Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Круте піке Державіаслужби
Довгоочікуване засідання комісії Державної авіаційної служби України з питань видачі прав на експлуатацію повітряних ліній, нарешті, відбулося, хоча й рознесене у часі (перша частина - 9 червня, друга - 26-го). Отже, у червні 2015-го вдалося розблокувати один з основних видів регуляторного державного органу, водночас вирішивши долю майже всіх заявок авіакомпаній на ті чи інші маршрути. Водночас саме це, розтягнене у часі засідання викликало зливу негативної інформації та обурення як від учасників ринку авіаперевезень, так і деяких державних чиновників, скандал вийшов далеко за межі того, що багато учасників галузі й досі називає «Мінтрансом», керівник Державіаслужби Денис Антонюк відсторонений, а сам регуляторний орган наразився на перевірку, в тому числі з боку Генпрокуратури... Що ж, Авгієві стайні по-іншому розгрібти просто неможливо.
На момент здачі цього номера «Українського туризму» до друку остаточного результату перевірки ДАС України, а відтак і рішення про долю її голови Дениса Антонюка, немає. Відтак редакція УТ зобов'язується інформувати своїх читачів про подальші перипетії щодо державного регулювання вітчизняній авіагалузі.

9 червня: прелюдія
Розблокування роботи комісії стало можливим завдяки набуття чинності нових правил видачі призначень на маршрути, що завізовані наказом Державіаслужби №686. Практично в усіх авіаперевізників сподівання на результат засідання комісії були дуже великими, у тому числі в МАУ та «Атласджет Україна», яка, до речі, протягом більш ніж року вела боротьбу за початок роботи на українському ринку. Власне кажучи, основна фабула конфлікту почала розкручуватися саме між цими авіакомпаніями. Так, «Атласджет Україна» подала на засідання комісії заявки приблизно на 30 маршрутів, МАУ - на 35.
9 червня, за рішенням комісії, розглядалися лише ті заявки, які не мали викликати суперечок серед претендентів. Пояснення такого кроку чиновників ДАС України полягали в тому, що комісія зібралася екстрено, засідання відбувається уперше за тривалий час, через що про засідання не було поінформовано деяких авіаперевізників, що виконують рейси на маршрутах, на які мають розглядатися призначення. Але це не означало, що перевізники не отримають нічого. Так, комісія затвердила шість призначень на міжнародні маршрути для авіакомпанії «Атласджет-Україна»: Львів-Москва, Львів-Мадрид, Одеса-Москва, Львів-Стамбул, Запоріжжя-Стамбул і Київ-Кутаїсі.
Цікаво, що того ж таки дня, на запитання, коли «Атласджет-Україна» зможе запустити рейси згідно з виданими призначеннями, керівник авіакомпанії Сергій Підгородецький не зміг назвати терміни, повідомивши, що компанія чекатиме рішень наступного засідання комісії.
Щодо МАУ, то на першій частині засідання комісія ухвалила рішення видати МАУ призначення на такі маршрути: Київ-Кутаїсі, Одеса-Вільнюс, Одеса-Санкт-Петербург, Одеса-Москва, Львів-Мадрид, Вінниця-Гданськ, Вінниця-Берлін і Київ-Варшава. Компанія також отримала призначення на внутрішні маршрути Харків-Одеса та Львів-Одеса. В цілому всі інші напрямки були перенесені до розгляду на 26 червня. Значна кількість перевізників висловила думку, що ця комісія стане показовою, тож перше засідання пройшло більш-менш мирно.

Хто має літати в Амман?
Проте 9 червня без суперечок таки не обійшлося: керівник авіакомпанії UMAir Родріг Мерхеж попросив комісію перенести розгляд заявки МАУ на маршрут Київ-Амман, оскільки його авіакомпанія також виконує рейси за цим маршрутом. Крім того, він у чергове заявив про незаконність польотів МАУ за маршрутом Київ-Тегеран, оскільки за його словами, на цій лінії, згідно з міжурядовою угодою, повинен працювати тільки один перевізник, яким є UMAir.
Олії до вогню призначень додали самі МАУ: незважаючи на те, що їхню заявку на лінію Київ-Амман було перенесено на розгляд 26 червня, 16 червня компанія виконала перший рейс до йорданської столиці на підставі наче раніше виданого їй призначення на цей маршрут. Це ж підтвердив і голова Державіаслужби Денис Антонюк, який повідомив, що МАУ кілька років тому отримала безстрокове призначення на лінію Київ-Амман, тому має право виконувати рейси за цим маршрутом, зокрема 16 червня. Він додав, що нова заявка від МАУ стосувалася лише переоформлення призначення. Та насправді подача заявки на 9 червня стосувалася саме видачі, а не переоформлення - так було вказано в самій заявці. Це відразу викликало на засіданні 26 червня шквал критики зі сторони представників асоціації авіапідприємств та Родріга Мерхежа. Він оголосив, що UMAir може подати до суду з приводу законності польотів МАУ і додав, що по цій справі матеріали вже знаходяться в прокуратурі.
Проте хоч комісія і перенесла розгляд питання «підтвердження» польотів МАУ в Амман, вона все одно згодна була з доводами про ліцензію, яку МАУ має вже давно і намірів анулювати право на польоти в Амман не має.

Дивіться, хто пішов...
Засідання комісії 26 червня також було ознаменовано низкою анулювань призначень. Спочатку стало відомо, що авіакомпанія «Авіалінії Харкова», яка наразі не виконує польоти, звернулася до комісії Державіаслужби з проханням анулювати їй призначення на регулярні маршрути. За словами гендиректора компанії Ігоря Козаченка, це стосується 12 маршрутів. Він зазначив, що зараз йде реорганізація компанії, через що вона не бачить необхідності у виконанні регулярних рейсів і має намір надалі сконцентруватися на чартерах. Це, зокрема, Туреччина та Єгипет.
Крім того, комісія проголосувала за скасування призначень компаніям, у яких призупинений або анульований сертифікат експлуатанта. Це стосується авіакомпаній «Хорс», «Ейр Онікс» і «Візз Ейр Україна».
Зауважимо, що голова авіакомпанії «Хорс» Олексій Овчинніков зазначив, що сьогодні в Державіаслужбі розглядається заявка компанії на продовження сертифіката експлуатанта. Та комісія, вислухавши всі доводи, все ж таки проголосували за рекомендацію позбавити цих авіаперевізників виданих призначень. На це пан Овчинніков заявив, що «Хорс» може подати в суд з приводу такого рішення комісії.

Михеїл Саакашвілі виходить на сцену
Несподіванкою комісії 26 червня стала поява губернатора Одеської області, темпераментного та імпульсивного колишнього президента Грузії Міхеїла Саакашвілі. Він з'явився близько третьої години дня, коли мав розглядатися спірний напрямок Одеса-Стамбул. Мабуть, це збіг обставин? За конкурсним принципом комісія віддала 7 можливих частот МАУ, залишивши «Атласджет Україна» без цього маршруту. Після цього Саакашвілі у своєму надзвичайно емоційному виступі став вимагати від Державіаслужби конкурентно розподіляти призначення на авіамаршрути. Зауважимо, однак, що сама комісія в цей день видала усім майже все, що могла. Суперечка вибухнула тільки через цей напрямок, на розподіл якого і потрапив пан Саакашвілі, який, крім усього іншого, звинуватив Дениса Антонюка в упередженості при розподілі призначень на авіамаршрути та став вимагати від міністра інфраструктури розпуску комісії з видачі призначень.
Усе це вийшло за межі Мінінфраструктури та дійшло до Президента України Петра Порошенка, який суботнім ранком повідомив, що голова Державіаслужби Денис Антонюк буде відсторонений від виконання посадових обов'язків на час розслідування діяльності ДАС. Це рішення було оформлено відповідною постановою Кабміну від 2 липня.
Цікаво, що пізніше компанія «Атласджет Україна», яка за результатами обох днів засідання отримала 14 призначень на маршрути, заявила, що в цілому вітає результати комісії, задоволена ними і розпочинає підготовку до польотів. Українська дочка AtlasJet також не має претензій до голови її Державіаслужби щодо роботи комісії і єдине рішення комісії, яке для «Атласу» є ключовим та яке викликає суперечку - це рішення щодо напрямку Одеса-Стамбул, проте не має наміру оскаржувати будь-які рішення комісії в судовому порядку.
Однак механізм змін вже запущено, й навряд чи в державному регулюванні вітчизняної авіагалузі обійдеться без відчутних змін. Яких саме – покаже найближче майбутнє.
 

назад >>>