Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Протягом тривалого часу, з року в рік, у першому номері «Українського туризму» редакція наводить дані з австралійського авіаційного рейтингу AirlineRatings.com, що його укладають фахівці Західноавстралійського авіаційного дослідницького центру The West Australian. Дані, що публікуються на сторінках УТ, стосуються безпосередньо України та її авіаційної галузі: з 409 авіакомпаній, які моніторять упорядники AirlineRatings.com, ми обираємо тих перевізників, які або безпосередньо літають в Україну, або мають представництва на території нашої держави. А це, у свою чергу, непогано ілюструє динаміку розвитку вітчизняного авіаційного сектору: адже за тим, як приходять в Україну (чи, навпаки, йдуть від нас) іноземні авіакомпанії, можна робити висновки про привабливість українського неба та українського ринку для глобального авіаційного бізнесу.
Із цієї точки зору протягом останнього року ситуація на вітчизняному авіаринку розвивається досить-таки непогано, хоча й не так, як хотілося б, звичайно. Тим не менше, вже наявні перевізники активно розширюють український сегмент своєї маршрутної мережі (щоправда, австралійський рейтинг не показує зміни маршрутних мереж), а нові авіакомпанії приходять у наше небо. Досить згадати хоча б «прорив 2017 року» - катарського авіаперевізника Qatar Airways, який не тільки несподівано для багатьох відкрив минулого року регулярне сполучення між Дохою та Києвом, але й удвічі збільшив частотність на лінії наприкінці 2017-го. Прийшли до нас й інші, менш імениті авіакомпанії: наприклад, Bulgaria Airlines, яка віднедавна сполучає Софію з Одесою, італійсько-албанська Ernest Airlines, що літає зі Львова та Києва до італійських Бергамо, Венеції та Неаполя... Повернулася в нашу державу й італійська Alitalia, що пішла з українського неба недоброї пам'яті 2014 року. Щоправда. тепер італійський перевізник літає у «Жуляни» замість «Борисполя». На черзі - прихід в Україну румунського авіаперевізника Blue Air, який зацікавлений виконувати регулярні рейси між Бухарестом та Чернівцями, а також між Львовом та чеським Брно. Якщо усе буде гаразд, румунська авіакомпанія з'явиться в нашому небі вже поточного року.
Зрозуміло, що широка громадськість чекає на прихід до нас трохи інших перевізників - європейських лоукостерів, насамперед Ryanair чи easyJet. Час від часу із вуст вітчизняних чиновників звучать переможні реляції. Мовляв, почекайте, ось-ось, вже незабаром, цього року - 200% і т.п. Наша ж думка далеко не така оптимістична: грандам європейських лоукост-перевезень в Україні за наших нинішніх умов робити поки що нема чого. Тому лірохвості «Боїнги» та їх побратими в нашому небі, скоріш за все, з'являться, але не раніше, ніж за 3-4 роки. Хоча дуже хотілося б помилитися.
 
Чому саме цей рейтинг?
Не сумніваємось, що значна кількість наших читачів час від часу задається питанням: чому, власне кажучи, редакція УТ зупинилася саме на цьому, австралійському, авіаційному рейтингу, та приділяє увагу даним саме з нього? Читачі зі стажем знають відповідь на це питання, для тих же з наших поціновувачів, хто уперше знайомиться з подібними публікаціями, пояснимо наш вибір. Річ у тім, що AirlineRatings.com належить до родини так званих апаратних, або технічних, рейтингів, на відміну від багатьох інших, в основі яких покладені інші принципи. Наприклад, всесвітньовідомий та найавторитетніший Skytrax Airline Awards або ж американський APEX належать до родини соціологічних рейтингів, де переможців обирають пасажири та партнери, тобто, по суті, клієнти авіакомпаній. Що ж до AirlineRatings.com, то в цьому рейтингу оцінки авіакомпаніям проставляються фахівцями авіагалузі, які керуються лише оснащенням повітряних суден та станом дотримання авіакомпаніями міжнародного та національного законодавства у галузі повітряного транспорту відповідно до чітких та зрозумілих критеріїв. Тобто, в апаратному рейтингу виключаються суб'єктивні оцінки на кшталт «мені сподобалось - ставлю 5 зірок» чи щось подібне.
Для кращої ілюстрації вищевказаного, наведемо приклад українського «відкриття року» - авіакомпанії Qatar Airways. Так, за версією Skytrax, 2017 року катарську авіакомпанію визнано кращим перевізником світу. Така версія, яку висловили опитані британською рейтинговою агенцією авіапасажири, має право на існування. Однак, якщо розглядати оцінки цієї авіакомпанії, виставлені AirlineRatings.com, то картина одразу перестає бути такою райдужною: за результатами 2017 року за безпеку польотів та експлуатацію повітряних суден авіакомпанія отримала лише 5 зірок із 7 можливих. Це, звичайно, не вирок - скоріше, така оцінка показує, що катарському авіаперевізникові є куди вдосконалюватися - проте й не визнання компанії найкращою у світі. У той же час оцінка рівня сервісу, що його надає Qatar Airways своїм пасажирам та партнерам, є найвищою: 7 зірок із семи можливих, що повністю співпадає із оцінкою Skytrax.
Зрозуміло, що у світі немає нічого ідеального. Й австралійський авіаційний рейтинг - не виключення. Так, за результатами 2017 року в AirlineRatings.com досі присутня німецька авіакомпанія Air Berlin, більше того, відвідувачам сайту навіть пропонується забронювати квитки на рейси цієї авіакомпанії - при тому, що вона припинила польоти у жовтні 2017. Але ніякої позначки про це на сторінці, присвяченій цьому авіаперевізнику, немає.
Так само незрозумілими є критерії відбору авіакомпаній для участі в рейтингу. Ми вже згадували, що в ньому беруть участь 409 перевізників з усіх регіонів світу. Наприклад, у ньому присутня румунська Carpatair, яка, починаючи з 2014 року, виконує лише чартерні авіаперевезеня, проте відсутня така ж сама (тільки польська) чартерна авіакомпанія Enter Air. Про відсутність у рейтингу українських чартерних авіа-перевізників Anda Air, Bravo Airways, DART чи Yanair ми вже не говоримо. Хоча деякі зі згаданих авіакомпаній виконують ще й регулярні авіарейси.
Це непорозуміння підтверджується ще й таким прикладом: минулого року в Європі практично одночасно стали літати дві нові авіакомпанії-лоукостери: французькаJoon - «дочка» Air France, та італійська Ernest. Так от, перша вже присутня в австралійському рейтингу, а друга - ні. Лист до упорядників AirlineRatings.com, надісланий редакцією УТ з подібного приводу ще на початку минулого року, на жаль, залишився без відповіді...
 
Що змінилося в 2017
Тим не менше, як і раніше, попри певні недоліки, AirlineRatings.com, залишається одним із найавторитетніших авіаційних апаратних рейтингів, які досить-таки точно віддзеркалюють стан авіаційної галузі у світі. За даними ІСАО, ІАТА та багатьох інших регуляційних та дослідницьких структур, минулий рік для авіаційної індустрії став напрочуд спокійним та позитивним у плані розвитку галузі. Тому й не дивно, що деякі авіакомпанії підвищили свої оцінки безпеки порівняно з 2016 роком. Так, одна зірка додалася до портфоліо Air Mauritius: минулого року стан безпеки польотів та експлуатації повітряних суден було оцінено в 6 зірок замість 5. Дехто спромігся підвищити й оцінку свого сервісу: так, турецька бюджетна авіакомпанія Pegasus додала собі півзірочки - оцінка підвищилася з 3 зірок позаминулого року до 3.5 2017-го. А от український авіафлагман навпаки. утратив одну «безпекову» зірку: відтепер у МАУ лише 5 зірок із безпеки проти 6 за результатами 2016-го. Та як би там не було, для авіакомпаній зірки від AirlineRatings.com - це, у першу чергу, стимул для подальшого розвитку. Тож від усього серця бажаємо колегам з «Міжнародних авіаліній України» за результатами нинішнього року суттєво покращити обидві оцінки: як безпекову, так і сервісну.
 
 
Критерії рейтингу безпеки авіакомпаній
Рейтинг безпеки для кожної авіакомпанії базується на всебічному аналізі інформації, що походить з авіаційної галузі, зокрема, з міжнародного керівного органу ICAO та провідної асоціації повітряних авіаперевізників IATA, а також від урядів та авіакомпаній, включно з даними про аварії. Максимальна оцінка, якої може досягти авіакомпанія - 7 зірок. Критерії оцінки безпеки для авіакомпаній виглядають наступним чином.
1. Чи має авіакомпанія сертифікат IOSA (цей документ засвідчує проходження авіаперевізником аудиту операційної безпеки IATA)? Якщо так, авіакомпанії присуджуються дві зірки, якщо ні - жодної.
2. Чи присутня авіакомпанія в чорному списку ЄС (тобто чи діє для цієї авіакомпанії заборона на польоти до країн Євросоюзу)? Якщо авіакомпанія відсутня в цьому списку, їй присуджується одна зірка, якщо присутня - не присуджується жодної.
3. Чи відбувались в авіакомпанії смертельні випадки
протягом останніх 10 років? Якщо ні, авіакомпанії присуджується одна зірка, якщо так - зірок не присуджується. Тут, однак, треба мати на увазі, що не всі випадки смерті пасажирів чи членів екіпажу, або ж обслуговуючого персоналу враховуються: так, не беруться до уваги смерті під час терористичних актів чи спроб викрадення літака, або ж інші ситуації, коли загибель людей було спричинено незалежними від авіакомпанії обставинами.
4. Чи має авіакомпанія дозвіл FAA на польоти до США?
Якщо так, присуджується одна зірка, якщо ні - зірка не присуджується.
5. Якої кількості критеріїв авіаційної безпеки ICAO дотримується країна походження авіакомпанії? Міжнародна організація цивільної авіації ICAO встановлює міжнародні стандарти і правила, необхідні для дотримання безпеки польотів, авіаційної безпеки, ефективності та регулярності, а також для авіаційної охорони навколишнього середовища - усього за 8 параметрами. Відповідність країни параметрам безпеки досліджується за допомогою міжнародного аудиту. Якщо країна дотримується усіх 8 параметрів авіабезпеки ICAO, авіаком¬панія отримує 2 зірки. Якщо від 5 до 7 критеріїв - 1 зірку, при меншій кількості критеріїв зірки не присуджуються.
6. Чи забороняла авіаційна влада країни, де зареєстрована авіакомпанія, експлуатацію її флоту з міркувань авіа-безпеки? Якщо так, то з авіакомпанії знімається одна зірка протягом 5 років з моменту здійснення такого припису.
7. Якщо авіакомпанія експлуатує лише літаки виробництва СРСР та пострадянських країн, з неї знімається одна зірка.
 
 
 
Критерії оцінки сервісу авіакомпаній
Сьогодні авіакомпанії у світі використовують різні бізнес-моделі. Найбільш звичною та розповсюдженою є модель повного сервісу, відповідно до якої у вартість квитка входить перевезення зареєстрованого багажу, харчування та напої, зручності (ковдри, подушки та подібні аксесуари), а також засоби для розваг (наприклад, свіжа преса чи ґаджети). Крім того, авіакомпанії цієї категорії зазвичай виписують пасажирам транзитні квитки та багажні квитанції не тільки в межах своєї маршрутної сітки, але й серед партнерів по альянсу.
Лоукостери та регіональні авіакомпанії зазвичай пропонують зовсім інший продукт, який, відтак, неможливо коректно порівняти із сервісом full service-авіакомпаній. Відтак у пропонованому рейтингу максимальна оцінка для класичних авіакомпаній складає 7 зірок, для регіональних та лоукост-перевізників - 5 зірок.
 
Отже, критерії оцінки класичних авіакомпаній виглядають наступним чином: 
1. Відстань між рядами крісел
Якщо на всіх літаках флоту авіакомпанії в економічному класі відстань між рядами (крок сидінь) дорівнює 30 дюймів (76.2 см), перевізникові присуджується і зірка. Якщо на деяких літаках цей параметр менше за вказану величину, компанії нараховується 0.5 зірки. Якщо на усіх літаках крок сидінь менше 30 дюймів. Зірка за цим критерієм не нараховується.
 
2. Flight Entertainment
Якщо в усіх класах обслуговування пасажирам надаються персональні відео- та аудіопристрої за запитом, авіакомпанії присуджується 1 повна зірка. Якщо такий сервіс відсутній, а в салоні наявні лише стаціонарні екрани, або ж немає ніяких узагалі, зірка не присуджується. Це правило діє й у випадках, коли ця послуга відсутня на коротких рейсах (тривалістю менше 2 годин).
 
3. Інтернет-сторінка компанії
Якщо веб-сайт авіаперевізника наводить усю необхідну для пасажирів та партнерів інформацію англійською мовою, присуджується 1 зірка. Якщо інформація не наводиться англійською або англомовний варіант є неповним, зірка не нараховується. У випадку суперечливої інформації (англійською та іншими мовами) присуджується половина зірки.
 
4. Крісла у бізнес-класі
Якщо в бізнес- та вищих класах обслуговування на далеких маршрутах пасажирські крісла перетворюються на ліжка, авіакомпанії нараховується 1 зірка. Якщо ліжок немає, зірка не присуджується.
Половина зірки присвоюється у випадку, якщо в деяких літаках флоту авіакомпанії ліжка є кутовими, а деякі - пласкими.
Якщо авіакомпанія не здійснює далекомагістральних рейсів, проте в її бізнес-класі реалізовується конфігурація 2х2, перевізникові присуджується 1 зірка, якщо наявна конфігурація 3х3, проте середнє сидіння залишається вільним – 0,5 зірки. Так само півзірки присвоюється авіакомпанії у випадку, коли немає повної інформації щодо обладнання бізнес-класу усіх літаків флоту.
 
5. Харчування та напої
Якщо авіакомпанія надає пасажирам економ-класу повноцінний обід, їй присуджується 1 зірка. Зірок не нараховується у випадку, якщо пасажир має додатково заплатити за їжу та напої.
Половина зірки присуджується у випадках, якщо пасажири мають платити за їжу, або алкогольні напої на міжнародних маршрутах, або ж алкоголь не пропонується узагалі. незалежно від релігійних переконань. На внутрішніх та коротких (менше 2-х годин) маршрутах надання алкогольних напоїв не оцінюється.
 
6. Ковдри, подушки та інші аксесуари, що підвищують комфортність подорожі
1 зірка присуджується у випадку, коли ці аксесуари надаються авіакомпанією при міжнародних та/або далекомагістральних перельотах. У випадку, коли за ці аксесуари на внутрішніх та/або коротких маршрутах стягається додаткова плата, авіакомпанії також нараховується 1 зірка. Половина зірки присуджується у випадку, коли ковдри, подушки та подібні аксесуари надаються за додаткову плату на середньо- та далекомагістральних маршрутах. 

назад >>>