Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Протягом тривалого часу редакція УТ в кожному першому номері року здійснює порівняльний аналіз авіаційної галузі України, ґрунтуючись на даних австралійського авіарейтингу AirlineRatings.com. Чому ми використовуємо саме це джерело? Адже де Україна, а де - Австралія? На це питання ми давали відповідь у кожній такій публікації. Наведемо у скороченому вигляді її й тут. Отже, AirlineRatings.com належить до родини так званих апаратних, або технічних, рейтингів, у яких оцінки авіакомпаніям присуджуються на підставі чітких критеріїв наявності/відсутності обладнання на бортах літаків, статистичних даних про інциденти під час експлуатації повітряних суден, а також інституційного та бізнес-клімату в авіаційній галузі держави, де авіаперевізник зареєстрований. Іншими словами, оцінки в апаратних рейтингах ніяк не залежать від думок пасажирів: на цьому ґрунтується родина інших рейтингів - соціологічних, найвідомішим із яких є рейтинг британської дослідницької компанії Skytrax.
На наш погляд, дослідження результатів апаратних рейтингів є значно об'єктивнішим з точки зору професійного підходу до організації подорожей, тобто така інформація буде цікавою для професіоналів галузі - туристичних операторів та агентів. Вже хоча б тому, що, ознайомившись із критеріями присвоєння оцінок авіакомпаніям, менеджер туроператора або турагент добре уявлятиме, що його клієнт може очікувати від того чи іншого перельоту, і на що краще не сподіватися задля уникнення розчарування.
Ці ж самі рейтинги дають більш-менш об'єктивну відповідь, в якої авіакомпанії кращий сервіс. Тож і такою інформацією можна (та й варто) користуватися при складанні маршрутів для своїх клієнтів. При цьому слід зазначити, що лідери соціологічних рейтингів далеко не завжди показують найкращі результати в рейтингах апаратних. Хоча у більшості випадків певна кореляція між цими рейтингами таки існує: в кого більша оцінка сервісу в апаратному рейтингу, той зазвичай більші оцінки отримує і в рейтингах соціологічних. Хоча, повторимося, бувають і винятки.
Для авіакомпаній такі публікації також є стимулом до покращення своїх безпекових (там, де це можливо) та сервісних показників. Скажімо, український авіаційний флагман - авіакомпанія «Міжнародні авіалінії України» - отримала за результатами 2018 року високу оцінку безпеки своєї діяльності - 6 зірочок із 7, виконавши усі залежні від неї вимоги щодо дотримання безпеки перевезень пасажирів та експлуатації своїх літаків. На жаль, можливість отримати сьому зірку залежить не від МАУ: відповідно до критерію №5, авіакомпанія отримує 2 зірки, держава, де зареєстрована авіакомпанія, додержується усіх 8 параметрів безпеки польотів, визначених ICAO - міжнародною організацією цивільної авіації. У випадку, коли держава походження авіакомпанії додержується від 5 до 7 параметрів, присуджується одна зірка. Отже, для України, частину авіапростору якої закрито через російську агресію, дотримання усіх 8 параметрів, на жаль, неможливо. Відтак сьома зірка у МАУ з'явиться лише після звільнення окупованих територій та відновлення повітряного руху над усією територією держави.
Цікаво, що за результатами позаминулого року оцінка безпеки МАУ складала 5 зірочок із 7, а за 2018 рік авіакомпанія набула ще одну зірку. Вочевидь, це відбулося завдяки тому, що на початку осені EASA визнала безпечними польоти європейських літаків до Харкова. Дніпра та Запоріжжя.
А от щодо оцінки сервісу, то тут вже котрий рік поспіль МАУ отримує невисокі оцінки - 3 зірки із 7. Утім, невдовзі ця оцінка може збільшитися. Хоча б тому, що вітчизняний перевізник активно оновлює свій флот, виводячи з експлуатації класичні моделі літаків та замінюючи їх на повітряні судна нової генерації. Так, на далекомагістральних рейсах МАУ ще літають Boeing 767, проте поступово ці літаки замінюються на Boeing 777, які значно комфортніші для пасажирів. Відповідно до критерію №4 оцінки сервісу авіакомпаній, якщо на далекомагістральних літаках крісла в бізнес-класі розкладаються у ліжка, авіакомпанія отримує зірку. Якщо ж такій трансформації піддаються крісла лише в деяких літаках, авіаперевізникові присуджується лише півзірочки. У Boeing 767 крісла в бізнес-класі залишаються кутовими, тож із остаточним виведенням цього типу ПС із флоту авіакомпанії, МАУ може розраховувати на додаткові півзірки до свого рейтингу. Те ж саме стосується й інших критеріїв сервісу.
Насамкінець зазначимо: рік тому, в такій самій статті, автор висловив прогноз, який виявився помилковим. Та ця помилка - із розряду приємних: в «Українському туризмі» №1 за 2018 рік ми припустили, що європейські лоукостери, такі, як Ryanair, easyJet, Norwegian та інші компанії, які працюють за бюджетною моделлю, прийдуть в Україну не раніше, ніж за 3-4 роки. Однак перший рейс найбільшої європейської авіакомпанії - ірландського лоукостера Ryanair - відбувся до київського аеропорту «Бориспіль» вже 3 вересня минулого року. І нехай easyJet, Norwegian, Volotea чи Blue Air до нашого неба ще не прийшли, однак сподіваємось, що на них довго чекати не доведеться. Так само сподіваємось, що повернеться до України Finnair та прийде до нас SAS - адже присутність саме цих авіакомпаній свідчить про прозорий бізнес-клімат в авіації та інвестиційну привабливість держави. 

КРИТЕРІЇ РЕЙТИНГУ БЕЗПЕКИ АВІАКОМПАНІЙ
Рейтинг безпеки для кожної авіакомпанії базується на всебічному аналізі інформації, що походить з авіаційної галузі, зокрема, з міжнародного керівного органу ICAO та провідної асоціації повітряних авіаперевізників IATA, а також від урядів та авіакомпаній, включно з даними про аварії. Максимальна оцінка, якої може досягти авіакомпанія – 7 зірок. Критерії оцінки безпеки для авіакомпаній виглядають наступним чином.
1. Чи має авіакомпанія сертифікат IOSA (цей документ засвідчує проходження авіаперевізником аудиту операційної безпеки IATA)? Якщо так, авіакомпанії присуджуються дві зірки, якщо ні - жодної.
2. Чи присутня авіакомпанія в чорному списку
ЄС (тобто чи діє для цієї авіакомпанії заборона на польоти до країн Євросоюзу)? Якщо авіакомпанія відсутня в цьому списку, їй присуджується одна зірка, якщо присутня - не присуджується жодної.
3. Чи відбувались в авіакомпанії смертельні випадки протягом останніх 10 років? Якщо ні, авіакомпанії присуджується одна зірка, якщо так -зірка не присуджується. Тут, однак, треба мати на увазі, що не всі випадки смерті пасажирів чи членів екіпажу, або ж обслуговуючого персоналу враховуються: так, не беруться до уваги смерті під час теро¬ристичних актів чи спроб викрадення літака, або ж інші ситуації, коли загибель людей було спричинено незалежними від авіакомпанії обставинами.
4. Чи має авіакомпанія дозвіл FAA на польоти до США? Якщо так, присуджується одна зірка, якщо ні - зірка не присуджується.
5. Якої кількості критеріїв авіаційної безпеки ICAO дотримується країна походження авіакомпанії? Міжнародна організація цивільної авіації ICAO встановлює міжнародні стандарти і правила, необхідні для дотримання безпеки польотів, авіаційної безпеки, ефективності та регулярності, а також для авіаційної охорони навколишнього середовища - усього за 8 параметрами. Відповідність країни параметрам безпеки дослід жується за допомогою міжнародного аудиту. Якщо країна дотримується усіх 8 параметрів авіабезпеки ICAO, авіакомпанія отримує 2 зірки. Якщо від 5 до 7 критеріїв - 1 зірку, при меншій кількості критеріїв зірки не присуджуються.
6. Чи забороняла авіаційна влада країни, де зареєстрована авіакомпанія, експлуатацію її флоту з міркувань авіабезпеки? Якщо так, то з авіакомпанії знімається одна зірка протягом 5 років з моменту здійснення такого припису.
7. Якщо авіакомпанія експлуатує лише літаки виробництва СРСР та пострадянських країн, з неї знімається одна зірка.
КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ СЕРВІСУ АВІАКОМПАНІЙ
Сьогодні авіакомпанії у світі використовують різні бізнес-моделі. Найбільш звичною та розповсюдженою є модель повного сервісу, відповідно до якої у вартість квитка входить перевезення зареєстрованого багажу, харчування та напої, зручності (ковдри, подушки та подібні аксесуари), а також засоби для розваг (наприклад, свіжа преса чи ґаджети). Крім того, авіакомпанії цієї категорії зазвичай виписують пасажирам транзитні квитки та багажні квитанції не тільки в межах своєї маршрутної сітки, але й серед партнерів по альянсу.
Лоукостери та регіональні авіакомпанії зазвичай пропонують зовсім інший продукт, який неможливо коректно порівняти із сервісом full service-авіаком-паній. Відтак у пропонованому рейтингу максимальна оцінка для класичних авіакомпаній складає 7 зірок, для регіональних та лоукост-перевізників - 5 зірок.
Отже, критерії оцінки класичних авіакомпаній виглядають наступним чином:
1. Відстань між рядами крісел
Якщо на всіх літаках флоту авіакомпанії в економічному класі відстань між рядами (крок сидінь) дорівнює 30 дюймів (76.2 см), перевізникові присуджується 1 зірка. Якщо на деяких літаках цей параметр менше за вказану величину, компанії нараховується 0.5 зірки. Якщо на усіх літаках крок сидінь менше 30 дюймів, зірка за цим критерієм не нараховується.
2. Flight Entertainment
Якщо в усіх класах обслуговування пасажирам надаються персональні відео- та аудіопристрої за запитом, авіакомпанії присуджується 1 повна зірка. Якщо такий сервіс відсутній, а в салоні наявні лише стаціонарні екрани, або ж немає ніяких узагалі, зірка не присуджується. Це правило діє й у випадках, коли ця послуга відсутня на коротких рейсах (тривалістю менше 2 годин).
3. Інтернет-сторінка компанії
Якщо веб-сайт авіаперевізника наводить усю необхідну для пасажирів та партнерів інформацію англійською мовою, присуджується 1 зірка. Якщо інформація не наводиться англійською або англомовний варіант є неповним, зірка не нараховується. У випадку суперечливої інформації (англійською та іншими мовами) присуджується половина зірки.
4. Крісла у бізнес-класі
Якщо в бізнес- та вищих класах обслуговування на далеких маршрутах пасажирські крісла перетворюються на ліжка, авіакомпанії нараховується 1 зірка. Якщо ліжок немає, зірка не присуджується.
Половина зірки присвоюється у випадку, якщо в деяких літаках флоту авіакомпанії ліжка є кутовими, а деякі - плоскими.
Якщо авіакомпанія не здійснює далекомагістральних рейсів, проте в її бізнес-класі реалізовується конфігурація 2х2, перевізникові присуджується 1 зірка, якщо наявна конфігурація 3х3, проте середнє сидіння залишається вільним - 0.5 зірки. Так само півзірки присвоюється авіакомпанії у випадку, коли немає повної інформації щодо обладнання бізнес-класу усіх літаків флоту.
5. Харчування та напої
Якщо авіакомпанія надає пасажирам економ-класу повноцінний обід, їй присуджується 1 зірка. Зірок не нараховується у випадку, якщо пасажир має додатково заплатити за їжу та напої.
Половина зірки присуджується у випадках, якщо пасажири мають платити за їжу, або алкогольні напої на міжнародних маршрутах, або ж алкоголь не пропонується узагалі, незалежно від релігійних переконань. На внутрішніх та коротких (менше 2-х годин) маршрутах надання алкогольних напоїв не оцінюється.
6. Ковдри, подушки та інші аксесуари, що підвищують комфортність подорожі
1 зірка присуджується у випадку, коли ці аксесуари надаються авіакомпанією при міжнародних та/ або далекомагістральних перельотах. У випадку, коли за ці аксесуари на внутрішніх та/або коротких маршрутах стягається додаткова плата, авіакомпанії також нараховується 1 зірка. Половина зірки присуджується у випадку, коли ковдри, подушки та подібні аксесуари надаються за додаткову плату на середньо- та далекомагістральних маршрутах.

назад >>>