Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Рік тому Іван Ліптуга, екс-директор департаменту ту¬ризму і курортів Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, залишив свій пост держслужбовця і переключився на розвиток створеної з ініціативи МЕРТ Національної туристичної організації України. На честь Дня туризму, напередодні ювілейного 25-го турсалону «Україна» поговоримо з Іваном про результати року поза міністерством, успіхи НТО та подальші плани.

- Іване, після 16 років у бізнесі два з половиною роки на держслужбі були для тебе нелегким випробуванням, чи не так? Але при цьому були й відчутні для туристичної галузі результати. Не шкодуєш, що пішов?
- Я ніколи не ставився до своїх посад, як самоцілі, ніколи за них не тримався. Посада - це всього лише інструмент для досягнення якихось результатів. Оскільки, перебуваючи в бізнесі й займаючись громадською діяльністю, було складно достукатися наверх і зрушити з мертвої точки цілу низку проблемних питань, довелося пройти цей шлях своїми ногами і побути трохи в ролі держслужбовця. Ми багато зробили, але також багато чого не встигли. Наразі ключова проблема системи держуправління - це інертність та неефективність через колосальну бюрократію у всіх процесах і на всіх рівнях. Реформи, що вимагають стрімкості, розтягуються на роки і втрачають свій сенс. Немає кінцевої інстанції, спостерігається дефіцит людей, які ухвалюють остаточні рішення. Папери мандрують місяцями й роками по кабінетах, чиновники відповідають один одному шаблонними відписками,
не бажаючи вникати в сутність проблем і брати на себе відповідальність за зміни. Тому я шкодую тільки про те, що двох з половиною років вистачило не на все, що було заплановано. Та, навпаки, пишаюся тим, що ми створили в МЕРТ з нуля діючий департамент, консолідували навколо нас регіони країни, науку й освіту, бізнес, провели сотні різних заходів від конференцій UNWTO до невеликих тематичних круглих столів. Гадаю, цей період був не найгіршим в історії українського туризму.
- Спостерігаючи за твоєю активністю через Facebook, ми бачимо, що темпи не особливо-то знизилися з відходом з посади. Тільки тепер та ж сама діяльність ведеться не департаментом МЕРТ, а Національною туристичною організацією.
- Я не поділяю життя й роботу. Жив, живу й житиму туризмом. У професійному плані, звичайно. Процеси, запущені під час роботи в міністерстві, вимагають послідовного, системного та комплексного підходу. Стратегія, яку ми написали, і яку ухвалив КМУ до 2026 року спрямована на розвиток сталого туризму в усіх регіонах країни. Як рамковий векторний документ, вона дає єдине бачення для всіх зацікавлених сторін, а далі вимагає її реалізації на всіх рівнях. Раніше, за мого керівництва, департамент виконував багато невластивих держоргану функцій. Ми були скоріше схожі
на бізнес-асоціацію і створювали навколо себе багато активностей. Зараз, на жаль чи на щастя, все стало на свої звичні місця. НТОУ веде громадську роботу - це універсальна платформа й консолідатор регіонів, бізнес-асоціацій, науки, освіти та органів влади. Тому для мене темп заходів, що проводяться по всій країні, якщо й скоротився, то несуттєво.
- Будь ласка, скажи кілька слів про діяльність НТОУ. Що це в більшості випадків? Постійні форуми та круглі столи? Або є якісь конкретніші напрямки?
- Зрозуміло, є й конкретніші. Розуміючи практичну сторону сталого розвитку туризму, ми визначили для себе ключові напрямки - нетворкінг, маркетинг, якість, освіта, статистика й народна дипломатія. За кожним із цих напрямків ведемо роботу. Форуми, виставки та круглі столи - це і є нетворкінг, тобто спілкування між собою учасників ринку. У маркетингу ми займаємося брендингом територій, стратегічним консалтингом, діджитал-просуванням, крос-маркетингом наших партнерів й учасників. З питань якості працюємо над запровадженням міжнародних стандартів і розвитком національної системи якості та добровільної сертифікації як суб'єктів бізнесу, так і цілих дестинацій. У Міністерстві освіти і на¬уки та професійної підготовки ведеться постійна робота
з ВУЗами країни в рамках створеної Мережі знань НТОУ щодо розробки програм і скорочення розриву між теорі-єю і практикою. Кожен із напрямків дуже цікавий, відтак заслуговує окремої рубрики в «Українському туризмі», оскільки обсяг інформації дуже великий.

- Нещодавно організатори UITT та UITM заявили, що на найближчій ювілейній виставці UITM вони разом з НТОУ змінюють формат української експозиції. Що вони мали на увазі?
- 25 років - це ціле життя, протягом якого Турсалон «Україна» був спільною платформою для всіх зацікавлених сторін українського туризму. UITM - це історія успіху довжиною в чверть століття.
Національна туристична організація України високо цінує системне партнерство з організатором виставки Premier Expo ITE в розвитку туристичної галузі в Україні та приведенні сектора туризму до найбільш збалансова-ної та стійкої моделі розвитку, за прикладом успішного досвіду наших міжнародних партнерів.
Важливим показником є те, що за останні роки в багатьох регіонах України нам вдалося змінити на краще ідеологічне ставлення до туризму серед представників держави, бізнесу та громадськості. Значна увага стала приділятися розвитку внутрішнього і в'їзного туризму, маркетингу і брендингу територій, якості та досконалості туристичних продуктів і цілих дестинацій.
Революція індустрії подорожей і технологій задає нову планку в глобальній конкуренції дестинацій між собою. Вже недостатньо просто мати хорошу пропозицію, і добре зняту рекламу. У боротьбі за увагу споживачів виграють міста і країни, які консолідували свої зусилля в створенні інтегрованої системи якості, розвитку людських ресурсів та комплексного маркетингу. Саме така консолідація відбувається тут - на туристичному салоні. UITM - це не просто виставка, це постійно діюча комунікаційна платформа.
Розуміючи глобальні виклики та Цілі сталого розвитку ООН (SDG), на честь 25-го ювілею UITM, ми з організато-рами вирішили представити по-новому українські міста і регіони, об'єднавши їх в окрему експозицію, виконану в новому екологічному дизайні, та з новим ім'ям - Ukrainian Hospitality Days. UHD - це новий етап в житті UITM і я вірю в світле майбутнє України та українського туризму!

- Звучить непогано. Тим більше, за 25 років такі кардинальні зміни відбудуться вперше. Ми також бачили, що НТОУ організовує вже за традицією цікаву ділову програму.
- Так, подібно до весняної виставки UITT, ми проводимо три панельні дискусії, присвячені якості, гостро-туризму та брендингу територій. Буде багато цікавих спікерів. З головного, що потрібно відзначити: що ключовим спікером панелі, присвяченій якості, буде керівник глобальної програми SGS Hospitality Experience з Швейцарії - Пітер Хвідберг. А в панелі з брендінгу буде проведено презентацію нової лінійки пляшок мінеральної води «Моршинська», на етикетках якої розміщуватимуться туристичні бренди п'яти міст України. Також буде проведено розіграш турів по зимовій Україні від ІНФІН-партнера НТОУ - національного туроператора Join Up! Отже, я всім рекомендую брати активну участь в наших заходах UHD всі дні роботи виставки та форуму.

назад >>>