Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Як у популярному серіалі «Гра престолів», зимовий сезон, що стрімко наближається, принесе чимало інтриг і підводних каменів. Цілком можливо, що не обійдеться і без розчарувань. Підстави для таких прогнозів досить вагомі: у туроператорів з'являються нові амбіційні плани, відтак порівняно з минулим роком на ринку з'являється ще більше пропозицій. Це помітно вже зараз — досить проаналізувати заявлені чартерні рейси. Чи відповідатиме зростанню ринку купівельна спроможність українських мандрівників, поки що незрозуміло. Але не виключено, що між великими туркомпаніями знову спалахне «битва за туриста», що її ми неодноразово мали можливість спостерігати. Як наслідок, виникне «парад спецпропозицій» та можливе скорочення чартерних програм. Так вважають деякі експерти туристичного ринку, що погодились поділитися своїми думками.

ЄГИПЕТ. БИТВА ОБСЯГІВ І ГРА М'ЯЗАМИ

На найголовнішому для вітчизняного ринку зимовому напрямку знову будемо спостерігати протистояння між кількома туроператорами. 

На думку комерційного директора TEZ TOUR Ukraine Аркадія Маслова, наразі очевидно: чартерних рейсів на курорти Єгипту заплановано забагато. Тому подальший розвиток подій не сильно відрізнятиметься від сценарію минулого року: спочатку своєрідне «змагання» між туроператорами за кількістю рейсів, потім спроба їх заповнити за допомогою зниження цін. Це, до речі, також може розцінюватися як метод своєрідного психологічного тиску на конкурентів з метою примусити їх робити те ж саме.

Тому тури до Єгипту на деякий час можуть стати дешевшими. Але за зовнішньою привабливістю таких пропозицій приховуються чималі небезпеки. 

Аркадій Маслов нагадує: деяких туроператорів змушує нарощувати обсяги провальний сезон у Туреччині, відтак гостра необхідність у пошуку додаткових коштів. Цьому сприяє й досить лояльна позиція єгипетських готельєрів. Адже українські туроператори привозять значний обсяг туристів, і це дозволяє вимагати від власників готелів досить «комфортне» ціноутворення. Але наслідком такої політики цілком може стати скасування частини чартерних програм. При цьому, скоріш за все, в першу чергу скорочуватимуться рейси з регіонів, оскільки значно простіше пересадити цих туристів на чартерні рейси зі столиці, ніж навпаки. Майже такий самий сценарій, до речі, спостерігався влітку на турецькому напрямку, де також не всім туроператорам вдалося заповнити та виконати заявлені чартерні рейси.

На плани українських туркомпаній також неминуче вплине запуск чартерних програм з Росії та її сателітів, якщо, звичайно, вони таки запустяться. І тоді, за прогнозом Аркадія Маслова, найскладніше стане локальним українським туроператорам, що не мають приймаючих та відправляючих офісів за кордоном. Адже великі системні компанії можуть дати Єгипту набагато більший обсяг туристів (порівняно з Україною). При цьому карт-бланш на єгипетському ринку отримають ті, хто має закордонні представництва — це не виключає можливість мати загальний контрактинг, що також стане потужним козирем у конкурентній боротьбі.

ЕМІРАТИ. МЕНШЕ РЕЙСІВ - МЕНШЕ ПРОБЛЕМ

На другому великому зимовому напрямку загальна кількість рейсів скоротилась, тому перспектива більш оптимістична. Керівник департаменту ОАЕ туропе-раторської компанії Kompas Олександр Щекін нагадує: Аіг Агаbіа порівняно з минулим зимовим сезоном оптимізувала свій розклад з 7 до 4 щотижневих рейсів, МАУ — з 11 до 7 на тиждень. Паралельно ще 14 рейсів на тиждень виконують flydubai — у цього перевізника глобальних змін у розкладі не відбулося. Але ситуація усе одно трохи інша. «По-перше, зросла глибина продажів, є заявки навіть на лютий-березень. По-друге, бачимо збільшення кількості туристів-репітерів. І ще один момент: побільшало заявок на 2-3 номери в один готель. Це говорить про те, що Емірати стали більше відвідувати великими компаніями. Популярність напрямку однозначно зросла», — каже Олександр Щекін.

Схоже, що перевізникам вдалося знайти оптимальний баланс попиту і пропозицій. У всякому разі, горіння по Еміратах немає і поки не передбачається. Можливо, на розстановку сил вплинула відсутність чартерних рейсів, які на цьому фронті виглядають зайвими.

Не варто забувати також про те, що гарний попит на ОАЕ сформувався не лише завдяки туроператорам. Кожен із перевізників розвиває власний канал дистриб'юції, на структуру продажів також впливає спрощення процедури в'їзду в Емірати, яке набуло чинності з початку року. Тому не виключено, що поступово буде зростати кількість відвідувачів ОАЕ, які планують власну подорож самостійно, без звернень до туроператорів.

ДАЛЕКОМАГІСТРАЛЬНІ НАПРЯМКИ: УСЕ СКЛАДНО

Дещо складніша ситуація із далекомагістральними екзотичними напрямками. Кількість заявлених рейсів на деяких із них перевищує торішні обсяги, відтак узимку це цілком може привести до недозавантаження бортів та стати причиною демпінгу. Звичайно, варіант відпочити фактично за ціною перельоту стане туристам до вподоби. А от туроператори навряд чи зрадіють, оскільки подібні методи стимулювання попиту погро¬жують збитками.

ШРІ-ЛАНКА. ДУЕЛЬ ДВОХ ТУРОПЕРАТОРШ?

Як розповів директор компанії «Аполло Тур» Андрій Демура, станом на кінець жовтня по Шрі-Ланці демпінгу не спостерігалось. Це свідчить про нормальне завантаження всіх рейсів, що виконувалися на той час. Але загалом у порівнянні з минулим зимовим сезоном заплановані обсяги значно збільшились: до щоденних рейсів Аіг Агаbіа та flydubai, де традиційно беруть блоки українські туроператори, додався прямий рейс МАУ — на цих рейсах головним замовником є Travel Professional Group. Судячи з розкладу польотів на сайті МАУ, перевізник планує виконувати рейси Київ — Коломбо тричі на тиждень. Крім того, в період зимової навігації' один раз на десять днів до Коломбо полетить Azur Аіг. На цих рейсах місця продає Anex Tour.

Можна припустити, що головна «дуель» відбудеться саме між цими двома гравцями. 

Андрій Демура нагадує: паралельні прямі рейси у минулі роки до Шрі-Ланки не ставили. Збільшення обсягів може визвати складнощі із заповненням цих програм та призвести до деякого зниження цін. Тим більше, подібна ситуація вже спостерігалась саме на цьому маршруті, коли разом з регулярними рейсами до Коломбо поставили лише одну пряму чартерну програму.

Але не все так песимістично. «У будь-якому випадку є куди відступати: навіть якщо доведеться скасовувати чи оптимізувати чартерні програми, туристів завжди можна пересадити на регулярні рейси, або запропонувати іншу альтернативну країну для відпочинку. Хоча дуже сподіваюсь, що до таких крайнощів не дійде, й усі програми долітають», — вважає наш співрозмовник.

Варто зазначити також, що перевізники можуть випускати квитки у вільний продаж. МАУ, до речі, саме так робить вже зараз, але не тому, що на цей рейс нема попиту, а завдяки власному каналу продажів.

Проте велика кількість регулярних та чартерних рейсів, на думку експертів, приховує в собі ще одну небезпеку: у разі виходу з ладу борту авіакомпаніям буде непросто знайти заміну, тому що літаків, які можуть виконувати рейси на подібні відстані, в Україні небагато, а ті, що є у наявності, активно задіяні на інших маршрутах. Відтак надійнішими виглядають перельоти арабськими перевізниками через Шарджу або Дубай — у них більше можливостей оперативно замінити борт.

ТАЇЛАНД. ЧИ ВИСТАЧИТЬ НА ВСІХ ПХУКЕТУ?

Сталися зміни і в розстановці сил по Таїланду. Зокрема, великі плани на Пхукет має Апех Tour: саме цей туроператор вперше за кілька останніх років поставив сюди прямий чартерний рейс, поки що з періодичністю один раз на десять днів. До речі, в Апех Tour не виключають, що після новорічних свят частотність буде збільшено.

При цьому дістатись Пхукета також можна регулярними рейсами. Директор компанії Kompas Михайло Тюрін нагадує: рейси на цей острів досить часто виконують Turkish Aiгlines та Qatar Aiгways. Є також варіант з регулярним рейсом МАУ на Бангкок і подальшим перельотом внутрішніми лініями.

Чи означає це, що й на цьому екзотичному маршруті утворився надлишок перевезень? На думку Михайла Тюріна, не все так однозначно. «200-250 додаткових пасажирів на Пхукет кожні десять днів — не той обсяг, що може вплинути на плани інших туроператорів», — вважає він. Експерт нагадує: куди важливіше, за якими цінами зрештою завантажаться рейси. Від цього й залежатиме, чи стане Пхукет тим напрямком, на якому можна щось заробити взимку, або ж все зно¬ву обернеться збитками та скороченням чартерних рейсів. Утім, поки що все виглядає чудово: наприкінці жовтня і на початку листопада масштабного демпінгу по Пхукету (і в цілому по Таїланду) не спостерігалося, хоча деякі дати усе одно трохи «підгорали».

Але не варто досить довго вагатися з вибором туру, тому що чим ближче зима, тим менше шансів знайти хороші готелі. Дедалі більше зростає популярність Taїланду, зокрема, Пхукету, серед туристів з сусіднього Китаю, а цей турпотік об'єктивно більший за український. Також треба мати на увазі, що кількість відвідувачів з Піднебесної особливо зросте під час Китайського Нового Року (цього разу це свято відзначається 5 лютого, але китайці мають звичку вирушати у подорожі ще за тиждень до цієї дати). «Тому найкраще бронювати цей напрямок заздалегідь», — радить Михайло Тюрін. Він також зазначив: незважаючи на величезний попит з інших ринків, власникі готелів усе одно розраховують на туристів із України, тому що, на відміну від гостей з Китаю, українці віддають перевагу не лише екскурсіям та шопінгу, а ще й налаштовані на пляжний відпочинок.

ГОА. РЕЙСІВ СТАНЕ БІЛЬШЕ, АЛЕ ПОПИТ НЕ ВПАДЕ

Що ж до Гоа, то ситуація виглядає більш-менш оптимістично. Директор «Зевс Тревел» Юлія Тараненко зазначає: найзручніші варіанти перельоту в цей курортний індійський штат — регулярними рейсами Air Arabia з пересадкою у Шарджі (виконуються 4 рази на тиждень). В період із кінця грудня до кінця люто¬го 2019 року з'явиться альтернативний варіант — до Гоа полетить прямий рейс МАУ (один раз на 10 днів). Незважаючи на те, що в минулому році прямих рейсів із України до Гоа не було, Юлія Тараненко переконана, що великого демпінгу на напрямку не станеться. «Гоа користується стабільним попитом, багато туристів літає туди щороку, кілька додаткових прямих рейсів нічого не змінять. Хоча не виключено, що на окремі дати будуть з'являтися вільні крісла. Особливо в другий половині січня та у лютому, коли після новорічних і різдвяних дат спостерігається скорочення попиту. Це змусить туроператорів і перевізників ситуативно знижувати ціни», — прогнозує Юлія Тараненко.

ДОМІНІКАНА. РОЗПОДІЛ РИНКУ ЧИ КОНКУРЕНЦІЯ?

Інтереси Anex Tour і Travel Professional Group зіткнуться ще й на Домінікані. Обидва туроператори цього року вирішили істотно наростити польотні програми й фактично стали головними замовниками прямих рейсів з Києва до Пунта-Кани й Ла-Романи. Завдяки цьому дуже сильно зріс загальний обсяг перевезень, адже раніше туроператори наважувалися ставити прямі рейси в Домінікану тільки на новорічні дати. В інші періоди всі гравці задовольнялися блоками місць на регулярних рейсах європейських авіаперевізників.

Цього ж року потенціал Домінікани вітчизняні операторські компанії вирішили перевірити тривалішими програмами: обидва ланцюжки рейсів планується виконувати протягом зимового сезону. Поки що рейси заповнюються добре: судячи по сайту Anex Tour, вже наприкінці жовтня були повністю закриті два найближчих на той час вильоти (1 та 11 листопада). Гарний попит на найближчі дати констатували і в TPG. На думку маркетинг-директора «Туристичного Клубу» Андрія Вовка, перспективи у Домінікани дійсно непогані, тому що в цьому році пожвавилося раннє бронювання. Тому до Нового року, швидше за все, відчутних складнощів із завантаженням не відбудеться. Надалі ж не виключені проблеми, особливо в «провальні» дати другої половини січня. Цілком можливо, що тоді туроператорам доведеться коригувати ціни у бік зменшення. 

назад >>>