Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Плановане скасування для громадян України вимог обов'язкового оформлення віз для короткотермінових поїздок до Шенгенської зони призведе не тільки до збільшення туристичних потоків до Європи, але й до нового відкриття добре знайомих, «наїжджених» напрямків. Серед таких можна назвати й Чехію, яку, здавалося б, український турист опановує з початку 90-х років минулого століття та в результаті мав би знати не гірше за своє подвір'я. Тим не менше, практика показує, що в цій невеликій центральноєвропейській країні вистачає місць, практично невідомих українцям. Як не дивно, більшість із них знаходяться найближче до України - в Моравії, Східній Чехії, а також на півночі країни, поблизу кордону з Польщею та Німеччиною.
Прогнозуючи збільшення попиту серед українських громадян, розробляти й виводити на ринок екскурсійні тури по Чехії стали не тільки ті компанії, які протягом тривалого часу спеціалізуються на європейських екс¬курсійних напрямках, туроператори, але й мережеві, орієнтовані на масовий туризм. Наприклад, Tez Tour, Join UP! чи PAC Group, чиї пропозиції вже опубліковано на їхніх корпоративних сайтах та розіслано агентам. Щоправда, здебільшого ці пропозиції є традиційними та базуються на готельній ємності Праги та, відповідно, на авіарейсах МАУ та Czech Airlines з Києва та інших українських міст. Відповідно, й екскурсії здійснюються Прагою чи навколо чеської столиці.
Однак безвізовий режим, змінюючи структуру екскурсійного туризму (уможливлюються тури last minute, а це, як свідчить практика, приблизно півтора-два десятки відсотків до сталого потоку), додає й нові можливості для доїзду/дольоту туристів до Чехії, а відтак і розкриває перед операторами та агентами додаткові можливості для формування нових туристичних продуктів.
 
Авіа: летимо до сусідніх держав
Збільшення авіарейсів між Україною та Чехією, зокрема, появи лоукостерів на цьому популярному туристичному напрямку, очікувати не доводиться: адже чинна міжурядова чесько-українська угода про авіаційне сполучення нічого подібного не передбачає. «Відкрите небо» між Україною та ЄС, яке могло б розблокувати подібні сполучення, так і не ухвалено, й перспективи його розблокування залишаються досить-таки туманними. Що ж до двосторонньої лібералізації, то, на відміну від, скажімо, Польщі, чеська авіаційна влада не поспішає на неї зголошуватися. Отже, квоти на взаємні польоти вичерпано, відтак нових авіарейсів не буде.
Тим не менше, клієнти українських туроператорів цілком можуть проводити свій відпочинок у Чехії, потрапляючи до її туристичних зон в альтернативний спосіб. Передусім, це авіарейси лоукостерів до сусідніх держав, у першу чергу до польського Вроцлава, куди літає з Києва Wizz Air, а зі Львова планує почати виконувати регулярні рейси Ryanair. Звідти досить-таки зручно дістатися Ліберецького краю - гірського туристичного регіону, де добре розвинені як літні. Так і зимові види відпочинку. ВІдстань від аеропорту Вроцлава до столиці краю міста Ліберець складає 217 км автотрассою, до гірськолижного курорту Шпіндлерув Млин - 168 км. До туристичного центру Турнов - 200 км. На готельній базі цих міст цілком можна будувати як екскурсійний, так і релаксаційний туристичний продукт.
До курортів й історично-культурних атракцій Моравії, в тому числі її північно-східної частини, добре добиратися з аеропорту Катовіце, куди з 2008 року літає з Києва авіакомпанія Wizz Air. Відстань з катовіцького аеропорту Pyrzowice до міста Острава складає 117 км, до Оломоуця - 200 км, до Брно - 278 км. Знову ж таки, на готельній базі цих та навколишніх міст можна без осо¬бливих проблем будувати екскурсійний та оздоровчо-релаксаційний продукт. Щоправда, якщо йдеться про Брно, то в цьому випадку туроператор може обирати між аеропортами Катовіце та словацької Братислави, звідки відстань до міста складає 143 км.
Якщо ж говорити про Західну та Південну Чехію, то тут найзручнішим залишається традиційний спосіб доставки туристів - через Прагу рейсами МАУ та Czech Airlines. Однак для цього регіону, утім, як і для інших, існують й інші способи доїзду - наземні. Про них і поговоримо у наступних розділах.
 
Автобус: обираймо між чартером та регулярним сполученням
Екскурсійними турами до Чехії, складовими яких є чартерні автобусні перевезення, займаються досить багато туроператорів. Деякі з них, наприклад, «Інкомартур'93» чи «Богемія Сервіс», мають власний автобусний парк, який і використовують для здійснення екскурсвйних турів. Інші оператори використовують партнерський автотранспорт, дехто комбінує ці моделі. Більшість турів у західному напрямку стартують зі Львова, проте є й такі, хто стартує з Києва чи, скажімо. з Ужгорода чи Чопа (деякі туроператори практикують підсадку туристів в автобус у Львові чи Чопі - Ред.).
Безперечно, чартерні автобусні рейси - це найдешевший та найдоступніший спосіб для кінцевого споживача туроператорських послуг потрапити до Європи. Так, станом на середину травня (після закінчення тривалих свят» мінімальна вартість вікенд-туру за маршрутом Краків - Прага складала еквівалент 69 євро (з виїздом зі Львова). Немає сумніву, що після набуття чинності безвізового режиму кількість туристів, які прагнутимуть відправитися сааме в такі тури, суттєво збільшиться. Це станеться завдяки хоча б зниженню їхньої сумарної вартості (не забуваймо, що вартість оформлення шенгенської візи у консульстві Польщі чи Чехії складає 55 євро, тобто 80% від вартості найдешевшого туру, з яких 35 - консульський збір та 20 - збір індійського посередника VFS Global, який надає послуги так званого «візового центру» - Ред.). Тут, однак, слід зауважити, що збільшення потоку на чартерних авто-бусних рейсах досить швидко прийде до насичення -через обмежену пропускну здатність транскордонних переходів з Польщею та Словаччиною. Важко не погодитися: тур із 8-9-годинним очікуванням на кордоні практично повністю втрачає свою привабливість...
У цій ситуації виходом для туроператорів може стати використання способів довезення туристів до місць призначення за допомогою регулярних автобусних рейсів. Автобусні компанії - в основному українські, а віднедавна й деякі європейські - здійснюють регулярне сполучення між Україною та основними туристичними центрами Європи, тому не виключено, що затори на кордонах схилять українських туроператорів до посилення співпраці з міжнародними автоперевізниками, чого досі майже немає.
Щодо Чехії, то регулярні автобусні рейси можуть придатися якраз для організації екскурсійних турів до східної частини країни. Тобто до Моравії на готельній базі Брно. Оломоуця та Острави, а також інших міст та містечок: адже час проїзду із України до цього регіону значно менший, ніж до Праги, що є для туристів комфортнішим. Ціни на основні туристичні послуги відчутно нижчі, ніж у Празі чи на заході Чехії, а туристичних принад у регіоні вистачає для побудови цілого сімейства специфічних продуктів, привабливих для українського ринку.
 
Потягом через кордон: близька перспектива?
Донедавна залізничне сполучення із України через західну ділянку Державного кордону перебувало у стані тривалої стагнації: потяги планомірно скасовувались, пасажиропотоки падали. Не в останню чергу таке становище утворилося через різницю в ширині колії, адже в Україні використовується «російський» стандарт 1520 мм, а в більшості європейських держав колія вужча - 1435 мм. Таким чином, щоб продовжувати рух європейською колією, українські вагони мають пройти через тривалу та досить-таки затратну процедуру зміни колісних пар на прикордонних станціях. Крім того, архаїчний міжнародний тариф «Схід - Захід», який досі використовується у міжнародному залізничному сполученні, призводить до невиправдано високих цін на квитки: так, вартість проїзду у вагоні потяга №67 між Києвом та Варшавою приблизно дорівнює вартості авіа¬ційного квитка в економічному класі. Що ж до Праги, до якої з Києва курсує безпересадковий вагон, то вартість проїзду по рейках є ще більшою.
Прорив у транскордонному залізничному сполучен¬ні стався лише наприкінці 2016 року, коли між Києвом та польським прикордонним містом Перемишль було запущено український «Інтерсіті+» з квитками за цілком адекватними цінами - відповідним відомствам України та Польщі вдалося домовитися про спеціальний тариф та режим використання цього потяга. Успіх цієї новації спонукав очільника «Укрзалізниці» Войцеха Балчуна анонсувати запуск міжнародних потягів і до інших європейських держав, наприклад, до Австрії. Болгарії та Угорщини.
Тут варто зазначити, що деякі європейські потяги вже зараз могли б курсувати до України тими ділянками європейської колії, що збереглася на нашій території. Наприклад, чеський потяг LEO Express, який наразі з'єднує Прагу зі словацьким Кошице, цілком міг би продо¬вжити свій маршрут до українського Мукачево - саме до цього закарпатського міста доходить колія шириною 1435 мм. Щоправда, компанія LEO Express і сьогодні присутня на українському ринку - вона здійснює комбіновані перевезення до Праги з того ж таки Мукачево та Ужгорода за допомогою відповідним чином брендованих автобусів, а в Кошице здійснюється пересадка на однойменний потяг. Цікаво, що вартість найдешевшого квитка з Ужгорода до Праги складає 21 євро, відтак подібний комбінований спосіб доїзду з Києва до Праги (потяг УЗ + автобус + потяг LEO Express) є цілком конкурентний за ціною, хоча й не є найоптимальнішим за часом. Вочевидь, якщо «Укрзалізниці» вдасться за польським зразком домовитися із відповідними відомствами Чехії та Словаччини, й потяг LEO Express курсуватиме до Мукачево, залізничний спосіб доїзду наших туристів до Чехії стане ще привабливішим навіть з однією пересадкою. 
***
Протягом тривалого часу в Україні діяло представництво Національної туристичної адміністрації Czech Tourism. Починаючи з 2007 року, воно діяло як окрема організація, однак у травні 2013 року з незрозумілих причин було закрито. Під час його діяльності було досягнуто не тільки кількісне (у рази) збільшення туристичних потоків із України до Чехії, але й якісна їх трансформація: за сприяння представництва, українські туристичні компанії почали опановувати невідомі раніше напрямки, як-от ту саму Моравію чи Південну Чехію. Будемо сподіватися, що безвізовий режим не тільки стимулює українців більше їздити до цієї чудової центральноєвропейської держави, але й спонукає вітчизняний туристичний бізнес поновити розвиток Чехії як привабливого туристичного напрямку, відкриваючи в цій країні нові дестинації та екскурсійні маршрути.
 
Роман ЛИТВИНЕНКО, керівник напрямку Чехії департаменту Європи туроператора PAC GROUP:
Поза всяким сумнівом, потоки українських туристів до Чехії однозначно зростуть. Більшою мірою, це зростання відбуватиметься за рахунок самостійних туристів, та переконаний, що й туроператори відчують розширення клієнтської бази. Що ж до якихось кількісних оцінок, то наразі спрогнозувати ті чи інші цифри досить важко - усе залежатиме від того, наскільки складним стане початковий період безвізового режиму.
Якщо говорити про плани нашої компанії на чеському напрямку, то ми працюємо над розвитком «закільцьованої» програми чеськими регіонами зі стартовою та кінцевою точкою у Празі. Наприклад: Прага - Карлові
Вари - Пльзень - Чеський Крумлов - Брно - Оломоуц - Прага. Хоча, саме ця програма поки що знаходиться у процесі розробки. Утім, кожного сезону ми впроваджу¬ємо нові напрямки, як усередині держави, так і з виїз¬дами до сусідніх країн. Цей сезон не є винятком: цього року акцент зроблено, наприклад, на дводенний виїзд з Праги до Мюнхена, а також екскурсію до Чеського Крумлова.
Стосовно альтернативних способів доставки туристів до місця базування, то, на наш погляд, різницю між безпосереднім перевезенням до Праги буде знівельовано вартістю трансферів до Праги з аеропортів Польщі та Словаччини. У той час вартість блочних перевезень у перерахунку на одного туриста до Праги не така вже й високою. Тому на даному етапі задіювати альтернативні способи, на наш погляд, немає сенсу. Хоча, в майбутньому ситуація може й змінитися. Що ж до автобусних рейсів, то найактуальнішим такий спосіб доставки туристів є для західного регіону України, де відстань до дестинацій у Чехії є порівняно невеликою.

 

 

назад >>>