Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Іван ЛІПТУГА, радник міністра економічного розвитку України з питань туризму
Загальновідомо, що туризм - це справа суто добровільна: часи походів «по ленінських місцях», що здійснювались на «добровільно-примусовій основі, канули в Літу - сподіваюсь, назавжди. Отже, туристичний напрямок стає популярним за умови дотримання двох необхідних умов:
- якщо принади напрямку здатні зацікавити ту чи іншу категорію громадян (своєї держави або ж іноземців);
- якщо перешкоди та бар'єри, які необхідно подолати при в'їзді до тієї держави чи території, де розташований туристичний напрямок, є адекватни¬ми та не відбивають бажання у більшості туристів їх долати.
Характерним прикладом є Крим: після російської окупації цієї української території туристичні потоки, які ще позаминулого року перевищува¬ли 6 млн. осіб, завдяки новоявленим перешкодам (зупинка залізничного та автобусного сполучення з материкової України, недостатня пропуск¬на здатність Керченської поромної переправи та Сімферопольського аеропорту, заборона польотів до Сімферополя з боку ІКАО тощо) зменшились щонайменше у 10 разів та в основному підтримуються за допомогою того самого «добровільно-примусового» способу
Одним з видів перешкод, що призводять до ускладнення, а відтак і зменшення туристичних потоків, є візовий режим. Звичайно, що кожна держава установлює правила допуску іноземних громадян на свою територію на свій власний розсуд, враховуючи значну кількість чинників, серед яких туризм обіймає далеко не завжди перше місце. Проте немає жодного сумніву, що умови візового режиму досить-таки сильно впливають на показники туристичних потоків. У сучасній практиці можна знайти скільки завгодно підтверджень цієї тези, я ж хочу в цій статті наголосити на іншому: Україна сьогодні не до кінця використовує свій інкаминговий туристичний потенціал у тому числі й через застарілу та неефек¬тивну процедуру оформлення віз для іноземних громадян.
Здавалося б, який інкаминг можливий під час війни? Однак, як це не дивно, у світі існує багато держав, чиї громадяни добре поінформовані про ситуацію в нашій країні та бажали б відвідати Україну, у тому числі й з туристичною метою. Однак на заваді багатьом з них стоять візові бар'єри.
Відповідно до даних МЗС України, наразі вільно в'їжджати (тобто без оформлення віз) до нашої держави можуть громадяни 62 країн: держав-членів ЄС, Азербайджану, Андорри, Аргентини, Білорусі, Боснії та Герцеговини, Бразилії, Брунею, Ватикану, Вірменії, Гонконгу (КНР), Грузії, Ізраїлю, Ісландії, Казахстану, Канади, Киргизії, Республіки Корея, Ліхтенштейну, Македонії, Молдови, Монако, Монголії, Норвегії, Панами, Парагваю, РФ, Сан-Марино, Сербії, США, Таджикистану, Туреччини, Узбекистану, Чорногорії, Швейцарії та Японії. Рішення про скасування візо¬вих вимог до громадян розвинених країн (ЄС, США, Канади, Норвегії, Ісландії, Швейцарії, Ліхтенштейну та Японії) було ухвалено 2005 року, невдовзі після Помаранчевої революції. Щоправда. У цей список чомусь забули включити Австралію, Нову Зеландію, а також Сингапур та держави Перської затоки, яким сьогодні хоч і потрібно оформлювати візи, але процедуру суттєво лібералізовано. Про це повідомляє МЗС: «За ініціативою МЗС України для громадян ще 10 країн встановлено спрощений порядок оформлення віз для в'їзду в Україну: скасовано необхідність подання запрошення/туристичного ваучеру для оформлення короткострокової візи типу «С», а саме: Австралії, Албанії, Гватемали, Катару, Кувейту, Малайзії, Мексики, Нової Зеландії, ОАЕ та Сінгапуру».
Такі досягнення не можна не відзначити. Проте для реалізації інкамингового потенціалу України цього замало. Й зупинка на шляху в'їзної лібералізації зведе нанівець усі зусилля із збільшення турпотоків до України. Тому учасники спільної наради Міністерства закордонних справ України та Українського національного комітету Міжнародної торгової палати, за участі представників Комітету Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму, Державної міграційної служби України, Державної прикордонної служби України, а також суб'єктів туристичного ринку та їх об'єднань, до числа яких входив і я, порекомендували МЗС та усім відповідним державним органам таке:
- з метою збільшення туристичного потоку з Китаю, розглянути пропозиції ICC Ukraine щодо запровадження короткострокового (до 30 днів) безвізового режиму для в'їзду в Україну громадян Китайської Народної Республіки відповідно до існуючої практики країн т. зв. «білого списку» Шенгену;
- опрацювати міжнародну практику видачі електронних віз та підготувати проект відповідного акту щодо впровадження системи видачі електронних віз для в'їзду в Україну іноземних громадян;
- продовжити роботу щодо лібералізації візового режиму для громадян окремих держав Азії, Африки та Південної Америки, зокрема провести перегляд імміграційних ризиків та процедур прийняття рішень про надання візи;
- продовжити роботу з поширення через дипломатичні установи України за кордоном та розміщення на сайтах посольств презентації про туристичні можливості України.
Рекомендації отримали й члени Українського національного комітету Міжнародної торгової палати:
- здійснювати організаційне та адміністративне забезпечення консолідації зусиль суб'єктів туристичного ринку та їх об'єднань щодо спільного напрацювання пропозицій з розвитку сфери туризму та курортів та їх доведення до органів влади і місцевого самоврядування;
- організувати роботу зі створення презентаційних матеріалів про туристичні можливості України та передати їх МЗС для розповсюдження через дипломатичні установи України за кордоном.
Переконаний, що оперативне розроблення та реалізація вказаних рекомендацій призведе до збільшення в'їзних туристичних потоків до України щонайменше на 20% у найближчий перспективі.
 

назад >>>