Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

До Нового року залишилося зовсім небагато часу, а значить, саме зараз варто зайнятися пошуком найбільш цікавих варіантів гірськолижного відпочинку. Тим більше, що деякі українці вже послідували порадам туркомпаній «готувати лижі влітку» і забронювали зимові тури на гірськолижні курорти України та деяких зарубіжних держав.
Щоправда, будемо відвертими - таких мандрівників порівняно небагато. За оцінками самих учасників ринку свідомих клієнтів, що слідують порадам професіоналів турбізнесу, налічується не більше 5%. Більшість же воліє не поспішаючи займатися своїми осінніми справами, і вже ближче до листопада починати переглядати оголошення. І тут треба чесно відзначити - такі потенційні туристи нічого не втратили. Проаналізувавши ціни на початку осені, в жовтні, а також у першій половині листопада, можна переконатися, що вартість гірськолижного туру на флагман гірськолижного туризму в Україні - карпатський курорт «Буковель» - залишилися без змін. І лише ближче до грудня, у міру збільшення числа бронювань, можна очікувати цінового зростання на 15-20%. Та й те - не через зростання попиту на готові тури, а з причини скорочення варіантів місць для про¬живання туристів. Адже багато наших співвітчизників давно усвідомили, що завдяки наявності численних онлайн-сервісів можна самостійно організувати якісний зимовий відпочинок. Інша річ, що більшість тих онлайн-сервісів самі по собі є туристичними агентами (або афільованими з ними компаніями) чи їхніми підрозділами: бізнес оперативно реагує на виклики часу, швидко роз¬ширюючи номенклатуру онлайн-послуг.

Гуртом - по Україні
Пропонувати вітчизняні гірськолижні тури у першу чергу в напрямку Івано-Франківської області, а саме - на курорт «Буковель», стало вже традицією серед більшості туроператорів нашої держави. Рідше зустрічаються суміщені пропозиції, як правило, курортів «Буковель» та «Драгобрат» (Закарпатська область). Але в кожному разі, це є «найрозкрученіші», але водночас найдоступніші, напрямки для гаманця українця. І що найприємніше для клієнтів, ціни на тури порівняно з минулим роком залишилися незмінними.
Наприклад, дводенний автобусний тур з Києва на цей напрямок обійдеться від 1250 до 1600 грн. Діапазон цін залежить від типу транспорту (автобус або мікроавтобус), а також від умов проживання (двомісний номер з окремими або загальними зручностями). Дорожчий варіант - тур на 4 дні - коштуватиме 1700-1900 грн, залежно від умов проживання. Ну а тижневий лижний відпочинок перебуває в ціновому діапазоні від 2400 до 2800 грн, знову ж таки, в залежності від розташування зручностей. Зауважимо також, що, починаючи з недавнього часу, Укрзалізниця запустила прямий потяг за маршрутом Київ - Рахів, маршрут якого проходить через станції Яремче і Татарів (найближчі до курорту «Буковель») та Ясиня (відповідно, «підвізна» станція до курорту «Драгобрат»), що надало туристам альтер¬нативу у транспортному сполученні із зазначеними курортами (трястися в автобусі, переїжджаючи на відстань близько 1000 км, тепер не обов'язково). Поїзд виявився вельми популярним в будь-який час року, таким чином, на черзі - запуск аналогічних потягів із найбільших обласних центрів України (Харків, Одеса, Дніпропетровськ). Або, для початку, причіпних вагонів до «Раховозу», як любовно іменують пасажири поїзд на Рахів.
Примітно, що ціна відпочинку порівняно з минулим роком особливо не виросла. Так, у зимовий сезон 2013/2014 вартість тижневого відпоечинку в «Буковелі» становила близько 2300 грн, а в 2014/2015 -від 2400 грн.
Щоправда, в цю ціну входить мінімально необхідний набір послуг: проїзд, проживання та харчування (сніданок з вечерею). А кожен зимовий турист знає, що крім усього цього, необхідно сплатити вартість скіпасу - абонемента за право користуватися підйомником. У зимовому сезоні 2015/2016 тижневий скіпас у низький сезон обійдеться у 3765 грн., а у високий (тиждень після Нового року) - 4780 грн. Отже, щоб отримати повну вартість зимового відпочинку, необхідно скласти ціну туру й абонемента. У результаті отримаємо цифри, наведені в таблиці 1.
З наведених даних видно, що в нинішньому зимовому сезоні через зростання цін на скіпаси, сумарна вартість відпочинку «підросла» трохи більше ніж на 600 грн. Але якщо перевести ціни в єдину європейську валюту, то отримаємо нижчу вартість в порівнянні з торішнім гірськолижним сезоном. Що, відповідно, є стимулюючим фактором для в'їзного туризму - за умов грамотної промоції карпатських курортів та налагодження логістики для мешканців сусідніх держав. Скажімо, потяг №686, що курсує за маршрутом Чернівці - Ковель, варто було б зробити двогрупним, пустивши групу вагонів до Рахова (роз'єднання груп вагонів варто здійснювати по станціях Івано-Франківськ чи Коломия), а з іншого кінця відновити його трасу до білоруського Бреста (а в перспективі й до Мінська) - це сприяло б притоку білоруських (а також литовських та латвійських) туристів до карпатських курортів, оскільки в Білорусі своїх гір немає.

Самостійний відпочинок в Україні
Як уже згадувалося вище, сьогоднішній набір сервісів в мережі Інтернет дозволяє мандрівникам повністю організувати свій відпочинок без допомоги турфірм. Причому, йдеться не тільки про резервацію готелів та купівлю залізничних чи автобусних квитків. Сьогодні без проблем можна замовити через інтернет той самий скіпас або підібрати недорогу садибу в селі поблизу від гірськолижного курорту. Діло за малим - визначитися, куди саме варто податися для лижного (санного, сноу-бордного тощо) відпочинку.
Почнемо все з того ж «Буковеля» як найпопулярнішого зимового курорту в Україні. Щороку сюди приїжджають туристи не тільки з нашої країни, а й із сусідніх держав Європи. Адже тутешня інфраструктура близька до європейських стандартів, а ціни радують іноземців своєю відносною доступністю. Чого не можна сказати про наших співгромадян, доходи яких рідко є співставними з європейськими зарплатами. Тут наявні 14 підйомників, а загальна довжина лижних трас становить 50 км. Найдовша траса - 2106 м. Вартість одноденного абонемента на підйомники - близько 450 грн., а ціни на житло стартують від 300 грн. за особу.
«Драгобрат» - ще один відомий гірськолижний курорт України, який хоч і менш популярний, ніж «Буковель», але щороку сюди з'їжджаються тисячі лижників. Його характерна риса - сніг, що лежить з листопада по травень. Коли на інших курортах вже цвіте трава, то тут можна продовжувати спускатися на лижах. Загальна довжина трас дорівнює 10 км, а лижна інфраструктура представлена 10 підйомниками. Вартість скі-паса - близько 135 грн. за 10 підйомів, а ціни на житло починаються від 300 грн./особу.
Славське - ще один популярний карпатський курорт, частина трас якого відповідають стандартам Міжнародної федерації лижного спорту. Його «фішка» - нерівномірні бічні схили, які можуть освоїти як професіонали, так і новачки. Загальна протяжність трас -22 км, а кількість підйомників - 11. Ціни на скіпас починаються від 180 грн./день, а житло обійдеться від 110 грн. за двомісний номер.
Крім звичних карпатських курортів, мешканці України можуть спробувати і нові напрямки, які лише починають робити перші кроки в лижній індустрії держави. Тут треба згадати черкаський гірськолижний комплекс «Водяники», що відкрився 5 років тому. Звичайно, його інфраструктуру не порівняти з природними можливостями карпатських курортів. Тут довжина трас не перевищує 2 км, а до послуг лижників всього лише 2 підйомники. Ціни також не радують особливою доступністю: добовий скіпас коштує 200 грн., а житло обійдеться в 120 грн. за місце.
Ще один зовсім новий гірськолижний курорт з'явився в Одеській області, в смт Березівка. Тут на схилах висохлого лиману з'явилася мінімальна інфраструктура для лижників: траса довжиною 1800 метрів, і 3 підйомники. Ціна абонемента - 220 грн./день, а ліжко-місце коштуватиме від 60 грн. з особи.

Лижі за кордоном
Є ще частина українців, які досі впевнені, що зимовий відпочинок треба проводити виключно за межами Батьківщини. Природно, наразі таких небагато, але вони є, тож турфірми готові запропонувати їм численні варіанти гірськолижного проведення часу на закордонних курортах.
Почнемо з легендарного польського курорту Закопане: 7-денний автобусний тур з виїздом зі Львова обійдеться в 5,2 тис. грн. з людини. У вартість входить проїзд, проживання в 3-зірковому готелі і трансфер на гірськолижні центри. При цьому кожному треба буде доплатити консульський збір за візу (35 євро) плюс збір візового центру (близько 20 євро) й самостійно опла¬чувати витрати на харчування. Таким чином, сумарні витрати можуть досягти планки в 8,5-9 тис. грн.
Ще один цікавий і не дуже віддалений напрямок - словацький курорт Попрад, де також можна відчути всі принади гірськолижного відпочинку. За такий відпочинок потенційному туристу треба викласти 6,7 тис. грн. Але з урахуванням додаткових витрат на візу та хар¬чування, вартість відпочинку може досягти 10 тис. грн.
Якщо розглядати елітні гірськолижні курорти Європи в Австрії, Італії або Андоррі, то тут ціни починаються від 15 тис. грн. без врахування додаткових витрат, що робить ці напрямки малопривабливими для переважної більшості українців.
Утім, останнім часом європейські гірськолижні курорти намагаються йти назустріч пострадянським, зокрема, українським, туроператорам, формуючи спеціальні адресні пропозиції. Зокрема, найпомітнішою є активність французьких гірськолижних курортів, таких, як Шамоні, Нежев та деяких інших, що представили восени в Києві цільові пропозиції саме для української аудиторії. А французький туроператор Club Med, що протягом багатьох років досить інтенсивно працює на українському ринку, запускає з 3 по 10 січня прямий авіарейс до міста Ґренобль у передгір'ях Французьких Альп. Використання таких механізмів хоч і не знижує вартість гірськолижного відпочинку в Західній Європі до рівня східноєвропейського або, тим більше, українського, проте все ж привертає увагу більшої кількості потенційних туристів до таких можливостей.
Також, незважаючи на складне становище на ринку послуг аутґоінґу, деякі вітчизняні туроператори відкривають нові напрямки зимового, зокрема, гірськолижного, туризму. Так, туристична компанія Adria Hit анонсувала авіачартерну програму в Маріборське Похор'є - гірськолижний курорт в Словенії на кордоні з австрійською провінцією Карінтія. Очікується, що інтенсивне промо нового напрямку, який здійснює туроператор на українському ринку, плюс невисокі ціни й порівняна простота оформлення шенгенських віз у посольстві Словенії призведе до достатнього туристичного потоку, щоб новий напрямок показав мінімальні збитки в пілотному сезоні.
Як можна помітити, переважна більшість зарубіжних гірськолижних напрямків кардинально виросли в ціні для українців. Так, для тих категорій громадян, зарплата яких виплачується у валюті або прив'язана до поточного курсу долара або євро, поїхати на лижні курорти Польщі або Австрії особливих проблем не складе. Але таких, на жаль, переважна меншість, а значить, як і в минулому році, слід очікувати напливу туристів на вітчизняні зимові курорти. Адже їхні ціни поки ще залишаються доступними й приємними. А якщо так, то маємо ідеальний час для розвитку вітчизняної індустрії зимового відпочинку. А відтак й інвестицій у його інфраструктуру, наприклад, в облаштування нормальної дороги на «Драгобрат». З одного боку, це позбавить заробітку численні «карпатські таксі» (а по суті, кустарні позашляховики, які тільки й можуть у зимовий час піднятися на Драгобрат по тому, що наразі там називається дорогою). Але з іншого - стимулює місцевих підприємців покращувати наявну інфраструктуру (наприклад, запустити регулярний скібус з «долини», тобто смт Ясиня). Також власникам «Буковеля» - дні-пропетровській ФПГ «Приват» - варто було б задуматися про відродження колись похованого проекту з'єднання «Буковеля» з «Драгобратом» за допомогою канатної дороги. А Укрзалізниці - про налагодження регулярного сполучення з румунським містом Сігет, куди доходить колія шириною 1520 мм, до Львова та Івано-Франківська через Рахів та Ясіня: ціни на «Буковелі» та «Драгобраті» цілком здатні зацікавити не тільки румунських, але й взагалі східноєвропейських туристів.
Утім, найкращий час для таких інфраструктурних проектів - весна-літо 2016: вікно можливостей поки що відкрито, і хочеться сподіватися, що вітчизняний бізнес їм повною мірою скористається.

назад >>>