Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Нарешті сталося те, на що очікувала авіаційна громадськість більше року. Президент України Петро Порошенко підписав указ, який запроваджує санкції щодо російських авіакомпаній за польоти до Криму в обхід заборони української Державіаслужби. Росія пообіцяла відповісти. Найімовірніше, війна санкцій призведе до закриття авіасполучення між державами.

Хто потрапив під «роздачу»
До списку санкцій потрапили 27 російських авіакомпаній. У переліку - льотний загін «Росія», що перевозить перших осіб країни, п'ять компаній з групи «Аерофлоту», чотири компанії з сектора ділових перевезень («Космос», «Русджет», «Руслайн» та «Сіріус-Аеро»), а також дві компанії, які вже не здійснюють перевезення: «АК Барс Аеро», що втратила свідоцтва експлуатанта в січні 2015 року, і воронезька авіакомпанія «Політ», яка припинила польоти в грудні 2014 року.
Крім цього, у переліку дочірня структура вантажний авіакомпанії «Волга-Дніпро», вантажний перевізник «Атран», що зайняв у першому півріччі 2015 р. 12-е місце за обсягом вантажних перевезень. До списку санкцій потрапив і 224-й льотний загін російського міністерства оборони, і спеціальний льотний загін «Росія» (спеціалізується на перевезенні перших осіб країни). Також у списку компанії «Глобус» (за даними Росавіації, займає 10-е місце за обсягом авіаперевезень в Росії), а також «Сибір» (третя), «Уральські авіалінії» (5-а), «ВІМ-Авіа» (13-а), «Когалимавіа» (18-а), Red Wings (19-а) і «Газпром Авіа» (28-а). Деякі з них в Україну не літають.
Усім цим авіакомпаніям частково або повністю заборонені транзит ресурсів, польоти й перевезення по території України. Утім, конкретний перелік заходів Державіаслужба на початку відмовилася оприлюднити, пославшись на якісь бюрократичні формальності та відсутність офіційно опублікованого указу Президента в офіційних виданнях.

Заборона польотів чи кримінальне переслідування топ-менеджерів?
Джерела ж в кулуарах авіаційного відомства стверджували, що санкційний указ був повною несподіванкою для деяких чиновників. Річ у тім, що буквально за кілька днів до цієї події в Мінінфраструктури обговорювався черговий можливий пакет санкцій до російських авіакомпаній, при цьому заборона на польоти в Україну там не значилася. За словами заступника міністра інфраструктури Володимира Омеляна, най-жорсткішою мірою серед обговорюваних було відкриття кримінальних справ відносно керівників російських авіакомпаній за порушення правил безпеки польотів. Передбачалося, що після цього можна буде заблокувати через Інтерпол пересування російського авіаційного топ-менеджменту світом. Однак і цю міру Генпрокуратура активно саботувала.
Варто зазначити, що рішення про санкції з'явилося після року наполегливих суден з російськими авіакомпаніями. У Державіаслужбі нарахували близько 500 млн. грн. штрафів за ст. 126 і 127 Повітряного кодексу за порушення правил польотів в українському повітряному просторі. Російські перевізники в українських же судах намагалися заблокувати ці санкції, але в кінці серпня Вищий адміністративний суд поставив крапку в цій справі. Тепер залишилося розібратися яким саме чином стягнути ці суми з авіакомпаній-порушників. Мабуть, тому і з'явилося рішення про тотальну заборону на польоти в Україну.

Чи варто вбивати пасажиропотік?
Щоправда, у цього рішення є супротивники і з українського боку Адже у відповідь росіяни просто запровадять дзеркальні санкції, заборонивши МАУ й «Дніпроавіа» літати в Москву й Санкт-Петербург. Експерти розділилися в думках із цього питання. Одні захищають МАУ, інші звертають увагу на скорочення обсягів перевезень між державами. Адже якщо 2013 року тільки на рейсі Київ-Москва кількість щотижневих відправлень становила понад 100, то зараз цей показник скоротився у 4-5 разів. До того ж ще минулого року для МАУ було закрито транзитний проліт території, через що на деяких маршрутах (наприклад, у Китай чи Таїланд) борти компанії змушені витрачати додаткові 40-50 хвилин на обліт російської території через акваторію Чорного моря та Кавказ. Збитки за підсумками року склали кілька мільйонів доларів.
Якщо ж говорити про пасажиропотоки, то ситуація дійсно складна. Санкції можуть знизити авіаперевезення між Росією та Україною, які зменшуються і без того. Так, 2014 р. російські авіакомпанії перевезли на маршрутах між двома країнами трохи більше 1 млн. осіб. Роком раніше, 2013-го, український напрямок був другим за популярністю серед російських пасажирів - тоді на ньому було перевезено 2,1 млн. чоловік (українські авіакомпанії перевозили до Росіїх приблизно такий самий потік - В.К.). Наразі із санкційного списку в Україну літають 3 російські авіакомпанії: «Аерофлот» (з Москви в Київ та Одесу, із Санкт-Петербурга до Києва), «Трансаеро» (з Москви в Київ та Одесу), S7 (з Москви до Києва). Четвертий російський перевізник «ЮТейр» (літає з Москви до Києва та Львова) до списку санкцій не потрапив через наявність української «дочки» «ЮТейр-Україна». З української сторони маршрути в Росію обслуговують МАУ й «Дніпроавіа». Всі вони, найімовірніше, будуть заблоковані в рамках «санкційної війни».

Обмеження транзиту провокує збитки
Окрема історія з транзитним прольотом російських компаній через територію України. Ще минулого року деякі російські перевізники оголосили про добровільне обмеження польотів над Україною на маршрутах до Південної Європи. Час польоту при цьому збільшився на 30-40-50 хвилин залежно від маршруту Тільки «Трансаеро» на такому добровільному самобичуванні торік втратило близько $35 млн. Якщо ж транзит закриють для всіх, то збитки складуть близько $150 млн.
Хто від цього виграє? Найпершим чином, білоруські (Belavia) та балтійські (air Baltic, меншою мірою Estonian Air) перевізники - саме вони зможуть перехопити прямий пасажиропотік, який поки що існує між Україною та Росією, запропонувавши стикувальні рейси. Частково пасажиропотік піде на залізниці - тарифи на двох видах транспорту практично зрівнялися, тож пасажири не відчують цінового удару.

Авіаційне окозамилювання по-#кримнашівськи?
Що ж до Криму в цій ситуації, то там наполегливою займаються аутотренінгом. Мовляв, російські компанії з легкістю зможуть компенсувати закриття маршрутів у материкову Україну - адже пасажиропотік на окупований півострів зростає. Так, за оприлюдненими російською авіаційною владою даними, із січня по серпень 2015 р. пасажиропотік міжнародного аеропорту «Сімферополь» перевищив 3.6 млн. осіб. За підсумками ж року в аеропорту планують вийти на показники 4,5-5 млн. чоловік. «За перші два тижні вересня кількість обслужених пасажирів склало більше 440 тис. осіб, що дозволило переступити рубіж в 4 млн. чоловік. Ще кілька років тому для Сімферополя хорошими вважалися показники в 1,2 млн. пасажирів, а зараз ми вже в 4 рази перевищуємо ці показники. Всього з початку року було виконано більше 26 тис. рейсів. Очікується, що за підсумками 2015 р. аеропорт обслужить більш 4.5 млн. пасажирів, - відзначають у «Росавіації». - Найбільшу кількість пасажирів у поточному році було обслуговано в серпні - 958 тис. осіб, виконано більше 5600 рейсів. Піковим днем стало 3 серпня, коли кількість обслужених пасажирів Міжнародного аеропорту «Сімферополь» перевищило 35 тис. осіб, з них 17 800 прилетіли до столиці Криму та 17,2 тисячі залишили місто. Кількість виконаних рейсів цього дня склала 206 одиниць».
У той же час багато хто з експертів вважає, що «Росавіація» у пропагандистських цілях зайнялася окозамилюванням. Якщо проаналізувати онлайн-табло аеропорту і порівняти його з даними популярного ресурсу Flightradar24, то з'ясовується, що реальна кількість рейсів набагато менша. Із заявлених 70-100 рейсів на добу на приліт близько третини - це кодшерингові рейси, тобто ті, які виконуються спільно двома-трьома авіакомпаніями. До цього слід додати, що для «красивої» статистики до списку прильоту додають по 5-10 рейсів попередніх та наступних діб. Крім того, до даними інсайдерських джерел в Сімферопольському аеропорту, щонайменше 5-10 рейсів - це або VIP-чартери, або «службові» рейси «зелених чоловічків». Таким чином, за красивою статистикою ховаються факти окозамилювання, а відтак ніякий #кримнаш не компенсує збитків на українському напрямку.
Як би там не було, але українська сторона поставила питання руба і його треба буде вирішувати. В іншому випадку програють усі - в першу чергу, пасажири.
 

назад >>>