Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Між Україною і Норвегією існують давні близькі стосунки. Про перспективи розвитку цих зв’язків розповів В’ячеслав Яцюк, Надзвичайний і Повноважний Посол України в Норвегії.

— Яку допомогу українському туристичному бізнесу та туристам надає Посольство в умовах пандемії?

— Туризм надає, безперечно, чи не найкращі можливості для того, щоб дізнаватися про історію та культуру інших народів і, відповідно, важливо всіляко заохочувати його розвиток за будь-яких обставин. Але, що стосується Норвегії, слід визнати, що з початку пандемії ця країна запровадила більш жорсткі протиепідемічні обмеження, навіть якщо порівнювати з іншими державами Шенгенської зони. З одного боку, всім її громадянам було рекомендовано утримуватися від подорожей за кордон, з іншого — були запроваджені обмеження на в’їзд на територію Норвегії переважній більшості громадян інших країн. Це фактично призупинило туристичні обміни Норвегії, зокрема й з Україною. З листопада поточного року в Норвегії спостерігається нове загострення епідемічної ситуації, що також призводить до обмеження туристичних подорожей. За таких обставин пріоритетна увага Посольства України в Норвегії приділяється доведенню до громадян Норвегії інформації про туристичну привабливість України для того, щоб якомога більше норвежців були б зацікавлені відвідати нашу країну після нормалізації нинішньої ситуації.


— Чи сприяє Посольство налагодженню бізнес-зв’язків між нашими державами? Як це виглядає?

— Робота на цьому напрямі є одним з пріоритетів у діяльності Посольства України в Норвегії. Намагаємося максимально активно використовувати весь наявний інструментарій з цією метою, який, наприклад, включає проведення вебінарів для представників норвезького бізнесу з метою доведення до них економічних можливостей в Україні. Так, у взаємодії з Норвезько-українською торговельною палатою Посольство взяло участь у проведенні близько 10 таких заходів упродовж поточного року. Доводимо до провідних компаній та галузевих асоціацій Норвегії інформацію про ключові результати економічних реформ в Україні, які спрямовані напокращення умов діяльності іноземного бізнесу. Наприклад, Посольством було проведено значну роботу щодо поширення серед ділових кіл Норвегії інформації про Закон України «Про державну підтримку інвестиційних проєктів із значними інвестиціями».

Водночас, з вже набутого досвіду роботи на цьому напрямі саме в Норвегії, можу підтвердити, що найбільш ефективним інструментом зарекомендувала себе організація безпосередніх перемовин між конкретними українськими та норвезькими компаніями, які зацікавлені у пошуку партнерів та налагодженні співпраці. Посольство виступає організатором та модератором таких попередніх перемовин, які досить часто сприяють налагодженню взаємовигідного партнерства.

На прикладі економічних зв’язків з Норвегією можна стверджувати, що підвищена активність дипломатичної служби України на цьому напрямі дає практичні результати. Зокрема, упродовж останніх років зберігаються тенденції щодо сталого зростання обсягів експорту товарів та послуг з України до Норвегії.

Наприклад, за 9 місяців поточного року зростання експорту українських товарів до Норвегії становить майже 170%, якщо порівняти з аналогічним періодом минулого року. Також упродовж останніх кількох років високими темпами зростає експорт українських послуг в Норвегію. А загалом, з 2016 року товарообіг між Україною та Норвегією збільшився більш ніж вдвічі. Також Норвегія за відносно короткий час утвердилася як один з найбільш потужних інвесторів в Україні, зокрема у сфері відновлюваної енергетики — загальний обсяг інвестицій у рамках реалізації перших великих інвестиційних проєктів норвезьких компаній в Україні може досягнути близько $2 млрд. Безперечно, пожвавлення економічних зв’язків між Україною та Норвегією матиме позитивний вплив на динаміку туристичних обмінів між нашими країнами.


— Ми знаємо, що відкривається українськомовний аудіогід в музеї. Як це може позначитись на кількості українських туристів?

— Насправді в Норвегії вже існує заклад, в якому запроваджено українськомовний аудіогід. При цьому, це було зроблено ще у 2019 році. Таким закладом є краєзнавчий центр національного парку Гардангер відда — найбільшого національного заповідника Норвегії — в якому українська мова внесена до переліку мов інтерактивної виставки та аудіопутівника краєзнавчого маршруту для піших прогулянок. Всі дипломати Посольства України в Норвегії дуже пишаються, що саме Норвегія стала першою країною, в якій за ініціативою української сторони був створений такий українськомовний аудіогід. Водночас, Посольство продовжує роботу на цьому напрямі і, дійсно, вже найближчим часом українська мова може бути включена до переліку мов експозиції ще одного з найбільш відомих та найбільш відвідуваних музеїв Норвегії. Але, мабуть, було б некоректно з мого боку розкривати назву цього музею до ухвалення його адміністрацією остаточного рішення.

Що стосується взаємозв’язку між українськомовними аудіогідами у музеях країн світу та кількістю українських туристів, все ж таки нинішній проєкт, ініційований першою леді України пані Оленою Зеленською, до реалізації якого також активно долучилися дипломатичні установи України, покликаний, у першу чергу, сприяти зміцненню авторитету української мови у світі та завдяки цьому — підвищенню уваги до України та її культури. Але, звичайно, що і нашим співвітчизникам, які відвідуватимуть Норвегію як туристи, і представникам місцевої української громади завжди буде надзвичайно приємно чути рідну мову серед мов експозицій у місцевих музеях та культурних закладах цієї країни.


— Що потрібно зробити українським туристичним компаніям для залучення туристів з Норвегії?

— Україна залишається ще відносно маловідомою для норвезьких туристів і тому, звичайно, пріоритетним напрямом тут мало б виступати максимальне поширення інформації про те, що може якомога краще привабити норвежців для відвідання України.

Особливо перспективним, на мою думку, могло б бути більш активне відкриття для норвезького суспільства України як спадкоємиці Київської Русі, яка у період свого розквіту підтримувала дуже тісні контакти зі стародавнім Норвезьким Королівством.

Наприклад, цьому могло б допомогти відкриття туристичного маршруту Дніпром як основної ділянки легендарного шляху «із варягів у греки», яким також свого часу мандрували чимало предків норвежців та громадян інших скандинавських країн.

Один з відомих політиків Норвегії нещодавно розповів мені, як був дуже вражений, коли дізнався, що найдавніше зображення норвезької королеви зберігається саме у Києві. Йдеться про відому фреску Софії Київської, на якій зокрема зображена дочка Ярослава Мудрого Єлизавета, яка пізніше стала дружиною норвезького короля Гаральда Суворого. Зі свого боку, Посольство також приділяє особливу увагу розкриттю теми історичних зв’язків між Україною та Норвегією. Зокрема, з цією метою у наступному році плануємо провести низку тематичних заходів, присвячених цій темі, зокрема й відкриття спеціалізованої виставки.

Але, звичайно, що українським туристичним компаніям було б також важливо приділяти більшу увагу налагодженню партнерських стосунків з провідними туроператорами Норвегії, насамперед, з метою включення України до турів, які пропонуються ними норвезьким туристам.

— Завдяки всесвітній пандемії Україну в цьому році відвідало багато туристів з країн Азії. Що треба зробити щоб європейські туристи відкрили Україну?

— Безумовно, Україна має величезний потенціал у сфері туризму. Існують всі необхідні передумови для того, щоб наша держава могла стати однією з найбільш відвідуваних туристичних країн світу. В Україні вже започатковано низку відповідних проєктів, зокрема й щодо відновлення історико-культурної спадщини, які мають важливе значення для підвищення туристичної привабливості нашої країни.

Наприклад, можна відзначити дуже вчасний проєкт «Велика Реставрація», яким передбачено відновлення пам’яток культурної спадщини.

Також було б важливо продовжувати роботу зі створення певних туристичних кластерів, наприклад, у рамках історичного туризму. Україна для багатьох європейців залишається ще відносно невідомою, незважаючи на те, що дуже часто вона опинялася в центрі подій та процесів, які визначали подальший розвиток європейської цивілізації. Тому, було б важливо продовжувати пріоритетний розвиток кількох туристичних кластерів, спрямованих на цільові аудиторії як у Європі, так і на інших континентах, де Україна може запропонувати те, що більше ніде не можна побачити.

Серед найбільш цікавих та привабливих тем відповідних туристичних кластерів можна відзначити такі як Трипільська культура, Київська Русь, Україна як один з магістральних шляхів поширення християнства в Європі, унікальні церкви на території України тощо.

Думаю, що чимало європейців не могли б залишитися байдужими до такої теми, як визначні місця на території України, пов’язані з Другою світовою війною.

З іншого боку, за нинішніх умов пандемії варто було б також приділяти більшу увагу розвитку віртуального туризму, зокрема й зважаючи на високий професіоналізм та провідні позиції у світі українських спеціалістів у сфері інформаційних технологій.

Водночас, потрібно продовжувати роботу зі створення сприятливих умов для розвитку сфери туризму, насамперед, вдосконалення туристичної інфраструктури в Україні — готелів, туристичних комплексів, закладів харчування, транспортної системи, закладів культури тощо.


— Президент України анонсував створення нової національної авіакомпанії. Чи збільшиться туристичний потік між нашими країнами?

— Безперечно, авіасполучення є першою передумовою для розвитку будь-яких зв’язків між країнами, зокрема й туристичних. З Норвегією ми відносно нещодавно започаткували пряме авіасполучення між столицями. Це сталося у 2019 році. Регулярні рейси Київ-Осло нині виконуються авторитетною авіакомпанією «Скандинавські авіалінії» (SAS). Це мало важливе значення для зміцнення українсько-норвезьких відносин та розвитку міжлюдських контактів.

Безумовно, що ініційоване Главою держави створення національного авіаперевізника за участі авторитетної іноземної компанії сприятиме модернізації регіональних аеропортів, спорудженню нових аеропортів, придбанню повітряних суден, а відтак — збільшенню кількості рейсів та, відповідно, туристичних потоків і туристичних обмінів з іншими країнами.

У цьому контексті, також не можна недооцінювати нещодавно досягнутий важливий зовнішньополітичний результат України — підписання Угоди між Україною та Європейським Союзом про Спільний авіаційний простір, відповідно до якої наша держава отримує такі самі можливості, правила й стандарти в галузі авіаперевезень, як і держави-члени ЄС. Крім того, ця угода відкриє для туристів більше можливостей та напрямків для подорожей.

 

назад >>>