Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Останні місяці 2014 року виявились ддя вітчизняної авіаційної галузі досить-таки «гарячими». Інтрига навколо можливого банкрутства МАУ та запиту національної авіакомпанії на державну допо¬могу розміром у $100 млн., судові пертурбації навколо маршрутів МАУ, на частину яких було видано призначення авіакомпанії «Атласджет Україна», відмова головидержавіаслужби України підписати призначення авіакомпанії Wizz Air Ukraine на кілька нових європейських маршрутів, призупинення на зимовий період польотів українського перевізника Yanair та грузинського FlyVista, згортання діяльності української «дочки» російського перевізника «ЮТейр Україна» та повернення частини літаків виробникові, нарешті, публікація проекту нових правил призначення українських авіаперевізників на марш¬рути та призупинка Мінюстом скандального документа... На тлі усіх цих подій та посилення інтересу широкої громадськості до авіаційної тематики багато ЗМІ – як спеціалізованих, так і загальної тематики – висвітлювали тему можливого приходу авіаційних лоукостерів до України, та, відповідно, умов, за яких ці лоукостери могли б до нашої держави прийти. «Український
туризм» не є винятком – у минулому номері ми опублікували матеріал на лоукостерну тематику, публікуємо його й сьогодні. Однак зауважимо, що питання приходу лоукостерів до України є більше термінологічним: адже під такою назвою зазвичай маються на увазі європейські авіакомпанії на кшталт Ryanair чи EasyJet. Ці перевізники насправді в Україну не літають – принаймні, поки що. Однак зазначимо: до наших аеропортів вже здійснюють регулярні рейси кілька авіакомпаній, які з тим чи іншим ступенем припущення можна назвати бюджетними. Деякі з них позиціонують себе у якості лоукостерів, деякі – ні, проте використовують у своїй бізнес-моделі лоукостерні елементи, а по факту є авіаперевізниками з комбінованою моделлю обслуговування пасажирів.
Ця публікація є спробою систематизувати: хто ж із лоукостерів вже літає в Україну? Для відповіді на це питання ми окреслили спи¬сок критеріїв, відповідно до яких перевізника можна (або не можна) віднести до бюджетних авіакомпа-ній. На наш погляд, такими критеріями є:
• Наявність чи відсутність бізнес-класу на бортах повітряних суден, що здійснюють перевезення в Україну та із України;
• Можливість провезення зареєстрованого багажу в базовому тарифі;
• Здійснення стикувальних перевезень;
• Наявність контенту авіакомпанії в BSP та глобальних дистрибутивних системах. Зрозуміло, що можна навести й інші критерії, проте саме ці чотири ми вирішили обрати у якості базових. Зведений список авіакомпаній, які з тим чи іншим ступенем ймовірності можна віднести до бюджетних, відповідно до означених вище критеріїв, можна побачити у таблиці.
Як бачимо, в цьому списку є різні авіакомпанії. Деякі з них позиціонують себе саме як бюджетні (обидві авіакомпанії з групи Wizz Air, Air Arabia, Fly Dubai, Pegasus, Onur Air, Fly Vista), інші наголошують на тому, що є перевізниками з комбінованою бізнес-моделлю (Air Baltic, Estonian Air). Автор довго сумнівався, чи варто до цього списку долучати МАУ, проте все ж таки долучив – не в останню чергу через запровадження платного харчування в економічному класі, неодноразові порівняння у ЗМІ цінової політики МАУ з лоукостерами. Хоча, за великим рахунком, МАУ – це класичний авіаперевізник, що працює за мереживно-хабовою моделлю. Однак, судячи з озвучених представниками керівництва планів (наприклад, запровадження можливостей вибору бортового харчування та інших опційних послуг), а також переведення деяких напрямків з регіонів України на бюджетні принципи, національний україн¬ський авіаперевізник упевнено дрейфує до комбінованої моделі.
Ще одним спірним кроком було внесення до цього списку Wizz Air Ukraine як окремої авіакомпанії. Це було зроблено через різні умови обслуговування пасажирів на борту – насамперед у плані зареєстрованого багажу: якщо на рейсах WAU допускається перевезення 32 кг зареєстрованого багажу на квиток, то материнська, тобто угорська авіакомпанія Wizz Air Hungary (WA6) вимагає додаткової оплати за кожну валізу: квиток включає у себе перевезення лише невеликої сумки в ручній поклажі.
Отже, в Україну сьогодні літають (або призупинили виконання рейсів, проте зобов'язуються повернутися) 10 авіакомпаній, що їх з тим чи іншим ступенем припущення можна назвати бюджетними. Звичайно, як Ryanair чи EasyJet, так й інші, менш відомі європейські лоукостери, наприклад, ірландський Aer Lingus чи словацька Danube Wings, є бажаними гостями в українських аеропортах. Проте говорити, що «авіаційна влада» не пускає бюджетні авіакомпанії в Україну чи щось подібне, є термінологічно неправильним. Бо лоукостери, принаймні деякі з них, вже тут, в Україні.

назад >>>