Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Іван ЛІПТУГА, президент. Туристичної асоціації Одеси

Турбулентність, про яку розповідав Філіп Котлер під час свого візиту до Одеси 2009 року, насправді відчувається лише зараз. Війна, тривала політична криза, відсутність грамотного державного управління і, як наслідок, стрімке піке національної економіки. Здається, що в галузі туризму України, як під час ідеального шторму, збіглися всі стихії в одній точці, багаторазово помноживши свою руйнівну силу. При відсутності скільки-небудь дієвого державного управління та громадських механізмів регулювання галузі сьогодні кожний учасник ринку туристичних та навколо туристичних послуг залишився сам на сам зі своїми проблемами, отже мусить самостійно придумувати, як виживати в обставинах, що склалися.
Але, тим не менше, життя триває навіть під час кризи, яка, як модно говорити, є найкращим часом для переосмислення ситуації, пошуку та впровадження нових можливостей. Світовий досвід галузі туризму демонструє небувале раніше зростання, розвиток нових технологій та видів туризму. За даними UNWTO, кількість міжнародних прибуттів перевалила за 1.170 млрд. туристів у 2014 році. Для порівняння, ще в 1950-му їх було не більше 50 млн. Кожна 11 особа на планеті сьогодні працює у сфері туризму, а частка галузі у світовому валовому про¬дукті досягла 9%.
Тут варто зазначити, що розвиток міського туризму та всіх пов'язаних із ним видів – це безперечний тренд нинішньої епохи. З кожним роком усе більше мандрівників направляються саме до міст, відтак зростає глобальна конкуренція між містами за їхню увагу. Міста змагаються між собою в маркетингових стратегіях, інфраструктурних рішеннях, залученні та створенні різноманітних заходів та подій. Щоб виділятися, містам необхідно формувати свій яскраво виражений бренд 1 унікальну автентичну пропозицію. А також використовувати всі можливі маркетингові комунікації та прищеплювати культуру гостинності й толерантності серед місцевих мешканців.
Одеса такий бренд має. Він формувався протягом всієї її 220-літньої історії, починаючи від Пушкіна і продовжуючи Бабелем, Ільфом і Петровим, Катаєвим та всією одеською літературною школою, аж до Жванецького. Одеса відома своїми музикантами, артистами, вченими та лікарями. Особливу роль в образі міста зіграли фільми про Одесу, більшість яких знято на славно відомій Одеській кіностудії. Крім того, незважаючи на різні перипетії, Південна Пальміра звикла приймати гостей і радувати їх морем, гарними дівчатами, ринками й магазинами, своїми традиціями та мультикультурним розмаїттям.
На жаль, трагічні події 2 травня 2014 р. визначили сумні наслідки туристичного сезону, проте змусили всіх, хто працює в галузі, хоча б трохи поворушитися. Адже в попередні роки розпещені одеські туроператори, екскурсоводи, готельєри, ресторатори та власники клубів звикли до московських гостей, які їхали самі по собі, натхненні фільмами «Ліквідація» або «Про що говорять чоловіки», змагаючись у довжині чеків з нічних клубів, мешкаючи в дорогих готелях і відвідуючи кращі ресторани. Турпотоку вистачало на всіх, і за сезон багато представників туріндустрії заробляли на весь рік. Зрозуміло, коли попит перевищує пропозицію, про маркетингову стратегію, диверсифікацію туризму, об'єднання зусиль і ресурсів рідко хто замислюється, та й то, в основному, в теорії.
Однак нова реальність, з якою всі несподівано зіткнулися минулого року, кардинально змінила сегмент туристичного ринку Одеси і змусила багатьох представників галузі диверсифікувати свої пропозиції на внутрішньому ринку України і в сусідніх країнах, крім Росії. Попрацювавши один сезон за собівартістю, або навіть у збиток, більшість представників галузі перестали скептично дивитися на питання консолідації та спільного вирішення загальних завдань. У пошуку рішень і можливостей у кризовий період туроператори, готельєри, музейники та ресторатори, шопінг-центри і бутіки, організатори подій, фестивалів та конференцій стали частіше спілкуватися один з одним. Об'єднавшись, учасники ринку склали єдиний календар подій «Одеса 365» і розписали потижнево весь рік – виставки та ярмарки, ділові конференції і конгреси, всілякі фестивалі музи¬ки, кіно, мистецтва, їжі, вина і багато чого іншого, події культури, науки, спорту, бізнесу і релігій. При цьому міська влада посилила реальні заходи безпеки.
У складний період, з яким зіткнулася Україна, у сфері туризму як ніколи важлива кооперація між регіонами, містами, районами та й усіма учасниками туристичного бізнесу. Зберегти інтерес до України і попит на ринку, який тільки зростав останні роки, можна лише з'єднавши всі сили і ресурси держави і бізнесу. Туризм має стати пріоритетною галуззю економіки і лягти в основу нової державної ідеології. Розвиток міжнародного туризму стане запорукою відновлення миру і спокою в країні.

Олена ПАВЛОВА, радник Одеського міського голови з питань культури та туризму:
Туризм в Одесі – це особлива галузь, яка забезпечує й послугами, і роботою величезну кількість людей. Так було раніше, так є й сьогодні, проте зараз це вимагає додаткових дій та нових підходів. Спільні програми, залучення нових партнерів, розширення спектру послуг... Усе це – продукт активної взаємодії міської влади, туристичної асоціації та найактивнішої частини громади в цілому. Наприклад, спільні організація та проведення міжміських і міжнародних промотурів, workshop-ів, розробка подієвого календаря, принципово нових маршрутів, визначення акцентів на т.зв. «Якірні» для міста події; розробка зовсім нових, пов'язаних з відродженням традицій міста, проектів, як, наприклад, «OdessaSMARTForum», покликаний привернути увагу до Одеси як до академічного центру України, великий Скрипковий фестиваль, який збере в Одесі кращих скрипалів Європи – представників саме одеської школи... Плюс, звичайно ж, забезпечення безпеки як для одеситів, так і наших гостей. Заради справедливості варто зазначити, що ми завжди знаходили порозуміння з правоохоронцями в контексті дотримання безпеки на всіх ма¬сових заходах. Але сьогодні ми виходимо на принципово новий рівень взаємодії з силовими структурами. Це, в першу чергу, запобігання правопорушенням та терористичним актам. Правоохоронці спільно з муніципальною службою безпеки залучаються до розробки маршрутів, оцінки майданчиків для проведення заходів, їх охорони... Це надзвичайно важливо не тільки і не стільки для того, щоб туристичний сезон в Одесі відбувся,; це важливо для збереження спокою в місті, та й у цілому в державі.

Дмитро ШПІНАРЬОВ, продюсер фестивалю «Одеська Гуморина»:
Незважаючи на кризу та війну на сході України, на івент-ринку Одеси зростає не тільки кількість, але й якість заходів, що проводяться. Такій ситуації багато в чому сприяє налагоджений контакт між організаторами, зусилля Туристичної асоціації Одеси з обміну між ними корисною й важливою інформацією, а також боротьба за клієнта, яка різко посилилася протягом останнього часу. Завдяки цим факторам серйозно покращилася організація івентів порівнянно з минулими роками. Не тільки організатори, але також влада, власники навколо-туристичного бізнесу, зокрема інфраструктурних об'єктів, та й одесити в цілому, вже зрозуміли важливість подієвого туризму для економіки нашого міста. Отже, всі, хто може, допомагають (наприклад, адміністративно) кожному, хто хоче щось організувати. Про фінансову допомогу, щоправда, поки не йдеться, але, гадаю, невдовзі буде й це.
Хотів би відзначити, що вперше за десятки років не організатори івентів намагаються достукатися до міської влади, а навпаки – місто стало співпрацювати з організаторами таких заходів. Нинішнє керівництво Одеської міськради виявляє зацікавленість у співпраці з ініціативними людьми та намагається всіляко давати їм шанс реалзуватися. Бо стрімкий перехід (з об'єктивних та суб'єктивних причин) з індустріальної до постіндустріальної епохи вивів значення розвитку туристичної Одеси на значно вищий рівень. Адже 70 відсотків бюджету міста – це податок на доходи громадян, а оскільки в Одесі практично не залишилося великих промислових підприємств, туристична галузь стає головним роботодавцем і наповнювачем бюджету Одеси. Ще рік – і це зрозуміють абсолютно всі.

Юлія СИНЬКЕВИЧ, продюсер Одеського міжнародного кінофестивалю:
На жаль, сьогодні, під час кризи, бюджет ОМКФ наповнюється лише за рахунок внесків від спонсорів та меценатів, які значно скоротилися через загальний економічний занепад. Цього року такі обставини можуть призвести до повного переформатування структури майданчиків фестивалю. Отже, наше головне завдання – провести фестиваль без шкоди для його програми, на якій заощаджуватимемо в останню чергу.
Необхідність скорочувати бюджет змусила нас переосмислити маркетингові стратегії фестивалю. Ми скоротили витрати на рекламу, а також працюємо над різними проектами в сфері цифрового маркетингу – це вимагає менше грошових вкладень, але більше креативних ідей. Наприклад, взимку ми провели спільний проект з онлайн-кінотеатром Megogo – фестиваль OIFF Digital, під час якого можна було дивитися фільми й голосувати за них онлайн, не виходячи з дому.
На жаль, війна приносить не тільки людські жертви й економічні збитки, а ще величезні репутаційні втрати. У таких умовах найкращий спосіб привернути туристів і підтримувати імідж курортного і культурного центру – масштабні культурні заходи. Саме тому кінофестиваль необхідний як Одесі, так і всій Україні. У місцевій гостьовій інфраструктурі у нас давно з'явилися постійні партнери – друзі – з деякими одеськими готелями та ресторанами ОМКФ співпрацює з моменту заснування. Цього року ми особливо розраховуємо на їх підтримку – тільки об'єднавши зусилля ми зможемо утримати те, що створили за роки існування. Незважаючи на всі складнощі, ми сповнені рішучості зробити все для того, щоб 6-й ОМКФ відбувся, як заплановано, з 10 по 18 липня 2015 року.

ТЕТЯНА ЗАГНІТНА, УПРАВИТЕЛЬ БУТІК-ГОТЕЛЮ «ФРЕДЕРІК КОКЛЕН»:
Минулий рік став роком глобальних випробувань для багатьох інфраструктурних об'єктів, зокрема, готелів та ресторанів, до того ж не тільки в Одесі. Різке зменшення кількості гостей призвело до падіння вартості проживання при одночасному зростанні тарифів на комунальні послуги. А ще – інфляція, нестабільна ситуація на валютному ринку... Відтак конкуренція між готелями ніколи ще не була настільки жорсткою.
Як наслідок, ринок готельних послуг різко змінився, тож нам довелося миттєво реагувати, тобто розробляти й застосовувати нові стратегії, інструменти, які допомагали б залучати нових та водночас утримувати наших постійних гостей. Оскільки частка українських туристів у завантаженні готелю суттєво зросла, складаючи наразі близько 55%, ми розробили пакетні пропозиції зі спеціальними тарифами, які націлені на залучення наших співгромадян. Для утримання постійних гостей необхідно весь час застосовувати нові й нові маркетингові інструменти. Для цього ми розробили нову спеціальну програму для постійних гостей з різними привілеями та бонусами, що дозволило нам пропонувати їм унікальний досвід проживання.
Зараз в Одесі стало проводитися багато цікавих заходів подієвого туризму. Це допомагає зацікавити гостей і мотивувати їх приїжджати до нашого міста. Я впевнена, що тільки ми, всі разом – готельєри, ресторатори, туроператори, міська влада, громадські організації та одесити в цілому – зможемо зробити наше місто одним з найприваб-ливіших в Україні.

БАЛАБАНОВА, організатор індивідуальних екскурсій:
Переважна більшість моїх звичних клієнтів – індивідуальних російських туристів – відмовилась від приїзду до Одеси. А українських туристів залучити виявилося зовсім не просто: адже наші співвітчизники приїжджають до Одеси регулярно, але послугами індивідуальних гідів користуються не так вже й часто. До того ж моя рекламна стратегія раніше була націлена в першу чергу на росіян, тож наразі потрібно зрозуміти, як грамотно перенаправити зусил¬ля. Тому в минулому сезоні я зосередилася на роботі над власним іміджем. Активно займалася просуванням у Facebook, брала участь у безкоштовних проектах «Національний week-end». Для популяризації себе, як гіда, придумала «Прогулянки для своїх» – проект, призначений виключно для одеситів, який представляє собою ескурсії особливого, ледачого, формату, які дозволяють одеситам відчувати себе туристами в своєму місті і в той же час отримувати масу нової інформації про, здавалося б, знайомі місця.
Крім того, ми стали об'єднуватися з колегами для реалізації спільних ідей. Разом з туроператором Sky Group роз-робили річний план авторських турів великими і маленькими компаніями, як альтернативу масовим стандартним поїздкам, і успішно його здійснюємо. Написали яскраві програми для українських індивідуальних туристів, що приїжджають до Одеси на пару днів, і веземо їх до Києва на UITT. Ми беремо участь у всіх зустрічах організаторів фестивалів в Одесі – для того, щоб максимально швидко реагувати на зміни в календарі міських подій. І, звичайно, ми прив'язали вартість своїх послуг до гривні, оскільки саме так ми сьогодні зможемо бути близькі й зрозумілі українським гостям.

ЩЕРБИНА, управитель ресторану «Гамбрінус»:
Бренд «Гамбрінус» цікавий абсолютно всім туристам, включаючи іноземних. Адже наш ресторан – найвідоміший, мабуть, історичний заклад у місті, який навіть породив афоризм: «Хто в «Гамбрінусі» не був, той в Одесі не бував!» – у туристів асоціюється із самою Одесою, з її історією та незрівнянним колоритом, з одеською кухнею! А для тих, хто народився і виріс в СРСР, «Гамбрінус» – це ще й оповідання О. Купріна, написане саме про наш заклад.
На жаль, у кризу одного славетного імені та історичної автентичності для успішної роботи ресторану недостатньо, тому у своїй маркетинговій стратегії ми користуємося так званою горизонтальною диверсифікацією. Іншими слова¬ми, проводиться постійна робота з асортиментом страв у меню, відбувається оновлення або поліпшення складу тієї чи іншої страви, вводяться новинки, змінюється асортимент пива і т.д. Проводяться різні акції та заходи, а в самому меню з'являються спеціальні пропозиції, які цікаві гостям ресторану. Додаємо всілякі активності, щоб клієнт міг отримати не тільки гастрономічну, а й естетичну насолоду.
Ми працюємо на перспективу: наприклад, ми вже зараз розробляємо меню на туристичний сезон, готуємо вуличні меблі та навчаємо персонал. Адже ми впевнені: Одеса навіть під час кризи залишатиметься цікавою для туристів! Тож чекаємо як гостей міста, так й одеситів у нашому закладі, щоб подарувати їм привітність та відмінний одеський колорит кухні та сервісу.

назад >>>