Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

В умовах украй високої конкурентності на ринку туристич¬них послуг неабияке значення при формуванні продукту мають різноманітні показники якості та безпеки провайдерів послуг, які споживають туристи. Зокрема, авіаційних. Оскільки конкуренція на ринку авіаційних послуг сьогодні аж ніяк не менша, ніж на туристичному, якщо не більша, то споживачі послуг авіакомпаній мають можливість обирати з великої кількості пропозицій. Іншими словами. Задача транспортування пасажирів (туристів) з точки А до точки В стає багатоваріантною, тож для її успішного вирішення (тобто грамотного формування та промоції на ринку відповідної множини продуктів) необхідні додаткові дані.
На погляд редакції УТ, такими додатковими даними може стати незалежна й незаангажована інформація, яка відображає 2 параметри: ступінь безпеки тієї чи іншої авіа¬компанії та рівень якості послуг, які вона надає своїм клієнтам. Таку інформацію щодо 448 авіакомпаній, які здійснюють регулярні авіарейси по всьому світу, зібрав та системати¬зував австралійський дослідницький центр The West Australian, склавши глобальний рейтинг регулярних авіа-перевізників. Базисом категоризації стала бізнес-модель, відповідно до якої працюють авіакомпанії: класична (Full Service), бюджетна (Low cost) та регіональна (Regional).
Слід, однак, зауважити, що в останні роки межі між бізнес-моделями стрімко розмиваються: класичні авіакомпанії охоче запроваджують до своїх бізнес-моделей лоукостерні
елементи, з іншого боку, бюджетні та регіональні перевізники час від часу застосовують елементи сервісу з арсеналу full service-авіакомпаній. Наприклад, еміратський авіаперевізник flydubai, якого укладачі рейтингу класифікують як лоукостера, має сьогодні практично всі риси класичної авіакомпанії: він виписує пасажирам транзитні квитки та оформлює багаж до кінцевого пункту призначення, до вартості квитка входить провезення певної норми зареєстрованого багажу, а віднедавна на бортах літаків цього авіаперевізника з'явилися салони бізнес-класу. З іншого боку, досить-таки популярний серед українських пасажирів ірландський пере¬візник Ryanair, який теж класифікується як лоукостер, до вартості свого квитка не включає абсолютно нічого: усі без винятку додаткові послуги (навіть реєстрацію на рейс) доводиться оплачувати додатково. Отже, поділ бізнес-моделей на бюджетну та класичну сьогодні є значно умовнішою, ніж, скажімо, 10 років тому.
Зауважимо також, що упорядники рейтингу не наводять критеріїв відмінності бюджетної бізнес-моделі від регіональної, у результаті чого цей поділ видається нам досить-таки умовним. Через це ми, на відміну від австралійських колег, не розрізняємо ці бізнес-категорії, вказуючи у відповідній графі або Full service, або Low cost/ Regional.
Ще один недолік рейтингу від дослідницького центру The West Australian полагає в тому, що він обходить увагою авіакомпанії, які здійснюють переважно або повністю чартерні авіаперевезення. У такий спосіб поза увагою дослідників виявилися такі українські компанії, як Windrose або Хорс/Авіатранс, внесок яких у формування українського туристичного продукту є більш ніж суттєвим. Так само упорядники не розрізняють дочірні авіакомпанії, що здійснюють операційну діяльність під материнськими брендами: у такий спосіб поза увагою дослідників зали¬шились такі перевізники, як, наприклад, «ЮТейр-Україна» чи Wizz Air Ukraine, яка, до речі, має певні відмінності від материнської компанії Wizz Air Hungary щодо послуг на борту.
Ще одна не дуже зрозуміла позиція: відповідно до наведених нижче критеріїв безпеки авіакомпанії, оцінка за цим параметром визначається цілою кількістю зірок (від 1 до 7). Проте казахстанській авіакомпанії Air Astana присуджено оцінку 4.5 зірок, і це жодним чином не пояснюється.
Тим не менше, на погляд редакції УТ, пропонований рейтинг, незважа¬ючи на описані недоліки, досить-таки об'єктивно відображає як ступінь безпеки світових авіаперевізників, так і рівень якості пропонованого ними сервісу. Через це, взявши за основу дані дослідницького центру The West Australian, «Український туризм» склав рейтинг авіакомпаній, які літають в Україну, тим чи іншим чином представлені в нашій державі, або ж користуються популярністю серед українських пасажирів.

Критерії рейтингу безпеки авіакомпаній:
Рейтинг безпеки для кожної авіа¬компанії базується на всебічному аналізі інформації, що походить з авіаційної галузі, зокрема, з міжнародного керівного органу ICAO та провідної асоціації повітряних авіа-перевізників IATA, а також від урядів та авіакомпаній, включно з даними про аварії.
Максимальна оцінка, якої може досягти авіакомпанія — 7 зірок. Критерії оцінки безпеки для авіакомпаній виглядають наступним чином.
1. Чи має авіакомпанія сертифікат IOSA (цей документ засвідчує проходження авіаперевізником аудиту операційної безпеки IATA)? Якщо так, авіакомпанії присуджуються дві зірки, якщо ні — жодної.
2. Чи присутня авіакомпанія в чорному списку ЄС (тобто чи діє для цієї авіакомпанії заборона на польоти до країн Євросоюзу)? Якщо авіакомпанія відсутня в цьому списку, їй присуджується одна зірка, якщо присутня — не присуджується жодної.
3. Чи відбувались в авіакомпанії смертельні випадки протягом останніх 10 років? Якщо ні, авіакомпанії присуджується одна зірка, якщо так — зірок не присуджують. Тут, однак, треба мати на увазі, що не всі випадки смерті пасажирів чи членів екіпажу, або ж обслуговуючуго персоналу враховуються: так, не беруться до уваги смерті під час терористич¬них актів чи спроб викрадення літака, або ж інші ситуації, коли загибель людей було спричинено незалежними від авіакомпанії обставинами.
4. Чи має авіакомпанія дозвіл FAA на польоти до США? Якщо так, присуджується одна зірка, якщо ні — зірка не присуджується.
5. Якої кількості критеріїв авіаційної безпеки ICAO дотримується країна походження авіакомпанії? Міжнародна організація цивільної авіації ICAO встановлює міжнародні стандарти і правила, необхідні для дотримання безпеки польотів, авіаційної безпеки, ефективності та регулярності, а також для авіаційної охорони навколишнього середовища — усього за 8 параметрами. Відповідність країни параметрам безпеки досліджується за допомогою міжнародного аудиту. Якщо країна дотримується усіх 8 параметрів авіабезпеки ICAO, авіакомпанія отримує 2 зірки. Якщо від 5 до 7 критеріїв — 1 зірку, при меншій кількості критеріїв зірки не присуджуються.
6. Чи забороняла авіаційна влада країни, де зареєстрована авіакомпанія, експлуатацію її флоту з міркувань авіабезпеки? Якщо так, то з авіакомпанії знімається одна зірка протягом
5 років з моменту здійснення такого припису.
7. Якщо авіакомпанія експлуатує лише літаки виробництва СРСР та пострадянських країн, з неї знімається одна зірка.

Критерії оцінки сервісу авіакомпаній:
Сьогодні авіакомпанії у світі використовують різні бізнес-моделі. Найбільш звичною та розповсюдженою є модель повного сервісу, відповідно до якої у вартість квитка входить перевезення зареєстрованого багажу, харчування та напої, зручності (ковдри, подушки та подібні аксесуари), а також засоби для розваг (наприклад, свіжа преса чи ґаджети). Крім того, авіакомпанії цієї категорії зазвичай виписують пасажирам транзитні квитки та багажні квитанції не тільки в межах своєї маршрутної сітки, але й серед партнерів по альянсу.
Лоукостери та регіональні авіакомпанії зазвичай пропонують зовсім інший продукт, який неможливо коректно порівняти із сервісом full service-авіакомпаній. Відтак у пропонованому рейтингу максимальна оцінка для класичних авіакомпаній складає 7 зірок, для регіональних та лоукост-перевізників — 5 зірок.
Отже, критерії оцінки класичних авіакомпаній виглядають наступним чином:
1. Відстань між рядами крісел
Якщо на всіх літаках флоту авіакомпанії в економічному класі відстань між рядами (крок сидінь) дорівнює 30 дюймів (76.2 см), перевізникові присуджується 1 зірка. Якщо на деяких літаках цей параметр менше за вказану величину, компанії нараховується 0.5 зірки. Якщо на усіх літаках крок сидінь менше 30 дюймів, зірка за цим критерієм не нараховується.
2. Flight Entertainment
Якщо в усіх класах обслуговування пасажирам надаються персональні відео- та аудіопристрої за запитом, авіакомпанії присуджується 1 повна зірка. Якщо такий сервіс відсутній, а в салоні наявні лише стаціонарні екрани, або ж немає ніяких узагалі, зірка не присуджується. Це правило діє й у випадках, коли ця послуга відсутня на коротких рейсах (тривалістю менше 2 годин).
3. Інтернет-сторінка компанії Якщо веб-сайт авіаперевізника наводить усю необхідну для пасажирів та партнерів інформацію англійською мовою, присуджується 1 зірка. Якщо інформація не наводиться англійською або англомовний варіант є неповним, зірка не нараховується.
У випадку суперечливої інформації (англійською та іншими мовами) присуджується половина зірки.
4. Крісла у бізнес-класі
Якщо в бізнес- та вищих класах обслуговування на далеких маршрутах пасажирські крісла перетворюються на ліжка, авіакомпанії нараховується 1 зірка. Якщо ліжок немає, зірка не присуджується.
Половина зірки присвоюється у випадку, якщо в деяких літаках флоту авіакомпанії ліжка є кутовими, а деякі — плоскими.
Якщо авіакомпанія не здійснює да-лекомагістральні рейси, проте в її бізнес-класі реалізовується конфігурація 2х2, перевізникові присуджується 1 зірка, якщо наявна конфігурація 3х3, проте середнє сидіння залишається вільним — 0.5 зірки. Так само півзірки присвоюється авіакомпанії у випадку, коли немає повної інформації щодо обладнання бізнес-класу усіх літаків флоту.
5. Харчування та напої Якщо авіакомпанія надає пасажирам економ-класу повноцінний обід, їй присуджується 1 зірка. Зірок не нараховується у випадку, якщо пасажир має додатково заплатити за їжу та напої.
Половина зірки присуджується у випадках, якщо пасажири мають платити за їжу, або алкогольні напої на міжнародних маршрутах, або ж алкоголь не пропонується узагалі. незалежно від релігійних переконань. На внутрішніх та коротких (менше 2-х годин) маршрутах надання алкогольних напоїв не оцінюється.
6. Ковдри, подушки та інші аксесуари, що підвищують комфортність подорожі
Одна зірка присуджується у випадку, коли ці аксесуари надаються авіакомпанією при міжнародних та/ або далекомагістральних перельотах. У випадку, коли за ці аксесуари на внутрішніх та/або коротких маршрутах стягається додаткова плата, авіакомпанії також нараховується 1 зірка. Половина зірки присуджується у випадку, коли ковдри, подушки та подібні аксесуари надаються за додаткову плату на середньо- та далекомагістральних маршрутах.
 

назад >>>