Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

«Укрзалізниця» запустила 3-го липня для своїх пасажирів онлайн-сервіс продажу квитків у міжнародному сполученні. Поки що доступні квитки на потяг 705/706 «Інтерсіті +», який курсує з Києва до польського Перемишля через Львів. Але голова правління УЗ Войцех Балчун, який повідомив про цю довгоочікувану можливість, наголосив на тому, що триває робота над поширенням цієї опції й на інші транскордонні маршрути із України - як до Польщі, так і до сусідніх держав - членів ЄС. Тобто до Словаччини, Чехії, Угорщини, Румунії та Болгарії - іншими словами, на ті маршрути, які обслуговуються потягами чи вагонами УЗ, а в перспективі - й партнерів (наприклад, ЧФР, у співпраці з якою планується запуск прямого сполучення між Чернівцями та Сучавою через станцію Вадул-Сирет). Та в першу чергу, зрозуміло, на маршрути польської залізничної компанії PKP Intercity.
Зрозуміло, реалізацію такої можливості (на необхідності якої УТ наголошував протягом багатьох років - Ред.) можна лише вітати. Відповідно, сервіс онлайн-резервації та продажу міжнародних залізничних квитків онлайн варто віднести до однозначно позитивних результатів діяльності менеджменту пасажирської вертикалі ПАТ «Укрзалізниця».
Зрозуміло, що можливість купувати квитки в міжнародному сполученні лише на один маршрут і лише на сайті «Укрзалізниці» - це лише перший крок на довгому шляху лібералізації та осучаснення послуг залізничного пасажирського транспорту. Якої, поза всяким сумнівом, конче потребує туристична галузь.
У якому ж напрямку варто розвивати цей сегмент послуг далі? Спробуємо окреслити можливі напрямки подальшої діяльності «Укрзалізниці», зокрема, її пасажирського департаменту, з точки зору інтересів туристичної галузі.

1. Відкриття доступу до каналу продажу міжнародного контенту для квиткових консолідаторів, GDS та незалежних агентів
Станом на 3 липня доступ до міжнародного залізничного контенту в потязі «Інтерсіті +» є тільки у користувачів букінгової системи УЗ booking.uz.gov. ua та у відповідному мобільному додатку для Android. Наразі у компаній, які співпрацюють з УЗ відповідно до агентських угод, таких, як Приват24 або Tickets.UA, а також у глобальних дистрибутивних систем, можливість оформлювати квитки в міжнародному сполученні на цей потяг відсутня. У той же час як туристичні агенти - користувачі спеціалізованого програмного забезпечення від GDS, так і туроператори, які формують тури, конче потребують такої опції. Вочевидь, така співпраця має бути вигідною й «Укрзалізниці» - вже хоча б для того, щоб підвищувати load factor першого міжнародного «Хюндая», а в перспективі й інших подібних потягів - як на цьому напрямку, так і на інших у бік Євросоюзу.

2. Укладення інтерлайн-угод та інтеграція букінгу УЗ з аналогічними системами залізниць держав - членів ЄС, у першу чергу - РКР
Для значної кількості громадян України, які користуються можливістю перетнути кордон по рейках, Перемишль не є кінцевою метою подорожі. Чимало пасажирів міжнародного «Хюндая» зазвичай прямує далі, в тому числі потягами РКР, здійснюючи пересадку на станції Przemysl Glowny. Те ж саме відбувається і для новопризначеного поїзда №751/752 Ковель-Холм - станція Холм є своєрідним хабом при подорожах з України до Польщі. Наразі вони мають можливість купувати квитки на польські поїзди або в касах вокзалу в Перемишлі чи Холма, або ж онлайн на сторінках польських залізничних компаній (наприклад, PKP Intercity). Таким чином, для одного маршруту (наприклад, Київ - Перемишль - Варшава) мандрівникові або ж його агентові доведеться відвідати щонайменше 2 незалежні одна від одної букінгові системи, двічі здійснити кілька однотипних операцій для оформлення квитків. Укладення ж інтерлайн-угоди та інтеграція букінгових систем між польськими залізничними компаніями та УЗ скасує цю необхідність: пасажири як у Польщі (а в перспективі й в інших державах ЄС), так і в Україні, зможуть оформлювати один квиток на одному бланку (на польскому чи українському) на весь маршрут. Звернімо увагу читачів УТ, що станом на 3 липня на сайті залізничної компанії PKP Intercity можливість оформлення квитків онлайн на український потяг №705/706 відсутня.
Очевидно, що зусилля та витрати, необхідні для інтеграції двох букінгових систем, досить швидко себе виправдають: адже у такий спосіб відчутно підвищиться той самий load factor як українських, так і польських потягів, а відтак і доходи від міжнародних перевезень.

3. Осучаснення міжнародного пасажирського тарифу
Голова правління «Укрзалізниці» Войцех Балчун декларує поширення системи онлайн-букінгу залізничного контенту на інші потяги та вагони, які курсують чи курсуватимуть із території України у бік Євросоюзу. Ініціатива, звичайно, варта всебічного схвалення та підтримки всіма можливими методами, проте за умови чинних тарифів у міжнародному залізничному сполученні навряд чи її реалізація суттєво підвищить привабливість подорожей до ЄС по рейках. Адже сьогодні міжнародні залізничні тарифи між Україною та ЄС формуються відповідно до Угоди про міжнародне пасажирське сполучення, укладеної ще 1950 року. Ця угода, крім усього іншого, запроваджує так званий тариф «Схід - Захід», який оголошується у золотих швейцарських франках відповідно до додатків до Угоди, й конвертується у національну валюту країни, де купується квиток. Така архаїчна система формування міжнародних тарифів призводить до того, що вартість квитків у міжнародному сполученні є невиправдано завищеною: так, вартість проїзду в потязі №67 Київ - Варшава приблизно дорівнює ціні авіаційного квитка між нашими столицями. Тут варто врахувати, що для цього потяга діє спеціальний тариф, який передбачає знижку 20% по території Польщі та 10% - по Україні. Та навіть у такому випадку вартість квитка є неконкурентною. А, наприклад, проїзд від Львова до Перемишля нічним потягом №51/52 обійдеться пасажирові у 550 грн., тоді як на «Хюндаї» така подорож обійдеться у 182 грн. у другому класі та 250 - у першому.
Звідки береться така різниця? Річ у тім, що потяг №705/706 перевозить пасажирів відповідно до спеціального, договірного тарифу між УЗ та РКР, що й дало можливість суттєво знизити сумарну вартість квитка. Зробивши її конкурентною з автотранспортом. (Вартість проїзду автобусом між Львовом та Перемишлем складає 30 злотих або трохи більше 200 грн. - Ред.). Подібний тариф застосовується й до перевезення рейковим автобусом, що курсує за маршрутом Ковель - Хелм. Отже, практика показує, що установлення спеціальних, тобто конкурентних тарифів на міжнародні залізничні перевезення є цілком можливим на практиці. Відтак таку ініціативу варто вітати й підтримувати на будь-яких рівнях.
Який саме тариф варто взяти за основу для конструювання міжнародних договірних тарифів? Звичайно, до цього питання можна підходити з різних боків. Але ми вважаємо, що у сполученні між Україною та Польщею можна взяти за основу тариф РКР Intercity. Кілька номерів тому ми вже детально аналізували наслідки запровадження сааме так сконструйованого тарифу. Тут же зазначимо, що за таких умов вартість проїзду, скажімо, між Перемишлем та Львовом приблизно дорівнювати¬ме нинішнім цінам на квитки. Вочевидь, у сполученні з іншими державами ЄС можна дотримуватись подібного ж принципу. Завдяки цьому тарифи, будучи конкурентними на ринку транскордонних перевезень, водночас залишатимуться рентабельними для залізниць.
За умов реалізації усього наведеного вище, міжнародне залізничне сполучення між Україною та ЄС отримає потужний поштовх до подальшого розвитку. Так, укладення інтерлайн-угод між УЗ та іноземними залізницями, а також установлення сучасних принципів тарифікації в міжнародному сполученні суттєво підвищить привабливість подорожей в Україну для гро¬мадян сусідніх держав ЄС. Адже ні для кого не секрет, що атрактивність українських туристичних дестинацій для наших найближчих західних сусідів суттєво стримує ситуація в автомобільних пунктах пропуску через Державний кордон України.
Представники місцевої влади західних областей нашої держави, та й тамтешні професіонали туристичного бізнесу, вважають, що відновлення потягу Чернівці - Перемишль, установлення прямого сполучення між тим-таки Перемишлем та Трускавцем або Кам'янцем-Подільським, куди із задоволенням їдуть польські турис¬ти, давно вже на часі. Те ж саме можна сказати і про пряме сполучення між Перемишлем та Одесою, Харковом чи Дніпром. Та й щоденний «Київський експрес» №67/68, який сьогодні складається з трьох вагонів, наповниться, нарешті, пасажирами - навіть не зважаючи на 2-годинну стоянку на ст. Ягодин для зміни колісних пар.
 
Ігор РОМАНКІВ, директор з пасажирських перевезень та сервісу УЗ:
Забезпечення максимально швидких, комфортних та вигідних подорожей до країн Європейського Союзу - це наша стратегічна мета. І ми невпинно рухаємось у цьому напрямку.
Поїзд «Інтерсіті+» №705/706 перевершив найсмі-ливіші очікування та став дуже успішним проектом: зайнятість крісел у сполученні Україна-Польща вже давно перетнула відмітку 80%, тому наші фахівці вже працюють над розробкою графіка другої пари за цим напрямком - але вже через Вінницю, Хмельницький та Тернопіль. Призначенням другої пари ми відкриємо доступ туристам з ЄС до туристичних принад міст Тернопільщини, Хмельниччини та Вінниччини. Таким чином, ПАТ «Укрзалізниця» виступає в ролі своєрідного каталізатора розвитку туристичної інфраструктури. А це - нові робочі місця та, врешті-решт, новий потік валютних надходжень до країни.
Загалом до кінця року ми плануємо вийти на обсяги перевезень між Україною та Польщею у 50 тисяч пасажирів на місяць, що більш ніж у 20 разів перевершує минулорічні показники.
Безумовно, ми розвиватимемо й сучасні канали продажів - у нас немає альтернативи. Найближчі плани - поширення електронного квитка на всі поїзди, що прямують до Польщі, а згодом - і до ін¬ших країн ЄС.

Ольга ЮРКОВА, керівник напрямку Merchant Content Rail в Amadeus:
Ми неодноразово отримували запитання від представників туристичної індустрії України щодо наявності в платформі Amadeus Content Rail маршруту Київ - Львів - Перемишль. Адже, за словами колег, він є досить затребуваним їхніми клієнтами. Я особисто зверталася до відповідальних представників «Укрзалізниці» з питанням щодо можливості продажу нового маршруту в агентській мережі Amadeus. Зараз колеги аналізують попит на новий напрямок, тож за результатами аналізу буде ухвалено рішення щодо подальшої дистрибуції цього контенту в мережі агентів. Однак сьогодні міжнародний ресурс УЗ дійсно не є доступним в стандартному технічному протоколі провайдера, бо є відокремленим технологічно та комерційно. Отже, з нетерпінням чекаємо на можливість дистрибуції міжнародних напрямків УЗ через мережу Amadeus, бо наявність нового контенту дозволить отримати значні переваги всім учасникам індустрії: УЗ - отримати додаткову мережу дистрибуції та підви¬щити продажі, туристичним агенціям - пропонувати своїм клієнтам повний контент, пасажирам - отримати повний сервіс в обраній агенції.
На мій погляд, додатковий вплив з боку громадськості дозволить підкреслити важливість даного питання та, як наслідок, прискорити рішення щодо надання нового контенту для продажу в агентській мережі. Тим більше, що сьогодні Amadeus Content Rail надає доступ до ресурсу понад 20 залізниць, серед яких відомі європейські перевізники - Trenitalia, DB, SNCF, Renfe та багато інших. До кінця поточного року ми зможемо порадувати наших агентів ще декількома стратегічно важливими для українського ринку провайдерами, але поки збережемо інтригу.
Це означає, що бронюючи той чи інший маршрут, агент зможе вибрати в єдиному вікні найкращу пропозицію щодо ціни та часу подорожі, яка надається в Amadeus Content Rail, а наявність міжнародного контенту УЗ дозволить комбінувати перевезення з маршрутами інших залізниць. Більше того, оскільки платформа Amadeus Content Rail є мультимодальною, агент зможе порівняти та забронювати комбінацію маршрутів УЗ з іншими видами транспорту - автобусами, лоукост-перевізниками та іншими.

Андрій ГРЕБЕНКІН, директор з розвитку роздрібної мережі компанії «Пілот»:
Відкриття онлайн-продажу заліз¬ничного контенту в міжнародному сполученні з Євросоюзом - це справжній прорив для «Укрзалізниці». Вже хоча б тому, що в Україні такого ніколи не було. У той же час примушувати пасажирів купувати квитки лише у спеціальних касах в епоху всеохоплюючого поширення інформаційних технологій - це відвертий нонсенс.
Нехай міжнародні квитки доступні онлайн лише на один потяг. Нехай поки що лише для користувачів сайту УЗ - я переконаний, що рух у напрямку осучаснення дистрибутивних сервісів від «Укрзалізниці» відбуватиметься і надалі. Інакше це просто буде нелогічно.
Разом із тим я хотів би порадити менеджментові УЗ активніше використовувати сучасні тенденції агентської індустрії. Більшість сьогоднішніх пасажирів прагнуть заощаджувати свій час, відтак при пошуках варіантів для своєї мандрівки в першу чергу звертають увагу на ті сервіси, які здатні надати їм комплексні пропозиції. Наприклад, квиток на поїзд + житло + квиток на літак + страховий поліс. Переконаний, що УЗ тільки виграє, якщо запровадить у себе на сайті такі мультизадачні механізми. Наприклад, неподалік від Перемишля знаходиться аеропорт міста Жешув, звідки літають як регулярні авіарейси, так і лоукостери. Тож, на моє переконання, якщо б на одному сайті пасажир міг би замовити й оплатити не тільки квиток на поїзд до Перемишля, але й квиток на електричку Перемишль - Жешув, за необхідності - готель у Перемишлі чи тому ж таки Жешові, а потім авіаквиток з Жешова у необхідному для нього напрямку - це значно збільшило б привабливість такого ресурсу. Те ж саме і по всіх міжнародних напрямках, куди УЗ прагне запускати (чи вже запустила) міжнародні потяги.
Розумію, що такі роботи вимагають певних витрат та специфічних навичок. Однак є й інший шлях: «Укрзалізниця» може відкрити код для сторонніх агентів та у співпраці з нами спільними зусиллями розробити й вивести на ринок подібний продукт. Який, не маю жодного сумніву, користуватиметься на українському ринку неабияким попитом.

Володимир ВОЛОШИН, директор BCD Travel Телехаус Київ:
Онлайн-бронювання залізничного контенту на Перемишль, а також на інші міжнародні напрямки, є на українському ринку туристичних послуг затребуваним. Та нинішній процес не може повністю влаштувати ділового мандрівника, оскільки не передбачає можливість оплати банківським платежем. За іншими напрямками приймається тільки готівкова оплата в міжнародних касах УЗ, що взагалі не відповідає очікуванню корпоративного клієнта. Тож максимально швидке відкриття каналу продажів міжнародних перевезень для професіоналів туристичної галузі зняло б ці проблеми.
Послуги з комунікації між доступним міжнародним контентом УЗ та наявним залізничним контентом європейських залізниць наша компанія надає вже зараз, хоча для цього доводиться комбінувати різні технічні способи бронювання. А це призводить до під¬вищення витрати часу й ресурсів компанії. Що ж до попиту на такі послуги серед ділових мандрівників, то він поки незначний через те, що комбіновані залізничні переїзди припускають готовність пасажира витрачати чимало часу на дорогу. А за вартістю, в кінцевому підсумку, виходять несуттєво дешевше (або навіть дорожче) економ-перельотів. Однак поступова інтеграція УЗ в європейську систему залізниць - справа перспективна, й відкриває масу зручностей, особливо для мешканців західного регіону і туристів. Не кажучи вже про молодь, які можуть скористатися привабливими дисконтними абонементами.
Як потенційно найбільш затребувані напрями можна відзначити Польщу: Варшаву, Краків, Люблін, а також Берлін, Братиславу, Відень, Будапешт.Відтак, на мою думку, підключати до систем онлайн-бронювання «Укрзалізниці» в першу чергу варто польські напрямки.
Однак для повноцінної євроінтеграції УЗ з її боку має проявитися політична воля, підкріплена відповідними організаційними зусиллями і, звичайно, серйозним інвестиційним ресурсом. На мій погляд, поетапне підключення українських шляхів сполучення до європейської системи може окупитися в перспективі 10 років. Крім того, це ще й питання єдиного європейського культурного простору, а відтак і національної безпеки нашої держави. 

назад >>>