Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Американську компанію Uber Tecnologies було засновано 2009 року як інформаційний стартап, який надає посередницькі послуги між пасажирами, які потребують послуг із таксомоторних перевезень, та водіями (як правило, приватними підприємцями), що спроможні ці послуги надавати. Незважаючи на те, що сервіс ще не відсвяткував свого 10-ліття, він інтенсивно розвивається в усьому світі: наразі він доступний у 528 містах 67 держав та територій світу. В Україні Uber працює з літа 2015 року й наразі його послуги доступні у Києві, Львові, Одесі, Харкові, Дніпрі, Запоріжжі та Вінниці.
Разом із тим, альтернатива, яку надає своїм клієнтам Uber, далеко не всім до вподоби: на теренах деяких міст чи навіть держав, або й наддержавних утворень, поширення цього сервісу наштовхується на спротив з боку як класичних таксомоторних перевізників, так і органів влади - як місцевої, так і центральної. Передовсім, це пов'язане з моделлю так званої «спільної економіки», яка лежить в основі діяльності мережі Uber, та яка складає конкуренцію традиційним таксопаркам, а також профспілкам транспортників: адже водії Uber, якщо й беруть участь у профспілковому русі, то зазвичай є членами профспілок дрібних підприємців, а не, скажімо, автотранспортників. Оскільки у розвинених державах профспілки зазвичай так чи інакше беруть участь у політичному житті, а в багатьох випадках являють собою досить-таки потужні політичні сили (що ж до членів профспілок, то вони є виборцями як для місцевої, так і для центральної влади), то на багатьох ринках у Юбера останнім часом стали з'являтися проблеми.

Євросуд: перевізник, не посередник!
Наприкінці грудня 2017 року вища судова інстанція Євросоюзу з корпоративних справ постановила, що американська Uber Technologies має розглядатися, а відтак і підлягає нормативному регулюванню, як компанія, що надає транспортні послуги, тобто, повинна відповідати тим самим вимогам, що й звичайні таксі.
Сама ж компанія наполягала, що вона є постачальником інформаційних послуг, які виступають в якості посередника між водіями та клієнтами.
Варто зазначити, що судова постанова є серйозною поразкою Uber у боротьбі з європейськими регуляторами і лобістами традиційних таксі, які скаржаться на нечесну конкуренцію з її боку. Оскаржити це рішення, прийняте вищою судовою інстанцією Євросоюзу, вже не можна.
Важливість судового рішення полягає в тому, що у транспортній сфері окремі держави ЄС мають широку свободу у встановленні власних правил, тоді як норми регулювання інформаційних сервісів визначаються у Брюсселі. Таким чином, Uber могла б уникнути необхідності отримання численних сертифікатів і дозволів на роботу в державах-членах ЄС, а відтак і додаткових витрат на дозвільну систему.
Утім, представники Uber відзначили, що програш справи не призведе до значних змін в бізнес-моделі компанії, оскільки в більшості країн Європи вона вже відповідає вимогам, що пред'являються до транспортних компаній.

Ізраїль забороняє. Британія також?
Наприкінці листопада окружний суд Тель-Авіва заборонив сервісу Uber працювати в Ізраїлі. Мотивацією такого рішення послужили скарги на діяльність сервісу, що надійшли від Міністерства транспорту Ізраїлю, профспілки водіїв таксі, а також деяких компаній-автоперевізників. Суд постановив, що принципи, на яких заснована робота Uber, суперечать ізраїльському законодавству.
Також Uber викрили у наймі водіїв, які не мали належним чином оформлених ліцензій та страхових полісів. Постанова суду набула чинності 29 листопада 2017 року.
У той-таки час, наприкінці поточного року, влада британського Шеффілда призупинила дію ліцензії Uber. У муніципалітеті Шеффілда повідомили, що рішення про припинення дії ліцензії Uber було прийнято 29 листопада 2017 року, з формальних причин: мовляв, ліцензіат не відповідав на запити з ліцензійного управління, яке опікується таксомоторними перевезеннями.
Що ж до реакції Uber на такий інцидент, то у заяві компанії відзначається, що ситуація з ліцензією компанії в Шеффілді обумовлена «адміністративною помилкою» влади міста. Uber сподівається вирішити це питання найближчим часом. Тим не менше, сервісу довелося подати нову заявку на отримання ліцензії, яка наразі розглядається. Слід зазначити, що Шеффілд є четвертим за величиною містом Англії, відтак, за даними Uber, число її клієнтів в цьому місті налічує десятки тисяч.
Раніше в цьому році лондонська влада прийняла рішення не продовжувати ліцензію компанії на роботу в Лондоні після ряду випадків нападів водіїв на пасажирів. Термін дії ліцензії закінчився 30 вересня 2017 року, однак Uber оскаржив рішення Транспортного управління Лондона (TfL) в суді, і компанії було дозволено продовжити роботу в британській столиці на період розгляду апеляційної скарги, який може затягнутися на рік або більше. Uber стверджує, що у британській столиці близько 5 млн. осіб користуються її послугами як мінімум раз протягом періоду в 90 днів.

Київ як регіональний центр
У державах, де профспілковий рух не має такого впливу на місцеву чи центральну владу, Uber почуває себе значно краще. Наприклад, в Україні, хоча й у нашій державі далеко не всі задоволені наявністю на вулицях міст американського сервісу. Тим не менше, саме Україну компанія Uber Tecnologies визнала як один з найзручніших для себе та найдинамічніших ринків. У результаті сервіс відкрив у Києві штаб-квартиру, яка має обслуговувати регіон Східної і Центральної Європи, зокрема, йдеться про Польщу, Литву, Румунію, Естонію, Словаччину, Чехію та власне Україну. Генеральним менеджером по регіону призначено Олексія Стаха, який до того обіймав посаду генерального менеджера Uber в Україні, Азербайджані, Білорусі та Казахстані. За словами пана Стаха, «всі співробітники компанії з країн Центральної та Східної Європи переїдуть до Києва і працюватимуть тут».
У той же час Uber Tecnologies відмовилася від ідеї відкрити в Києві штаб-квартиру Uber по СНД. Такий проект розглядався у зв'язку із початком участі капіталу російської мережі в американській компанії на теренах Росії та держав СНД. Однак український бізнес Uber не став частиною цієї угоди.

UberVAN - поки для киян
Ціни на послуги сервісу Uber в Україні поступово зростають (наприклад, починаючи із середини грудня, мінімальна вартість поїздки автомобілем класу uberX зросла до 40 грн.), проте розширюється й номенклатура послуг, що свідчить про позитивну динаміку вітчизняного ринку. Так, 20 грудня Uber оголосив про запуск в Києві нової послуги uberVAN, призначеної для тих користувачів, кому потрібен більш місткий автомобіль для пересування по місту - наприклад, для невеликих компаній. Вартість поїздки з uberVAN розраховується за формулою: 45 гривень за подачу автомобіля, 5,8 гривень за кожен кілометр і 1,8 грн. за 1 хвилину в дорозі. Мінімальна вартість поїздки становить 80 гривень. Для довгих дистанцій - від 20 кілометрів - починає діяти тариф 15 гривень за 1 км.
До uberVAN підключаються такі автомобілі, як Mercedes-Benz Vito, Volkswagen Transporter, Mitsubishi Grandis та інші. Одна з умов підключення - наявність в автомобілі від 6 пасажирських місць, оснащених ременями безпеки.
Отже, відтепер для жителів і гостей Києва доступні чотири тарифи: базовий uberX, новий uberVAN, підвищеної комфортності UberSELECT і преміальний UberBLACK. В інших містах України пропозиція тарифів є вужчою.
Сьогодні, крім Києва, uberVAN доступний для жителів таких міст, як Амстердам, Роттердам, Женева, Париж, Ніцца, Рим, Брюссель, Варшава, Мілан, Мюнхен, Ліма, Богота, Йоганнесбург, Преторія та Відень.

 

назад >>>