Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Українська авіаційна галузь протягом останніх років переживає багато негараздів «завдяки» як зовнішнім, так і внутрішнім факторам. Проте її робота продовжується, завдяки чому компанії везуть пасажирів до обраних ними міст. Перше півріччя 2016 року на авіаційному ринку принесло декілька нових моментів.
 
Статистика зростання
Хоча на момент здачі чергового номеру «Українського туризму» у друкарню показники січня-червня 2016 року ще не обраховані, тенденції півріччя можна прослідкувати вже за даними за п'ять місяців поточного року, що надала на запит редакції Державіаслужба України.
Так, за оперативною інформацією, за період з січня по травень 2016 року вітчизняними авіакомпаніями було перевезено 2,436 млн. пасажирів, що на 15,9% більше, ніж за відповідний період минулого року. З них 2,155 тис. пасажирів перевезено на міжнародних лініях та 281,3 тис. пасажирів - на внутрішніх лініях (проти 1,886 тис. та 215,5 тис. пасажирів. відповідно за січень-травень 2015 року).
Показники польотів неминуче додали позитиву і статистиці повітряних воріт України. Пасажиропотоки через аеропорти України за січень-травень 2016 року становили 4,099 тис. пас, що на 11,7% більше, ніж у першому півріччі 2015 року.
«Украерорух» за період з січня по травень 2016 року обслугував в українському небі 70,8 тис. польотів. Кількість обслугованих польотів, виконаних літаками та вертольотами авіакомпаній України збільшилась на 5,7%, але кількість польотів іноземними авіакомпаніями скоротилась на 22,5%.
Сухі цифри кажуть про деякий ріст ринку, але за рахунок чого, та що ж нового має турист?
 
Нові напрямки: що запропонували авіакомпанії?
Не можна сказати, що нових напрямків цього року було багато, проте, все ж таки, компанії продовжують вивчати ринок та знаходити щось нове. Так, наприклад, компанія Yanair відкрила польоти з Києва до Ларнаки, також було запущено нові рейси Одеса - Тбілісі. Крім того, збільшено частоту польотів з Києва в Тбілісі та Батумі (до щоденних рейсів), а також відновлене пряме авіасполучення між Одесою та Батумі.
Такі напрямки в компанії пояснюють тим, що Грузія вже не перший рік є одним з основних векторів її діяльності, а що до Кіпру, то компанія вважає його перспективним туристичним напрямком. Завантаження рейсів у Ларнаку і Батумі у Yanair наближається до 100% позначки, а на Тбілісі спостерігається зростання пасажиропотоку порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Чартерна компанія «Роза Вітрів», наприклад, запропонувала клієнтам в літню навігацію такі напрямки, як Барселона, Аліканте, Тенеріфе, Малага, Араксос. Цей вибір був обумовлений вибором замовника конкретного рейсу.
«На сьогодні всі основні зміни вже зроблені, літній сезон повинен продовжуватися без значних потрясінь. Прогноз на зимову навігацію по чартерним напрямкам безпосередньо залежить від активізації Єгипту. Основні гравці ще не склали планів на зиму», - додали в компанії.
Найбільший авіаперевізник - «Міжнародні авіалінії України» в першому півріччі 2016 року також не відзначився великою кількістю нових рейсів. З нових маршрутів - Паланга, Венеція. «Але, крім того, з Києва ми вийшли на подвійний Париж, подвійний Амстердам, на Рим, Вільнюс, Варшаву, Барселону, Єреван відкриємо два рейси в день, Тбілісі давно є у нас. Це те, що нам дозволяє набагато ефективніше використовувати транзитний потенціал України.
Якщо говорити про регіони, ми активно почали розвивати Івано-Франківськ, посилили свої польоти з Одеси, реалізували давно задуманий план програми регулярних польотів з Вінниці. Плануємо Львів-Вільнюс», - каже президент МАУ Юрій Мірошников.
Загальна тенденція ринку вказує на те, що український авіафлагман скоріше віддає перевагу укріпленню на вже наявних маршрутах, розширенню частот на них, перед відкриттям нових.
 
Тривожний сигнал чи звичайна практика?
Але й на вже наявних маршрутах можна прослідкувати деякі неоднозначні тенденції, наприклад, випуск туроператорами місць на чартерних рейсах у вільний продаж. З одного боку, це може вказувати на перевезення «повітря» та на недозавантаженість чартерів через прорахунки консолідаторів у їхньому бізнес-плануванні. Таке твердження, звісно, має право на життя, проте не все так погано, як здається з цієї позиції. Адже коли говоримо про класичний чартер, безумовно, маємо на увазі, що є замовник, пов'язаний з повною системою туристичного відпочинку - приліт літака, трансфер від аеропорту до готелю і назад. Також давно склалася практика, коли на одному і тому ж літаку співіснують декілька замовників, що ділять свої ризики.
«Склалася тенденція, коли забезпечені українські люди купують собі апартаменти в курортних зонах, куди зазвичай не виконуються регулярні рейси, але туди літають чартери. Таким людям не потрібні готелі та екскурсії. Вони приходять до туроператора, і він просто продає їм квиток. Коли ми розуміємо це, ми задаємось питанням: чому авіакомпанія теж не може продавати ці квитки на своєму сайті? Загалом це нормальна практика», - вважає президент МАУ Ю.Мірошников.
У свою чергу, в компанії Yanair вважають, що таке явище скоріш пов'язано з можливістю додаткового заробітку, оскільки індивідуальні квитки пропонуються за дорожчу вартість, ніж при продажу пакетних турів. Хоча й усе одно вони виходять дешевшими, ніж на регулярні рейси авіакомпаній.
Це один з факторів розвитку українського ринку авіаперевезень. Але що ще впливало на його роботу?
 
Ринкова оцінка очима гравців
Так, наприклад, в авіакомпанії Yanair вважають, що ринок авіаційних перевезень України знаходиться в процесі докорінних перетворень, суттю яких є підвищення конкурентоспроможності авіакомпаній в умовах глобалізації повітряного транспорту.
«Незважаючи на всі політичні та економічні колізії в нашій країні, обсяг пасажирських перевезень все ж поступово збільшується, і ця тенденція зберігатиметься й надалі. Наразі тарифна політика авіакомпаній обумовлена умовами ринкового середовища й побажаннями пасажирів, які диктують авіакомпаніям розміри повітряних суден, розвиток маршрутної мережі та частотність рейсів на кожному з напрямів», - каже комерційний директор компанії Артем Шахов. Однак тут-таки він зазначає: незважаючи на те, що на регулярних маршрутах зараз пасажиропотік зростає, така компенсація за обсягом не є компенсацією за прибутком. Іншими словами, зростання прибутків авіакомпаній зростає повільніше, ніж пасажи-ропотік, якщо взагалі зростає. Відтак надалі є ризик того, що рентабельність може продовжити зниження, що буде погіршувати ситуацію з економічною віддачею авіабізнесу.
Що ж до основних туристичних польотів - чартерів, то тут, прогнозовано, відбувся деякий перерозподіл. У компанії «Роза Вітрів» кажуть, що обсяги перевезень на чартерних напрямках за перше півріччя 2016 році знаходяться в планових обсягах, серйозних змін не відбувалось, але відбувся перерозподіл на користь Туреччини за рахунок скорочення європейських напрямків. Це пов'язано з порівняно дешевшою вартістю турпакетів до Туреччини в цьому році.
Загалом, перевізники, звісно, почали виконувати в цьому сезоні рейси по всіх популярних і традиційних напрямках із України. На деяких маршрутах спостерігалось збільшення частоти польотів, що віщувало на початку сезону хорошу динаміку розвитку туризму. Однак, як зазначає директор компанії «Стиль Авіа» Євген Хайнацький, реальна картинка підкоригувала плани туроператорів та авіакомпаній. «У реаліях сьогодення, заможних туристів, які готові були б викласти за тур на двох 2-3 тис. доларів, на жаль, залишились одиниці», - каже він. 
Загалом же на фоні економічного спаду і втрати доходів громадян, наразі ми бачимо, що всі курорти і пляжі в Україні переповнені, а дорогі курортні напрямки мають тенденцію до скорочення. «Турист чекає гарячих турів, щоб відпочити за цінами, як в Україні. І це їм вдається. Адже тури в Іракліон і Ларнаку від 149 Євро на людину давно вже не продавалися. У підсумку, ми маємо на сьогодні скорочення програм польотів у Грецію, Кіпр, зменшення рейсів до Чорногорії, Болгарії, і в цей же час розворот у напрямку Туреччини. У цьому сезоні Туреччина як напрямок відривається від своїх переслідувачів - Єгипту, ОАЕ, Болгарії, Грузії і т. д. у зв'язку зі знижками та компенсаціями від уряду Туреччини та готельєрів для підтримки туризму в цьому сезоні», - резюмує пан Хайнацький.
 
Прогнози та надії
Тенденції ринку з'ясовані, а ось чого ж чекають надалі самі гравці, насамперед за весь 2016 рік?
В Yanair вважають, що позитивні тенденції першого півріччя продовжуватимуться і в другому. «Сподіваюсь, що і в другому півріччі ринок продовжить зростання -хоча, можливо, і не настільки активно: основна частина запланованих нових маршрутів була запущена перевізниками в першій половині року. Однак потенціал зростання збережеться - в першу чергу, за рахунок можливостей транзиту», - вважає Артем Шахов.
В МАУ обережно кажуть, що наприкінці року будуть позитивні цифри, але навряд чи вони виглядатимуть вражаючими. «Проте, якщо так буде, на тлі припинення існування ринків Криму, Донбасу, РФ, якщо нам вдасться досягти невеликих позитивних цифр - це буде фантастичний результат», - констатував президент авіакомпанії.
Тож хоч ми й маємо невеликі, не сильно вражаючі показники росту, проте ми їх маємо. Будемо сподіватися на їхнє подальше зростання. 

назад >>>