Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Термін «євроінтеграція» є сьогодні надзвичайно модним серед українського політикуму: мало який офіційний захід в нашій державі чи виступ високопосадовця обходиться без цього терміну. З іншого боку, реальні кроки у бік інтеграції з Європою якщо й існують, то їх надзвичайно мало.

Одним із яскравих прикладів такої «євроінтеграції на словах» є питання «відкритого неба» з Європейським Союзом. Якщо послухати вітчизняних чиновників від авіації, а також представників українських авіакомпаній, то ніхто з них прямо не виступає проти укладення такої угоди. Проте звідусіль линуть застере

ження: мовляв, до такого відповідального кроку треба як слід підготуватися, шляхом переговорів з європейською стороною вирішити усі спірні питання, та ще й так, щоб не постраждали українські авіаперевізники… Можна довго дискутувати, наводячи аргументи «за» та «проти» «відкритого неба». Однак за допомогою цієї статті ми б хотіли проілюструвати євроінтеграційний шлях в авіаційній галузі на прикладі іншої держави, а саме – Ізраїлю.


Євроінтеграція по-ізраїльському

В силу багатьох причин Ізраїль не ставить собі за мету інтеграцію ані до Європейського Союзу, ані до будьяких подібних об’єднань. Проте багато в чому Ізраїль є європейською державою. А точніше, його економіка, державний устрій, врештірешт, менталітет більшості його мешканців мають яскраво виражену європейську спрямованість. Тим не менше, ця близькосхідна держава воліє будувати рівноправні відносини з тимтаки ЄС, воліючи, наприклад, «відкривати небо» лише тоді, коли вигоди для національної економіки суттєво перевищують недоліки. Серед останніх можна згадати чиїсь корпоративні інтереси.

Таких прикладів можна навести досить багато. Проте давайте розглянемо ізраїльський євроінтеграційний шлях в авіації. Тобто до «відкритого неба» з Євросоюзом.

Переговори між Європейською Комісією та урядом Ізраїлю про «відкрите небо» почалися трохи більше 3х років тому. Сьогодні їх повністю завершено з обох боків: так, 10 червня в Люксембургу міністр транспорту Ізраїлю Ісраель Кац підписав угоду про «відкрите небо», в результаті чого для набуття нею чинності залишилися лише ратифікаційні процедури. Очікується, що ця угода запрацює вже восени цього року.

До підписання цієї угоди відносини між Ізраїлем та Європою в авіаційній галузі були подібними до тих, які побудувала Україна: авіасполучення між європейськими державами та Ізраїлем регулювалися двосторонніми угодами, процедура призначення перевізників на авіаційні маршрути (та й відкриття цих маршрутів) багато в чому нагадувала українські реалії. Після набуття чинності угоди про «відкрите небо» передбачено 5-літній період, протягом якого поетапно зніматимуться усі обмеження. Протягом цього адаптаційного періоду до Ізраїлю з Європи відкриватиметься щонайменше 7 нових маршрутів на рік.

Для чого Ізраїлю «відкрите небо»?

Одна з основних галузей економіки цієї близькосхідної держави – в’їзний туризм, частка від якого складає приблизно 8% від ізраїльського ВНП. Сьогодні Ізраїль щороку відвідує близько 3 млн. іноземних туристів, проте уряд вважає, що гостей може бути значно більше. Проте однією з перешкод зростання в’їзного турпотоку до Ізраїлю, на думку урядовців та експертів, є порівняно висока ціна на авіаквитки з Європи, яка в середньому складає близько $400. (Як, до речі, і з міст України). На думку ізраїльських чиновників, імплементація угоди про «відкрите небо» суттєво збільшить конкуренцію на лініях між Європою та Святою Землею. Відтак ціни на квитки суттєво впадуть. У тому, що аналітики та службовці в єрусалимському Мінтрансі та Мінтуризму мали рацію, свідчить реакція європейських авіаперевізників, Першими, як водиться, відгукнулися лоукостери: так, ірландський Ryanair виголосив бажання вже у жовтні нинішнього року почати перельоти до ізраїльського аеропорту Увда (розташований на півдні країни, поблизу Ейлата), а потім аеропорту ім. Бен Гуріона – центральної повітряної гавані країни – з низки європейських держав. При цьому середня вартість квитка складатиме 50 евро в один бік. Експерти підрахували, що за умови реалізації планів ірландського лоукостера рейсами цієї компанії прибуватимуть додатково 2 мільйони пасажирів, з яких мінімум 60% можна кваліфікувати як туристів.

Інший європейський лоукостер — easyJet — також озвучив наміри здійснювати польоти до Ізраїлю з низки європейських держав. Наприклад, з Італії. Вартість квитка з Рима до а/п ім. Бен Гуріона складатиме при цьому $200 в обидві сторони (щоправда, без багажу). Що, звичайно, где збільшить туристичний потік до близькосхідної країни.

Дехто таки проти…

Незважаючи на очевидні вигоди, на Святій Землі знайшлися невдоволені підписанням угоди про «відкрите небо». Ізраїльські авіакомпанії El Al, Arkia та Israir намагалися переконати уряд не лібералізувати режим польотів з Євросоюзом. Аргументанія в них була тією ж самою, що й в українських авіаперевізників: мовляв, національні авіакомпанії не витримають конкуренции з іноземними та, відповідно, збанкрутують.

Певний сенс у цьому є: річ у тім, що, на відміну від іноземних колег, ізраїльські авіакомпанії несуть додаткові витрати на авіаційну безпеку. Отже, перевізники вимагали, щоб уряд компенсував їм усі витрати на безпеку. Уряд пропонував компенсацію 80% цих витрат (зараз, до імплементації угоди, урядові компенсації складають 60% ). Суперечка за відсотки й стала причиною дводобового страйку, який провели усі 3 ізраїльські авіакомпанії 21 та 22 квітня. У результат! з початком дії «відкритого неба» ізраїльські авіаперевізники отримуватимуть від уряду компенсації у розмірі 97.5% від витрат на безпеку.

А що ж Україна?

Українські авіакомпанії витрат на безпеку польотів не несуть, принаймні, порівняно з ізраїльськими. Проте аргументація у них така сама: «ми не витримаємо конкуренції, тож «відкрите небо» запроваджувати передчасно». Хоча приклад Ізраїлю навіть зараз, коли угоду ще не імплементовано, свідчить, що підвищення конкуренції на авіамаршрутах усерйоз стимулює в’їзні туристичні потоки. А нам додаткові пару мільйонів тихтаки шведів чи британців хіба завадять? Щоправда, для того, щоб їх залучити, необхідно дещо зробити: наприклад, провести грамотну іміджеву кампанію України за її межами, взяти участь у кількох туристичних виставках високого рівня, відремонтувати хоча б основні автошляхи... Ну й, звичайно, лібералізувати ринок авіаперевезень, щоб з Лондона чи Стокгольма до Киева можна було б долетіти за 50 доларів, а не за 500, як зараз. От тільки, на превеликий жаль, перспективи усього цього виглядають ну дуже примарними...

Більше того, можна очікувати, що у результаті імплементації «відкритого неба» ціни на квитки із України до Ізраїлю зростуть. Логіка тут є простою: те, що перевізники (принаймні, ізраїльські) втратять на європейських напрямках, вони намагатимуться компенсувати на інших, тобто регульованих. Ліки проти цього лише одні — лібералізація, тобто, знову ж таки, «відкрите небо»...

Українське небо: поетапна лібералізація?

Як повідомляє пресслужба Міністерства інфраструктури України, держрегулятор докладає зусиль та проводить роботу з підвищення ефективності використання повітряних ліній та демонополізації авіаринку. Зокрема, тривають переговори щодо лібералізації авіаперевезень та відкриття нових маршрутів. Про це під час «Години запитань до Уряду» у Верховній Раді Україні повідомив міністр інфраструктури України Володимир Козак.

За його словами, з метою вдосконалення роботи усього ринку авіаперевезень Міністерство запровадило механізм залучення лоукосткомпаній та системи заохочення авіаперевізників, а також затверджено порядок призначення авіаперевізників на використання повітряних ліній спеціально створеною Комісією. «У березні й травні 2013 року було проведено два засідання Комісії та надані права на експлуатацію 97 повітряних ліній, що складає близько 90% заяв авіаперевізників», – повідомив міністр.

Володимир Козак розповів, що нині триває робота по лібералізації авіаційних перевезень. «На завершальній стадії знаходиться процес переговорів щодо укладання з ЄС угоди про Спільний авіаційний простір. На сьогодні ринок авіаперевезень вже повністю лібералізовано з Росією, Іспанією, ОАЕ та Грузією. Найближчим часом планується лібералізувати ринок авіаперевезень з Ізраїлем та Італією», – розповів міністр. Він додав, що триває робота з переведення України до першої категорії Федеральної авіаційної адміністрації США, що дозволить відкриття прямих далекомагістральних рейсів до цієї країни.

Володимир Козак зазначив, що можливості відкриття нових авіарейсів та залучення нових перевізників сприятиме й проведення 2123 липня 2013 року у Донецьку Форум розвитку авіамаршрутів у аеропортах країн СНД, під час якого українські аеропорти зможуть провести переговори з низкою авіакомпаній.

Міністр нагадав, що торік авіаційним транспортом скористалось 14,1 млн. пасажирів, що на 13,2% більше порівняно з 2011 роком. А за п’ять місяців 2013 року в українських аеропортах було обслуговано 4,6 млн. пасажирів, що на 3% більше порівняно з 2012 роком. Зокрема на внутрішніх повітряних лініях активно розвиваються «ЮТейр Україна» та Air Onix. «ЮТейр Україна» збільшив обсяги перевезень у 3,5 рази, Air Onix – більше, ніж у 10 разів», – розповів Володимир Козак.

назад >>>