Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Політична криза, пік якої спостерігався 18-20 лютого, мала наслідком ще одну кризу, не відому широкому загалу, проте украй болючу для тих, кого вона торкнулася безпосередньо. А саме — українських ІАТА-агентів, яким у декларативному порядку повідомили про відключення від стоків деяких авіакомпаній. Це сталося 19 лютого.
Передісторія цього питання є невід'ємною від подій другого місяця 2014 року. На початку місяця, із загостренням політичної ситуації, гривня почала різко падати відносно основних світових валют. Тоді ж таки Національний банк України видав постанову №49, відповідно до якої суб'єкти зовнішньоторговельної діяльності втрачали право безпосередньої конвертації гривневих коштів у валютні шляхом купівлі необхідної кількості необхідної валюти на міжбанківській валютній біржі: було запроваджено термін у 5 діб, який мав сплинути між депонуванням відповідної суми у гривнях та її конвертації у необхідну валюту. Паралельно той-таки Нацбанк відмовився від штучного утримання курсу гривні та відпустив національну валюту у «вільне плавання».
Обговорення резонів фінансового держрегулятора, який майже одночасно здійснив два протилежні кроки щодо курсоут-ворення, далеко виходять за межі цієї статті. Тим більше, що безпо¬середні її фігуранти — українські ІАТА-агенти — суб'єктами ЗЕД не є: усі трансакції між ними та авіакомпаніями здійснюються через посередництво системи BSP Україна, основною та єдиною валютою для якої є українська гривня. Зрозуміло, що деякі з цих агентів мають філії за межами України та, відповідно, оформлюють квитки через BSP тих держав, де зареєстровані їхні філії, проте зараз йдеться саме про українських агентів, що працюють через BSP Україна.
Отже, валютна лихоманка не мала б їх зачіпляти — врешті-решт, конвертація гривні в інші валю¬ти здійснюється через відповідні структури ІАТА, якій належить система взаєморозрахунків BSP, але жодним чином не агентами. Інша річ, що валютні коливання не могли не позначитися на кінцевій вартості квитків у гривнях (а за умови дії 5-добового «коридору» до їх вартості закладався б ще й коефіцієнт компенсації ризику різкого стрибка курсу). Звичайно, неприємно, проте іншого механізму компенсації можливих втрат людство не придумало.
Та абсолютно несподівано для українських агентів 19 лютого деякі авіакомпанії стали надсилати їм повідомлення про призупинення можливості учасників BSP Україна продавати квитки на стоках цих перевізників.
Перша з авіакомпаній, яка зважилась на цей крок, стала німецька Hahn Air. Ця досить-таки специфічна організація, яку навряд чи можна назвати повноцінним авіаперевізником (флот Hahn Air нараховує аж один бізнес-джет Cessna CitationJet CJ4), уклала інтерлайн-угоди з понад 260 авіакомпаніями світу, тому основним її бізнесом є надання агентам послуг валідуючого перевізника з авіакомпаніями, не присутніми на тому чи іншому ринку. Отже, відрізавши учасників українського BSP від можливості оформлювати квитки на своєму стоці, авіакомпанія з промовистою назвою «Півень» (саме так з німецької перекладається слово Hahn) змусила вітчизняних агентів шукати інші шлюзи для виписки квитків на рейси авіакомпаній, не заведених до BSP Україна. Адже у світі існує кілька організацій, які надають такого роду послуги: наприклад, Heli Air Monaco (YO). У принципі, це не фатально, проте зміна стандартної схеми потре¬бує певних ресурсів та часу, а відтак зростають ризики втрати платоспроможного клієнта, якому послуга потрібна тут і зараз.
У своєму інформаційному повідомленні Hahn Air наголошує на тому, що «в связи со сложившейся политической ситуацией в Украине мы приняли решение временно закрыть продажи билетов на стоке Hahn Air до дальнейшего уведомления». Яким чином політична ситуація пов'язана із платіжною дисципліною українських агентів, жодним чином не пояснюється.
Невдовзі українські агенти отримали аналогічне повідомлення від представництва в Україні російського авіаперевізника Ural Airlines. У цьому випадку посилань на «політичну ситуацію не було» — обґрунтування припинення продажу контенту цієї авіакомпанії через BSP Україна пояснювалось «технічними проблемами». Авіакомпанія «Сибір», або S7, повністю кисень для українських агентів не перекрила — лише позбавила можливості виписувати квитки без українських сегментів. Подібне обмеження запровадили й «Трансаеро», що ж до «Аерофлоту», то тут вчинили й зовсім просто — запровадили додатковий збір за виписку білетів без українських сегментів.
То що ж це було? Представник керівництва одного з провідних українських ІАТА-агенцій, який просив не називати його ім'я та назву компанії, висловив припущення про те, що у такий спосіб авіакомпанії реагують на ризики несплати агентами обов'язкових відрахувань до BSP Україна через нестабільну ситуацію в банківському секторі держави, завдяки якій, зокрема, банки припинили видавати агентам
овердрафти на погашення нестачі коштів для обов'язкових відрахувань до BSP). Зауважимо, однак, що за чинним українським законодавством, підприємство може обслуговуватися у кількох різних банках, тож навіть якщо один з банків відмовить в овердрафті, агент цілком може звернутися за таким кредитом до іншого: навряд чи він зневажить можливістю залучити до активної співпраці клієнта з позитивною кредитною історією. Крім того, навіть у випадку несплати в обумовлений термін BSP не відключає агента від системи: спочатку видається попередження, потім ще одне, й лише на третій раз учасник блокується. Агенти з усіх сил намагаються до цього не доводити, адже блокування доступу до BSP — це майже зі 100-відсотковою гарантією надзвичайно серйозні проблеми, якщо не крах, агентського бізнесу. Не приховуватимемо: сьогодні, в умовах фінансової нестабільності, деякі українські агенти таки отримали від ІАТА попередження про можливе відключення від BSP. Попередження — але ж не блокування! Крім того, заходи із блокування УСІХ БЕЗ ВИНЯТКУ учасників українського BSP, у тому числі й тих, хто жодних попереджень не отримував, можуть розглядатися лише як дискримінаційні, але жодним чином не обумовлені економічно.
Редакція «Українського туризму» хотіла б висловити своє припущення, на яке нас наштовхнули два факти. Перший з них відображено в цьогорічних рейтингах УТ за результатами продажу авіа¬квитків українських агентів через BSP Україна: так, неймовірне зростання показників компанії Smart Line, яка є дочірньою структурою російської онлайн-агенції onetwotrip. Ця компанія оформлює свої трансакції через BSP Україна, проте 99.9% її клієнтів — російські авіапасажири, які в Україну не заїжджають. Другий факт: усі авіакомпанії, що вдалися до дискримінаційних заходів, є російськими. Крім Hahn Air, яка за місцем знаходження центрального офісу є німецькою та перебуває у власності міжнародної групи Saspo Holding GmbH зі штаб-квартирою знову ж таки в Німеччині. А якщо так, то поді-бні дії з їхнього боку є цілком логічними: протидія конкурентові (аж до повного його придушення), тобто українському сегментові BSP, який навіть сьогодні пропонує агентам кращі умови, ніж BSP російське, та переорієнтація російських агентів на російське ж BSP. А те, що при цьому страждають українські агенти, які продають у тому числі контент російських авіакомпаній або ко¬ристуються стоком Hahn Air — ну що ж, буває... Недарма ж при-думали росіяни прислів'я: «Лес рубят — щепки летят!»

Томіслав ВРГОЧ, голова представництва Hahn Air в Україні:
Завдяки тренду стійкої девальвації української гривні по відношенню до основних світових валют, таких, як долар США чи євро, а також нещодавнього запровадження Нацбанком України обмежень на переказ валюти, яка значно сповільнює процес обігу коштів між банками, надходження Hahn Air від продажу через BSP у гривні сильно знецінюються. Через відсутність можливостей управління валютними ризиками ми терпимо втрати, які неможливо не враховувати. Відтак наше рішення призупинити продажі у BSP Україна носить скоріш економічний характер, проте є й наслідком політичної ситуації у державі. Але Україна є для Hahn Air важливим ринком, тому ми з нетерпінням чекаємо на покращення ситуації в державі.


Артур КОРОТЧУК, заступник директора туристичної компанії Aquavita-Tour:
Гадаю, що події, які відбувались у середині лютого, не залишили нікого байдужим. Усі ми переживали за країну, суспільство та майбутній добробут. У цій ситуації дії деяких авіакомпаній, спрямовані на обмеження продажів їхнього контенту українськими агентами, виглядають як спроби убезпечити себе від негативного впливу політичних змін в Україні. Не можу сказати, що ці обмеження якось суттєво вплинули чи знизили можливості нашої компанії як авіаагента. Більше того, упевнений, що ситуація, яка виникла, носить тимчасовий характер: зі свого боку ми бачимо усі передумови для повернення до попереднього рівня продажів, а також подальшому їх зростанню. Тобто ми упевнені в успішному розвитку тревел-індустрії в Україні.

Коментар представництва авіакомпанії Ural Airlines в Україні:
Відключення агентів BSP Україна відбулося 20 лютого 2014 року з боку авіакомпанії «Уральские авиалинии». Як з'ясувалося пізніше, це сталося на підставі рішення керівництва компанії, у зв'язку з нестабільною політич¬ною ситуацією в Україні, наявності ризиків неотримання грошо¬вих коштів на рахунки авіакомпанії, а також значним коливанням курсу гривні до основних світових валют та нового порядку проведення валютних операцій, що були запроваджені Національним Банком України Постановою №49 від 06.02.2014р. Такий порядок значно подовжує терміни виконання процедури купівлі іноземної валюти на міжбанківському валютному ринку — не менше ніж 7 банківських днів, у той час як до запровадження такого порядку процедура займала 1-2 банківських дні.
Звісно, зарубіжні авіакомпанії несуть певні ризики, пов'язані зі значними коливаннями курсу гривні. Річ у тім, що за час від моменту продажу квитка за офіційним курсом НБУ на день продажу агентом до проведення операції купівлі валюти, курс може істотно змінитися — інколи до 14%. Також ми вважаємо, що певний вплив на ухвалення рішення стало поширення інформації про обмеження про-дажів на території України провідними російськими авіакомпаніями.
Ми б хотіли завірити, що станом на 24 лютого заборгованості та будь-яких інших порушень зобов'язань українських агентів перед авіакомпанією не існує. На жаль, таке відключення відбулося без попе¬редження агентів, що могло внести певні незручності у роботі наших партнерів серед агентів та для пасажирів. Від імені авіакомпанії «Уральские авиалинии» ми приносимо наші вибачення за такі незручності.
Наші партнери з авіакомпанії наголосили, що таке відключення носить тимчасовий характер. Ми сподіваємося на якнайскоріше вирішення ситуації та поновлення статусів агентів найближчим часом, про що буде повідомлено додатково.
 

назад >>>