Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Огляд вітчизняного авіаринку в 2016 році
Вже неодноразово наголошувалось, що українська галузь авіації останні роки переживає деяку турбулентність - не встигне оговтатись від одного, то вже йде інше. Але й не такий страшний чорт, як його малюють. Все ж таки, українські авіатори намагаються йти вперед і, в цілому, у них це виходить.
 
Ріст! На старт!
Якщо відслідковувати тенденції зросту, то згадаємо, що за даними Державної авіаційної служби України ще в січні-травні вітчизняні авіакомпанії перевезли 2,436 млн. пасажирів, що на 15,9% більше, ніж за відповідний період минулого року. Пасажиропотоки через аеро¬порти України за січень-травень 2016 року становили 4,099 тис. пас, що на 11,7% більше січня-травня 2015 року.
Але на цьому робота не зупинилась. Вже за січень-серпень, себто за 8 місяців 2016 року, українські авіакомпанії перевезли 5,283 млн пасажирів, що вже на 25,5% більше, ніж за аналогічний період 2015 року.
За даними Державіаслужби, на міжнародних лініях за цей період перевезення збільшились на 25,4% - до 4,771 млн. чол., на внутрішніх - на 26,6% - до 513 тис. чол.
Пасажиропотоки через українські аеропорти виросли на 16,2% - до 8,288 млн чол. Зокрема аеропорт «Бориспіль», найбільший аеропорт країни, в січні-серпні 2016 року збільшив пасажиропотік на 15,5% порівняно з аналогічним періодом 2015 року - до 5,57 млн осіб. В серпні 2016 року аеропорт обслужив 976 тис. пасажирів, що на 20% більше, ніж у серпні 2015 року.
Міжнародний аеропорт «Одеса» у серпні 2016 року наростив пасажиропотік на 10,1% порівняно з аналогічним періодом 2015 року - до 128,4 тис. осіб. У січні-серпні аеропорт обслужив 669 тис. пасажирів, що на 2,9% пере-вищує показник відповідного минулорічного періоду.
Міжнародний аеропорт «Харків» у серпні 2016 р. збільшив пасажиропотік на 53% - до 68,8 тис. осіб, а в цілому, за вісім місяців роботи обсяг пасажиропотоку в аеропорту зріс на 61% порівняно з аналогічним періодом 2015 року, і склав 379,4 тис. осіб.
Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) протягом 8 місяців поточного року прийняв 701,3 тис. пасажирів. Збільшення пасажиропотоку в порівнянні з аналогічним періодом минулого року склало 5,4%. Кількість паса-жирів, обслужених на міжнародних рейсах - 668,8 тис. пасажирів, на внутрішніх рейсах - 32,5 тис.
Загалом, основні тенденції ринку не змінилися, від¬мічається зменшення середніх тарифних ставок у доларовому еквіваленті. Хоча через коливання курсу гривні українські пасажири не бачать суттєвих змін в цьому питанні, експерти відмічають неухильну тенденцію до зниження ставок.
«В цілому, рік поки складається непогано. За пів¬року ми на 20% випереджаємо показники першого півріччя минулого року. Думаю, що відсоткове співвід¬ношення росту дещо зменшиться у зв'язку з тим, що друга половина минулого року була вже досить сильною. Розраховуємо, що за підсумками року ми вийдемо на 17-18% приросту, а за підсумками дев'яти місяців - близько 19-20% приросту - до майже 4,5 млн осіб», - каже президент авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» (МАУ) Юрій Мірошников.
В чартерній компанії «Роза вітрів, наприклад, прогнозований зріст пасажироперевезеннь оцінюють в 30% за дев'ять місяців 2016 року, в порівнянні з аналогічним періодом 2015-го. А аеропорт «Бориспіль» очікує росту пасажиропотоку на 16% - до 6,48 млн пасажирів.

Які напрямки побачили пасажири?
Слід також згадати, що ж все таки призвело до росту перевезень? А це плідна робота авіаторів та вихід на нові маршрути. Як вже згадувалось раніше, наприклад, компанія Yanair відкрила польоти з Києва до Ларнаки, також було запущено нові рейси Одеса - Тбілісі. «Роза Вітрів» виконувала польоти в основному на традиційних напрямках - Туреччина, Хорватія, Чорногорія, Греція, Кіпр, Болгарія. З нового - рейси в Іспанію: Тенеріфе, Аліканте, Барселона, а також Івано-Франківськ - Брешія.
Флагманська компанія МАУ запустила нові рейси з Києва до Запоріжжя, Чернівців, Паланги, Венеції, із Львова в Вільнюс та Стамбул, із Івано-Франківська в Венецію, Аліканте, Валенсію, Гданськ, із Вінниці у Варшаву та Тель-Авів.
«Не так багато було якихось яскравих відкриттів маршрутів з Києва, але чекають гарні новини на почат¬ку зимового сезону - відкриття регулярних рейсів в Коломбо на літаку Boeing-767, двох середньомагістраль-них рейсів - в Дюссельдорф і в Анкару», - повідомив Ю.Мірошников.
Загалом МАУ характеризує цей рік та літній його сезон досить інтенсивним розвитком перевезень у новому для компанії сегменті - розвиток перевезень з регіональних аеропортів.
«Багато з тих міжнародних маршрутів, які ми почали виконувати з Івано-Франківська, настільки популярні, що люди через Івано-Франківськ летять з Києва і навпаки. Не зовсім коректно говорити, що Івано-Франківськ став певним хабом, але предтеча до цього є, люди летять через цей аеропорт, і ця експериментальна програма може лягти в основу планів розвитку перевезень та створення міні-хабів», - додав президент МАУ.
Також компанія добре оцінює виконання рейсів з Вінниці, Чернівців. Крім того, флагман вже зацікавився Ужгородом, Херсоном, Полтавою. «Нас може зацікавити будь-який український аеропорт, і ми зможемо його обслужити, за умови, що там є якісна ЗПС, нормальні руління, термінал, який може обслуговувати внутрішні і міжнародні рейси, і необхідний мінімальний перелік наземного обладнання, світлосигнальна система, що відповідають технічним характеристикам літаків МАУ і специфіці нашого розкладу - вечірнім та нічним рейсам», - констатує Ю.Мірошников. Однак, він відмічає негативну тенденцію в аеропорту «Запоріжжя», де через позицію місцевої влади, аеропорту, захисту місцевого перевізника «Мотор Січ» від конкуренції з боку МАУ, існують певні проблеми.

Чартерний сезон: штиль без вітру
Цьогорічний чартерний сезон не відзначається якимись новинками чи змінами. Також не було якогось особливого буму на турецькому ринку, який міг би очікуватися у зв'язку з тим, що у Туреччині були проблеми з РФ і через це впали ціни в готелях і т. д.
«Не відбувалось нічого радикального, революційного, тому на чартерному ринку все спокійно і стабільно, ті ж напрямки, приблизно ті ж гравці, як на стороні авіакомпаній, так і на стороні туроператорів», - кажуть
в МАУ.
В «Розі вітрів» трохи песимістичніше позначили це питання, відповівши, що спочатку великий обсяг запланованих перевезень у Туреччину різко скоротився відсотків на 15 в серпні через ситуацію в Туреччині. Із-за перекосу по Турецькому напрямку, компанією виконано менше ніж заплановано рейсів на Європейські курорти-Чорногорія, Греція, Кіпр.
Проте чогось екзотичного все одно не сталося.
 
Лідери та аутсайдери
Загалом є для українського пасажира як цікаві країни, так і не дуже. Так, за даними Державіаслужби України, за перше півріччя 2016 року лідером з перевезень із України став Ізраїль з показником в 213 тис. пасажирів. Друге місце посіла Туреччина, за нею Грузія, Італія, Німеччина, Франція, Іспанія, Великобританія, Нідерланди та замкнула першу десятку Швейцарія.
Лідерами з кінця списку стали, зокрема, Швеція, Греція, Бельгія, Латвія, Іран, Йорданія, Ліван.

Що пропонував ринку регулятор?
Звісно ж, не обійшлося на ринку і без його регулятора - Державіаслужби. Вона продовжує роботу в напрямку нових регуляцій та законодавчих ініціатив.
Так, з 17 травня 2016 року вступили в силу зміни до порядку надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній. Документ передбачає внесення наступних змін до авіаційних правил, що регламентують процедуру отримання авіаперевізниками прав на експлуатацію повітряних ліній: виключено умову перевірки переважного володіння (більш ніж 50% статутного капіталу) авіаційного перевізника при отриманні права на експлуатацію повітряної лінії. Така перевірка здійснюється в процесі ліцензування перевізника і новий порядок усуває дублювання. Крім того, виключено умову щодо виконання авіаперевізником регулярних рейсів в межах України протягом періоду не менше ніж 12 місяців. Мережа маршрутів та їх економічна доцільність залишаться в компетенції авіакомпаній, особливо під час чутливого етапу відновлення ринку.
Між тим, внесено умову щодо сплати в повному обсязі державних зборів, передбачених Повітряним кодексом України. Це забезпечить рівні умови для всіх перевізників при доступі до ринку повітряних перевезень при наданні нових прав на експлуатацію повітряних ліній.
З кінця травня комісія з розгляду питань щодо прав на експлуатацію повітряних ліній працює саме за цим документом.
Проте авіакомпанія МАУ звернулась до суду зі спробою визнати документ незаконним. 26 травня Окружний адміністративний суд м. Києва задовольнив клопотання про забезпечення адміністративного позову МАУ, чим зобов'язав Державіаслужбу не враховувати заборгованість цього авіаперевізника при наданні прав на експлуатацію повітряних ліній.
Наразі триває робота над розробкою нового порядку надання й анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній. Робоча група, до якої входять експерти та представники експлуатантів, працюють над створенням механізму, що відповідатиме сучасним вимогам ринку. В самій же МАУ кажуть, що вони готують і свої пропозиції щодо авіаційних зборів.
«Річ не у тім, якими вони будуть, і яка буде реакція Державіаслужби, проблема цих зборів, які стягувалися згідно з постановою від 1993 року, не в них самих, не в курсі конвертації доларового збору. Там є драматичніші протиріччя з Податковим і Повітряним кодексами України, які набули чинності кілька років тому. Ніякі зміни до 819-ї постанови не знімають цих проблем з протиріччями чинному законодавству. Необхідно вносити зміни в законодавчі акти», - вважає президент МАУ Ю.Мірошников.
Крім того, Державіаслужба в цьому році оприлюднила та виставила на слухання і узгодження доопра¬цьований проект документа, що регулює умови доступу на ринок наземного обслуговування в аеропортах. Цей документ проголошує вільний доступ на ринок наземного обслуговування в аеропортах, тоді як попередній документ передбачав проведення конкурсу при ряді умов. Конкурс же передбачається проводити лише в разі введення обмежень на напрямок наземного обслуговування в аеропорту, які ініціює сам аеропорт. У цьому випадку, комісія Державіаслужби після проведення перевірки вводить або скасовує таке обмеження.
Пропонується, що такий конкурс буде проводити комітет авіаційних перевізників аеропорту, до складу якого входять всі авіакомпанії, які здійснюють регулярні рейси в аеропорт і один представник Державіаслужби, а також іноземні компанії, що виконують регулярні рейси в аеропорт.
Крім цього, Державна авіаційна служба України та представники авіаційного ринку України домовилися про надання в службу пропозицій щодо якісного переформатування її наказу №686 «Про затвердження авіаційних правил «Порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній».
 
Близьке майбутнє
В цілому, в зимній сезон 2016-17 р. чекати чогось величезного не варто. Український авіаринок вибрав тенденцію обережного сталого росту, без серйозних коливань чи викликів. Будуть класичні чартери, класичні рейси, без екзотики та викрутасів, ще мабуть не прийшов той час.
Проте, ринок і надалі націлений на зріст та розвиток, що не може не тішити пасажира.
«Крім Анкари, Дюсельдорфа та Коломбо ми міняємо розклад на Бангкок так, щоб зручніше було стикування для пасажирів з Європи, зокрема, з'являться нові нічні частоти на рейсах їх Праги, Стокгольма, Хельсінкі, які будуть підстиковуватись в Києві під Бангкок. Рейс на Бангкок з Києва вилітає в 19:30, повертається назад у 18:25. Таким чином, стикується з заведеними раніше частотами на Лондон, Париж, Рим, Амстердам, і з новими, які з'являться в розкладі початку зимової навігації. Прага, Хельсінкі, Стокгольм», - повідомили в МАУ.
«Роза вітрів», наприклад, стандартно буде виконувати рейси в Єгипет. В порівнянні з попередньою навігацією взимку збільшить частоту та запустить новорічну програму з гірськолижними напрямами.
Отже, якщо не відбудеться якихось катастроф, на галузь чекає повільний еволюційний зріст та відсутність яскравих й кардинальних змін. Чи добре це, чи погано -кожний має вирішити для себе. 

назад >>>