Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Чутки про вихід на український ринок ще одного великого російського туроператора підтвердилися на початку року: 28 січня вітчизняний системний туроператор NEWS Travel оголосив про початок широкомасштабного співробітництва з російським гігантом — туроператором «Бібліо Глобус» — на ринку масових туристичних напрямків, тобто Туреччини та Єгипту, а також Кіпру. Цим було покладено край чуткам про те, чи прийде в Україну «Бібліо Глобус», і якщо прийде, то до кого і з якою метою. Адже протягом досить-таки тривалого часу вітчизняна туристична громадськість намагалася зрозуміти, якою буде схема входження російського колоса на український ринок, чи започаткує він свою дочірню компанію, чи купить вже наявну, чи зробить щось інше, а також що на українських теренах робитиме. Називалися й імена потенційних партнерів «Бібліо Глобуса», у тому числі й сумновідомий Join Up! Проте на прес-конференції у столичному готелі «Опера» пліткам було покладено край: «Бібліо Глобус» та NEWS Travel започаткували рівноправне партнерство, ніхто нікого не купує чи не поглинає, протягом 2014 року партнери реалізують проект з опрацювання ринку масових напрямків, тобто Туреччини та Єгипту, а також Кіпру, з можливим подальшим розширенням ареалу співробітництва. Зрозуміло, що оператори очікують на зростання турпотоків на ці дестинації, заявивши про наміри опанувати 15% виїзного потоку до Туреччини та Єгипту, та 40% кіпрського напрямку.

Потрібний нам «берег турецький»?
За таких умов цікаво проаналізувати стартові позиції новоутвореного російсько-українського партнерства в туропе-раторській галузі. Попри певну насиченість ринку та навіть утому туристів, Туреччина все ще обіймає статус лідера туристичних симпатій серед українців.
За даними Міністерства туризму цієї держави, 2013 року кількість українських туристів, що відвідали Туреччину, перевищила 750 тисяч ( + 19.1% порівняно з 2012 роком) та має тенденцію до подальшого збільшення. Інша річ, що ці дані останнім часом виглядають не дуже переконливо.
Переважна більшість укра¬їнських туристів вирушають на морські курорти Середземноморського та Егейського узбережжя: в основному до регіону Анталья, меншою мірою — до курортів провінції Муґла. В останні роки спостерігається відчутне збільшення екскурсійних туристів у Стамбулі та гірськолижних у східних регіонах Туреччини, наприклад, на курорті Паландокен поблизу міста Ерзурум. Не виключено, що саме за рахунок цих непляжних напрямків, спостерігається зростання турпотоків із України — адже про стагнацію потоків на турецькі морські курорти не говорить хіба що лінивий, цей факт змушене визнавати навіть турецьке Мінтуризму...
Тим не менше, на турецькі морські курорти туристи їдуть та їхатимуть ще довго. Відповідно, й грошовий потік обертається непоганий: якщо на курортах побувало, скажімо, півмільйона українців, і кожний з них заплатив за тур тисячу доларів, то в середньому валовий доход турецької пляжної індустрії від українських туристів складає півмільярда доларів, переважна більшість з яких проходять через рахунки туроператорів. Тому за¬цікавленість російських грандів на кшталт TUI чи того ж таки «Бібліо Глобуса» в українському сегменті масових турів є цілком зрозумілою.

«Бібліо Глобус»: шанс на успіх в Україні
Ще не так давно турецький (а також єгипетський) ринок в'їзних туристичних послуг було майже повністю монополізовано турецькими (за походженням, засновниками чи просто за традицією) компаніями, які блокували доступ на цей ринок іншим туроператорам. Наприклад, так званою п'ятіркою «Великих турків», а саме, компаніями Tez Tour (яка насправді є, скоріше, російською, ніж турецькою), Turtess, Pegas Touristik, Coral Travel та Anex Tour. Свого часу від турецького та єгипетського «пирога» живилися й такі сумновідомі оператори, як Karya Tour чи його інкарнація Eray Tour. Однак із початком глобальної фінансової кризи ринок масових напрямків суттєво «схуднув», що змусило колишніх партнерів конкурувати між собою, шукати нові, нетрадиційні для себе ринки — наприклад, європейські чи далекомагістральні, а також шукати інвесторів.
Так, ще 2011 року з'явилася інформація, що до купівлі туроператора Tez Tour проявляла зацікавленість українська фінансово-промислова група «Приват». Наскільки редакції відомо, угоду так і не було підписано, проте співпраця між «Приватом» та «Тезами» є досить-таки тісною: наприклад. користувачі банківського онлайн-сервісу «Приват24» мо-жуть купувати «Тезівські» тури, оплачуючи їх зі свого рахунку або банківської карти безпосередньо в межах системи. Якщо взяти до уваги, що кількість карт «Приватбанку», виданих громадянам України, перевищила 30 млн., а кожний власник карти автоматично отримує доступ до системи «Приват24», зрозуміло що у Tez Tour у плані роздрібної дистрибуції з'явилася суттєва перевага: жоден інший туроператор можливостей розповсюджувати свій продукт через «Приват24» не має.
Другого члена п'ятірки «Великих турків» — туроператора Turtess Travel — було куплено глобальним туроператором TUI, який має німецькі корені, проте належить росіянам. Отже, де-юре «Туртеса» сьогодні не існує, хоча бренд ще використовується. Зауважимо, що деякий час тому, ще до поглинання українського «Туртесса», TUI заявив про свій вихід на ринок послуг масового туризму та презентував відповідну програму, яка, поза всяким сумнівом, із поглинанням колишнього конкурента лише посилюватиме свою питому вагу в пакеті пропозицій туроператора.
Як бачимо, «Бібліо Глобус» обрав інший шлях інвазії в Україну: на масових напрямках російський гігант вирішив скористатися можливістю великого за українськими масштабами туроператора NEWS Travel, скориставшись для дистриб'юції своєї продукції налагодженою схемою та агентською мережею партнера без злиття чи купівлі останнього. Враховуючи те, що туроператор NEWS Travel має як серед агентів, так і туристів, непогану репутацію (редакції невідомі випадки зривів відправлень авіарейсів, виселення туристів з готелів чи подібні негаразди навіть в одиничних випадках, які б стосувались цього туроператора), завдання входу на ринок масових напрямків російського гіганта за допомогою обраного ним шляху виглядає цілком реальним. Що ж до запланованих обсягів — про це варто поговорити детальніше.

Зростання потоків... Чи реальне?
Отже, за результатами 2014 року «Бібліо Глобус» разом із NEWS Travel планують відправити до Туреччини 50 тисяч туристів, до Єгипту — 30 тисяч, а на Кіпр — близько 20 тисяч. Порівняно із сумарними потоками в цих напрямках, цифри виглядають цілком реальними, проте тут варто взяти до уваги, що ці потоки хтось вже відправляє. В основному ті, хто залишився від п'ятірки «Великих турків». Враховуючи, що TUI, яка поглинула Turtess, також заявила про плани суттєвого збільшення своїх тур-потоків на масових напрямках, заявлені об'єми можна реалізувати лише у випадку відчутного зростан¬ня ринку на масових напрямках, або ж відібрати у конкурентів.
Чи станеться нинішнього року «прорив» на турецькому та єги¬петському напрямках? Редакція вважає, що навряд чи — для цього немає жодних передумов. Адже послуги турецьких готельєрів, як і раніше, дорожчають, та й ефект утомлюваності туристів від Туреччини не можна ігнорувати. Що ж до Єгипту, то турпотоки на його курорти напряму залежать від тамтешньої політичної ситуації: будь-яке загострення позначається на них дуже сильно. Оскільки навряд чи хтось із політологів ризикне передбачити розвиток політичної ситуації в тому регіоні, прогнозувати значне збільшення турпотоків на Єгипет сьогодні, щонайменше, ризиковано. Отже, щоб досягнути заявлених показників, тандему «Бібліо Глобуса» та NEWS Travel доведеться знову ж таки відбирати туристів у конкурентів.
Що ж до Кіпру, то тут ситуація виглядає трохи інакшою: після початку рейсів до грецької частини острова авіакомпанії Wizz Air Ukraine сумарна вартість тур-пакету може відчутно знизитися, що, у свою чергу, призведе до збільшення зацікавленості напрямком тих категорій туристів, які раніше не розглядали Кіпр як місце свого відпочинку. З іншого боку, вартість готельних послуг на Кіпрі є відносно високою, пляжний сезон порівняно нетривалий, а факторів для позасезонного туризму практично не існує. Отже, з упевненістю спрогнозувати значне збільшення турпотоків на Кіпр досить-таки складно.

Конкуренція стимулів
Як же російські гіганти стимулюватимуть українців їхати до Туреччини, Єгипту чи на Кіпр? Яким чином той-таки «Бібліо Глобус» відбиратиме туристів у своїх конкурентів?
Передусім, за допомогою гарного контрактингу: врешті-решт, можливості туроператора, який відправляє за рік майже весь обсяг виїзного туризма України, у попередньому резервуванні готельних номерів та усього, із чого складається пляжний турпродукт, значно більші, ніж у будь-якої іншої компанії. Наприклад, щодо укладення ексклюзивних угод з готелями: журналісти та агенти дізналися, що в Туреччині у «Бібліо Глобуса» в ексклюзиві нараховується 30 готелів, у Єгипті — 35, а на Кіпрі — 80% усього номерного фонду грецької частини острова. По-друге, за допомогою динамічного ціноутворення, що знову ж таки розширює список потенційних клієнтів. Ну й, звичайно, традиційні маркетингові інструменти також не завадять. Проблема лише в тому, що й конкуренти також володіють подібними методиками у тому чи іншому вигляді. Отже, у виграші залишиться той, хто, врешті-решт, запропонує кінцевому споживачу та агентам-партнерам найнижчі ціни при найбільшій якості та розмаїтті послуг.

Сергій СОЛНЦЕВ, генеральний директор туроператора NEWS Travel:
Співробітництво туроператорів NEWS Travel та «Бібліо Глобус» вже сьогодні не обмежується Туреччиною, Єгиптом та Кіпром. Так, на цілій низці напрямків ми користуємось послугами одних і тих самих інкамінг-операторів, таких, як «Саяма-тревел» в Таїланді. Тож цілком розумним рішенням є проведення консультацій з приводу подальшого розширення співробітництва, у тому числі й на інші напрямки. Однак хотів би зазначити, що в наших найближчих планах, тобто на цей рік, немає кардинальної зміни схеми діяльності на наших традиційних напрямках: робота у рамках стратегічного альянсу з «Бібліо Глобусом» цього року здійснюватиметься лише по Туреччині, Єгипту та Кіпру.

Олександр ТУГОЛУКОВ, керівний директор туроператора «Бібліо Глобус»:
Для нашої компанії український ринок є вельми цікавим, оскільки ми маємо у своєму розпорядженні достатню кількість переваг, які здатні зацікавити українських партнерів, а відтак і ваших туристів. Це, передусім, добрий контрактинг, динамічне ціноутворення, сучасне програмне забезпечення, використання якого дасть можливість нашим партнерам підвищити ефективність свого бізнесу.
Крім традиційних масових напрямків, таких, як Туреччина та Єгипет, а також Кіпр, ми плануємо привозити своїх клієнтів і на українські курорти. Так, на нинішній рік ми розглядали контрактинг з об'єктами розміщення Криму, проте цю практику хотіли б у майбутньому розповсюдити й на інші туристичні регіони вашої держави.

Олег КУЛИК, директор мережі агенцій «Поїхали з нами»:
Я ще не бачив жодного великого туроператора, який не заявляв би на початку року про якесь, навіть найменше зростання своїх турпотоків. Інша річ, що цього року зростання виїзного туризму в Україні буде, скоріш за все, нульовим, або, за найоптимістичнішого сценарію, складе до 10%. Тож операторам, які працюють на масових напрямках, навряд чи вдасться уникнути зменшення прибутковості, а в деяких випадках і демпінгу. Або, якщо бути зовсім точним, то утворення «гарячих», тобто незаповнених, пропозицій, які «гасити» доведеться у тому числі й відповідним зниженням кінцевої ціни.
 

назад >>>