Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Туристичний обмін в усіх його проявах між Україною й Туреччиною щороку зростає. Цьому сприяє ціла низка позитивних для обох дер¬жав факторів: безвізовий режим для наших громадян (нещодавно, до речі, у черговий раз лібералізований - відтепер українцям у Туреччині та туркам в Україні можна знаходитись 90 днів на півроку, а не 60, як було донедавна), взаємна зацікавленість національних економік, завдяки чому товарообіг між нашими державами лише за перші з квартали 2016 року перевищив $2 млрд. А зростання товарообігу, як наслідок, призводить до збільшення потоку бізнес-туристів.
Крім того, турецькі морські курорти - в основному, ті, що розташовані в провінціях Анталья та Муґла- користуються у наших співгромадян досить-таки високою популярністю. Так, цьогорічного сезону, тобто у період з 27 березня по 14 вересня, один український авіаперевізник - компанія «Міжнародні авіалінії України» - лише на чартерних рейсах перевіз до Туреччини понад 339 тисяч пасажирів, здійснивши 871 рейс. А є ж ще Windrose, Azur Air, інші перевізники, які охоче надають свої борти під чартерні перевезення на турецькому напрямку... Більше того, кожна нова авіакомпанія, отримуючи права на польоти, першим чином прагне отримати право на чартери в Анталью та інші турецькі туристичні напрямки.

До турецької столиці - з «Борисполя» та «Жулян»
Однак варто зауважити, що донедавна усі авіаційні перевезення між Україною та Туреччиною здійснювалися зі столиці та обласних центрів нашої держави або до аеропортів Стамбула, або ж до Антальї, Даламану та Бодруму (у випадку чартерних перевезень). Тому відкриття прямого сполучення між Києвом та Анкарою, яка є столицею Туреччини, стало неординарною подією для обох держав: такого в нашій спільній історії ще не було.
Отже, починаючи з 30 жовтня, авіакомпанія МАУ розпочала виконання прямих регулярних рейсів між Києвом (аеропорт «Бориспіль») та Анкарою на літаках «Боїнг 737» із двома класами обслуговування - бізнес і економ. Невдовзі на цій лінії має з'явитися й турецька авіакомпанія - бюджетний перевізник Pegasus, який здійснюватиме перельоти до Анкари зі столичного аеропорту «Жуляни».

Наслідки чергової лібералізації
Запуску прямих рейсів між українською та турецькою столицею передували напружені переговори між авіаційною владою та транспортними відомствами наших держав. Так, начальник авіадепартаменту Міністерства інфраструктури України Галина Винарчик повідомила, що Україна і Туреччина в ході переговорів 12-13 жовтня домовилися зняти обмеження по маршруту Київ-Анкара, а також збільшити частоту рейсів на вже існуючих напрямках: «12-13 жовтня 2016 року в Анкарі відбулися двосторонні переговори щодо повітряного сполучення між Україною та Турецькою Республікою. В цьому році, підтверджуючи прозорість і незаангажованість, до переговорів були запрошені приєднатися всі зацікавлені українські та турецькі авіаперевізники. Сподіваюся, регіональні аеропорти зможуть максимально використовувати можливість збільшення рейсів», - стверджує чиновниця МІУ.
На розширення квоти частот відразу ж відреагували українські перевізники, які на комісії Державіаслужби тут-таки розібрали вільні частоти на Стамбул. Та, як бачимо, до таблиці не увійшов маршрут з Києва до Анкари (обмеження на якому знято взагалі), а також Київ - Стамбул, на лібералізацію якого сторони не погодились.
Чому кожний з перевізників намагається отримати частоту саме на Стамбул, цілком зрозуміло: цей мегалополіс фактично є економічною столицею Туреччини, тут знаходиться значна частина виробничих потужностей турецького експорту та більшість оптових складів, бірж та подібних дистриб'юційно-рітейлерських заходів. Тож сюди стабільно спостерігається потік бізнесових, зокрема, МІСЕ-туристів. Крім того, два міжнародних аеропорти (ім. Ататюрка в європейській частині Стамбула та Сабіхи Гьокчен - в азійський), а також морський порт є потужним логістичним осередком для всієї Південно-Східної Європи, в тому числі й для України. Не варто також забувати й про туристичну привабливість Стамбула: потоки українських туристів сюди щороку зростають, що також генерує сталий пасажиропотік в напрямку турецького мегалополісу.

Чи замінить Анкара Стамбул?
На які категорії пасажирів можуть розраховувати авіаперевізники, які відкрили пряме сполучення між Києвом та Анкарою? Перш за все, це бізнес-сегмент, який хоч і не такий значний, як у напрямку Стамбула, та все одно присутній. Адже профільні міністерства та відомства, різноманітні державні, у тому числі дозвільні, органи, знаходяться саме тут, в Анкарі. Тож немає сумніву, що частина МІСЕ-сегменту, яка донедавна на шляху до Анкари змушена була робити пересадку в Стамбулі, пересяде на прямі рейси, зрозуміло, якщо перевізники запроваджуватимуть реальну тарифну політику, яка б відповідала потребам ринку.
По-друге, це українські та турецькі дипломати - в першу чергу, співробітники посольств, які традиційно розташовуються у столицях. Цей сегмент у загальному пасажиропотоці хоч і незначний, проте стабільний: співробітники дипломатичних установ регулярно літають у відрядження та відпустки до своїх держав. До того ж, літати їм буде значно зручніше: адже в дипло¬матії існує правило, відповідно до якого співробітникам дипломатичних місій настійливо рекомендується користатися рейсами вітчизняних авіаліній. Перельоти ж іноземними компаніями оплачуються дипломатам лише у тому випадку, коли скористатися послугами вітчизняних перевізників неможливо. У випадку паритету, вочевидь, співробітники Посольства Туреччини в Україні літатимуть додому рейсами Pegasus із «Жулян», а їхні колеги з Посольства України в Туреччині - рейсами МАУ з «Борисполя». Усе наведене стосується й більшості офіційних делегацій, які в сучасному світі віддають перевагу перельотам регулярними авіалініями. Винятком із цього правила є хіба що офіційні візити перших осіб держав. Усе це, зрозуміло, матиме сенс, якщо прямі рейси з Києва до Анкари і в зворотному напрямку реально здійснюватимуть обидві компанії.

Чи потрібна Анкара туристові?
Але чи можна розраховувати на туристичний потік саме до Анкари? Чи поїдуть туди українські туристи?
Представники муніципального Управління з розвитку міста сповнені оптимізму: вони підкреслюють, що наразі турецька столиця робить усе, аби стати привабливою для туристів, відтак активно розбудовує туристичну й розважальну інфраструктуру. НА думку представників управління, українським туристам цікаво буде відвідати Музей анатолійських цивілізацій (Anadolu Medeniyetleri Miizesi), заснований в 1921 році, та який містить великі колекції часів неоліту, бронзового віку, цивілізацій Ассирії і Урарту, хетів і фрігійців, Стародавньої Греції і Стародавнього Риму, Візантійської, Оттоманської імперій.
Центр Анкари має багато магазинів, ресторанчиків, вночі працює чимала кількість нічних клубів, де може відпочити молодь. Також Анкара має декілька чудових архітектурних пам'яток, мечетей, мальовничих гірських краєвидів. Крім того, турецька столиця готує ще одну новину для туристів - парк розваг Ankapark. Його площа складатиме 2 млн. квадратних метрів території, що одразу долучає Ankapark до списку одного з найбільших тематичних парків у світі. Наразі триває розбудова парку, але перша частина його, тематичний парк, майже готова. Вона займає 1,2 мільйони квадратних метрів, у тому числі 100 тис. кв. м. критої площі. Парк включає різноманітні ігрові експозиції на відкритих та закритих майданчиках, атракціони, печери динозаврів, містечка піратів, великий критий центр ігрових автоматів та ін. Залишок площі в подальшому займе великий зоопарк. Подібні об'єкти діють в ОАЕ (наприклад, всесвітньовідомий Ferrari World Park в Абу-Дабі) та являють собою туристичні атракції для багатьох категорій туристів.
Також варто зазначити, що з Анкари значно простіше діставатися до такого славетного регіону, як Кападокія, яка характеризується надзвичайно цікавим ландшафтом вулканічного походження. Туристів до цього регіону приваблюють археологічні пам'ятки - підземні міста, створені в 1 тисячолітті до н. е., а також великі печерні монастирі на кшталт Ґореме. Відстань від Анкари до найвизначніших туристичних принад Кападокії складає приблизно 220 км.
Звичайно, усе це може скласти основу цілої низки турпродуктів - як тих, що їх представники турецької туристичної галузі називають «не пляжна Туреччина», так і комплексних, із відпочинком на морі. Зрозуміло, що завдяки консерватизму більшості туристів як слід попрацювати над промоцією таких турів доведеться як туроператорам, так і всім іншим учасникам туристичного ланцюжка: авіаперевізникам, готелям та готельним мережам в Анкарі та її околицях, інфраструктурним об'єктам на кшталт того ж Ankaparky а також турецькому уряду - якщо він, звичайно, бажає розвивати новий туристичний напрямок у своїй державі. Врешті-решт, успішні приклади такої промоції у світі існують: за допомогою масованих рекламних кампаній та дотацій учасникам туристичного ланцюжка створюється оригінальний турпродукт, на нього установлюються порівняно низькі ціни, завдяки чому підтримується в'їзний туризм до емірату Абу-Дабі та деяких інших князівств ОАЕ. Або ж, наприклад, у рамках співпраці між Міністерством туризму Ізраїлю та громадськими організаціями в галузі запущено та інтенсивно промотується у світі програма «Дві столиці - одна відпустка», яка передбачає морський відпочинок у Тель-Авіві та екскурсійно-пізнавальний тур до Єрусалиму в рамках однієї поїздки до Ізраїлю. Отже, у такий спосіб цілком можна успішно промотувати й столицю Туреччини.

Очікування українського ринку
«Туреччина для України стає країною №і як за туристичним, діловим, так і за транзитним потоком. Якщо як туристичний напрямок Туреччина є одноосібним лідером - для того є вагомі причини, то щодо транзитного потоку Стамбул щільно зайняв першу сходинку після припинення авіасполучення з РФ», - каже експерт авіаринку, керівник компанії «Стиль Авіа» Євген Хайнацький.
Дійсно, через Стамбул з географією польотів аеропортів цього міста можна потрапити практично в будь-яку точку світу і при цьому дуже часто за найнижчу вартість - а що нашому пасажирові треба в умовах кризи? Ділові поїздки в індустріальну столицю Туреччини як були так і залишаються, а shop-туризм збільшується.
«Що ж до нового напрямку в географії польотів - регулярних рейсів в Анкару, відкритих авіакомпанією МАУ, і тих, що плануються до відкриття Pegasus, слід задуматись. Я вважаю, що заплановані 12 частот на тиждень - занадто амбітні плани. Анкара на сьогоднішній день - це діловий пасажир, але це місто може непогано влитися в мережу маршрутів МАУ і стикуватися з її рейсами в Європу і Америку. хоча я впевнений що МАУ переорієнтувати потік пасажирів через «Бориспіль» замість традиційного Стамбула, буде дуже проблематично», - вважає експерт.
Що ж до Pegasus, пан Хайнацький вважає, що компанія може згенерувати крім прямого ділового пасажира (адже польоти будуть з «Жулян», у них більше шансів у виборі пасажиром авіакомпанії) ще й транзитний потік, поєднуючи його зі своїми рейсами з Анкари. «А ось туристичного потоку в Анкару в найближчі 2-3 роки не варто очікувати. На мою думку, сьогодні на новій лінії буде достатньо чотирьох рейсів на тиждень, а ось на рейсах Київ - Стамбул є потреба у збільшенні частот», - резюмує експерт.
Підбиваючи підсумки, зазначимо: Туреччина давно є лідером для зарубіжних поїздок українців, і навряд чи це зміниться у середній перспективі. Але очікувати вибухового зростання турпотоків, чи відкриття великої кількості нових маршрутів, або нових транспортних ліній поки ще рано. Почекаємо, адже всьому свій час. 

назад >>>