Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Попри війну на українському Сході, а також глибоку економічну кризу в державі, туроператори, що працюють в Україні, активно готують чартерні програми на високий туристичний сезон. Утім, з огляду на різке зменшення купівельної спроможності українців, конкурентна боротьба за платоспроможного туриста загостриться до небувалої раніше інтенсивності. На це вказують й звичні для весни переможні реляції туроператорів та авіакомпаній щодо призначення нових чартерних авіарейсів на різноманітні напрямки, які ближче до середини сезону зазвичай набувають стурбованих інтонацій, а ближче до його кінця перетворюються на повідомлення про «консолідацію» та скасування тих чи інших авіа-рейсів, невильотах туристичних груп, а то й виселення туристів із готелів на закордонних курортах. Звичайно, в сезоні 2015 року такого ще немає, бо, власне кажучи, й сезону ще як такого немає, проте нічого на ринку не свідчить про консолідацію туроператорів. А відтак, якщо нічого не зміниться, ринок знову приречений пройти те ж саме, до болю знайоме коло жорстокої конкурентної боротьби на виживання, ускладненої, на відміну від минулих років, ще й різким скороченням платоспроможної клієнтської бази.
УТ має у своєму розпорядженні дані Державіаслужби, які ілюструють динаміку чартерних авіаперевезень з аеропортів України за 1 квартал цього року у порівнянні з таким самим періодом року минулого. Хоча перший квартал жодним чином не належить до високого туристичного сезону, динаміка чартерних авіаперевезень, на наш погляд, є досить промовистою та деякою мірою моделює обсяг чартерних програм нинішнього літа (див. табл.).

Традиційні масові напрямки
Такими в Україні традиційно вважаються Туреччина та Єгипет, в останні роки до них долучився й Туніс. Утім, варто зауважити, що Єгипет вважається все ж таки зимовим пляжним напрямком (хоча є туристи, які віддають перевагу пекельній спеці літніх місяців і прямують на єгипетські курорти у розпал літнього сезону), відтак основний турпотік відпочивальників розділиться на цих напрямках між Туреччиною та Тунісом.
Найгострішою конкурентна боротьба очікується на турецькому напрямку, який традиційно «сідлають» ТО на кшталт Anex Tour, Tez Tour, Coral Travel, Pegas Touristik, росіяни TUI Ukraine та «Бібліо Глобус» (скоріш за все, в новій інкар-нації під назвою «Зевс Трепел»), IdrisKa Tour, Join UP, TPG та деякі інші. До послуг цих операторів – чартерні рейси МАУ, Windrose, «ЮТейр Україна» та, можливо, «АтласДжет Україна». Як бачимо, конкуренція є досить високою, різкого покращення економічної ситуації в державі протягом найближчих місяця-двох не передбачається, тому консолідація та скасування чартерів наприкінці сезону цілком ймовірні та передбачувані.
Що ж до Тунісу, то тут конкуренція буде меншою – за великим рахунком, після відходу з ринку компанії NEWS Travel, що контрактувала значні обсяги контенту в цій державі, основна боротьба розгорнеться між «Оазисом» та TUI Ukraine. Авіакомпанії ж, які здійснюватимуть перевезення на туніському напрямку, також відомі: у першу чергу це вітчизняний авіафлагман МАУ, а також приватна туніська авіакомпанія Nouvelair.

Адріатичний басейн
Тут основні гравці на ринку туроператорських послуг також відомі, й особливих сюрпризів не очікується: Tez Tour в особі свого підрозділу Adria Hit, TPG, Siesta та ще кілька операторів, для яких Адріатика не є основним напрямком. Що ж до авіаперевізників, то тут. Разом з традиційними інкарнаціями «Хорс/Авіатранс К/DART» з'явився новий гравець – «Атлас Джет Україна», який вже задекларував чартерні рейси зі Львова до хорватського Спліта та чорногорського Тівата. Враховуючи значну вартість авіаперевезень, цілком ймовірним є відродження автобусних турів до держав Адріатичного басейну – в першу чергу, до Хорватії, в'їзд до якої можливий за чинною шенгенською візою. В такому випадку оформлення візи можливе в консульствах Угорщини та Словенії (дипломатичне представництво останньої вважається сьогодні одним з найліберальніших, видаючи більшості аплікантів мультивізи). Щоправда, в останньому випадку туроператорові доведеться кон¬струювати комплексний тур на кшталт Хорватія – Словенія.
Подібних пропозицій на ринку поки що немає, проте цілком можливо, що вони з'являться у випадку загрози «згорання» значної кількості законтрактованих готельних номерів у розпал сезону.

Болгарія
На цьому напрямку традиційно між собою конкурують як великі системні туроператори (ті ж таки Tez Tour, Join UP, TPG), так і нішеві компанії, у тому числі болгарського походження («Албена трепел», «Аполлонія тур», «Златен тур» та деякі інші). На відміну від інших літніх напрямків, до Болгарії завжди були популярними автобусні тури – завдяки як ліберальній політиці Румунії, яка дозволяє безвізовий транзит своєю територією за умови наявності болгарської або шенгенської візи, так і суттєвого здешевлення підсумкової вартості продукту. Вочевидь, цього сезону автобусні тури до Болгарії матимуть велику популярність – на автобуси, скоріш за все, пересяде частина туристів, які раніше віддавали перевагу авіаційному сполученню з болгарськими курортами.
Відносно невисока вартість та порівняна простота співпраці з туристичним сектором (а також із болгарськими консульствами), а також відхід одного з ключових гравців на болгарському ринку – туроператора NEWS Travel – спонукає нові туристичні компанії вийти на болгарський напрямок. Зауважимо, однак, що масове будівництво об'єктів розміщення на чорноморських курортах Болгарії призвело до того, що якість надаваних послуг значно відрізняється залежно від об'єкта. Відтак, продаючи Болгарію «всліпу», агент чи туроператор ризикують отримати шквал невдоволених відгуків та претензій від своїх клієнтів.

Європа
Під літніми європейськими напрямками в Україні традиційно розуміють відпочинок на морських курортах Італії та Іспанії. На відміну від минулих років, через згортання діяльності української дочки Wizz Air та закриття низки маршрутів цієї компанії до цих держав можливості доставки туристів у вітчизняних туроператорів суттєво знизилися. Незважаючи на оголошені авіакомпанією МАУ чартерні програми на Майорку та Тенеріфе, немає певності, що їх буде виконано – за нинішніх умов Іспанія для українців є занадто дорогою. Тому фахівці з Іспанії – наприклад, українська дочка російського туроператора «Наталі Турс» – формують свої програми під регулярні рейси каталонського лоукостера Vueling, який вже кілька років поспіль влітку здійснює регулярні рейси з Барселони до столичних Жулян. Те ж саме щодо Італії – авіаперевізник Meridiana Fly має намір на літо знову повернутися в Україну з рейсами до Сицилії (Ольбія) та Сардинії, проте наразі невідомо, чи заповнюватимуться його борти на достатньому рівні для економічно обґрунтованої польотної програми. З іншого боку, як ми вже показали в одному з минулих номерів, готелі на європейських курортах виставляють останнім часом дуже привабливі за ціною пропозиції, відтак за певних умов виправданим може стати автобусно-лоукостерна схема довезення українських пасажирів до відповідних курортів через сусідні з Україною аеропорти (наприклад, польські). 
 

назад >>>