Похоже на ринку масових туристичних напрямків (та й не тільки на ньому) грядуть відчутні зміни: великий міжнародний туроператор TUI таки купує компанію Turtess Travel, яка також позиціонує себе як великий багатопрофільний міжнародний оператор. Події такого масштабу не виникають нізвідки, тому не дивно, що протягом кількох місяців серед туристичної громадськості циркулювали чутки щодо майбутнього злиття двох грандів туристичного ринку. Проте донедавна вони залишалися лише чутками та ніяк не коментувалися очільниками цих компаній. Хоча ознаки майбутнього зближення (назвемо це так) були цілком очевидними: наприклад, на осінніх туристичних виставках TUI та Turtess проводили спільні семінари. Та 6 листопада усе стало на свої місця: Антимонопольний комітет України дав згоду кіпрській компанії Togebi Holdings Ltd, чиїм власником є TUI Travel Holding Ltd., придбати компанію Turtess Travel. Про це повідомили вітчизняні ЗМІ, зокрема, й газета «Комерсант», яка, утім, зазначає, що в сусідній Росії також відбувся подібний процес, що тривав близько 5 років. Схоже, щось подібне триватиме й в Україні. Адже дозвіл АМКУ — це ще не завершення угоди, й навіть не її юридичне оформлення: усе це чекає на нас попереду. Однак цікаво, що ж призвело до ситуації, коли формально «слабший» партнер поглинає «сильнішого» (за даними того ж таки Комерсанта, український осередок TUI відправляє за рік близько 100 тис. туристів, показники ж Turtess більші на 80%). Забагато «турків»? Отже, вихідні позиції парт¬нерів були такими: компанія Turtess Travel працює на укра¬їнському ринку з 2002 року і є номером другим в неофіційному списку «Великих турків» — так прийнято називати компанії, які мають турецькі корені та працюють переважно на ринку масових туристичних напрям¬ків. Повністю п'ятірка «Великих турків» виглядає так: 1. Tez Tour 2. Turtess Travel 3. Pegas Touristik 4. Coral Travel 5. Anex Tour. Зрозуміло, що на ринку працю¬ють й інші туроператори, засновані громадянами Туреччини (наприклад, IdrisKa Tour), проте до списку «Великих турків» прийнято відносити саме перераховані компанії (навіть незважаючи на те, що компанія Tez Tour за формальними ознаками не є турецькою — на цьому наполягає її керівництво, принаймні, в Україні). Свого часу до списку «Великих турків» включали й туроператора Karya Tour, чиє гучне банкрутство у серпні 2010 року добряче сколихнуло українську туристичну галузь. Зауважимо, однак, що світова економічна криза, а також низка подій «Арабської весни» суттєво вплинула на ситуацію на масових туристичних напрямках: про Єгипет як про масовий напрямок сьогодні можна лише згадувати, Туреччина суттєво втратила популярність, відтак «Великим туркам» довелося переорієнто¬вуватися на інші туристичні на¬прямки, наприклад, європейські чи далекомагістральні. Отже, поступово компанії з п'ятірки «Великих турків» перетворили¬ся на ординарних туроператорів, змушених конкурувати не тільки з іншими представниками туроператорського бізнесу, але й між собою. Таким чином, «турків» на українському ринку стало забагато... «Росіяни»: туристична експансія в Україну Починаючи з середини минулого століття, український ринок туристичних послуг став цікавий для туроператорів з Росії, які стали здійснювати в нашу країну інвазію. Способи, якими здійснювалася (та й здійснюється сьогодні) ця інвазія, є різними: одним з них є придбання російською компанією чи групою компаній українського туроператора. Саме за такою схемою російські компанії VKO Group та Mostravel отримали контроль над київським туроператором «Вояж Київ», і в Україні з'явився формально європейський бренд TUI. Утім, не кожний знає, що біль¬шість акцій TUI сьогодні нале¬жить російському мільярдерові Олексію Мордашову, головному акціонеру холдингу «Северсталь Групп». Хоча з формальної точки зору (країна реєстрації, розташування штаб-квартири і т.п.) він є німецьким, проте за власністю — російським. Утім, на українському ринку можна нарахувати близько сотні російських брендів, які з більшим чи меншим успіхом маскуються під європейські. Є такі й у Європі, тому в цьому немає нічого дивного. Тим більше, що сьогодні TUI в тому чи іншому вигляді присутні практично в кожній європейській державі, та й поза межами субконтиненту — в 180 країнах. Проте одним TUI російська туристична інвазія в Україну не обмежується: нещодавно до нашої держави прийшли потужні російські гравці, такі, як «Наталі Турс» чи PAC Group. Відтак російська TUI (те, що називається TUI Україна, є структурною одиницею TUI Russia & CIS, отже, управляється безпосередньо з Москви) змушена конкурувати ще й зі своїми земляками. Тож цілком природно, що задля посилення свого конкурентного становища, українська, а насправді — російська TUI вирішила вдатися до нестандартного кроку. TUI/Turtess: російсько-турецький альянс Ми вже казали, що на українському ринку туристичних послуг виявилося забагато «турків». Отже, конкуренція між ними набула досить-таки жорстких форм, що, власне кажучи, очільники цих компаній особливо й не приховували. У той же час сумарний обсяг ринку туристичних послуг в Україні є порівняно невеликим, підстав для його зростання нинішня економічна ситуація аж ніяк не дає, тому не дивно, що кожний із цих «турків» вишукав можливості в той чи інший спосіб обійти конкурента. «Бінго» цього разу випало компанії Turtess: переговори з потужним російським інвестором було завершено, про що TUI Russia & CIS офіційно повідомила 11 листопада. Відповідно до цієї інформації, російський туристичний конгломерат «придбав активи та бренд» компанії Turtess в Україні, при чому сама назва (принаймні протягом якогось часу) зберігається у складі комбінованого бренду TUI/Turtess. Так само зберігаються (принаймні, на перший період) посади топ-менеджерів обох компаній: директором TUI/Turtess стане нинішній генеральний директор Turtess Огузхан Челікпазу, а гендиректор нинішньої «TUI Україна» Володимир Щупак обійме посаду комерційного директора. Утім, ці посади та персони мають, на нашу думку, вкрай обмежені можливості для ухвалення самостійних рішень, оскільки в повідомленні для преси прямо сказано, що нинішній очільник TUI Russia & CIS — москвич з англосаксонським прізвищем Кріс Моттерсхед — «очолить бізнес в Україні». Про Тараса Демуру — нинішнього комерційного директора TUI Україна — в повідомленні для преси не згадується, однак із джерел, що заслуговують довіри, редакції стало відомо про те, що пан Тарас поки що лишається на тій самій посаді з таким самим обсягом компетенції. З інших інсайдерських джерел редакції УТ стало відомо, що керівництво об'єднаною компанією здійснюватиметься з Москви. Наразі доля Олександра Новіковського — нинішнього комерційного директора Turtess Travel — залишається невідомою. Тим часом представники керівництва нинішнього TUI Україна відмовляються давати будь-які коментарі, посилаючись на внутрішній порядок, згідно якого будь-яку інформацію для преси розповсюджує виключно московский PR-підрозділ. Отже, залишається лише гадати, які рівні компетенції матимуть українські топ-менеджери. Наслідки для ринку Немає жодного сумніву, що новоутворений альянс має на меті, перш за все, підвищення продажів власного продукту в Україні в першу чергу за допомогою перетягування клієнтури від конкурентів. Перш за все, від тих-таки «турків», наприклад, компанії Tez Tour (хоча, нагадаємо, з формальної точки зору ця компанія не є турецькою). Власне кажучи, очільники новоутвореного конгломерату цього особливо не приховують, навівши своєрідний графік обслуговуван¬ня туристів компаніями «Великої турецької п'ятірки», відповідно до якого прогнозоване збільшення потоків від об'єднаного конгломерату буде досягнено в основному за рахунок відтоку туристів від Tez Tour та меншою мірою Anex Tour, який вже протягом кількох років вважається першим «кандидатом на виліт» з ринку серед «турків». Звичайно, «дістанеться» й усім іншим туроператорам: як українським, таким, як, наприклад, NEWS Travel, так й іно-земним, тобто, в основному, російським (адже європейські чи, скажімо, американські туроператори поки що не ви-словлювали особливого бажання напряму увійти на український ринок). Адже конкуренція на типовому ринку споживача за Котлером, яким сьогодні є український ринок туристичних послуг, не щадить нікого: майже єдиний спосіб заробити та не по¬терпати від збитків є переманю¬вання клієнтури від конкурентів. Звідси й «рост качества сервиса и продукта в туристическом секторе Украины», «внедрение международных стандартов качества на всех этапах работы, развитие турпродукта и клиент¬ского сервиса», або ж «дифференцированный продукт — концепция отдыха для разных категорий туристов, созданные специально для клиентов из Украины» (усі цитати наведено з прес-реліза TUI Russia & CIS). І навіть більше: мабуть, уперше московська(!) структура визнала, що в Україні живе не тільки «русскоязычный сегмент», але й туристи, які хочуть отримувати послуги своєю рідною мовою... Принаймні, саме так можна сприйняти наступну фразу з того ж самого джерела: «про¬фессиональный украиноязычный (виділення автора — Ю.С.) и русскоязычный персонал будет обеспечивать клиентам комфортный отдых». Чого тіль¬ки не зробиш заради отримання конкурентної переваги! Ще один наслідок для укра¬їнського ринку — поява нової, досить-таки потужної агент¬ської мережі, утвореної шляхом об'єднання мереж TUI та Turtess. Хоча не виключено, що механічного об'єднання не вийде — адже вимоги в цих поки ще двох компаній до співпраці з агента¬ми є досить-таки різними, й не факт, що всі, хто працював як агент Turtess, сприйме досить-таки жорсткі умови TUI. Утім, майбутнє покаже: агентських мереж, як і самих компаній агентів, в Україні вистачає, тому прогнозувати підсилення чи, навпаки, ослаблення тих чи інших — справа невдячна. Тим більше, що «компания намерена существенно изменить подход к рознице: акцент будет сделан как на расширение сети под брендом TUI\Turtess, так и на укрепление сотрудничества с независимыми агентствами». А от щодо «внедрять на украинский рынок европейское качество сервиса с улыбкой TUI» (слова англосаксонського москвича Кріса Моттерсхеда), тут цілком обґрунтовано виникають сумніви. Адже в Україні просто немає ані бізнес-підґрунтя, ані дієвої законодавчої та нормативної бази, які б дозволяли надавати туристам послуги європейської якості. Та, додамо від себе, за європейськими цінами (що таке європейська ціна, можна дізнатися, порівнявши ціни на аналогічні тури від українських та, скажімо, польських туроператорів). Отже, на нашу думку, російсько-турецький гамбіт від TUI з поглинанням Turtess'а, а в майбутньому, можливо, й Anex, є звичайним перетягуванням ковдри скромних розмірів, під якою усі вміститися в будь-якому разі не зможуть. Принаймні, на початку процесу... назад >>>
|