Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Останнім часом у багатьох ЗМІ з'явилися повідомлення приблизно на одну тематику: мовляв, після кризи туризм в усьому світі оживає й демонструє зростання. Природно, такі повідомлення зустрічалися й раніше, але слід підкреслити — відразу кілька різних держав, у тому числі й Україна, були згадані в різних джерелах протягом місяця. Відтак можна говорити про позитивну тенденцію у світі. При цьому виникає резонне питання: чи все так добре в Україні?

Зростання по-європейському
За даними European Travel Commission (ETC), пальма першості в туристичних симпатіях належить маленькій північній країні — Ісландії. Саме тут у другому кварталі 2013 року спо¬стерігалося 30% зростання при¬току зарубіжних мандрівників. Такого туристичного сплеску ця країна не бачила давно.
Другу позицію в рейтингу ЕТС зайняла Словаччина зі зростанням турпотоку на 20%. Узагалі, тренд літнього сезону демонструє непогане збільшен¬ня саме у Східній Європі. Наприклад, Хорватія разом з Латвією та Чорногорією збільшили потік туристів на 9% , а Польща з Угорщиною — на 7%.
Ще одне джерело — видання «Lonely Planet» — стверджує, що Ісландія є лідером за зростан¬ням потоку серед туристичних напрямків 2013 року. Також до десятки лідерів світового путівника увійшли Угорщина й Хорватія.
Позитивні повідомлення при¬ходять і з Іспанії. Тут інформацій¬ний бюлетень La Caixa опублікував матеріал під заголовком «Туризм: попутний вітер наповнив вітрила», в якому аналітики стверджують, що за підсумками другого кварталу збільшилася кількість працюючого населення у туристичній індустрії. «Три роки постійного збільшення числа відвідувань країни іно¬земцями свідчать про стабільне зростання інтересу до Іспанії, яка сьогодні є четвертою у світі державою за кількістю прийнятих протягом року туристів, — наголо¬шується в дослідженні. — За 2012 рік у піренейському королівстві побувало 57,6 мільйона іноземців, а підсумок поточного року вимальо-вується ще сприятливішим — 59,4 млн. Немає сумніву, що й обсяг доходів від іноземного туризму перевершить торішній історичний рекорд 43,521 млрд. євро», — пише видання.

Український тренд
Усупереч численним скептичним прогнозам, Україна теж демонструє туристичний оптимізм. Щоправда, за рахунок статистичних даних, а в нашій країні механізм обліку та звітності давно став предметом жартів. Але, з іншого боку, інших даних все одно немає, тому доводиться оперувати саме тими цифрами, які наведені нижче.
Почнемо з того, що минулого року Україна увійшла до першої двадцятки рейтингу найпопулярніших країн для подорожей. Саме це опублікував щорічний звіт Всесвітньої організації ООН по туризму. У ньому наголошується, що Україну в минулому році відвідали 23 млн гостей, що на 1,5 млн людей більше, ніж 2011 року.
За показником середніх витрат одного туриста Україна займає останнє місце в першій двадцятці: закордонні гості за¬лишають у нашій країні близько $208, що дуже й дуже мало. На¬приклад, у сусідній Росії інозем¬ні туристи витрачають близько $436 з людини, що удвічі більше, ніж у нас. Усього зарубіжні туристи залишили в Україні в
2012 році $4,8 млрд. — це теж дуже й дуже скромно. Напри¬клад, заробітки Польщі, Росії та Саудівської Аравії значно вищі. З іншого боку, міжнародна платіжна система MasterCard поставила столицю держави — Київ — на 64 місце за відвідува¬ністю туристами, але при цьому наголошується, що за останні
4 роки кількість закордонних гостей зросла майже на 60%.
Ще однією непрямою ознакою зростання туріндустрії в країні можна назвати кількість підприємців, зайнятих у туризмі. Так, з початку року в Україні зареєстровано понад 1 тис. підпри¬ємців. З них більша частина — 70% — фізичні особи-підприємці , решта — компанії. При цьому в рейтингу популярності видів туристичних бізнесів лідирує турагентство. На другому місці
— це послуги бронювання. Далі
— туроператори й готелі. Сумарно все це свідчить, що вектор підприємницької ініціативи в Україні все ж таки обрав напрямок у бік туризму. І це не може не радувати. Адже туризм — це саме той сектор бізнесу, який у важкі періоди здатний забезпечити приплив іноземної валюти, зміцнивши тим самим національну валюту та стабілізувавши економіку держави.

Куди прагнути ?
Важко зараз сказати, чи відбивається зростання галузі на надходженнях до бюджету нашої країни. Взагалі, в Україні реальна прибутковість туристичної індустрії — це таємниця, що закрита щільною завісою. Є тільки деякі оцінки й статистичні дані, що відрізняються між собою.
«Україна має безліч історич¬них місць, тож могла б добре ними користуватися. Але не користується. Туризм формує тільки 2,2% нашого ВВП. У Болгарії цей показник досягає 11% , у Грузії 9 %. Навіть у Росії близько 6,5 %. І це вважається дуже мало. Дійсно мало, якщо врахувати , що Туреччині доходи від ту¬ризму щороку приносять дохід 22-24 млрд доларів», — зазначив Олександр Охріменко , президент Українського аналітичного центру.
До речі, чималий подив викликають показники бюджетних доходів від туристичної галузі у такій неоднозначній, країні як Нігерія — $10 млрд. на рік, тобто майже удесятеро більше , ніж у спокійній та від¬носно благополучній України. І тут якраз криється важливий нюанс, який забезпечує зростання прибутковості туристичної індустрії — це підтримка галузі державою. Адже такий потужний туристичний напрямок, як Туреччина, виник не на голому місці і зовсім не за
рахунок приватного капіталу. Серйозним поштовхом, який витягнув туристичну індустрію на вершину переваг туристів, стали численні інвестиції з боку держави.
Сьогодні багато інших держав наслідують турецький приклад. Наочний тому приклад — Мексика. У цій країні з державної скарбниці на реалізацію проектів у сфері туризму мають намір витратити $700 млн. На ці кошти побудують готелі, парки й ресторани, а також об'єкти аеропортової інфраструктури. За допомогою цих капітало-вкладень планується створити в цілому більше 28 тисяч прямих робочих місць. Всього ж, за даними туристичної влади цієї центрально¬американської держави, протягом 2012 року країну відвідали 23 млн. іноземних туристів, що принесло до бюджету $12,6 млрд.
Є і ближчий приклад — сусідня Молдова. Там нещодавно було представлено довгострокову програму розвитку туризму до 2020 року, розроблену Національним агентством з туризму цієї держави. Згідно з планом, за цей період планується інвестувати близько 162 млн молдавських лей (приблизно $14 млн), що дозволить поліпшити стан туристичної інф¬раструктури та збільшить доходи до бюджету до рівня в 1,1 млрд лей (близько $90 млн.) на рік.
На жаль, в Україні намір ство¬рити довгострокову державну програму з розвитку туризму поки тільки озвучено. Зокрема, віце-прем'єр Олександр Вілкул повідомив, що таку програму буде розроблено до кінця 2013 року. Ніяких даних про фінансову складову поки ще немає, крім намірів збільшити турпотік до 50 млн осіб та забезпечити 1 млн робочих місць в туристичній галузі. Як це буде зроблено і за рахунок яких інвес¬тицій — покаже лише час.
 

назад >>>