Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Грузія є одним з найпопулярніших напрямків виїзного туризму із України: кількість наших співгромадян, які щороку відбувають до цієї кавказької держави, щороку збільшується. Так, за даними Адміністрації Державної прикордонної служби, потік наших співгромадян до Грузії за підсумками 2016 року перевищив 104 тисячі осіб - це приблизно стільки ж, скільки виїжджало до Австрії (близько 106 тис. українців), та одного порядку з потоками до Італії (122 тис. осіб) чи Ізраїлю (146 тис.). При чому, на відміну від тієї ж таки Австрії, Грузія для переважної більшості наших співгромадян є кінцевою метою подорожі: міжнародні аеропорти цієї держави поки що не позиціонують себе як транспортні для українців. Хоча могли б, але про це мова трохи далі.
13 квітня в Україні сталася неординарна подія: до столичного аеропорту «Бориспіль» почала здійснювати регулярні авіарейси з Тбілісі грузинська національна авіакомпанія Georgian Airways, відома багатьом за своєю старою назвою Airzena. Відповідно до інформації на сайті авіаперевізника, грузинські літаки здійснюють 1 відправлення на день з української столиці о 17.20 (з 13 по 21 квітня рейси відправлялися раніше - о 12.50 -Ред.). Рейси виконуються за допомогою стандартного середньомагістрального повітряного судна Boeing 737.
Раніше вітчизняні ЗМІ повідомляли про прихід грузинського авіаперевізника і до Харкова, проте станом на 13 квітня на сайті Georgian Airways цього пункту призначення немає - серед українських дестинацій вказується лише Київ.
***
Історія взаємин між грузинським авіаційним флагманом та Україною має тривалу та складну історію: Georgian Airways кілька разів заходили на український ринок, але так само з нього йшли. Скажімо, влітку 2011-го рейси цієї авіакомпанії здійснювалися до Харкова, заходила вона й до Одеси, літала й до столичних «Жулян». Та жодного разу авіакомпанія так і не змогла закріпитися на українських напрямках - передусім, через тиск українських колег, у першу чергу МАУ. Адже вітчизняний мережевий перевізник цілком здатний конкурувати навіть з європейськими грандами, «висмоктуючи» пасажиропотік навіть в умовах відсутності «відкритого неба» з ЄС. ТО що вже казати про невеличку Грузію?
Утім, і менші, напівчартерні авіаперевізники на кшталт DART чи Yanair, також доклали зусиль для витіснення з українського неба грузинського авіафлагмана - в першу чергу, за рахунок блоків місць, що їх оформлювали на бортах цих авіакомпаній українські туроператори. Отже, усі попередні рази Georgian Airways залишалося лише підбирати крихти від пирога українсько-грузинських авіаперевезень: продавати свої квитки на вільному ринку, конкуруючи з потужнішими перевізниками. При чому традиційні способи зменшення собівартості перевезень на українському напрямку грузинському перевізникові недоступні: Georgian Airways - це маленька авіакомпанія, що базується в міжнародному аеропорту Тбілісі, флот якої нараховує 6 бортів (1 Boeing 737-500, 1 Boeing 737-700NG, 1 CRJ 100 та з CRJ 200), а маршрут¬на мережа - 10 міжнародних напрямків, в основному європейських, та один внутрішній - у Батумі. Компанія не позиціонує себе як хабовий перевізник, а порівняно висока собівартість перевезень не дозволяє їй опускати ціни нижче певної межі. Отже, досі грузинський флагман програвав у конкуренції українським авіакомпаніям. При цьому адміністративними методами ситуацію покращити не можна: ще за президентства Михаїла Саакашвілі Грузія в односторонньому порядку скасувала всі адміністративні обмеження, оголосивши про безумовне запровадження в грузинському повітряному просторі принципів «відкритого неба». Чим і скористалися, в першу чергу, українські авіаперевізники.
Однак цього разу Georgian Airways цілком може закріпитися на українському ринку, якщо, звичайно, зможе скористатися наявними тенденціями, які багато в чому віддзеркалюють ситуацію кількалітньої давнини. Адже 2008-го року, після того, як путінська Росія здійснила військову агресію проти Грузії, повітряне сполучення між цими державами було припинено на цілих 7 років. Тим не менше, в силу різних причин пасажиропотоки між Грузією та Росією зберігалися на високому рівні протягом тривалого часу. Цікаво, що переважна більшість грузинсько-російського авіаційного трафіку здійснювалася через аеропорти України...
2014 року путінська імперія напала вже на Україну. Пряме авіаційне сполучення між Росією та Україною було припинено наприкінці жовтня 2015 року, проте в силу майже тих самих причин, що і у випадку з Грузією, українсько-російський пасажирський трафік залишається значним. Сьогодні переважна більшість цього трафіку (близько 90%) проходить через Мінськ, позосталу частину ділять між собою Рига та Стамбул. Однак зауважимо, що Georgian Airways здійснюють прямі рейси до Москви та Санкт-Петербурга. Враховуючи, що значна доля українського авіатрафіку в російському напрямку спрямовується саме до двох імперських столиць, грузинський флагман із відкриттям київського рейсу цілком може спробувати перетягнути його певну частину на свою мережу. Звичайно, для цього необхідно буде попрацювати над стикуваннями, та й здійснити на українському (та й, можливо, російському) ринку відповідні промоційні заходи. За умов грамотного бізнес-планування цілком можливо, що спроба виявиться успішною.

 

назад >>>