Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

У бізнесовому середовищі, якому притаманні високі показники конкуренції, кожний з учасників ринку зацікавлений донести до споживачів та партнерів свої переваги перед конкурентами. Це характерно, зокрема, для авіаційної галузі, конкуренція у якій є надзвичайно високою, що, у свою чергу, призводить до зниження кінцевих тарифів для споживачів з одного боку, а з іншого, змушує учасників ринку обмежувати свою рентабельність та, відповідно, прибутки.
Одним зі способів підвищити свою впізнаваність та, як наслідок, привабливість на ринку авіаційних послуг, є участь авіаперевізників у різноманітних конкурсах та рейтингах. Відповідно, різноманітних конкурсів та рейтингів у світі проводиться безліч - як глобальних, так і регіональних чи національних, як спеціалізованих, так і узагальнених. Деякі з них, наприклад, британський Skytrax, здобули авторитет у всьому світі та визнаються усіма без винятку професіоналами галузі, інші ж мають, так би мовити, сумнівну легітимність. Але варто зазначити, що значна частина авіаційних рей¬тингів базується на відгуках авіапасажирів. Апаратних же рейтингів, тобто тих, чиї результати побудовані на документальних та технічних засадах, не так вже й багато - хоча саме такі рейтинги, на думку редакції УТ, є найоб'єктивнішими та найкраще відображають стан авіаційної галузі.
Одним з таких глобальних апаратних рейтингів є австралійський airlineratings.com, який укладається фахівцями дослідницького центру The West Australian.
Ця інституція публікує кілька рейтингів, та найбільш значимий, з нашої точки зору - це рейтинг безпеки та сервісних послуг, що їх надають різноманітні авіалінії. Вже хоча б тому, що цей рейтинг є максимально апаратним, тобто базується на нормативній базі ICAO, критеріях та резолюціях ІАТА, а також міжнародних угод у галузі цивільної авіації. Отже, на відміну від більшості інших, західноавстралійський рейтинг практично повністю позбавлений суб'єктивності. Саме тому «Український туризм» із року в рік публікує його результати, які тим чи іншим чином стосуються України.
 
2016: що змінилося?
Читачі УТ зі стажем можуть помітити, що зовнішній вигляд інформації, яку ми публікуємо у статтях, присвячених результатам австралійського рейтингу, щоразу змінюється. Це обумовлено не тільки пошуками нових, цікавіших форм подачі інформації, але й змінами на ринку авіаперевезень. Так, цього разу зі списку нашої публікації вилучено всі російські авіакомпанії - адже рішенням українського уряду їхні польоти у вітчизняному повітряному просторі заборонено, це сталося наприкінці позаминулого року, тож зараз вони не є суб'єктами українського ринку авіаційних перевезень. Інша річ, що українські агенти їхній контент все ще продають - та, врешті-решт, продають вони й, скажімо, контент авіакомпанії Air Zimbabwe, проте на цій підставі ми не включаємо подібні компанії до українського сегменту австралійського рейтингу.
 
КРИТЕРІЇ РЕЙТИНГУ БЕЗПЕКИ АВІАКОМПАНІЙ
Рейтинг безпеки для кожної авіакомпанії базується на всебічному аналізі інформації, що походить з авіаційної галузі, зокрема, з міжнародного керівного органу ICAO та провідної асоціації повітряних авіаперевізників IATA, а також від урядів та авіакомпаній, включно з даними про аварії. Максимальна оцінка, якої може досягти авіакомпанія - 7 зірок. Критерії оцінки безпеки для авіакомпаній виглядають наступним чином.
1. Чи має авіакомпанія сертифікат IOSA (цей документ засвідчує проходження авіаперевізником аудиту операційної безпеки IATA)? Якщо так, авіакомпанії присуджуються дві зірки, якщо ні - жодної.
2. Чи присутня авіакомпанія в чорному списку ЄС (тобто чи діє для цієї авіакомпанії заборона на польоти до країн Євросоюзу)? Якщо авіакомпанія відсутня в цьому списку, їй присуджується одна зірка, якщо присутня - не присуджується жодної.
3. Чи відбувались в авіакомпанії смертельні випадки
протягом останніх 10 років? Якщо ні, авіакомпанії присуджується одна зірка, якщо так - зірок не присуджується. Тут, однак, треба мати на увазі, що не всі випадки смерті пасажирів чи членів екіпажу, або ж обслуговуючого персоналу враховуються: так, не беруться до уваги смерті під час терористичних актів чи спроб викрадення літака, або ж інші ситуації, коли загибель людей було спричинено незалежними від авіакомпанії обставинами.
4. Чи має авіакомпанія дозвіл FAA на польоти до США?
Якщо так, присуджується одна зірка, якщо ні - зірка не присуджується.
5. Якої кількості критеріїв авіаційної безпеки ICAO дотримується країна походження авіакомпанії? Міжнародна організація цивільної авіації ICAO встановлює міжнародні стандарти і правила, необхідні для дотримання безпеки польотів, авіаційної безпеки, ефективності та регулярності, а також для авіаційної охорони навколишнього середовища - усього за 8 параметрами. Відповідність країни параметрам безпеки досліджується за допомогою міжнародного аудиту. Якщо країна дотримується усіх 8 параметрів авіабезпеки ICAO, авіакомпанія отримує 2 зірки. Якщо від 5 до 7 критеріїв - і зірку, при меншій кількості критеріїв зірки не присуджуються.
6. Чи забороняла авіаційна влада країни, де зареєстрована авіакомпанія, експлуатацію її флоту з міркувань авіа-безпеки? Якщо так, то з авіакомпанії знімається одна зірка протягом 5 років з моменту здійснення такого припису.
7. Якщо авіакомпанія експлуатує лише літаки виробництва СРСР та пострадянських країн, з неї знімається одна зірка.
 
КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ СЕРВІСУ АВІАКОМПАНІЙ
Сьогодні авіакомпанії у світі використовують різні бізнес-моделі. Найбільш звичною та розповсюдженою є модель повного сервісу, відповідно до якої у вартість квитка входить перевезення зареєстрованого багажу, харчування та напої, зручності (ковдри, подушки та подібні аксесуари), а також засоби для розваг (наприклад, свіжа преса чи ґаджети). Крім того, авіакомпанії цієї категорії зазвичай виписують пасажирам транзитні квитки та багажні квитанції не тільки в межах своєї маршрутної сітки, але й серед партнерів по альянсу.
Лоукостери та регіональні авіакомпанії зазвичай пропонують зовсім інший продукт, який, відтак, неможливо коректно порівняти із сервісом full service-авіакомпаній. Відтак у пропонованому рейтингу максимальна оцінка для класичних авіакомпаній складає 7 зірок, для регіональних та лоукост-перевізників - 5 зірок.
Отже, критерії оцінки класичних авіакомпаній виглядають наступним чином:
1. Відстань між рядами крісел
Якщо на всіх літаках флоту авіакомпанії в економічному класі відстань між рядами (крок сидінь) дорівнює 30 дюймів (76.2 см), перевізникові присуджується і зірка. Якщо на деяких літаках цей параметр менше за вказану величину, компанії нараховується 0.5 зірки. Якщо на усіх літаках крок сидінь менше 30 дюймів. Зірка за цим критерієм не нараховується.
2. Flight Entertainment
Якщо в усіх класах обслуговування пасажирам надаються персональні відео- та аудіопристрої за запитом, авіакомпанії присуджується 1 повна зірка. Якщо такий сервіс відсутній, а в салоні наявні лише стаціонарні екрани, або ж немає ніяких узагалі, зірка не присуджується. Це правило діє й у випадках, коли ця послуга відсутня на коротких рейсах (тривалістю менше 2 годин).
3. Інтернет-сторінка компанії
Якщо веб-сайт авіаперевізника наводить усю необхідну для пасажирів та партнерів інформацію англійською мовою, присуджується 1 зірка. Якщо інформація не наводиться англійською або англомовний варіант є неповним, зірка не нараховується. У випадку суперечливої інформації (англійською та іншими мовами) присуджується половина зірки.
4. Крісла у бізнес-класі
Якщо в бізнес- та вищих класах обслуговування на далеких маршрутах пасажирські крісла перетворюються на ліжка, авіакомпанії нараховується 1 зірка. Якщо ліжок немає, зірка не присуджується.
Половина зірки присвоюється у випадку, якщо в деяких літаках флоту авіакомпанії ліжка є кутовими, а деякі - плас-кими.
Якщо авіакомпанія не здійснює далекомагістральних рейсів, проте в її бізнес-класі реалізовується конфігурація 2х2, перевізникові присуджується 1 зірка, якщо наявна конфігурація 3х3, проте середнє сидіння залишається вільним - 0.5 зірки. Так само півзірки присвоюється авіакомпанії у випадку, коли немає повної інформації щодо обладнання бізнес-класу усіх літаків флоту.
5. Харчування та напої
Якщо авіакомпанія надає пасажирам економ-класу повноцінний обід, їй присуджується 1 зірка. Зірок не нараховується у випадку, якщо пасажир має додатково заплатити за їжу та напої.
Половина зірки присуджується у випадках, якщо пасажири мають платити за їжу, або алкогольні напої на міжнародних маршрутах, або ж алкоголь не пропонується узагалі. незалежно від релігійних переконань. На внутрішніх та коротких (менше 2-х годин) маршрутах надання алкогольних напоїв не оцінюється.
6. Ковдри, подушки та інші аксесуари, що підвищують комфортність подорожі

1 зірка присуджується у випадку, коли ці аксесуари надаються авіакомпанією при міжнародних та/або далекомагі-стральних перельотах. У випадку, коли за ці аксесуари на внутрішніх та/або коротких маршрутах стягається додаткова плата, авіакомпанії також нараховується 1 зірка. Половина зірки присуджується у випадку, коли ковдри, подушки та подібні аксесуари надаються за додаткову плату на середньо-та далекомагістральних маршрутах. 

назад >>>