Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

За календарем зима вже закінчилася, проте гірськолижний сезон триває. «Український туризм» традиційно щороку оглядає пропозиції зимового відпочинку, проте в нинішньому році результати такого дослідження навряд чи можна назвати оптимістичними. Триразове падіння курсу гривні до американської та європейської валют, а також украй важка економічна ситуація радикально знижують коло можливих варіантів для зимового відпочинку на лижах для більшості наших співгромадян. Саме тому ми відійшли від минулорічного формату, де огляд пропозицій ділився на економ-сегмент, середні варіанти та VIP-відпочинок. Замість цього пропонуємо умовно розділити всі тури на дві категорії – всередині України (порівняно недорогі), та за її межами (які стали малодоступними).

Зимовий відпочинок в Україні
Порівняно з минулим роком, ціни на основні послуги вітчизняних гірськолижних комплексів у своїй більшості або залишилися незмінними, або навіть трохи знизилися. Тобто для іноземців, які приїхали відпочивати з вільно конвертованими грошима, тут просто рай за співвідношенням «ціна/якість».
Традиційно українським зимовим курортом № 1 можна сміливо назвати Буковель, який є центром з розвиненою інфраструктурою, що пропонує якісний відпочинок. Дводенний автобусний тур з Києва на цей напрямок обійдеться від 950 до 1250 грн. Діапазон цін залежить від типу транспорту (автобус або мікроавтобус, поїзд або літак до Івано-Франковська), а також від умов проживання (двомісний номер з окремими або загальними зручностями). Дорожчий варіант – тур на 4 дні – коштуватиме 1300-1400 грн, залежно від умов проживання. Ну а тижневий лижний відпочинок знаходиться в ціновому діапазоні від 2000 до 2400 грн, знову ж таки, залежно від зручностей. Відзначимо, що ціни для курорту Драгобрат приблизно такі ж, як в Буковелі, тому багато туристичних компаній комбінують ці напрямки в одному турі.
Варто зауважити, що ціна відпочинку порівняно з минулим роком особливо не виросла. Так, в зимовий сезон 2013/2014 мінімальна вартість тижневого туру в Буковелі становила 2300 грн. А тур вихідного дня коштував ще дорожче, ніж зараз – 1400 грн. Щоправда, два роки тому тиждень відпочинку коштував усього лише 1600 грн.
Тут важливо пам'ятати, що наведені ціни включають в себе лише проїзд на автобусі, проживання й часткове харчуван-ня. Але для катання на лижах необхідно ще придбати скі-пас. На Буковелі в сезоні 2014/2015 він обійдеться в суму близько 2000 грн на 7 днів. І порівнюючи з минулим роком, ми побачимо істотне зростання ціни: в 2013/2014 він коштував 1600 грн, а в 2012/2013 – в середньому 1300 грн. Що цілком зрозуміло, адже зростає й вартість електро-енергії, що живить підйомники.
Таким чином, сумарна вартість тижня відпочинку на найбільш популярному вітчизняному курорті складе близько 4400 грн по мінімуму. Якщо дивитися суто на ціни в гривнях, то вони здаються досить високими. Але з оглядкою на курс національної валюти в минулі роки, можна зробити сміливий висновок, що український гірськолижний від-починок є одним з найпривабливіших за ціною серед найближчих закордонних конкурентів.
Як не дивно, ціни нинішнього сезону на відпочинок у Славському та навколишніх селищах Львівської області виявилися вищими, ніж у Буковелі, який донедава традиційно вважав¬ся найдорожчим вітчизняним гірськолижним курортом. Крім того, у пропозиціях туристичних компаній практично не пред¬ставлені курорти Закарпаття (Шаян, Кобилецька поляна, Рахів, Ворохта, Пилипець і т.д.) – головним чином, через обмежену готельну базу та застарілу інфраструктуру. Винятком є хіба що досить сучасний курорт Ізки в Міжгірському районі Закарпаття, однак і сюди зимові туристи їдуть в основному індивідуально, замовляючи пакети послуг безпосередньо у місцевого провайдера.

Лижі за кордоном
Говорячи про закордонні тури, слід зауважити, що українські туроператори кардинально зменшили номенклатуру пропозицій зарубіжного гірськолижного відпочинку – очевидно, у зв'язку з різким падінням попиту. Чартерних авіарейсів на зимові напрямки практично не залишилося: туро-ператорські компанії воліють не ризикувати і в кращому випадку беруть блоки на регулярні рейси, а зазвичай просто бронюють авіаквитки для своїх клієнтів, виступаючи, таким чином, у ролі авіаційних агентів. З іншого боку, на гірськолижні курорти ближнього зарубіжжя (в географічному, а не московсько-пропагандистському сенсі цього поняття) стало відправлятися відчутно більше автобусних чартерів, ніжу минулі сезони.

Болгарія
Одним із характерних напрямків гірськолижного відпочинку для українських туристів у Болгарії є зимовий курорт Банско (решта курортів – такі, як Пампорово або Боровець – традиційно пропонують вищий рівень цін). Але падіння курсу гривні по відношенню до основних зарубіжних валют знизило інтерес до виїзду за кордон, у тому числі й до Болгарії. І хоча вартість тижневого туру в Банско в євровалюті є порівняно невисокою – від 294 євро, але в гривневому еквіваленті вона зовсім не є привабливою – більше 8820 грн. І це тільки ціна туру, куди не включаються витрати на візу (35 євро + 22 євро за послуги візового центру) та вартість скі-пасу на 7 днів (140 євро). Сумарно ж лижний відпочинок обійдеться майже в 470 євро або 14100 грн, що незначно дорожче цін минулого року, коли схожий тур коштував 450 євро. Що ж до авіачартерів на болгарські гірськолижні курорти, то їхня кількість різко зменшилася через сильне подорожчання авіаперевезень у гривневому еквіваленті. Так само в небуття пішли амбітні програми одно¬го з грецьких туроператорів із перельоту до Салонік та подальшого трансферу до болгарських гірськолижних курортів із цього північногрецького аеропорту.

Румунія
Ще один донедавна популярний та не дуже дорогий зимовий напрямок – румунський курорт Пояна Брашов. На автобусі туди дістатися не так вже важко, а авіачартерів в Румунію із України не було ніколи. Тут тиждень катання на лижах обійдеться від 335 євро. Також необхідно буде доплатити за візу (45 євро) та скі-пас (120 євро). В результаті вийде сума в розмірі 500 євро або ж 15000 грн. У минулому зимовому сезоні аналогічний відпочинок обходився в 250 євро, що майже удвічі дешевше.
Однак не виключено, що таке підвищення опублікованих цін пов'язане з тим, що українські туроператори просто не контрактували готельний контент на зиму 2014/15 років, і подібні пропозиції є варіантами підібраних агентами індивідуальних турів. Непрямим доказом такої теорії стала практично повна відсутність варіантів зимового відпочинку в Румунії на сайтах турфірм. Інший румунський гірськолижний курорт – Сіная – вважається «модним» серед європейської публіки, таким собі східноєвропейським Куршавелем, а відтак і ціни на відпочинок у ньому вищі, ніж у Пояна Брашові.

Польща
Чимало українців любили їздити кататися на лижах на популярний польський курорт Закопане. Окрім своєї престижності, він був популярний ще досить близьким розташуванням: від Львова туди можна дістатися на громадському транспорті за 6-7 годин. І для того, щоб тиждень покататися на лижах чи сноуборді на тутешніх трасах необхідно витратити від 275 євро. Як і в інших країнах, це без урахування візи (35 євро + 20 євро за послуги візового центру) і скі-пасу (150 євро). Сумарно ж зимовий відпочинок на польському курорті коштуватиме 480 євро або 14400 грн. Тут ми бачимо практично незмінну ціну в євро порівняно з торішніми пропозиціями (450 євро), але значно більше подорожчання в гривневому еквіваленті.
Зауважимо, що в Польських Карпатах є й інші гірськолижні курорти – наприклад, Вісла, Щирк чи Бескид. Тамтешня інфраструктура є досить новою, а ціни – невисокоми порівняно із Закопане через їхню меншу «розкрученість». Тому, незважаючи на певну віддаленість від кордону з Україною (означені курорти знаходяться вже у Шльонську, тобто Силезії – регіоні на південному заході Польщі), українські індивідуальні туристи із задоволенням віддають перевагу саме цим курортам. Тим більше, що до них легко дістатися сучасним автобаном. А от туристичні компанії чомусь обходять увагою ці курорти – утім, як й місця для зимового відпочинку в Бещадах поруч з українським кордоном. Наприклад, усього в 10 км від пункту пропуску «Смільниця/Кросценко» розташований гірськолижний курорт Устшики Дольне, придатний для початківців або родин із дітьми. Тим не менше. у пропозиціях українських турфірм нам не вдалося знайти жодного туру до того регіону.

Словаччина
Є по сусідству з Україною ще одна країна, яка відома своїми гірськолижними курортами. Йдеться про Словаччину, яка цього року рідко знаходиться в «топах» пропозицій туристичних фірм, навіть незважаючи на те, що тутешня інфраструктура пропонує відмінний відпочинок. У цьому зимовому сезоні тиждень у словацьких Татрах обійдеться в 375 євро (з виїздом з Ужгорода). Додатково треба заплатити вже традиційні 35 євро за візу і скі пас (150 євро). На жаль, в нинішньому сезоні Словаччина піднесла українцям неприємний сюрприз, вдавшись до послуг візового центру. Що автоматично підвищує вартість візи на ті ж 20 євро. Відтак сумарно такий відпочинок обійдеться в 585 євро. Порівнюючи з минулим роком, коли такий тур коштував близько 450 євро, ми бачимо значне зростання ціни. Але знову ж таки, як у випадку з Румунією, скоріш за все, таке відбувається через різке зниження контрактінга україн-ськими туроператорами.

Інші напрямки
На відміну від минулих років, в нинішньому огляді ми практич¬но не приділили уваги популяр¬ним зимовим курортам у державах, які розташовані далеко від кордону з Україною. Йдеться,
насамперед, про гірськолижний відпочинок в Австрії, Швейцарії, Італії, Туреччині, Фінляндії й навіть у Грузії – через різке подорожчання авіаперевезення та наземних послуг – передусім у гривні. Як приклад, наведемо безвізову Туреччину, де є чимало цікавих гірськолижних курортів, і не тільки у її східній частині. Найдостіпніші варіанти відпочинку на них обходяться в суму від $1000. На наш погляд, такі пропозиції сьогодні мало-конкурентні на ринку України, відтак не викликатимуть ажіотажу серед потенційних туристів.

Підіб'ємо підсумок
Висновки із наведених даних напрошуються самі собою. Практично всі зарубіжні гір¬ськолижні напрямки кардинально виросли в ціні для українців. Зрозуміло, що для тих категорій громадян, зарплата яких виплачується у валюті або прив'язана до поточного курсу долара чи євро, поїхати на лижні курорти Польщі чи Румунії (та й Австрії зі Швейцарією) особливих проблем не складе. Але таких, на жаль, переважна меншість, а отже, слід очікувати напливу туристів на вітчизняні зимові курорти. Бо їхні ціни поки ще залишаються доступними і приємними.
З іншого боку, нинішня кризова ситуація дає вітчизняному (та й зарубіжному) бізнесу яскравий сигнал. Адже війна на українському Сході колись закінчиться, а гори залишаться. Отже, сьогодні найкращий час для інвестування в розвиток вітчизняної гірськолижної інфраструктури - як традиційного, так і в рамках державно-приватного партнерства. Наприклад, за прикладом Буковеля можна було б побудувати сучасну автотрасу на Драгобрат (сьогодні тамтешня дорога придатна лише для екстремального водіння), одночасно відновивши залізничну інфраструктуру гілки Івано-Франківськ – Яремча – Ясиня – Рахів та збільшивши кількість потягів, які стартують в інших регіонах України. Це, зрозуміло, завдання держави (як варіант – для концесіонера), проте бізнес міг би суттєво оновити інфраструктуру на самому Драгобраті, реалізувавши, зокрема, відкладений проект поєднання цього курорта з Букове-лем за допомогою канатної дороги. Те ж саме стосується курортів у Кобилецькій Поляні чи Шаяні – вони знаходяться порівняно недалеко від залізниць, технічний стан яких, утім, сьогодні є незадовільним, а пасажирське сполучення (якщо воно існує взагалі) орієнтоване, скоріш, на місцевих мешканців, ніж на туристів. У комплексі з грамотними та масованими промо-кампаніями за кордоном (передусім, у найближчих державах Східної Європи, Балтії, а також Білорусі) за кілька років можна отримати сталий та потужний в'їзний турпотік до українських Карпат – з усіма позитивними наслідками цього явища.

назад >>>