Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

АЛКО-ТУР: джерело прибутків та культури
Дмитро КУЗНЄЦОВ, засновник та директор компанії Odessa Barmen School & Shop
Пізнавально-екскурсійний туризм багато хто сприймає досить-таки спрощено та однобічно: мовляв, це, насамперед - екскурсії історичними містами та іншими пам'ятками. Насправді ж цей напрямок в індустрії є значно ширшим, ніж це уявляє більшість аматорів: до нього, наприклад, можна віднести відвідування вистав, концертів та шоу, що здійснюються як у призначених для цього спорудах (наприклад, театрах чи концертних залах), так і безпосередньо на території історичної чи архітектурної пам'ятки. Включає до себе цей різновид туризму й знайомство з кулінарними традиціями країни чи регіону (тобто відвідання як етнічних, так і традиційних ресторанів), а також із місцевою культурою споживання напоїв - як алкогольних, так й інших.
Отже, до складу пізнавально-екскурсійної складової туристичної галузі органічно вписуються й так звані «бар-тури», або дегустації алкогольних (і не тільки) напоїв, знайомство з мистецтвом барменів та сомельє, відвідання дегустаційних залів та винних погребів. На жаль, радянській пропаганді багато в чому вдалося спотворити саме поняття «барного», чи «алкогольного» туризму - адже в ті часи поняття «бар» вважалося розсадником алкоголізму, місцем перебування потенційних алкоголіків та правопорушників. Проте сьогодні, з відходом радянської доби в історію, все більше як споживачів алкогольної продукції, так і професіоналів туристичної галузі, розуміють, що насправді бар є носієм своєрідного мистецтва, спрямованим на задоволення смакових та естетичних почуттів поціновувачів як звичних, так й екзотичних напоїв, а також їхніх сумішів. Отже, такі собі «барні тури» за певних умов можуть стати непоганим додатком до традиційних пізнавальних та розважальних програм як в історичних центрах, так і в курортних зонах.
Прикладів «алкогольно-барного туризму» та відповідних турів можна багато знайти у світі. Так, важко уявити візит до Великої Британії чи Ірландії без дегустації тамтешніх національних напоїв - віскі та джину, а також різноманітних сортів пива. Через що у тих державах широко розповсюджені тури по місцевих барах та пабах. Так само в Іспанії, Франції та Італії, крім винних турів, користуються популярністю тури погребами та барами з метою дегустації граппи, кальвадосу та, зрозуміло, коньяку й бренді. Подібні алкогольні тури широко практикуються й у великих туристичних центрах світового значення: так, ізраїльський Тель-Авів позиціонує себе як «місто, яке ніколи не спить». Відтак там добре налагоджена індустрія нічних розваг, у тому числі й барного туризму.
Знову ж таки, спираючись на світовий досвід, можна стверджувати, що організація алкогольних турів (барних, дегустаційних і т.д.) та долучення їх до туроператорських програм, а також продаж таких
турів агентами здатні відчутно підвищити доходи туристичних компаній та розширити їхню клієнтську базу. Для прикладу розповім про програму Odessa Alko Tour, яку наша компанія запровадила у співробітництві з одеськими барами та ресторанами як для туристів, так і для одеситів - іншими словами, для всіх, хто бажає «культурно відпочити».
До речі, ключове слово тут - саме «культурно». Адже відвідання барів передбачає не лише споживання алкогольної продукції (виключно найвищої якості - компромісів тут бути не може за визначенням), але й спілкування з барменами та гідом, який, до речі, сам є професійним барменом, навчання основам барного мистецтва, спроби створення свого, «іменного», коктейля... Тож бар-туризм - це не тільки смачно, але й дуже цікаво й пізнавально.
Відкриті для вільного відвідування тури в рамках програми Odessa Alko Tour наразі проводяться по суботах (в інші дні тижня можливе проведення корпоративних заходів із чітко визначеною номенклатурою учасників). Для кожної екскурсії передбачається дрес-код (без його дотримання учасник не допускається до туру), його тривалість складає близько 5 годин, вартість - від $50 до $120 у гривневому еквіваленті. В ціну входить екскурсійне обслуговування та перший коктейль у першому барі. При розробці таких турів ми свідомо не запроваджували формат «усе включено», оскільки споживання алкогольних напоїв - суто індивідуальна справа, яка не може бути усередненою.
Гід, який є досвідченим барменом, знайомиться з кожним учасником екскурсійної групи, з'ясовує, якому з напоїв він/вона віддає перевагу, скільки та чого екскурсант випив цього дня, а в деяких випадках намагається визначити, чи немає в учасника групи протипоказань до споживання алкогольних напоїв. По результатах такого спілкування гід складає «коктейльну карту» для кожного учасника групи, тобто список рекомендованих напоїв, який без шкоди для здоров'я та оточуючих екскурсанту рекомендується спожити під час туру. Зрозуміло, що учасник може й не замовляти рекомендований гідом коктейль - із цієї точки зору ця справа є суто добровільною. Є в нас і система запобіжників: так, замовлення клієнта, якому, з точки зору бармена чи гіда, вже «досить», виконано не буде.
В кожному барі група перебуває 30-40 хвилин, де замовляє й оплачує коктейль (крім першого, який входить у вартість екскурсії). Перебування в барі передбачає ще й спілкування з барменом, уроки з дегустації вина та іншого алкоголю, розповіді про історію виникнення тих чи інших напоїв тощо... За певних умов можливе включення до програми алко-туру майстер-класів із приготування коктейлів, тренингів із користування барним обладнанням та подібні речі.
Чи співпрацюємо ми з туристичними компаніями? Так, але, на жаль, ця співпраця здебільшого перебуває на рівні кам'яної доби. Тобто, нам пропонують поставити інформацію до якогось рекламного каталогу чи газети - без жодних зобов'язань, але, зрозуміло, за гроші. Тому нас значно більше цікавить взаємовигідне співробітництво, наприклад, у вигляді агентських продажів - із відповідним розподілом отриманого прибутку. Тим більше, що успішні приклади такого взаємовигідного співробітництва в нас вже є.
Також хотів би зазначити, що значну роль у популяризації культурного споживання алкогольних напоїв, а відтак й алко-туризму, відіграють різноманітні тематичні фестивалі. Останній з них - «Одесский дворик» - проходив на території Одеського заводу ігристих вин, які в Україні прийнято називати «шампанськими», й викликав серйозне зацікавлення з боку як одеситів та гостей нашого міста, так і професіоналів туристичної галузі. Отже, подібні заходи є природним майданчиком для розвитку в тому числі й бар-туризму, до того ж далеко не тільки в Одесі. Бо я переконаний, що співробітництво та об'єднання зусиль професіоналів барної стійки та туристичних компаній може призвести лише до якісного покращення турпродукту, розширення його пропозиції на ринку та, відповідно, збільшення доходів усіх учасників процесу.
 

назад >>>