Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Європейські споживані туристичних послуг масово переключаються на круїзний продукт
 
Сучасні тенденції ринку туристичних послуг у Європі демонструють досить-таки несподівані, на перший погляд, тенденції: в нинішньому році спостерігалося різке збільшення попиту на морські подорожі на круїзних лайнерах, у той же час як продажі традиційного морського відпочинку (переліт + готель + пляж) досить-таки відчутно впали. Чи відобразяться такі тенденції на українському ринку туристичних послуг? Якщо так, то яким чином?

Сервіс зростає, ціни падають
У принципі, в проілюстрованій тенденції нічого незвичного немає: круїзні лайнери надають своїм пасажирам щодалі більшу номенклатуру послуг, у результаті чого сервіс та комфорт на сучасних теплоходах досягає рівня найкращих готелів, а в деяких випадках і перевищує його. З іншого боку, через високу конкуренцію на ринку послуг круїзного туризму, ціни на цей вид відпочинку протягом кількох останніх років суттєво знизились, тож вартість, наприклад, тижневого відпочинку на морському лайнері для кінцевого споживача фактично зрівнялася з вартістю того ж таки тижневого відпочинку на європейському морському курорті (а подекуди досягла й цін на відпочинок у пляжних зонах Туреччини чи Єгипту). Враховуючи те, що пасажири круїзних лайнерів за ті ж самі гроші мають можливості відвідувати кілька міст та держав (на додаток до сервісу високого рівня), не дивно, що дедалі більше туристів віддає перевагу саме морському відпочинку на круїзних лайнерах. Принаймні, саме про це свідчить глибина продажів кру¬їзного продукту, яка на деяких популярних напрямках сягає 10-12 місяців, а в середньому складає півроку.
Чому так відбулося? Річ у тім, що протягом останніх років на воду спускається все більше круїзних лайнерів, які виготовляються за найсучаснішими технологіями та обладнані усіма можливими технічними новинками. При цьому круїзні лайнери попередніх серій та років випуску на прикол не ставляться - вони, як і раніше, використовуються для відпочинку туристів та курсують морськими просторами. Зазвичай їх ставлять на другорядні чи експериментальні маршрути (Куба, Азія, Південна Америка і т.д., або ж продають меншим туроператорам. Отже, пропозиція розширюється, цінові рамки - теж, адже на менш комфортних та обладнаних теплоходах порівняльна вартість каюти мусить бути меншою, в іншому випадку ці судна залишатимуться незатребуваними. У результаті сьогодні будь-хто може забронювати й придбати тижневий круїз, скажімо, в Середземному морі за 300 євро - це приблизно відповідає вартості тижневого відпочинку однієї особи в іспанській «четвірці» на Коста Брава.
Приблизно така ж сама тенденція спостерігається й на маршрутах річкових круїзів. Попри певну відмінність від морських подорожей та специфіку, продажі кают на річкових лайнерах також стають дедалі популярнішими, збільшується їхня глибина. Цікаво, що такі явища позитивно вплинули на результати діяльності Українського Дунайського Пароплавства, точніше, його пасажирсько-круїзного підрозділу. Так, 2 теплоходи УДП - «Молдавія» та «Україна» - протягом навігації-2016 успішно відпрацювали на ринках Угорщини, Австрії та Німеччини. Зрозуміло, що такі круїзи можна віднести до специфічних продуктів ретро-зразка, проте й на такий продукт є непоганий попит.
Незважаючи на цілком очевидні відмінності українського ринку від європейського, вітчизняні туроператори повідомляють про значну зацікавленість наших співгромадян круїзними продуктами. Тим не менше, ще й сьогодні існують чинники, які перешкоджають належному підвищенню продажів круїзних продуктів та, відповідно, подальшій еволюції цього специфічного ринку.

Долаймо бар'єри
Крім очевидних причин (візовий режим, проблеми перетину кордону в автомобільних пунктах пропуску, невисокий рівень достатку більшості українців) розвитку ринку круїзних продуктів заважає ще й відсутність маршрутів круїзних лайнерів із заходом до українських портів. Так, кількість лайнерів, які зайшли цього року до Одеси, можна порахувати на пальцях однієї руки. Але навіть у цих випадках круїзні компанії не дозволяли висадку та посадку пасажирів на судна. Хоча ще кілька років тому, до початку російсько-української війни, круїзні теплоходи були досить частими гостями в Одесі, а деякі з компаній (наприклад, італійська MSC) відкрила Одеський порт для висадки та посадки пасажирів.
Однак сьогодні, коли заходи круїзних лайнерів до портів окупованого Росією Криму неможливі, на Чорному морі залишився фактично один український порт, який може приймати круїзні лайнери. В інших вітчизняних портах, таких, як Миколаїв чи Херсон, інфраструктура для обслуговування круїзних теплоходів відсутня. Хоча у перспективі й ці міста могли б викликати зацікавлення в круїзних туристів. Однак для реалізації подібних проектів потрібні час та мільярдні інвестиції, що в нинішніх умовах просто неможливо. Таким чином, більшість круїзних компаній або взагалі виключило бассейн Чорного моря з карти своїх маршрутів, або ж обмежила суднозаходи портами Болгарії та Румунії. Як можна вийти із цього становища? По-перше, варто ініціювати та поглиблювати співпрацю як у рамках двусторонніх угод, так і в межах авторитетних міжнародних організацій, на кшталт ОЧЕС, розробляючи та підвищуючи привабливість Одеси, Батумі й Поті разом із турецькими портами Чорного моря для круїзних компаній. По-друге, збільшувати продажі традиційних круїзних продуктів для громадян України українськими агентами. Якщо круїзні компанії помітять відчутне зростання попиту на свій продукт із нашого регіону, вони значно прихильніше дослухатимуться до пропозицій продовжувати маршрути своїх лайнерів до Одеси, а в перспективі й до Батумі, Трабзону й Синопу.
Як же ефективно підвищувати продажі круїзів в Україні? На жаль, половинчасті засоби тут не спрацюють - українське суспільство досить консервативне, й. незважаючи на те, що каюту на найближчі місяць-півтора підібрати, скоріш за все, не вдасться, круїзним агентам варто розуміти, що підвищення попиту відбувається здебільшого не за рахунок українських пасажирів. Отже, без масштабної та всеохоплюючої рекламно-інформаційної кампанії не обійтися. А здійснити її можна лише у співпраці між найбільшими круїзними агентами України. Тобто, на часі утворення дієвої Асоціації круїзного туризму України, яка могла б спочатку на громадських засадах, а потім і з залученням спонсорських коштів (від тих-таки круїзних компаній, торговельних марок і т.п.) «потягнути» рекламну кампанію в національному масштабі.
По-друге, знову ж таки, спільними зусиллями необхідно здійснювати аналітичні дослідження круїзних тур потоків із України, аналізувати тенденції, а відповідно до них розробляти обґрунтування відновлення круїзних маршрутів Чорноморським басейном для круїзних пароплавств. Тим більше, ситуація для цього сьогодні є якнайсприятливішою: річ у тім, що раніше український ринок круїзного туризму вважався настільки малим та незначним, що його ніколи не виділяли в окремий сегмент. Іншими словами, круїзні компанії сприймали усіх громадян колишнього СРСР як Russians. Проте сьогодні такий підхід вже не спрацьовує, й в української галузі вперше з'явилася можливість більш-менш адекватного підрахунку круїзних потоків наших співгромадян, аналізу їхніх уподобань. А відтак і розроблення грамотних бізнес-планів на середню перспективу. Після чого долучатися до розроблення й здійснення соціальних акцій та кампаній. Врешті-решт, разом ми сильніші, ніж поодинці...

Дмитро ГЛУШЕНОК, директор компанії «Магазин круїзів та подорожей»:
Протягом останніх місяців кількість звернень до круїзних агентів із приводу бронювання кают суттєво (на кілька десятків відсотків) збільшилась, так само, як зросла й поінформованість потенційних круїзерів щодо маршрутів, обладнання та комфортності лайнерів та й узагалі умов надання послуг круїзними компаніями. Простіше кажучи, більшість потенційних клієнтів, які звертаються до агентів з продажу круїзів, вже не просять «підберіть мені щось ну таке», а кажуть: «Хочу у круїз по Західному Середземномор'ю, від 7 до 11 діб, бажано лайнером компанії MSC, який був би обладнаний дитячою зоною розваг. А ще украй бажано, щоб ми мали можливість залишити дитину на борту під час екскурсій на берег». Тобто український ринок круїзних продуктів потроху набуває цивілізованих, можна сказати, європейських рис.
 
Олексій ГУСЄВ, заступник директора з продажу та маркетингу компанії «Інфлот Круїз Енд Феррі Україна»:
104 пасажири на борту лайнера Sovereign в круїзі Західним Середземномор'ям з 29 жовтня по 5листопада - це рекордна кількість
туристів і представників туристичних агенцій, яку вдалося зібрати Групі компаній «Інфлот Круїз Енд Феррі Україна» задля популяризації продукту Pullmantur Cruises в Україні. Pullmantur - це єдина круїзна лінія в класі стандарт, яка пропонує круїзи All Inclusive - алкогольні напої включені у вартість.
Пасажирів на борту очікували програми дня та меню вечері українською мовою, інформаційний стіл щодня, екскурсії у всіх портах заходу. В спектр додаткових послуг для гостей входила допомога при посадці на лайнер, супровід екскурсійних груп в портах заходу, координація питань з рецепцією та менеджментом ресторанів.
Спеціально для представників туристичних агентств України на борту лайнера було проведено семінар щодо особливостей круїзного продукту та програм від Pullmantur Cruises на 2017 рік.
Круїзна подорож почалася з оглядової екскурсії Барселоною. За тижневу подорож морем пасажири змогли помилуватись сонячною Пальмою-де-Майоркою, відвідати загадкові руїни Помпеїв біля Неаполя, познайомитись з найвизначнішими пам'ятками Риму, побачити міст Порто-Торрес та Альгеро на острові Сардинія. Завершальним акордом у турі стала екскурсія до колоритного містечка Екс-ан-Прованс у Франції.
Отримавши чимало позитивних відгуків від вдячних учасників української групи, компанія Інфлот планує продовжити цю практику в сезоні 2017 року та буде організовувати не менш захопливі круїзні подорожі. Слідкуйте за анонсами на сайті компанії www.inflotcruises.com

назад >>>