Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Євген РОГАНОВ

На Рош га Шана - свято Нового року за єврейським календарем - до України традиційно прибуває кілька десятків тисяч брацлавських хасидів. Ці представники однієї з течій юдаїзму з'їжджаються до міста Умань на Черкащині - традиція вимагає від них здійснювати паломництво на могилу цадика Нахмана, похованого саме в Умані. Перші прочани приїжджають до Умані ще за тиждень до Рош га Шана, масове ж паломництво починається приблизно за чотири дні до свята, яке цього року відзначалося 13-15 вересня. Хасиди прибувають до України літаками як регулярних, так і чартерних авіарейсів, а з аеропортів до Умані діс¬таються автобусами. Зазвичай «хасидські» рейси приймають аеропорти Києва - «Бориспіль» та «Жуляни», Одеса, а також Вінниця, яка щороку відкриває пасажирське сполучення саме під хасидські програми.

Обчислюємо «хасидські» потоки
Раніше кількість паломників щороку збільшувалась, насамперед, у дні святкування єврейського Нового року. Якщо в 2007 році їх кількість становила 14,787 тис, то в 2014 вже 30 тис. Цього року очікувалось, що в період святкування Рош га Шана Умань відвідають 25-30 тис. хасидів Вже станом на 8 вересня в Умань прибуло близько 1500 прочан. Правопорядок в Умані забезпечували 400 українських міліціонерів та 15 ізраїльських поліцейських, спеціально запрошених для покращення комунікації з прочанами. Отже, перші підсумкові дані редакція отримала саме від МВС України: на святкування юдейського нового року до Умані прибуло 29,49 тис. паломників, які цього року, до речі, здійснили чудовий жест доброї волі, перерахувавши 300 тис. грн для допомоги українським військовослужбовцям у зоні АТО.

Як прочан в українських аеропортах обслуговують
Цікаво прослідкувати за розподілом потоків хасидських прочан залежно від аеропорту прибуття. Так, за даними головної української повітряної гавані - аеропорту «Бориспіль» - 2015 року він запланував обслужити 252 рейси за хасидською програмою на приліт та відліт, в яких мали подорожувати 52,474 тис. пасажирів. Це орієнтовно на 5,4% та 46,3% відповідно більше, ніж аеропорт обслужив 2014 року. Перевезення паломників планували здійснювати авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» (МАУ), «Дніпроавіа», El-Al, Arkia. Аеропорт мав намір обслужити по 126 рейсів на прибуття та відправлення.
Планувалося, що МАУ виконає 112 рейсів, El-Al -61 рейс, Arkia - 49 та «Дніпроавіа» - 30 рейсів. У розрізі пасажирів, за даними аеропорту «Бориспіль», на прибуття планувалось обслужити 26,273 тис. паломників, на відправлення - 26,201 тис.
Авіакомпанія МАУ мала обслугувати 22,616 тис. хасидів, El-Al - 13,297 тис, Arkia - 11,329 тис., «Дніпроавіа» - 5232. Але плани дещо відрізнялись від фактичних показників. «Бориспіль» обслужив 258 рейсів на приліт та відліт, у яких летіло 43,112 тис. пасажирів, що на 8% та 20,2% відповідно більше, ніж 2014 року. Аеропорт обслужив по 129 рейсів на прибуття та відправлення.
МАУ виконала 114 рейсів, El-Al - 61 рейс, Arkia -50 та «Дніпроавіа» - 33 рейси.
В розрізі пасажирів, на прибуття обслуговано 21,167 тис. паломників, на відправлення - 21,943 тис.
Авіакомпанія МАУ обслужила 21,17 тис. хасидів на приліт та виліт, El-Al - 11,296 тис., Arkia - 6,677 тис., «Дніпроавіа» - 3,969 тис.
Крім того, щорічна паломницька програма з нагоди святкування іудейського Нового року була реалізована в Міжнародному аеропорту «Одеса» з 9 по 17 вересня 2015 року. За даними аеропорту, очікувалось, що в аеропорт прибудуть близько 3 тис. прочан, на приліт і виліт буде обслуговано 27 чартерних рейсів.
«На відміну від минулих років, обслуговування паломників в цьому році буде проводитися в основній будівлі терміналу одеського аеропорту. Роботу буде організовано таким чином, щоб не створювати незручностей ані прочанам, ані пасажирам регулярних рейсів», - повідомили в прес-службі аеропорту. Там також зазначили, що підготовча робота по розробці програми була розпочата за три місяці. У ній взяли участь фахівці як української, так і ізраїльської сторони.
В одеському аеропорту хасидську програму обслуговували авіакомпанії «Дніпроавіа», Yanair, «Дарт» та Arkia. Але плани були нижчими за фактичний обсяг. Так, в одеському аеропорту обслужили на приліт 19 рейсів та на виліт 13, в яких летіло 3,7 тис. та 3,1 тис. паломників відповідно.
Столичний аеропорт «Жуляни» за хасидською програмою прийняв та відправив 119 рейсів, які здійснювали авіакомпанії Yanair, «ДАРТ» та IsrAir. Кількість прочан, які пройшли через «Жуляни», склала 13 тис. осіб.

Що планували авіакомпанії
Як бачимо, найбільшу кількість паломників обслуговувала найбільша авіакомпанія країни - «Міжнародні авіалінії України», що цілком логічно. За словами прес-секретаря авіаперевізника Євгенії Сацької, авіакомпанія організовувала цю програму спільно з партнером CASPI.
Щодо планової кількості перевезень паломників в 2015 році, авіакомпанія розраховувала на близько 3,5 тис. учасників хасидської програми, які будуть летіти 20 рейсами за напрямом Тель-Авів - Київ - Тель-Авів і Тель-Авів - Вінниця - Тель-Авів.
Також «Міжнародні авіалінії України» планували перевезти близько 2 тис. паломників. з України в Тель-Авів. У цій програмі МАУ задіяла літаки Boeing 737-800, Boeing 737-900 та Boeing 767.
В чартерній авіакомпанії «Роза Вітрів» повідомили, що кількість пасажирів у зв'язку зі стартом хасидської програми планується на рівні з минулим роком, але квота самої компанії невисока - 350 пасажирів.

Що з того мають авіатори?
Хасидська програма здійснюється кожного року... Але що від цього мають авіакомпанії? Чи вигідно їм це?
Скажімо, в МАУ сором'язливо кажуть, що рентабельність таких рейсів не є високою, але запевняють, що протягом багатьох років разом з постійними партнерами здійснюють цю програму, то компанія не може підвести ані партнерів, ані пасажирів.
В «Розі вітрів» дипломатично відповіли, що збільшення кількості виконаних рейсів само по собі є позитивним фактором для діяльності авіакомпанії.
Тож спробуємо розібратись, яка вигода авіакомпаніям виконувати такі програми, чи вони роблять це «з під-палки»? Така програма, як і будь-який чартер, готується заздалегідь, тож можна вирахувати її рентабельність та прибутковість.
Крім того, авіаперевізникам, які беруть участь у програмі, фактично без його втручання забезпечене завантаження рейсу, оскільки автобусів Умань-Тель-Авів ще не придумали.
За словами директора компанії «Стиль-Авіа» Євгена Хайнацького, хасидські рейси раніше нічим не відрізнялися від інших разових рейсів будь-якого перевізника. «Але якщо будь-який разовий рейс носить стихійний характер (спортивний захід, корпоратив, перевезення вахтовиків і т. д.), то хасидська програма перетворюється в завчасно плановані масові перевезення, здійснені протягом нетривалого часу, із задіянням усіх вільних літаків. Коли всі літаки в повітрі, чи вигідно це перевізникам? Та це ж мрія будь-якої авіакомпанії!», - каже він.
Тож, саме тому хасидська програма польотів вже багато років квотується між перевізниками, і далеко не кожний бажаючий може виконати чартер в Тель-Авів.
Щодо прибутковості, пан Хайнацький каже, що кожен перевізник ставить свої цілі - це бізнес і жива конкуренція, хтось бачить мінімальну рентабельність, а хтось вичавлює з перевезень максимальну вигоду.
Так, в останні роки за рахунок розвитку зустрічних перевезень - туристів та паломників до Ізраїлю, прибутки авіакомпаній підвищилися, але ідеального стану ці перевезення досягнуть лише тоді, коли і в бік Ізраїлю буде 100% завантаження всіх рейсів.
Саме в цьому і відмінність хасидських програм від усіх інших разових рейсів - двостороннє завантаженням туди й назад. Якщо ж говорити про будь-який додатковий сервіс, то тут авіаперевізник мало чим може допомогти. Бо, крім перельоту й обслуговування в польоті, авіакомпанії нічого не пропонують, та й не можуть пропонувати прочанам. «Розміщенням, та й самим перевезенням наземним транспортом до Умані і назад займаються хасидські організації та їхні представники самостійно», - каже директор «Стиль-Авіа».
***
Якщо підсумувати український сегмент Рош га Шана, а точніше, питання паломництва в Україну брацлавських хасидів, то в цілому щорічну програму виконано, усі авіакомпанії та аеропорти в межах допустимої похибки реалізували свої плани. Тож будемо сподіватися, що в майбутньому все, що робитиметься в цьому плані, рухатиметься лише в кращому

назад >>>