Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

З анексією Криму українські, та й деякі зарубіжні, туристи, які віддають перевагу відпочинку на морських курортах України, опинилися на своєрідному роздоріжжі. Адже заплановану на літо відпустку десь треба проводити. І бажано, щоб це «десь» було знову ж таки біля моря, до того ж відносно доступним за ціною. Таким чином, на перший план виходить «перли¬на біля Чорного моря» – Одеса.
Одеський напрямок складно назвати новим у туристичній галузі. Вже багато десятків років місто веде конкурентну боротьбу за туриста, і в ній не програє. Якщо в Криму пропагувалася неймовірна природа, то в Одесі літньою «фішкою» було та є безліч культурних заходів та нічне клубне життя. Південний берег Криму пишався чистотою своїх пляжів (багато в чому, втім, уявною), Одеса ж пропонувала доступніші ціни. Тому в нинішньому курортному сезоні замість Криму туристичною столицею літа-2014 цілком заслужено може стати місто, яке свого часу вважалося третім за значимістю в Російській імперії.

Розміщення
Питання № 1 при оцінці привабливості будь-якого міста чи регіону з точки зору як тур¬оператора, так і потенційного інвестора в туристичну галузь, зазвичай виглядає так: «Скільки туристів можете прийняти?». Одесі тут є що відповісти. За даними міського туристично-інформаційного центру, в місті сьогодні налічується:
– 44 хостели;
– 165 готелів;
– 29 санаторіїв;
– Близько 1,5 тис. квартир, що здаються в оренду.
Всі вони сумарно можуть прийняти 25 тис. осіб на добу. Крім цього, є ще заміські курорти Кароліно-Бугаз, Затока, Грибівка та інші, які спроможні розмістити ще близько 15 тис. осіб на добу.
Якщо брати загальну тривалість курортного сезону в 4 місяці (або 120 днів) та помножити на сумарне число ліжок у місцях проживання (40 тис.), то за цей період Одеса та її околиці можуть забезпечити 4,8 млн. ночівель. При середній тривалості відпочинку в 3 ночі отримаємо цифру в 1,6 млн. туристів.
Звичайно, це менше за Крим та його заявлених 6,5 млн. туристів на рік. Але, на відміну від заяв колишніх властей півострова, одеські цифри виглядають реальнішими та частково документально підтвердженими. Причому тут слід враховувати усередненість даних: наприклад, у пік сезону безліч власників будинків неподалік від берегової лінії будуть неофіційно приймати гостей, тим самим збільшивши зазначені вище показники як мінімум на третину.

Екскурсії
Під час прес-туру, організованого Департаментом культури й туризму Одеської міської ради, журналісти познайомилися з деякими туристичними атракціями міста та дізналися, що саме може зацікавити туристів усіх катего-рій: як курортника, що вирішив зупинитися в місті на кілька днів, так і круїзного туриста що прибув до Одеси з борта круїз¬ного лайнера на кілька годин.
Стандартний пішохідний маршрут включає центральну вулицю Дерибасівську з ярмарком, який нещодавно на ній відкрився. Далі маршрут веде до Оперного театру, будівлі мерії та прилеглої до неї Думської площі, а звідти – по алеї Приморського бульвару до пам'ятника Дюку де Рішельє. Потьомкінські сходи, Тещин міст, будинок з однією стіною – всі ці локації розташовані компактно і обійти їх можна буквально за півгодини.
Детальнішу екскурсію можна здійснити за допомогою сучасних й екологічних технологій, а саме – здійснивши поїздку на електромобілі центром міста у супроводі гіда. Для іноземних гостей пропонуються аудіогіди із записами програм поширеними зарубіжними мовами. Щоправда, один з учасників туру – англомовний журналіст – зауважив, що якість перекладу могла б бути й кращою. Але це в будь-якому випадку ліпше, ніж нічого, до того ж цю ваду можна досить легко й швидко виправити.
Останні пару років цей вид туристичного бізнесу став набирати обертів, оскільки вартість екскурсійного електромобіля китайського виробництва є відносно невеликою ($15-18 тис.). Вміщає він мінімум 10 осіб, а вартість однієї години оглядової екскурсії дорівнює 100 грн. Собівартість же проїзду пасажира за маршрутом, по суті, визначається вартістю електроенергії, що витрачається на перевезення однієї людини за маршрутом. Зрозуміло, що вона набагато дешевша за відповідну кількість бензину. Таким чином, навіть за найскромнішими підрахунками, термін окупності такого одного автобуса становить близько 2 місяців. Зауважимо також, що клімат Одеси досить м'який, а міські атракції здатні залучати туристів цілий рік. Тому комерційно вигідна експлуатація принаймні частини парку такого транспорту можлива й поза курортним сезоном.

Пам'ятки
Однією з найпопулярніших атракцій Одеси є ринок «Привоз». Найстаріший ринок у центрі міста і сьогодні успішно діє, незважаючи на появу численних конкурентів як серед ринків, так і супермаркетів. Після реконструкції «Привоз» набув цивілізованішого вигляду ззовні, зате всередині можна знайти чимало колориту з колишніх часів. Щоправда, невідомі особи, що представляються охороною, категорично забороняють здійснювати зйомку фото- та відео-камерами. Це виглядає не тільки підозрілим з точки зору закону, але й нелогічним по відношенню до здорового глузду. Так, на ринках Туреччини, Єгипту чи Ізраїлю адміністрація всіляко сприяє фотографам, іноді охоронець сам проведе такого туриста найцікавішими торговими точками. Бо саме в такий спосіб утворюється найефективніша реклама, яка до того ж дістається абсолютно безкоштовно.
Крім вже відомих й уподобаних багатьма поколіннями туристів атракцій, під час нинішнього курортного сезону на туристів чекають й нові цікаві місця. Одне з них – музей коньячної справи Шустова, відкритий на честь 150-ліття підприємства та розташований у будівлі однойменного заводу. На мою думку, складно знайти в місті аналогічний музей такого рівня: до його створення поставилися не тільки з душею, але й украй прискіпливо. Тут на туриста чекає і відмінний дизайн, і продуманість кожної експозиції та покрокове знайомство з технологією виробництва коньяку. Після його відвідин туристи дізнаються, як відбуваються усі процеси виноробства і спиртокуріння, а також знайомляться з бондарним виробництвом та процесом витримки коньячних спиртів, збагачуються знаннями про саму історію підприємства Шустова та про його легенди. Наприкінці ж на туристів чекає приємна дегустація ординарних, марочних та колекційних коньяків. Ціна такої півторагодинної екскурсії починається від 130 грн.
Ще одне цікаве й незвичайне місце для туриста – Одеська кіностудія, яка відкрилася для екскурсантів зовсім недавно. Тут і знімальні павільйони кіностудії, де створювалися кіношедеври як минулих років, так і відносно свіжі кінокартини. У розташованому на території кіностудії арт-центрі можна познайомитися з детальною експозицією, присвяченою відомій актрисі початку ХХ століття Вірі Холодній. Також тут є зали, в яких виставлений антураж й атрибу¬тика, що використовувалась при створенні таких стрічок, як «Три мушкетери», «В'язень замку Іф» та «В пошуках капітана Гранта». Завершує екскурсію похід в єдиний в Україні величезний мультимедійний зал з 10 проекторами, які транслюють зображення на три стіни цього залу. Глядач буквально занурюється в атмосферу, яка транслюється на стіни. Вартість такої екскурсії – від 40 грн з особи.

Їжа
Одеса – це одне з небагатьох міст, яке може похвалитися власною кухнею. Не українською, єврейською чи російською, а саме одеською. Більшість специфічних одеських страв з'явилася в результаті багатолітнього проживання безлічі національностей в одному місті, і всі вони цікавлять туристів.
Найвідомішою одеською стравою можна сміливо назвати форшмак – порублене м'ясо або риба, які запікаються разом з картоплею, спеціями, цибулею та сметаною й подається як закуска. З вигля¬ду такі ласощі нагадують паштет. У ресторані «Злачное», де журналістам показали майстер-клас із приготування цієї страви, його подають з підсмаженими на ґратках скибочками хліба.
До речі, «Злачное» – це далеко не єдиний заклад, з яким місцева туристична влада позна¬йомила журналістів. Буквально по сусідству розташоване кафе «Закрома», «фішкою» якого є варення з незвичайних компо¬нентів. Наприклад, із зелених помідорів або горіхів. За словами адміністратора, рецепти такого варення збиралися протягом тривалого часу по всьому місту, й сьогоднішня експозиція з різнокольорових банок виглядає більш ніж переконливо.

Перспективи галузі в Одесі
Ми вже казали, що цього року в Одеси є всі шанси перехопити туристичний потік Криму. Тому місцеві представники турбізнесу, незважаючи на економічні та політичні проблеми в державі, продовжують відкривати готелі, ресторани та інші інфраструктурні об'єкти.
Багато хто з місцевих чиновників та експертів вже поспі¬шає заявити, що вони очікують колосального напливу туристів. Та практика показує, що подібні заяви слід робити в минулому часі – після закінчення турис¬тичного сезону. Яскравий тому приклад – той-таки Крим, влада
якого кілька років тому прогнозувала значне зростання числа туристів через проблеми в Єгипті, Тунісі та інших курортних центрах світу. На жаль, сьогодні проблеми з'явилися у Криму...
Таким чином, Одесі та її туристичній індустрії не варто робити ставку на хитке твердження «якщо у них зараз гірше, значить, туристи поїдуть до нас». Необхідно просто розвиватися, підвищуючи якість свого турпродукту, ні в якому разі не зупиняючись на досягненому.

Бенджамін КЕРІ, керуючий директор консалтингової компанії в сфері туризму Dunira Strategy:
В Одеси дуже добрі перспективи як у туристичного центру. Тут є гарна архітектура, оригінальна кухня, цікаві місця для відвідин. І все це практично невідомо мешканцям Західної Європи, у тому числі Великої Британії! До того ж сюди не так дорого дістатися. Наприклад, я купив квиток з Лондона до Одеси і назад всього лише за $300, щоправда, з пересадкою. (У разі підписання урядом України договору з ЄС про «відкрите небо » та його набуття чинності вартість квитків може істотно знизитися навіть щодо вказаного рівня – Ред.). Погодьтеся, це вигідно для такого перельоту. Зрозуміло, такі квитки не завжди є, але купити їх можна, і за ці гроші іноземні туристи із задоволенням відвідуватимуть Одесу – за умови, якщо місто та його резиденти – об'єкти туристичної інфраструктури, представники музеїв, театрів та інших культурних й історичних атракцій – стануть здійснювати грамотне промо на Заході.

Оксана БАЛЬЖИК , керівник екскурсійного відділу Одеської кіностудії:
Ми тільки починаємо водити екскурсії кіностудією. Безумовно, у майбутньому маршрут доповнюватиметься новими цікавими місцями. Сьогодні інтерес у туристів до нашого продукту поки ще невеликий, іноді людям треба почекати день- два до формування повної групи для екскурсії. Але ми вже почали співпрацю з інкамінг-туропера-торами, запропонувавши їм, окрім стандартної комісії в 10%, вигідні бонуси. Сподіваємося, що така стратегія невдовзі дасть позитивний результат, і в розпал курортного сезону ми зможемо приймати по кілька груп щодня.

Олена КАЗЬМІНА, директор туроператора «Орнамент України», кандидат економічних наук:
Кризовий стан навряд чи хто назве бажаним явищем, проте він, як ніщо інше, сприяє появі нових стратегій, зокрема, розробленню та впровадженню нових продуктів. Так, традиційні в'їзні турпотоки в Україну знизилися в рази. Але у світі, та й у регіонах нашої країни, все одно існує багато людей, які прагнуть відвідати нашу державу чи окремі її регіони. Тож давайте запропонуємо їм новий, незвичайний продукт! Чому б не організовувати «революційні» тури на Майдан із виїздом, скажімо, до Міжгір'я?
Що ж до іноземних туристів, то ми їх втрачаємо ще й через високі ціни на міжнародні перельоти. В Німеччині тури вихідного дня на 2-3 дні коштують 300-500 євро і є масовим продуктом. Проте лише авіаквиток до України коштуватиме стільки ж навіть лоукостером, я вже не кажу про традиційні авіакомпанії! То давайте громадою звернемося до Мінінфраструктури, уряду, а також до відповідних органів Європейського Союзу, щоб все ж таки якнайскоріше створити реальне підґрунтя для масового приходу в Україну лоукостерів – причому не тільки в Київ та Львів, але й в Одесу, Харків, Дніпропетровськ... Адже головний обмежувальний фактор в'їзного туризму – це гаманець! Тож я переконана, що у випадку наявності недорогих програм в Україні, які включали б до себе перельоти, трансфери, розміщення та екскурсії, кількість іноземних туристів в Україні виросла б у рази: адже наша держава має багато нового та цікавого – інша культура, архітектура, смачна кухня, яскрава етнічна самобутність, щира українська гостинність. І в цьому вже переконалася переважна більшість іноземних туристів, які відвідували Україну.
 

назад >>>