Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Україну важко назвати популярною для міжнародних авіаперельотів територією: якщо подивитися на онлайн-карту польотів на flightradar24.com, то наша країна схожа на карантинну зону, яку численні літаки намагаються обійти стороною. Така ситуація є цілком зрозумілою: частина українського неба (над Донбасом та Кримом) є закритою, зокрема, з міркувань безпеки. Отже, багато міжнародних авіарейсів, які раніше пролітали над Україною, відтепер намагаються її оминати. Міжнародний транзитний трафік хоч і зростає, але надзвичайно повільно, й до довоєнних показників ще дуже й дуже далеко. Тим не менше, це не означає, що вітчизняна авіаційна галузь стоїть на місці й не розвивається.

Просто факти
Почнемо з того, що за останні два роки пасажиропотік українських аеропортів неухильно зростає. Всі ці цифри наочно говорять, що галузь розвивається і росте.
Більше того, разом із базовими кількісними показниками можна похвалитися й розширенням географії польотів, а також приходом нових авіакомпаній. Поза всяким сумнівом, головним ньюсмейкером у галузі пасажирських авіаперевезень став всесвітньовідомий лоукостер Ryanair, який анонсував початок польотів з українських аеропортів. Якщо ірландський бюджетний перевізник насправді полетить в Україну, це можна буде назвати колосальною перемогою нашої держави: адже ще кілька років тому цей «Райанейр» навіть не озвучував попередніх планів про початок роботи на українському ринку, в той же час його поява на будь-якому ринку значно покращує туристичні показники.
Ще один цікавий для авіагалузі факт: 2016 року Україна й Туреччина домовилися про суттєву лібералізацію авіасполучення, розширивши квоти на ключових напрямках, а на лінії Київ - Анкара взагалі їх скасувавши. На практиці це виразилося у збільшенні частоти польотів на турецькому напрямку. Тому саме час проаналізувати, як та за яку ціну можна дістатися до Туреччини?
 
Звідки й за скільки?
Українсько-турецька міжурядова угода про авіаційне сполучення навіть після чергового оновлення у бік лібералізації не розширила дозволені пункти призначення у Туреччині: регулярні рейси можуть літати лише до Стамбула та Анкари. За даними онлайн-сервісу Skyscanner, найдоступніший за ціною варіант перельоту із України до Стамбула й назад на період святкових та вихідних днів з 24 по 27 серпня - із Запоріжжя: всього лише $116 від Atlasglobal (станом на початок липня 2017 року). Цікаво, що авіакомпанія «Атласджет Україна», яка з 2015 року використовує торгівельну марку Atlasglobal, не позиціонує себе як бюджетна, відтак у ціну квитка вже включено перевезення зареєстрованого багажу вагою до 30 кг.
Трохи більш дорожчим виявився переліт із Харкова - близько $130. Тут перевізником виступає турецький лоукостер Pegasus, який давно працює на авіаринку України.
Щоправда, в цьому випадку доведеться обмежитися лише ручною поклажею вагою до 8 кг. Хоча, якщо розщедритися на додаткові 15 доларів, то можна взяти квитки з можливістю провезення багажу вагою до 20 кг.
Ще дорожчим буде виліт зі Львова - $153 від все тієї ж авіакомпанії Pegasus, де знову ж таки доступна лише ручна поклажа. Ну і як у випадку з Харковом, за додаткові 12 доларів можна отримати можливість перевезення багажу вагою до 20 кг.
Одеса завжди славилася високою вартістю життя, тож авіаперельоти не є винятком. Якщо летіти до Стамбула з морської столиці України, то ціна квитка складе $191. За цю ціну пасажира обслужить націо¬нальний авіаперевізник - Міжнародні авіалінії України (МАУ), про ненав'язливий сервіс якого побутує чимало історій. За ці гроші можна провести як ручну поклажу, так і багаж вагою до 20 кг. Ще одна цікава особливість одеського авіаринку: звідси здійснює рейси турецький лоукостер Onur Air, але саме на ці дати рейси не заплановані, тому він відсутній в переліку онлайн-ресурсу Scyscanner. Але якщо зайти безпосередньо на сайт авіакомпанії, то побачимо, що на сусідні дати хоч і є в продажу квитки, їх ціна значно вища, ніж у МАУ (близько $230). А відтак називати його лоукостером буде як мінімум несправедливо.
Столиця України - Київ - також «радує» цінами на переліт до Туреччини: квиток RT обійдеться в $228 від МАУ на тих самих умовах, що і з Одеси.
Тепер про головного гравця турецького авіаринку-національну турецьку авіакомпанію Turkish Airllines. Її літаки виконують по 14 рейсів на тиждень з великих міст України. Простіше кажучи, кожного дня два авіа-борти тільки цієї авіакомпанії привозять та відвозять пасажирів із Києва, Одеси, Львова й Харкова. Також є ще Херсон і Запоріжжя, де частота рейсів трохи менша. Утім, розгалужена маршрутна мережа й висока частота рейсів вимагає чималих витрат, значить, вартість квитків на перельоти від національного турецького перевізника навряд чи буде найдоступнішою.
Чому так відбувається? Головним чином тому, що усі перевізники, що сполучають Україну з Туреччиною, працюють за хабовою моделлю. Отже при визначенні тарифу, а відтак і генерації ціни за кожним конкретним запитом, враховується заповнюваність бортів не лише на рейсі point 2 point, але й по всій мережі перевізників. Формування ж ціни у безпосередньому сполученні відбувається за остаточним принципом. Це підтвердив Айхан Коджамана, директор представництва Turkish Airlines в Одесі під час святкових заходів, присвячених 20-річчю роботи цієї авіакомпанії на одеському напрямку: «У нас дуже великий пасажиропотік з Одеси та Києва не тільки до Стамбула, але й на транзитних рейсах. Саме за транзитним критерієм здійснюється ціноутворення». Якщо ж урахувати, що, за даними Голови ради директорів Turkish Airlines, транзитний трафік складає 60% загального пасажиропотоку, стає зрозумілим, що українським пасажирам доводиться бути заручниками загального пасажиропотоку, які розглядають Стамбул як транзитний хаб на шляху свого пункту призначення, а не як кінцеву точку подорожі.
Поки що така ситуація усіх влаштовує: туристичний потік між Україною та Туреччиною щороку зростає. За даними міністерства культури й туризму Туреччини, за перші 5 місяців зростання турпотоку громадян України до сусідньої держави збільшилось на 24.48%, склавши 316252 особи. (Завдяки такому зростанню Україна обійняла 7 сходинку в світовому рейтингу донорів турпотоків до Туреччини - Ред.). Варто зазначити, що далеко не всі з цих туристів скористалися чартерними авіарейсами, адже вони літають зазвичай у теплу пору року. Відтак за якийсь час перевезення саме до Туреччини можуть потрапити у категорію дефіцитних... Щоб цього не сталося, авіаційній владі, а також туристичній громадськості наших держав варто розробити та запропонувати Кабмінові комплекс превентивних заходів, які б установлювали можливість point 2 point сполучення між Україною та Туреччиною з перспективою зростання туристичного потоку. Можливо, у майбутній редакції Угоди про авіаційне сполучення варто передбачити відкриття інших пунктів прибуття в Туреччині, крім Стамбула та Анкари. Або ж установлення спеціальних такс та зборів у турецьких аеропортах для пасажирів, кінцевою метою подорожі яких є саме Туреччина. Варіантів багато, потрібна лише зацікавленість обох сторін.

Морська й наземна альтернатива
Звичайно, авіапереліт - це найшвидший спосіб діс¬татися з України як до Туреччини, так і в інші держави. Але незважаючи на запевнення світової статистики, що число загиблих в авіакатастрофах є найнижчим порівняно з іншими видами транспорту, багато людей дуже недовірливо дивляться на літаки. Особливо після чергового повідомлення, що десь у світі впав, збитий або підірваний авіалайнер. І тому для такої аудиторії чудова альтернатива - дістатися до Стамбула морським шляхом.
На початку квітня компанія «Укрферрі» анонсувала запуск регулярного сполучення між Чорноморськом (місто-супутник Одеси, колишній Іллічівськ) та Хайдарпашою (морський вокзал на азіатському березі Стамбула). На сайті компанії видно, що рейси заплановано до кінця серпня, а середня тривалість переходу складе близько 27 годин в один бік.
Вартість такої подорожі в двомісній стандартній каюті - $95 з особи або $190 доларів за двох в один бік. Квиток RT на двох коштуватиме відтак $380, що робить такий вояж досить дорогим у порівнянні з мінімальними цінами на авіаперельоти. Утім, у якості переваги таких подорожей можна назвати триразове харчування на борту, яке включено у вартість, а також можливість перевезти 100 кг зареєстрованого багажу на особу. Ну а недоліком є тривалість, ціна, а також залежність від погодних умов. Утім, щодо ціни, то у випадку зацікавленості у зростанні пасажиропотоку на вказаному напрямку поромна лінія цілком може переглянути механізм ціноутворення, установивши динамічну схему за авіаційним зразком.
Що ж до регулярного наземного сполучення, то його поки що між Україною та Туреччиною немає. Хоча колись було: мало не з кожного міста України до Стамбула транзитом через Румунію та Болгарію вирушали автобуси турецьких автоперевізників. Утім, із набуттям чинності безвізового режиму з ЄС та у випадку різкого підвищення попиту на тури економ-класу саме до Стамбула та його околиць, вони знову можуть з'явитися на наших автошляхах. 

назад >>>