Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Безвізовий режим з Європейським Союзом дав можливість багатьом нашим співгромадянам вільно мандрувати просторами Європи. Багатьом, але не всім: адже правом безвізового в'їзду до ЄС користуються лише ті українці, які є власниками біометричних паспортів. У той же час проблеми із забезпеченням населення цими документами спостерігаються й досі. Тож трапляються випадки, коли для того, щоб потрапити до Європи, громадянам України доводиться, як і раніше. оформлювати шенгенську візу у «старий» паспорт («старі», тобто не біометричні, паспорти, видавалися до жовтня 2016 року, тож деякі з них будуть чинними ще 9 років - Ред.). Для тих же українців, які очікують на оформлення біометричного паспорта, у той же час термін дії «старого» вже закінчився або ось-ось закінчується, терени ЄС стають тимчасово недоступними.

Тим не менше, у таких (та й у багатьох інших) випадках туристи цілком можуть відправитись у закордонну подорож. Наприклад, до Туреччини, в'їзд до якої можливий як за «старим» закордонним паспортом, так і взагалі без нього - за посвідченням особи громадянина України у формі ID-картки (слід, однак, мати на увазі: зі «старим» внутрішнім паспортом, виконаним у вигляді книжечки, потрапити до Туреччини не вдасться - Ред.) Між нашими державами з серпня 2012 року діє безвізовий режим, можливість «безпаспортного в'їзду» існує з початку літа 2017 року, тож практично будь-хто може відправитись у подорож до цієї сусідньої країни.

 

Куди їхати у міжсезоння

Багато хто з наших співгромадян сприймає Туреччину як країну пляжного відпочинку та великих готельних комплексів на Середземноморському узбережжі, в основному у провінціях Анталья та Муґла. Частково це так, однак Туреччина - це дуже велика країна з давньою історією та самобутньою культурою, на території держави збереглася незчисленна кількість історичних та архітектурних пам'яток, у тому числі таких, які більшість із нас із Туреччиною не асоціюють. Наприклад. Гомерова Троя, розкопана наприкінці ХІХ століття Генріхом Шліманом. Саме тут, на території сучасної Туреччини, знаходилася й більша частина Геродотових Чудес світу, а також описаних в античних джерелах давньогрецьких полісів на кшталт Ефесу, Лідії та багатьох інших.

Отже, обрати Туреччину для відпочинку в осінньо-зимовий період року варто ще й завдяки потужній історично-культурній складовій таких турів. Та крім неї, у позасезонній Туреччині можна здійснювати шопінг, користуватися послугами різноманітних спа-салонів та готелів, відпочивати на гірськолижних курортах та робити багато чого ще. На нашу думку, основними напрямками для туризму в Туреччині в осінньо-зимовий та весняний період є такі:

• Стамбул із його практично невичерпними можливостями культурно-пізнавального, розважально-шопінгового, гастрономічно-винного і т.д. туризму;

• Історичний регіон Кападокія з численними античними й середньовічними пам'ятками, зокрема, з усесвітньовідомими печерними церквами Ґьореме;

• Гірськолижні курорти Туреччини (Паландокен, Улудаґ, Сарикамиш і т.д.).

Крім цих напрямків, поза високим сезоном туристи можуть відвідати Середземноморське узбережжя. Незважаючи на те, що більшість готелів тут на зиму закриваються, деякі з них все ж таки продовжують свою роботу. В них, як правило, діють багатоцільові спа-комплекси, зокрема, басейни з підігрітою морською водою. Ці об'єкти охоче співпрацюють з місцевими екскурсійними бюро. Отже, ті з клієнтів українських туристичних агентів, які оберуть для свого відпочинку турецьку Рив'єру поза звичним сезоном, зможуть відкрити, здавалося б, звичну для себе Анталью з іншого, невідомого раніше, боку.

 

Як потрапити до позасезонної Туреччини

Переважна більшість українських туристів (понад 99%) потрапляє до Туреччини за допомогою авіаційного транспорту. Пасажирські перевезення морськими поромами, які час від часу запускає українська поромна компанія Ukrferry (наприклад, 9 квітня цього року між Чорноморськом та стамбульським портом Хайдарпаша розпочато регулярні рейси - Ред.), а також пасажиро-потоки наземним транспортом із сусідніх Болгарії та Греції, хоча й існують, але значного вкладу в загальну картину не вносять.

Значна кількість громадян України, які відвідують Туреччину, перевозяться чартерними авіарейсами, що здійснюються на замовлення туроператорів. Однак такі рейси виконуються лише в сезон масових туристичних потоків, тобто у теплу пору року. Відтак туристам, які прагнуть відвідати Туреччину в поза сезонний період, доводиться розраховувати на регулярні авіарейси як українських, так і турецьких авіакомпаній, що здійснюють перевезення між Україною та Туреччиною.

Міжурядову угоду про авіаційне сполучення між нашими державами складено так, що для регулярних рейсів на території Туреччини передбачено лише 2 пункти прибуття: Стамбул та Анкара. Отже, при подорожах до всіх інших турецьких аеропортів пасажирам, що слідують авіатранспортом із України до Туреччини, доведеться робити пересадку, наприклад, у Стамбулі.

Наразі регулярне авіаційне сполучення між нашими державами здійснюють 4 авіакомпанії: 2 турецькі - Turkish Airlines та Pegasus, та 2 українські: МАУ та Атласджет Україна - дочка турецької авіакомпанії Atlasjet, що здійснює рейси під брендом Atlasglobal. Всі 4 авіакомпанії літають до Стамбула, три з них здійснюють хабові перевезення через стамбульські аеропорти ім. Ататюрка (Turkish Airlines, Atlasglobal) та Сабіхі Гьокчен, розташованому в азійській частині колишньої столиці Оттоманської Порти (Pegasus). Слід зауважити, що розклад цих авіаперевізників складено так, щоб туристи протягом мінімального часу могли дістатися до місця свого призначення. Наприклад, час стикування між Львовом та Ерзурумом складає 3 год. 50 хв. (Turkish Airlines), між Анталією та Харковом - і год. 45 хв. (Atlasglobal). Вартість перельоту на вказаних (і не тільки) маршрутах також є порівняно невисокою - від 4000 грн. OW в економ-класі. Відтак це є додатковим чинником для туристичного агента, який він може використати у розмові зі своїми клієнтами, щоб схилити їхній вибір на користь позасезонної Туреччини.

Крім Стамбула, авіакомпанії МАУ та Pegasus здійснюють регулярні рейси на маршруті між Києвом та Анкарою. Незважаючи на те, що Анкара поки що не є для українців визнаним туристичним центром, звідси зручно діставатися до Кападокії (відстань між аеропортом Анкари та містом Ґьореме складає 300 км - Ред.).

 

Родіон БРОННІКОВ, співвласник та директор з маркетингу компанії «Турагенція Броннікової» (Харків):

У нашому випадку «позасезонна Туреччина» - це, переважно, гірськолижний відпочинок на таких курортах, як, наприклад, Улудаг, Паландокен, Сарикамиш. Популярності цьому варіанту лижного туризму додали регулярні рейси до Стамбула з Харкова відразу декількох турецьких авіаперевізників (Pegasus, Atlasglobal, Turkish, усі - великі молодці). Ці рейси не тільки активно заповнюються, а й постійно додаються і розширюються по частоті (якщо взяти динаміку, скажімо, останніх років п'яти). Ці авіакомпанії змагаються між собою, у деяких випадках навіть демпінгують, оптимізують графіки, що тільки на руку туристам. Туроператори теж давно відреагували на цю тенденцію, відтак стали пакетувати власні тури під регулярні рейси. І навіть ставити чартерні програми на періоди високого попиту - Новий Рік та Різдво.

Катання на цих трасах, за численними відгуками як колег, так і туристів (сам я поки, на жаль, їх ще не випробував), можна порівняти з поки популярнішими Болгарією, Словаччиною і навіть Альпами. Та повторюся: поки сам не відкатав турецькі траси, до кінця в таке не повірю. Однак висота над рівнем моря, концентрація «чорних трас», нові комфортні підйомники та свіжа, прославлена турецька готельна інфраструктура роблять свою справу. Вельми зручно туди діставатися - є місцеві регулярні рейси зі Стамбула в аеропорти Бурса та Ерзурум. Наземний трансфер теж недовгий і зручний. Відтак турпотік на турецькі лижні курорти хоч і не швидко, але стабільно зростає. Та й ціновий рівень такого туру - хоч при самостійному бронюванні, хоч при пакетуванні агенцією або оператором - цілком доступний, як мінімум, для людей, які влітку літали в ту ж Туреччину на пляж.

Залишається питання, чому напрямок досі не став насправді масовим. Думаю, це, все ж таки, станеться в перспективі найближчих років п'яти. Готелі на всіх згаданих курортах з'являються, як гриби після дощу. Профільне міністерство Туреччини вкладає величезні бюджети на рекламу країни і всіх видів відпочинку в ній (величезні за українськими мірками). І стабільний сніжний покрив з довжиною сезону з грудня по березень в турецьких горах дає фору найближчим нашим сусідам.

 

Антон МАТТІС, директор з продажу авіакомпанії МАУ:

Наразі наша авіакомпанія виконує регулярні рейси до Стамбула з Києва та Одеси, а також в Анкару з Києва.

Попит на регулярні перевезення між Україною та Туреччиною протягом кількох останніх років був традиційно високий. У 2015-2016 рр. пасажиропотік із України на «турецькі» регулярні перевезення МАУ входив до першої трійки лідерів, з точки зору обсягів. Цьому сприяла ціла низка обставин. Ключовою з них була та, що Туреччина на той момент була однією з небагатьох безвізових для українців держав і, в той же час, привабливих з туристичної точки зору напрямків. У цій ситуації гнучка тарифна політика в поєднанні з високою частотністю рейсів МАУ допомогли нам розвинути значимий туристичний сегмент в першу чергу на Стамбул. Ми отримали суттєвий прошарок пасажирів, які летіли туди на відносно короткий термін - від двох днів до тижня. Найбільшою популярністю користувалися (та й користуються зараз) так звані тури вихідного дня. Розвиток бізнес-зв'язків між країнами також позитивно вплинув на збільшення пасажиропотоку.

У 2017 році, особливо після появи можливості безвізового в'їзду в країни Євросоюзу, частка українських пасажирів в Туреччину (на регулярних лініях) з точки зору структури пасажиропотоку компанії в цілому дещо знизилася. Фокус змістився в бік популярних європей-ських туристичних напрямків. Наприклад, лінія Київ-Стамбул з третього рядка пішла на шосту позицію. Разом з тим, в абсолютних значеннях кількість квитків, оформлених в Україні, наприклад, на тому ж маршруті Київ-Стамбул, за 9 місяців 2017 року, порівняно з аналогічним періодом 2016 р., зросла на 37%. Стійким залишається і потік до Стамбула з Одеси.

Для наших рейсів до Туреччини сезонність не є радикально значущим фактором. Деяке збільшення пасажиропотоку із України спостерігається ранньою весною та пізньою осінню. Це пов'язано з тим, що в календарне літо український потік більше спрямований в бік турецьких курортів. Свій вплив надає і традиційний літній спад ділової активності в Україні в цей час року. Зниження українського потоку ми компенсуємо активнішою роботою з міжнародним транзитом. В силу специфіки розкладу «турецьких» маршрутів МАУ, ми маємо можливість (й активно її використовуємо) доставляти пасажирів до Туреччини з усієї нашої маршрутної мережі. Відповідно й аеропорт «Бориспіль», з точки зору пасажирів, що прямують до або з Туреччини в країни Європи, а також далекомагістральними лініями МАУ, є повноцінним хабом, що обслуговує такого роду потоки.

 

Антон САЩЕНКО, заступник генерального директора ТОВ «Центр міжнародних перевезень та туризму», GSA Pegasus Airlines в Україні:

Наразі авіакомпанія «Pegasus Airlines» виконує рейси з 5 міст України: до Стамбула (аеропорт ім. Сабіхи Гьокчен) з Харкова, Львова та Запоріжжя, а також в Анкару з Києва (Жуляни) й Одеси. Розклад рейсів до Стамбулу з різних міст відрізняється, через це в головному хабі авіакомпанії вони застають різні стикувальні хвилі. Зокрема, з Харкова є як ранкові, так і денні рейси, тому вони зручно стикуються у Стамбулі як із рейсами за європейськими напрямками, що здебільшого вилітають в першій половині дня, так і з близькосхідними рейсами, які відправляються у другій половині дня. Рейси зі Львова, в основному, літають у денний час і практично не застають ранковий розліт європейських рейсів зі Стамбула. При цьому вони дуже зручні для стикувань з близькосхідними рейсами, що й відбивається на структурі транзиту. Рейси Запоріжжя-Стамбул вилітають уранці й дуже зручні для стикувань у Стамбулі з європейськими рейсами. А от пересадка на близькосхідні рейси можлива тільки з тривалим часом стикування.

Що ж до Анкари, то рейси з Києва й Одеси до столиці Туреччини однакові - ранкові. Вони були відкриті відносно недавно: Київ у грудні 2016, Одеса - в липні 2017. Структура транзиту на цих маршрутах визначається в основному невеликою кількістю стикувальних напрямків з Анкари (не більше 20 напрямків, порівнянно з понад 100 напрямками зі Стамбула). Більшість із них – внутрішньо турецькі.

Серед пасажирів, що летять через Стамбул й Анкару транзитом, всередині Туреччини популярними напрямками є як великі турецькі міста, такі, як Ізмір, Адана, так і популярні морські курорти - Анталія, Даламан, Бодрум.

Сезонність, зрозуміло, присутня: якщо йдеться про турецькі середземноморські курорти, то в літній період кількість пасажирів на регулярних рейсах авіакомпанії Pegasus Airlines на цих напрямках знижується через значну пропозицію чартерного перевезення. В осінньо-зимовий період стабільно затребуваними залишаються:

• Стамбул, як екскурсійний напрямок, куди досить поширені «тури вихідного дня», а також як напрямок для бізнес-поїздок і пункт транзиту;

• Анталія, де, на відміну від курортів Егейського моря, досить багато готелів не закриваються й залишаються працювати на зимовий період;

• Анкара: не тільки бізнес-напрямок, але й один із найближчих аеропортів до екскурсійної Каппадокії.

До того ж, Pegasus Airlines надає спеціальні тарифи за вказаними напрямками для туроператорів, за умови, що перевезення є частиною туристичного пакету. Це додатково стимулює попит. Для спортивних команд та студентських груп авіакомпанія надає спеціальні умови бронювання. Адже «низький туристичний сезон» - найоптимальніший час для різного роду спортивних зборів, конференцій і корпоративних заходів у Туреччині.


Дінчер САЇДЖИ, генеральний директор Turkish Airlines у Києві:

Україна є дуже важливим ринком для авіакомпанії Turkish Airlines, рейси здійснюються з 6 міст - Києва, Одеси, Харкова, Львова, Запоріжжя та Херсона. До речі, наступного року Turkish Airlines буде відзначати 25-річчя з започаткування польотів із України. Якщо говорити про частку перевезень саме між Україною та Туреччиною, то вона складає близько 30% в нашому обсязі продажів. Найпопулярнішими турецькими напрямками із України, крім Стамбула, є Анкара, Анталья, Даламан, Ізмір та Бодрум. Що ж до сезонності, то на наших регулярних рейсах між Україною та Туреччиною вона не є досить відчутною.


Озгюн ТАЛУ, радник Посольства Туреччини в Україні:

Як відомо, 2016 року Туреччину відвідало більше 1 млн. українських туристів, при цьому показник зростання турпотоку склав 48% відносно 2015 року. В 2017-му зберігається тенденція зростання потоків із України. Очікується, що показники 2017-го будуть вищими відносно минулого року.

Що ж до питання турпотоків поза літнім сезоном, то для Туреччини це 20-30% від усієї кількості відвідувачів, якщо брати до уваги період, скажімо, жовтень-березень. В осінньо-зимовий період туристи із України продовжують їздити до Стамбула та на узбережжя Середземного й Егейського морів. Також додаються екскурсійні тури знову ж таки через Стамбул та Анкару (з кінця 2016 року): вони включають у себе центральну Анатолію - Анкару, Кападокію, Конью, Памуккале. Хоч і не стрімкими темпами, але збільшується популярність зимових гірськолижних курортів Улудаг (Бурса) та Паландокен (Ерзурум), Сарикамиш (Каре). Приватні поїздки також здійснюються в Адану.

Оскільки Україна, яка за останні роки започаткувала процес відновлення власної ідентичності, та Туреччина, яка почала ближче знайомитися із Україною, відкривають для себе спільні моменти у своїй історії та культурі, кількість українців та турків, що відвідують відповідно Туреччину й Україну, також зростатиме. Цьому сприятиме режим перетину кордонів між нашими країнами, який не потребує візи, а також можливість подорожувати за внутрішніми паспортами нового зразка.


Уміт УНЛУ, директор департаменту маркетингу та продажів Атласджет Україна (бренд Atlasglobal):

Попит на регулярні рейси Atlasglobal зі Львова, Запоріжжя й Харкова до Стамбулу є стабільно високим, і нас тішить, що показник завантаження бортів на наших рейсах протягом поточного року збільшився на 10% порівняно з аналогічним періодом 2016 року. Якщо ж говорити про найпопулярніші напрямки по Туреччині, то після Стамбулу найбільшим попитом користуються Анталья, Бодрум та Ізмір.

Взагалі, доля пасажирів, які летять із України саме до Туреччини, складає на наших рейсах 90%. Інші 10% трафіку забезпечує наша міжнародна мережа маршрутів через наш хаб у Стамбулі, наприклад, Ірак, Кувейт, Грузія.

Якщо говорити про показник сезонності, то зрозуміло, що найкращий період для перевезень між Україною та Туреччиною - це літо, коли кількість пасажирів на маршрутах між нашими державами суттєво збільшується. Утім, цього року ми досягай непоганих показників навесні та восени - перед початком навчального року в Україні. Що ж до зими, то це традиційно складний період для всіх авіакомпаній, що виконують рейси між нашими державами, крім, зрозуміло, періоду Новорічних свят.

 

назад >>>