Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Усвітовій авіаційній галузі складається та публікується багато рейтингів. Проте здебільшого вони є локальними. Глобальних же рейтингів не так вже й багато. На думку редакції «Українського туризму», одним із найоб'єктивніших та найавторитетніщих глобальних авіарейтингів є той, який щороку складає дослідницький центр The West Australian. На відміну від багатьох інших, цей рейтинг з'являється на початку року та публікується у відкритому доступі на сайті airlineratings.com. Тому трохи дивним є факт, що серед української туристичної громадськості дані цього рейтингу не є дуже популярними, тож ми доступними нам засобами намагаємось заповнити цю прогалину.
Зрозуміло, що й рейтинг від The West Australian є неідеальним. У ньому, наприклад, без усяких пояснень не відображаються деякі авіакомпанії (наприклад, «Дніпроавіа», яка давно й успішно працює на українському ринку авіаційних послуг). Крім того, час від часу в ньому зникають авіаперевізники, які не припиняли своєї діяльності (наприклад, Meridiana Fly, який не оголошував про банкрутство, припинення чи призупинення польотів чи про щось подібне). З іншого боку, в цьому рейтингу фігурують авіакомпанії, які наразі не здійснюють регулярних рейсів, обмежуючись, наприклад, лише чартерними. При чому критерії включення до рейтингу таких компаній є незрозумілими: так, до нього включена румунська Carpatair, яка свого часу припинила обслуговувати регулярні маршрути та з 2014 року здійснює лише чартерні перельоти або здає свої літаки в «мокрий» лізинг, але відсутня польська авіакомпанія Enter Air, яка займається такою ж самою діяльністю. Та, незважаючи на ці та деякі інші недоліки, рейтинг від дослідницького центру The West Australian є одним з найповніших, а з урахуванням детально прописаних критеріїв - ще й одним з найоб'єктивніших, що відображають стан світової авіаційної галузі.

Що в кого змінилося?
Для професіонала туристичної галузі дослідження авіаційних рейтингів має принаймні дві мети: перша -утилітарна, використовується при розробці маркетингових стратегій, формуванні туристичного продукту та подібних складових тревел-бізнесу. Друга, скоріше, є дослідницькою: вона полягає в отриманні інформації, що й у кого змінилося, та чому саме. Так, якщо говорити про підвищення оцінки безпеки, то, відповідно до наведених критеріїв, за умов відсутності порушень чи інцидентів вона підвищується з часом. Відповідно, якщо в діяльності авіакомпанії трапляються якісь інциденти – технічного чи законодавчого плану (наприклад, катастрофа літака або внесення до «чорного списку» ЄС), оцінка знижується. Що ж до оцінки сервісу компанії, то її зміна однознач¬но пов'язується з номенклатурою послуг, що надаються авіакомпанією у повітрі та на землі.
Утім, цього року змін у рейтингових оцінках присутніх на ринку України авіакомпаній практично не відбулося - переважна більшість підтвердили свої минулорічні досягнення, про що свідчить наведена у статті інфографіка. Утім, були й приємні винятки із цієї тенденції: так, казахстанський лоукостер SCAT, який наприкінці року здійснив кілька польотів до Києва, суттєво підвищив свої оцінки в австралійському рейтингу порівняно з 2013 роком (оскільки ця авіакомпанія протягом 2014 року не здійснювала польотів в Україну та не має в нашій державі свого представництва, минулого року ми не включили її до аналогічної публікації - ред.). Так, якщо 2013 року безпеку цього авіаперевізника фахівці дослідницького центру The West Australian оцінили в і зірку із семи, а сервіс не оцінювався взагалі, то цього року SCAT в обох позиціях отримав дві «трійки»: з безпеки - із сімох можливих, із сервісу - з п'яти.
Різко було підвищено оцінку сервісу польського національного авіаперевізника LOT -ажна 1.5 зірки за рік, із 5 позаминулорічних до 6.5 за результатами минулого року. Вочевидь це трапилося завдяки планомірному оновленню далекомагістрального флоту літаками Boeing-787 Dreamliner, а також суттєвому підвищенню рівня наземного обслуговування (наприклад, відкриттю у Варшавському міжнародному аеропорту ім. Ф.Шопена лаунж-зони для клієнтів авіакомпанії). Редакція «Українського туризму» від щирого серця вітає колег із цим неабияким досягненням.
А от оцінка безпеки флагмана вітчизняної авіаційної індустрії - авіакоманії «Міжнародні авіалінії України» - минулого року трохи знизилася: 6 зірок проти 7 за результатами 2013 року. Будемо сподіватися, що це падіння є короткочасним, й український базовий авіаперевізник наступного року повернеться до найвищої оцінки -7 зірок із 7 можливих.

Критерії рейтингу безпеки авіакомпаній
Рейтинг безпеки для кожної авіакомпанії базується на всебічному аналізі інформації, що походить з авіаційної галузі. Зокрема, з міжнародного керівного органу ICAO та провідної асоціації повітряних авіаперевізників IATA, а також від урядів та авіакомпаній, включно з даними про аварії. Максимальна оцінка, якої може досягти авіакомпанія - 7 зірок.
Критерії оцінки безпеки для авіакомпаній виглядають наступним чином.
1. Чи має авіакомпанія сертифікат IOSA (цей документ засвідчує проходження авіаперевізником аудиту операційної безпеки IATA)? Якщо так, авіакомпанії присуджуються дві зірки, якщо ні - жодної.
2. Чи присутня авіакомпанія в чорному списку ЄС (тобто чи діє для цієї авіакомпанії заборона на польоти до країн Євросоюзу)? Якщо авіакомпанія відсутня в цьому списку, їй присуджується одна зірка, якщо присутня - не присуджується жодної.
3. Чи відбувались в авіакомпанії смертельні випадки протягом останніх 10 років? Якщо ні, авіакомпанії присуджується одна зірка, якщо так - зірок не присуджується. Тут, однак, треба мати на увазі, що не всі випадки смерті пасажирів чи членів екіпажу, або ж обслуговуючого персоналу враховуються: так, не беруться до уваги смерті під час терористичних актів чи спроб викрадення літака, або ж інші ситуації, коли загибель людей було спричинено незалежними від авіакомпанії обставинами.
4. Чи має авіакомпанія дозвіл FAA на польоти до США? Якщо так, присуджується одна зірка, якщо ні - зірка не присуджується.
5. Якої кількості критеріїв авіаційної безпеки ICAO дотримується країна походження авіакомпанії? Міжнародна організація цивільної авіації ICAO встановлює міжнародні стандарти і правила, необхідні для дотримання безпеки польотів, авіаційної безпеки, ефективності та регулярності, а також для авіаційної охорони навколишнього середовища - усього за 8 параметрами. Відповідність країни параметрам безпеки досліджується за допомогою міжнародного аудиту. Якщо країна дотримується усіх 8 параметрів авіабезпеки ICAO, авіакомпанія отримує 2 зірки. Якщо від 5 до 7 критеріїв - 1 зірку, при меншій кількості критеріїв зірки не присуджуються.
6. Чи забороняла авіаційна влада країни, де зареєстрована авіакомпанія, експлуатацію її флоту з міркувань авіабезпеки? Якщо так, то з авіакомпанії знімається одна зірка протягом 5 років з моменту здійснення такого припису.
7. Якщо авіакомпанія експлуатує лише літаки виробництва СРСР та пострадянських країн, з неї знімається одна зірка.

Критерії оцінки сервісу авіакомпаній
Сьогодні авіакомпанії у світі використовують різні бізнес-моделі. Найбільш звичною та розповсюдженою є модель повного сервісу, відповідно до якої у вартість квитка входить перевезення зареєстрованого багажу, харчування та напої, зручності (ковдри, подушки та подібні аксесуари), а також засоби для розваг (наприклад, свіжа преса чи ґаджети). Крім того, авіакомпанії цієї категорії зазвичай виписують пасажирам транзитні квитки та багажні квитанції не тільки в межах своєї маршрутної сітки, але й серед партнерів по альянсу.
Лоукостери та регіональні авіакомпанії зазвичай пропонують зовсім інший продукт, який неможливо коректно порівняти із сервісом full service-авіакомпаній. Відтак у пропонованому рейтингу максимальна оцінка для класичних авіакомпаній складає 7 зірок, для регіональних та лоукост-перевізників - 5 зірок.

Отже, критерії оцінки класичних авіакомпаній виглядають наступним чином:
і. Відстань між рядами крісел
Якщо на всіх літаках флоту авіакомпанії в економічному класі відстань між рядами (крок сидінь) дорівнює 30 дюймів (76.2 см), перевізникові присуджується одна зірка. Якщо на деяких літаках цей параметр менше за вказану величину, компанії нараховується 0.5 зірки. Якщо на усіх літаках крок сидінь менше 30 дюймів, зірка за цим критерієм не нараховується.
2. Flight Entertainment
Якщо в усіх класах обслуговування пасажирам надаються персональні відео- та аудіопристрої за запитом, авіакомпанії присуджується одна повна зірка. Якщо такий сервіс відсутній, а в салоні наявні лише стаціонарні екрани, або ж немає ніяких узагалі, зірка не присуджується. Це правило діє й у випадках, коли ця послуга відсутня на коротких рейсах (тривалістю менше 2 годин).
3. Інтернет-сторінка компанії
Якщо веб-сайт авіаперевізника наводить усю необхідну для пасажирів та партнерів інформацію англійською мовою, присуджується одна зірка. Якщо інформація не наводиться англійською або англомовний варіант є неповним, зірка не нараховується. У випадку суперечливої інформації (англійською та іншими мовами) присуджується половина зірки.
4. Крісла у бізнес-класі
Якщо в бізнес - та вищих класах обслуговування на далеких маршрутах пасажирські крісла перетворюються на ліжка, авіакомпанії нараховується одна зірка. Якщо ліжок немає, зірка не присуджується.
Половина зірки присвоюється у випадку, якщо в деяких літаках флоту авіакомпанії ліжка є кутовими, а деякі - плоскими.
Якщо авіакомпанія не здійснює далекомагістральних рейсів, проте в її бізнес-класі реалізовується конфігурація 2х2, перевізникові присуджується одна зірка, якщо наявна конфігурація 3х3, проте середнє сидіння залишається вільним - 0.5 зірки. Так само півзірки присвоюється авіакомпанії у випадку, коли немає повної інформації щодо обладнання бізнес-класу усіх літаків флоту.
5. Харчування та напої
Якщо авіакомпанія надає пасажирам економ-класу повноцінний обід, їй присуджується одна зірка. Зірок не нараховується у випадку, якщо пасажир має додатково заплатити за їжу та напої.
Половина зірки присуджується у випадках, якщо пасажири мають платити за їжу, або алкогольні напої на міжнародних маршрутах, або ж алкоголь не пропонується узагалі. незалежно від релігійних переконань. На внутрішніх та коротких (менше 2-х годин) маршрутах надання алкогольних напоїв не оцінюється.
6. Ковдри, подушки та інші аксесуари, що підвищують комфортність подорожі
Одна зірка присуджується у випадку, коли ці аксесуари надаються авіакомпанією при міжнародних та/або далекомагістральних перельотах. У випадку, коли за ці аксесуари на внутрішніх та/або коротких маршрутах стягається додаткова плата, авіакомпанії також нараховується одна зірка. Половина зірки присуджується у випадку, коли ковдри, подушки та подібні аксесуари надаються за додаткову плату на середньо- та далекомагістральних маршрутах.

назад >>>