Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Війна на українському Сході, окупація та анексія Криму, затяжна економічна криза національної економіки, коливання валютних курсів призвели до різкого падіння показників туристичної галузі. Що, поза всяким сумнівом, украй негативно вплинуло на діяльність усіх без винятку туристичних компаній та інфраструктурних об'єктів в Україні. Кількаразове зменшення туристичних потоків призвело до значного загострення конкуренції між туристичними компаніями, готелями та іншими інфраструктурними об'єктами, авіалініями та наземними транспортними компаніями... Дехто, не витримавши конкурентної боротьби, вже зійшов з дистанції (наприклад, великий системний туроператор NEWS Travel), інші балансують на межі виживання.
Утім, кризовий стан не означає припинення будь-якої туристичної діяльності: навіть під час найжорстокіших воєн та найлютіших криз діє інфраструктура оздоровлення та реабілітації поранених, вивід військових частин на ротацію. Тим, хто працює в тилу, забезпечуючи діяльність армії та інших силових структур, або ж життєдайність держави як такої, відпочинок також потрібний – без нього їхня праця стає неефективною. Отже, завданням туристичних компаній, інфраструктурних об'єктів, транспортних компаній та усіх, хто має відношення до туристичної галузі – ефективно вписатися в ситуацію, що склалася. На наш погляд, одним з найефективніших інструментів адаптації до нинішньої ситуації є найширше застосування технологій онлайн-бронювання туристичного контенту.

Агенти «розмивають» функції
Із застосуванням цих технологій почалося «розмивання» класичних агентських функцій: туристичний агент сьогодні може без особливих проблем конструювати тури для своїх клієнтів. У цьому їм допомагає програмне забезпечення для онлайн-бронювання туристичного контенту, розроблене як провідними світовими GDS, так й іншими розробниками софта для туристичної галузі. Із цілком зрозумілих причин таку діяльність значно легше опанувати агентам, акредитованим в ІАТА – вони зазвичай широко використовують інструментарій від GDS, здатний здійснювати онлайн-операції не тільки з конвентом авіакомпаній, але й із наземними туристичними послугами. Проте й звичайні агенти, діяльність яких ще кілька років тому на 99% складалася з продажу операторських турів, сьогодні без особливих проблем можуть використовувати інструментарій як від GDS (наприклад, Content Inn чи Content Rail від компанії Amadeus), так і виробництва інших розробників ІТ-продукції для туристичної галузі. Наприклад, турецької компанії ІАТІ, яка розробила систему бронювання авіаційного (включно з чартерними рейсами) та наземного туристичного контенту для компаній-агентів. Використання подібних послуг фактично розширює функції агента та перетворює компанію на гібридну – агентсько-операторську. А відтак дає змогу відчутно збільшити лояльність своїх клієнтів та де в чому розширити клієнтську базу.
Ще один спосіб підвищення своєї конкурентноздатності в сучасних умовах – широке використання віддалених резер-вувань та онлайн-продажів туристичних послуг. У тому числі й на сайтах компаній-агентів за допомогою або власноруч створених web-модулів, або ж із залученням відповідного програмного забезпечення сторонніх розробників. Оскільки у світі (у тому числі й в Україні) набуває дедалі більшої популярності тренд самостійних подорожей, агенти, вміло використовуючи поєднання різноманітних пропозицій від авіаліній, готелів, у такий спосіб можуть перетягнути на себе частину self reservation people та, відповідно, розширити свою клієнтську базу. отримуючи паралельно додатковий прибуток у вигляді комісійних від онлайн-партнерів. Наприклад, загальновідомий сайт резервування готельного контенту booking. com сплачує комісію від кожного результативного бронювання, здійсненого за реферальним посиланням (тобто через банер на сайті агенції). У подібний спосіб діють й інші букінгові компанії чи інфраструктурні об'єкти. Відтак сервіс онлайн-резервування контенту на сайті агенції (наприклад. онлайн-конструктор турів) плюс сервіс агентської підтримки, відсутній у випадку самостійного пошуку та резервування необхідних послуг є потенційно успішним для кожного туристичного агента.

На часі - віртуалізація туроператорів?
Щодо туристичних операторів, то тут ситуація виглядає трохи по-іншому. Однак зауважимо, що в Україні нарахову-ється кілька тисяч туристичних операторів (а точніше, компаній, які мають туроператорську ліцензію). Зрозуміло, що більшість із них – невеликі компанії, які відправляють щонайбільше кілька десятків туристів на рік, індивідуально формуючи тури під потребу кожного з них.
Діяльність таких туроператорів мало чим відрізняється від описаної в минулому розділі: фактично вони є тими самими агентами з функціями туроператора. Отже, для них є справедливими усі попередні рекомендації щодо віртуалізації їхньої діяльності.
Що ж до системних туроператорів (або туроператорів повного циклу), які піднімають у повітря авіаційні чартери (чи організовують автобусні чартерні перевезення у більш-менш значній кількості), то тут усе трохи складніше: переговори щодо контрактування готельних номерів, крісел на регулярних авіарейсах чи тих-таки чартерах є суто індивідуальними для кожної компанії, тому в таких питаннях широке застосування дистанційних онлайн-технологій навряд чи можливо.
Однак для дистриб'юції операторських турів онлайн-інструменти підходять якнайкраще. Причому не тільки на етапі агент – турист, але й на етапі взаємодії з агентами. Так, за допомогою спеціального туроператорського програмного забезпечення, яке розробляють самі, або ж використовують софт таких виробників, як, наприклад, компанії «Тітбіт» чи «Мегатек», туроператорська компанія може здійснювати оперативне управління доступом тих чи інших агентів до контенту, налаштування розмірів комісій та знижок, здійснювати оперативну заміну складових продукту та/або їхню ануляцію, відслідковувати статус розрахунків з кожним агентом (тобто оплати/заборгованості кожного з них). І все це за умови мінімальної кількості співробітників, які відповідають безпосередньо за контакти з агентами та їхніми мережами. По суті, при користуванні подібними системами туроператор може суттєво заощаджувати на оренді офісних площ та оплаті праці співробітників, залишивши для своїх потреб невеличкий бек-офіс та абсолютний мінімум найнятих співробітників.
Зрозуміло, що придбання та інсталяція подібних систем вимагає певних витрат – коштів, часу та праці. Проте, якщо ці витрати розглядати як інвестиції у майбутнє свого бізнесу та, відповідно, закласти їх у бізнес-план розвитку компанії, при грамотній реалізації такого бізнес-плану туроператорська компанія зможе суттєво підвищити свою конкурентноздатність в сучасних умовах.


Кристина ЧАЛИШКАН, директор ІАТІ Україна:
У цей нелегкий для всіх час ми намагаємося якомога більше підтримати наших партнерів, полегшуючи їм фінансове навантаження всіма доступними способами: від використання розумного валютного курсу до впровадження нових продуктів, які дозволять туристам економити на вартості, а не на якості послуг. У системі ІАТІ наразі представлено нові продукти, наприклад, оренда апартаментів або відпочинок на яхті. Принцип придбання таких послуг нічим не відрізняється від купівлі стандартного пакету туристичних послуг.
Ми постійно працюємо над удосконаленням нашої системи. Адже змінюється сам ринок, а разом з ним трансформується і профайл клієнта. Все більший відсоток продажів переходить в онлайн. Ми ж відповідно реагуємо на зміну тенденцій. Наші програмісти підготували пошуковик, який агенти можуть встановлювати на
свої веб-сайти для зручності клієнтів. Пошуковик ми надаємо абсолютно безкоштовно. Агенції ж, у свою чергу, отримують можливість вийти в онлайн і бути в тренді.


Родіон БРОННІКОВ, директор з маркетингу ТК «Турагенція Броннікової», Харків:
Із розвитком кризового стану в національній економіці, зокрема, в туристичній галузі, наша компанія змушена розширювати номенклатуру своїх послуг, де в чому виходячи за рамки традиційного туристичного продукту. Так, ми надаємо консультаційні послуги, наприклад, з питань міграційного законодавства зарубіжних держав. Проте вважаємо, що майбутнє саме туристичної галузі – у найширшому застосуванні інформаційних технологій на всіх етапах формування та дистриб'юції турпродукту. Саме з цієї причини ми вже давно запровадили у свою повсякденну діяльність CRM-програму, користуємось Ь2Ь-сервісами пошуку й бронювання турів, готелей та авіаквитків, багатьма рекламними інтернет-засобами, у тому числі контекстною рекламою, e-mail-розсилкою та SMM. Наразі ж нашими найближчими антикризовими кроками, скоріш за все, стане застосування таких технологій:
• Запровадження відеоконсультацій та процедури бронювання онлайн;
• Сучасний онлайн кол-центр з усіма функціями CRM;
• Створення нових landing page для пріоритетних послуг.


Наталія МІШТА, директор компанії «ТітБіт»:
Для досягнення успіху в туристичному бізнесі необхідний баланс між якістю обслуговування та продуктивністю. Дбайливий керівник не стане ухилятися від автоматизації – яка ж без цього продуктивність! Однак при раціональному підході до вирішення проблеми автоматизації бізнес-процесів у туристичній галузі можна ще й заощадити. Наша компанія, наприклад, надає своїм замовникам можливість рухатися до мети поетапно – почати з недорогого пакету для автоматизації розрахункових процесів (найбільш трудомістких), а далі вже «нарощувати» систему новими функціями. Це відноситься і до систем бронювання – якщо дорожчий варіант поки недоступний, ми запропонуємо партнерові сервіс «Мій онлайн» – легке у використанні сучасне рішення, яке дозволить оператору запустити онлайн-бронювання на своєму сайті не тільки дуже швидко, але й із мінімальними витратами.
Що ж до клієнтоорієнтованих модулів, у тому числі мобільних Ь2с-додатків, то, зрозуміло, всеосяжна «мобілізація» населення підштовхує розробників до створення веб-додатків, доступних для більшості мобільних платформ. Однак, на нашу думку, такі додатки орієнтовані на дуже вузьке коло споживачів туристичних послуг – на тих, хто точно знає, що і коли йому потрібно. А таких споживачів в Україні, та й в усьому світі, не так вже й багато. Відтак подібним програмам ще не під силу замінити собою повноцінний спеціалізований інтернет-ресурс туроператора.


Світлана ШАТІЛІНА, директор туристичного оператора Delia Tour:
Кризові часи наша компанія використовує для урізноманітнення сервісу, зокрема, за допомогою запровадження нових сучасних технологій та дистриб'юції власного туристичного продукту. Адже у період зниження попиту навантаження на співробітників зменшилось, з'явився час і, так би мовити, звільнилися мізки для підвищення «техногенізації» надання послуг нашою компанією. Мета «техногенізації» цілком зрозуміла: підійти до наступного зростання на ринку (яке обов'язково настане!) краще підготовленими, надавати швидші та якісніші послуги відповідно до сучасних трендів у туристичній галузі.
Що саме ми робимо? Наприклад, опановуємо придбане раніше (ще до кризи) програмне забезпечення. Ведемо роботи над осучасненням дизайну свого сайту, розробили власну пошукову систему для індивідуальніх турів, інтегруємось у соціальні мережі – почали з Facebook, де ми вже присутні, невдовзі з'явимось і в інших мережах. Нарешті, маємо час та натхнення осучаснити та поглибити механізм співпраці з агентами – запровадивши, наприклад, систему рекламно-навчальних турів за нашими традиційними напрямками (це, передусім, Скандинавія, Фінляндія та країни Балтії), зробивши акцент на навчанні на базі наших методичних матеріалів. Поліпшуємо систему розсилок, запроваджуємо нові послуги для туристів, наприклад, «Інфопакет», який містить комплекс корисних порад та детальної інформації саме за обраним клієнтом маршрутом.
Що ж до механізмів співпраці з авіакомпаніями, то тут ми також реагуємо на виклики часу. Скажімо, в цьому сезоні ми замість традиційного чартера до центральної Фінляндії (курорт Вуокатті), який у минулі роки піднімали спільно з іншим туроператором, ми викупили блок місць до Леві, збільшивши по факту його удвічі.


Владислав БЕРМАН, генеральний директор ТОВ «Компанія «Мегатек»:
Перед туристичними компаніями питання скорочення витрат на створення турпродукту завжди стояло гостро, а за часів кризи для більшості учасників ринку воно стало питанням життя чи смерті. Ми, як компанія-розробник ПЗ, постійно звертаємо увагу наших клієнтів на цей аспект. Чи змінилися наші продукти з приходом кризи? Так, змінилися, але пов'язано це не з самою кризою, а з політикою, що здійснюється протягом усього часу існування компанії: доступність, близькість до користувача, гнучкість у налаштуванні й використанні, максимум доступних опцій.
З переваг перед конкурентами позначимо наш новий, дуже швидкий модуль для розрахунку турів «Price Express», який дозволяє в рази скоротити час на створення турпродукту. Що, у свою чергу, безпосередньо впливає на витрати туристичної компанії та дозволяє першими виходити на ринок з кращими пропозиціями.
Також варто звернути увагу на наш новий візовий блок, який дозволяє користувачам формувати анкети для подачі в консульства. Цей модуль дозволить значно скоротити кількість людей, задіяних у процесі збору та видачі документів, заповнення анкет, оформлення віз.
Ми ніколи не зупиняємося на досягнутому, тож невдовзі зможемо порадувати наших клієнтів універсальним страховим модулем, програмою для розрахунку спеціальних пропозицій і, найголовніше, новою версією улюбленого багатьма «Майстер-Тура». Хотілося б також додати, що ми ніколи не концентрували свою увагу тільки на Ь2Ь-сегменті: наші рішення для туроператорів дозволяють працювати як з агенціями, так і безпосередньо з туристами. У нас є програми для роботи з приватними особами, виносні модулі пошуку, реалізована система обліку приватних клієнтів, їхніх дисконтних карт, уподобань, побажань і т.д. Крім цього, ми активно розвиваємо наш проект MAG.Travel, який дозволяє бронювати авіа та залізничні квитки, готелі, страхові поліси, оренду авто в таких GDS, як Kuoni Travel, Gullivers Travel, Travco, HotelBeds, Tourico, Miki, You Travel, Galileo, Sabre, «Сирена-Тревел», які містять мільйони пропозицій з кращими цінами та гарантією наявності місць. Набір сервісів MAG.Travel може значно розширити асортимент туристичної компанії і дозволить зайняти свою нішу в сегменті b2c-продажів.
 

назад >>>