Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

З метою якнайоб'єктивнішого та якнайповнішого відображення стану вітчизняної авіаційної галузі, минулого року ре-дакція УТ вдалася до публікації висновків зовнішніх експертних груп. Зокрема, в «Українському туризмі» №1 за 2014 рік ми опублікували рейтинг авіакомпаній, що здійснюють свої рейси в Україну, представлених в Україні авіаперевізників, а також деяких найпопулярніших лоукос-терів на нашому ринку, складений фахівцями австралійського дослідницького центру The West Australian.
Сьогодні, незважаючи на украй негативні процеси в українській туристичній галузі, авіаперевезення, як і раніше, здійснюються, пасажири літають з українських аеропортів (хоча й не з усіх), агенти, як і раніше, продають квитки та супутній контент. Так само, як і раніше, в нашій державі діють представництва деяких іноземних авіакомпаній. Отже, ми продовжуємо започатковану рік тому традицію та знову розміщуємо в УТ дані австралійського авіарейтингу. Це тим більше цікаво, що за рік точка зору експертів щодо безпеки та сервісу деяких авіакомпаній змінилася, відтак змінилися й оцінки – в той чи інший бік.
Зрозуміло, що через складну економічну та політичну ситуацію в нашій державі знизились не тільки обсяги пасажирських первезень, не тільки кількість авіарейсів в українські аеропорти, але й склад авіакомпаній. Деякі з них просто пішли з українського ринку, деякі припинили діяльність узагалі. Тому цьогорічний рейтинг містить менше авіаперевізників.
На превеликий жаль, у світі немає нічого ідеального – це стосується й австралійського авіарейтингу. Як і рік тому, він не містить деяких українських авіакомпаній, таких, як Yanair, «Хорс» чи «Дніпроавіа». Так само австралійські експерти не розрізняють дочірні авіакомпанії та перевізників-франчайзі. Так, в рейтингу від дослідницького центру
The West Australian відсутні авіакомпанії «ЮТейр-Україна» чи Wizz Air Ukraine саме як окремі суб'єкти ринку пасажирських авіаперевезень. Можливо, це повязано з фактом, що для Австралії український ринок є глибокою провінцією. Однак усупе¬реч цій думці виступає той факт, що авіакомпанії «Аеросвіт» чи Air Onix, які припинили свою діяльність, також пішли й з австралійського рейтингу.

Що у кого змінилося?
Порівняно з минулим роком, цілком природними були очікування змін в оцінці безпеки та сервісу деяких авіакомпаній. Вони, звісно, відбулися, що й відзначили австралійські експерти. У таблицях рейтингу ці зміни позначено відповідним чином, однак тут хотілося б зауважити таке: в більшості випадків експерти дослідницького центру The West Australian підтвердили свої минулорічні оцінки. Утім, зрозуміло, що деякі перевізники спромоглися підвищити свій рівень безпеки та сервісу, а деякі – навпаки, знизили планку вимог. Що й відобразилося на оцінках. Іноді таке трапляється одночасно: наприклад, ізраїльський національний авіаперевізник El Al 2014 року підвищив рівень безпеки перевезень до найвищої оцінки – 7 балів із 7 можливих (минулого року було 6), проте рівень сервісу трохи зменшився – до 4 балів із 7 можливих (роком раніше було 5). Не виключено, що таке зниження якості сервісу відбулося через запро¬вадження перевізником на деяких рейсах гібридної моделі, що експлуатується під брендом Up.
Не може не радувати підвищення оцінки в рейтингу безпеки вітчизняного авіафлагмана «Міжнародні авіалінії України» до максимальної оцінки 7 балів (минулого року було 6). А от оцінка сервісу від МАУ залишається традиційно низькою – 3 бали з 7 можливих. Враховуючи запровадження на рейсах компанії лоукостерних елементів, це не дивує. Зате добре відома українцям Air Arabia – бюджетна авіакомпанія 3 емірату Шарджа (ОАЕ) – трохи підвищила оцінку свого сервісу – до 4 з 5 можливих для лоукостерів та регіональних авіакомпаній (минулого року було 3.5). Із чим ми щиро вітаємо своїх колег та партнерів.
Прикрою несподіванкою стало різке падіння оцінки в рейтингу безпеки для авіакомпанії Royal Jordanian – із 7 минулого року до 5 сьогодні. У той же час оцінка сервісу RJ залишається традиційно високою – 7 із 7 можливих балів.

Критерії рейтингу безпеки авіакомпаній
Рейтинг безпеки для кожної авіакомпанії базується на всебічному аналізі інформації, що походить з авіаційної галузі. Зокрема, з міжнародного керівного органу ICAO та провідної асоціації повітряних авіаперевізників IATA, а також від урядів та авіакомпаній, включно з даними про аварії. Максимальна оцінка, якої може досягти авіакомпанія – 7 зірок. Критерії оцінки безпеки для авіакомпаній виглядають наступним чином.

1. Чи має авіакомпанія сертифікат IOSA (цей документ засвідчує проходження авіаперевізником аудиту операційної безпеки IATA)?
Якщо так, авіакомпанії присуджуються дві зірки, якщо ні – жодної.

2. Чи присутня авіакомпанія в чорному списку ЄС (тобто чи діє для цієї авіакомпанії заборона на польоти до країн Євросоюзу)?
Якщо авіакомпанія відсутня в цьому списку, їй присуджується одна зірка, якщо присутня – не присуджується жодної. 3. Чи відбувались в авіакомпанії смертельні випадки протягом останніх 10 років? Якщо ні, авіакомпанії присуджується одна зірка, якщо так – зірок не присуджується. Тут, однак, треба мати на увазі, що не всі випадки смерті пасажирів чи членів екіпажу, або ж обслуговуючого персоналу враховуються: так, не беруться до уваги смерті під час терористичних актів чи спроб викрадення літака, або ж інші ситуації, коли загибель людей було
спричинено незалежними від авіакомпанії обставинами.

4. Чи має авіакомпанія дозвіл FAA на польоти до США?
Якщо так, присуджується одна зірка, якщо ні – не присуджується.

5. Якої кількості критеріїв авіаційної безпеки ICAO дотримується країна походження авіакомпанії?
Міжнародна організація цивільної авіації ICAO встановлює міжнародні стандарти і правила, необхідні для дотримання безпеки польотів, авіаційної безпеки, ефективності та регулярності, а також для авіаційної охорони навколишнього середовища – усього за 8 параметрами. Відповідність країни параметрам безпеки досліджується за допомогою міжнародного аудиту. Якщо країна дотримується усіх 8 параметрів авіабезпеки ICAO, авіакомпанія отримує 2 зірки. Якщо від 5 до 7 критеріїв – 1 зірку, при меншій кількості критеріїв зірки не присуджуються.

6. Чи забороняла авіаційна влада країни, де зареєстрована авіакомпанія, експлуатацію її флоту з міркувань авіабезпеки?
Якщо так, то з авіакомпанії знімається одна зірка протягом 5 років з моменту здійснення такого припису.

7. Якщо авіакомпанія експлуатує лише літаки виробництва СРСР та пострадянських країн, з неї знімається одна зірка.

Критерії оцінки сервісу авіакомпаній:
Сьогодні авіакомпанії у світі використовують різні бізнес-моделі. Найбільш звичною та розповсюдженою є модель повного сервісу, відповідно до якої у вартість квитка входить перевезення зареєстрованого багажу, харчування та напої, зручності (ковдри, подушки та подібні аксесуари), а також засоби для розваг (наприклад, свіжа преса чи ґаджети). Крім того, авіакомпанії цієї категорії зазвичай виписують пасажирам транзитні квитки та багажні квитанції не тільки в межах своєї маршрутної сітки, але й серед партнерів по альянсу.
Лоукостери та регіональні авіакомпанії зазвичай пропонують зовсім інший продукт, який неможливо коректно порівняти із сервісом full service-авіакомпаній. Відтак у пропонованому рейтингу максимальна оцінка для класичних авіакомпаній складає 7 зірок, для регіональних та лоукост-перевізників – 5 зірок.

Критерії оцінки класичних авіакомпаній
1. Відстань між рядами крісел
Якщо на всіх літаках флоту авіакомпанії в економічному класі відстань між рядами (крок сидінь) дорівнює 30 дюймів (76.2 см), перевізникові присуджується 1 зірка. Якщо на деяких літаках цей параметр менше за вказану величину, компанії нараховується 0.5 зірки. Якщо на усіх літаках крок сидінь менше 30 дюймів. Зірка за цим критерієм не нараховується.

2. Flight Entertainment
Якщо в усіх класах обслуговування пасажирам надаються персональні відео- та аудіопристрої за запитом, авіакомпанії присуджується 1 повна зірка. Якщо такий сервіс відсутній, а в салоні наявні лише стаціонарні екрани, або ж немає ніяких узагалі, зірка не присуджується. Це правило діє й у випадках, коли ця послуга відсутня на коротких рейсах (тривалістю менше 2 годин).

3. Інтернет-сторінка компанії
Якщо веб-сайт авіаперевізника наводить усю необхідну для пасажирів та партнерів інформацію англійською мовою, присуджується 1 зірка. Якщо інформація не наводиться англійською або англомовний варіант є неповним, зірка не нараховується. У випадку суперечливої інформації (англійською та іншими мовами) присуджується половина зірки.

4. Крісла у бізнес-класі
Якщо в бізнес- та вищих класах обслуговування на далеких маршрутах пасажирські крісла перетворюються на ліжка, авіакомпанії нараховується 1 зірка. Якщо ліжок немає, зірка не присуджується.
Половина зірки присвоюється у випадку, якщо в деяких літаках флоту авіакомпанії ліжка є кутовими, а деякі – пласкими.
Якщо авіакомпанія не здійснює далекомагістральні рейси, проте в її бізнес-класі реалізовується конфігурація 2х2, перевізникові присуджується 1 зірка, якщо наявна конфігурація 3х3, проте середнє сидіння залишається вільним – 0.5 зірки. Так само півзірки присвоюється авіакомпанії у випадку, коли немає повної інформації щодо обладнання бізнес-класу усіх літаків флоту.

5. Харчування та напої
Якщо авіакомпанія надає пасажирам економ-класу повноцінний обід, їй присуджується 1 зірка. Зірок не нараховується у випадку, якщо пасажир має додатково заплатити за їжу та напої.
Половина зірки присуджується у випадках, якщо пасажири мають платити за їжу, або алкогольні напої на міжнародних маршрутах, або ж алкоголь не пропонується узагалі незалежно від релігійних переконань. На внутрішніх та коротких (менше 2-х годин) маршрутах надання алкогольних напоїв не оцінюється.

6. Ковдри, подушки та інші аксесуари, що підвищують комфортність подорожі
1 зірка присуджується у випадку, коли ці аксесуари надаються авіакомпанією при міжнародних та/або далекомагістральних перельотах. У випадку, коли за ці аксесуари на внутрішніх та/або коротких маршрутах стягається додаткова плата, авіакомпанії також нараховується одна зірка. Половина зірки присуджується у випадку, коли ковдри, подушки та подібні аксесуари надаються за додаткову плату на середньо- та далекомагістральних маршрутах.

назад >>>