Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Жанна ЧИГРИНЮК, власник кав'ярні «Золотий Дукат», м. Луцьк
Нові бізнеси, в тому числі й у туристичній галузі, мають тенденцію виникати спонтанно, залежно від мотивації їх засновників. Можна багато сперечатися про кількість (чи долю) у суспільстві особистостей, яким притаманна так звана «підприємницька жилка», проте немає сумніву, що за будь-яких умов нові бізнеси відкриватимуться й надалі.
Проте в кожного нового підприємця на певному етапі виникає питання: з чого ж почати? Як «запустити» свій бізнес, надати йому початковий імпульс, тобто почати реальну діяльність?

Франчайзинг як «стартер» для бізнесу
Одним зі способів «запуску» будь-якого бізнесу є приєднання підприємства до тієї чи іншої франчайзингової моделі. Більше того, кожному, хто має намір роз¬почати свій бізнес у галузі. з якою він знайомий лише як споживач, я рекомендую ставати саме під франчайзинг. Чому? По-перше, за будь-які знання та досвід треба платити. А у практичному бізнесі існує багато проблем, про які підприємець-початківець навіть не підозрює. Отже, на початку діяльності бізнесмен, скоріш за все, робитиме багато помилок. У той же час, за наявності у франчазинговій мережі реальної підтримки для франчайзі, більшості таких проблем і помилок останнім вдається уникати завдяки порадам більш досвідчених франчайзерів, або ж ефективно їх вирішувати за допомогою внутрішнього асистансу для учасників мережі. Що, відповідно, дає
можливість бізнесменам-франчайзі заощаджувати час, зусилля та кошти. Бо, врешті-решт, позитивне перше враження серед клієнтів та партнерів можна справити лише один раз - другого шансу просто не буде!

Підтримка учасників як перевага франчайзингових мереж
На користь франчайзингової моделі свідчить ще один фактор. А саме, наявність у багатьох франчайзингових мережах підтримки - виробничої, юридичної... По суті, у таких мережах підприємець не почуває себе одинаком у ворожому середовищі - він потрібний своєму франчайзерові, який зацікавлений допомогти бізнесмену стабілізувати його бізнес, зокрема, шляхом розв'язання проблем та уникнення помилок. Ця зацікавленість, та й допомога, звичайно, не є безкоштовними - адже франчайзі за участь у мережі та можливість ведення бізнесу під наданою франчайзером торговельною маркою платить роялті. Але я вже наголошувала на тому, що будь-які досвід та практичні вміння коштують грошей, тож на початковому етапі бізнесмен-франчайзі може розглядати роялті на користь свого франчайзера як своєрідну плату за навчення та набуття практичного досвіду.
Отже, франчайзинг - це, по суті, готова схема діяль¬ності, або ж бізнес-модель, яка вже працює, й працює успішно. Тому новий франчайзі просто переймає кра¬щий досвід, вивчає його, вдосконалює... Та, врешті-решт, працює. У той же час розкручений бренд, успішний імідж франчайзера працює на підприємця. На перших етапах, під час «входження у бізнес», коли клієнтська база ще є мізерною. це дуже важливо.

Франчайзинг у туризмі: позитивні аспекти
Якщо говорити про привабливість франчайзингу залежно від галузі, то, на мій погляд, така залежність є надзвичайно слабкою. Якщо взагалі така існує. Важливо інше - чи наявна у бізнесмена ота сама «підприємницька жилка», чи достатньо в нього знань, досвіду, креативу, ідей для самостійно ведення бізнесу. Адже робота у франчайзинговій мережі - це не робота за наймом, а повноцінний бізнес, який вимагає від свого власника усіх якостей, необхідних саме для підприємця, організатора власного бізнесу. Інша річ, що франчайзингова модель дозволяє де в чому пом'якшити процес входження підприємця у бізнес.
Утім, щодо туристичної індустрії, то, на мою думку, в ній франчайзинговий бізнес є відносно успішнішим, ніж в інших галузях економіки. Адже люди в плані відпочинку довіряють більш знайомим та «розкрученим» брендам, ніж новим компаніям та торговим маркам. Це зрозуміло, адже коли споживачеві щось не сподобається, чи виникне якийсь конфлікт, скажімо, з провайдером послуг на своїй території, у власному місті, це не буде таким критичним, як щось подібне далеко від дому. Результатом же звернення до сумнівної туристичної компанії може стати зіпсований відпочинок, втрачені кошти, до того ж значні. а найголовніше - ризик здоров'ям чи навіть життям. Зрозуміло, подібні ситуації час від часу трапляються й при користуванні послугами, здавалося б, надійних та перевірених брендів (згадаймо хоча б ту саму «Карью Тур» чи, ближче до нашого часу, туроператора NEWS Travel). Проте людська психологія влаштована так, що туристам імпонують туристичні фірми, готелі, заклади харчування з хорошою репутацією. До того ж, від загальновизнаної торговельної марки, в мережі якогось бренду, її (його) клієнти розраховують на однаковий сервіс, незалежно від місця перебування підприємця, який працює під цим брендом. Якщо бути чесним, то таке відбувається не завжди, проте навряд чи є секретом, що більшість франчайзингових мереж намагається контролювати якість послуг, що надаються своїми франчайзі, та «вирівнювати» її відповідно до певного корпоративного стандарту.

Коли не варто ставати франчайзі?
Але в будь-якому бізнесі існує своєрідне «підводне каміння». Якщо бренд робить ставку на велику мережу франчайзі, але не може їх належно контролювати, то для споживачів розпочинаються «сюрпризи», зазвичай неприємні: їхні очікування можуть не відповідати реальним показникам якості продукту чи сервісу. Та й вартість послуг може бути різною.
Чи бувають випадки, коли франчайзинг не рекомендується? Відповіддю на це питання буде «так». Якщо бізнес працює стабільно та досягнув певного успіху, то ставати під франчайзинг не рекомендую. Адже у такому випадку підприємець може втратити своїх постійних клієнтів, які віддані саме його «фірмовому» продукту чи сервісу, й цілком можуть не сприйняти кардинальну зміну іміжду та/чи асортименту. Крім того, перевчати персонал набагато важче, ніж вчити «з нуля». Тим більше, що просто «розкручений бренд» сам по собі працювати не буде: для його просування та розкрутки в конкретній локалізації все одно доведеться докласти зусиль та витратити певні кошти, які можуть виявитися й неспівмірними з отриманим ефектом від включення у франчайзингову мережу. На моє переконання, для досягнення успіху краще вдосконалюватись, ніж постійно мінятись. А також любити свою справу. Бо якщо ви любите те, що робите - ви успішні.

Угода як основа роботи в мережі
Коли підприємець обирає той чи інший франчайзинг, то, найперше, він має розуміти, за що він платить гроші. Має бути угода, де всі умови співпраці пови¬нні бути чітко прописані. Особисто я, як досвідчений франчайзі зі стажем, рекомендую платити кошти не просто за використання бренду, а вимагати від свого франчайзера надавати юридичну підтримку, ділитися секретами виробництва та маркетингу, здійснювати постійне навчання персоналу. Франчайзер і сам має бути в цьому зацікавлений, адже після приєднання до мережі вже й підприємець-франчайзі працюватиме на його (франчайзера) імідж. Також в угоді має бути прописано цивілізований вихід (без штрафних санкцій) з-під франчайзингової мережі.
Якщо говорити про мій бізнес, то саме завдяки франчайзеру я завжди розраховую на професійну підтримку, поради, що застерігають мене від багатьох помилок, через які в організації бізнесу вони пройшли та якого набули досвіду. Тобто, я вчусь на чужому досвіді, що економить і час, і кошти. Також у виробництві я використовую лише якісну сировину (каву, чай, шоколад), яка сертифікована, натуральна, без фальсифікату, яку я отримую від франчайзера. Варто також зазначити, що в нашій франчайзинговій мережі (та й у деяких інших), товар можна отримувати з відтермінуванням платежів, що теж позитивно.
Чи допомагає мені франчайзинг залучати нових клієнтів? Де в чому так: адже не секрет, що багато туристів потрапляють до Луцька безпосередньо зі Львова чи від¬відавши перед тим Львів. А «Золотий Дукат» - це суто львівський бренд, який є однією з візитних карток столиці Галичини та вельми популярний серед гостей міста Лева. (Сьогодні франчайзі під брендом «золотий Дукат» діють у десятку українських міст - Ред.). Тож не дивно, що багато туристів, прибувши до Луцька та дізнаючись про те, що й у нашому місті є «Золотий Дукат», прагнуть відвідати наш заклад. Хоча й ми не стоїмо на місці у плані промоції як свого закладу, так і торговельної марки: наприклад, під час туристичного сезону на території Луцького замку ми здійснюємо виїзну фірмову торгівлю в спеціально оздоблених наметах. Не виключаю, що у такий спосіб дехто з туристів саме за нашою допомогою познайомився із брендом «Золотий Дукат»... Хоча значно ефективнішим способом залучення нових клієнтів до нашого закладу є участь у Туристичному альянсі Луцька, проте це вже виходить за межі, окресленої тематикою мого виступу на сторінках УТ.

Владислав КОЛЕСНИК, керівник відділу розвитку Департаменту франчайзинга TUI Україна:
Франшиза, яку туроператор TUI Україна пропонує туристичним аген¬там, є не тільки вигідною, але й привабливою з точки зору маркетинга та промоутинга їхніх послуг на ринку. Так, із початку запровадження франчайзингової програми в нас змінилося дуже багато: наприклад, ми скасували роялті. Дослідження показали, що необхідність здійснювати саме такі виплати найбільше стримувало агентів від приєднання до франшизи. Натомість ми встановили для наших франчайзі гнучку комісійну програму: при виконанні плану продажу продуктів TUI агент отримує додатковий бонус до підвищеної комісії. Зазначу, що, крім франчайзі, ми співпрацюємо й з незалежними агенціями, проте для франчайзі ставка комісії є підвищеною.
Усупереч міфам, ми не «викручуємо рук» своїм франчайзі: туроператор TUI Україна співпрацює з найбільшими туроператорами України, до того ж за ставкою підвищеної комісії від них. Отже, ніхто не може нашим франчайзі заборонити продавати продукт цих туроператорів. Єдине, ці продажі не зараховуються до плану, що є цілком логічним з точки зору франчайзера.
Крім того, TUI Україна здійснює брендування офісів своїх франчайзі: постачає співробітників цих агенцій уніформою, надає каталоги, що постійно оновлюють¬ся, сувенірну продукцію, при виконанні планів продажів виділяє безкоштовні місця для співробітників агенцій в інфотурах... Отже, приєднавшись до фран-чайзингової мережі TUI Україна, практично всі агенти не тільки покращують свої фінансові показники, розширюють клієнтську базу, але й підвищують свій професіоналізм та збагачують свій індустріальний
досвід.

назад >>>