, Сімферополь-Берлін. «ЮтейрУкраїна» може відкривати рейси Донецьк-Ларнака, Львів-Неаполь і Одеса-Ларнака.

«Візз Ейр Україна» отримала призначення на лінії Київ-Салоніки, ДонецькРим, Донецьк-Бергамо, Донецьк-Меммінген, Львів-Неаполь, Львів-Рим.

«Дніпроавіа» зможе літати за маршрутами КиївМосква, ЛьвівВаршава, ЛьвівМосква, Дніпропетровськ – ТельАвів, ДніпропетровськЄреван, Дніпропетровськ-Салоніки.

Авіакомпанія Windrose («Роза Вітрів») отримала призначення на лінії КиївСофія, КиївБарселона, КиївТенеріфе, Київ – Пальма де Майорка, ДонецькБарселона і ХарківБарселона. Також компанія може відкрити далекомагістральні рейси КиївКоломбо, КиївБангкок.


Далекомагістралка відновлюється… Поки що чартерами

З певних причин сегмент далекомагістральних рейсів заслуговує на особливу увагу. Після банкрутства «АероСвіту» ця частина ринку виявилася абсолютно вільною. Цим скористалися конкуренти з сусідніх країн, які пропонували українським пасажирам місця у своїх літаках з пересадкою у хабі. Зокрема, російська авіакомпанія «Трансаеро» зафіксувала суттєве збільшення пасажиропотоку до ПівденноСхідної Азії, зокрема, Таїланду та В’єтнаму.

Вітчизняні перевізники також планують виходити на ринок далекомагістральних перевезень, однак розпочнуть

вони все ж таки з чартерів. Зокрема, «Роза Вітрів», що планує поповнити парк літаками Airbus 330, розпочне польоти до Бангкоку та Пунта Кани 23 та 25 жовтня відповідно. Саме в цей період очікується прибуття першого повітряного судна.

Подальші плани перевізника передбачають освоения где двох далекомагістральних напрямків. Так, в 2014 році, за словами представника Windrose, авіакомпанія також мае намір почати польоти в такі пункти, як Гоа і Хошимін. У цей же період очікується і прибуття другого Airbus 330. Нагадаемо, що за рішенням комісії з держполітики про експлуатацію повітряних ліній від 31 травня, «Роза Вітрів» також отримала право на відкриття маршруту КиївКоломбо.

Ринок далекомагістральних перевезень зацікавив і керівників «ЮТейр Україна». Компанія хоче розпочати роботу на лініях КиївБангкок та КиївДелі. Для цього вивчається можливість поповнення парку літаками Boeing 767. Таїланд та Індія приваблюють і «Авіалінії Харкова», що вже мають в своему флоті один Boeing 767. Спочатку будуть виконуватися чартери у партнерстві з компанією Pegas Touristik, а згодом плануються регулярні рейси.

МАУ, які раніше також виявляли свій інтерес до таких польотів, поки що утримуються від публічних заяв. Чутки про майбутню експлуатацію чотирьох Boeing 767, що раніше працювали в «АероСвіті», компанія не підтверджує, але й не спростовує. Літаки ж поки що простоюють на пероні столичного аеропорту «Бориспіль». А кому з компаній вдасться закріпитися на ринку далекомагістральних перевезень, покаже час.

назад >>>