За підсумками 2013 р. продажі авіаційних перевезень в Україні виросли більш ніж НА 30 % - ЦЕ один З найвищих ПОКАЗНИКІВ у КРАЇНАХ східної європи. однією З ПЕРЕДУМОВ ТАКОГО РЕЗУЛЬТАТУ Є ПРАГНЕННЯ КОНСОЛІДАТОРІВ РОЗВИВАТИ МЕРЕЖІ СУБАГЕНТІВ. УТІМ, ВИЯВЛЯЄТЬСЯ, що ТАКИЙ спосіб ПІДВИЩЕННЯ ПРОДАЖІВ спричиняє ДОСИТЬ-ТАКИ СПЕЦИФІЧНІ ризики Коли ризики зростають? Сьогодні в Україні налічується близько 300 ІАТА-акредито-ванихлокацій — офісів, у яких можуть продаватися авіаквитки через систему BSP. Згідно з правилами ІАТА, одній юридичній особі може належати декілька акредитованих офісів. Водно¬час практика показує, що під однією акредитацією окремого офісу можуть працювати кілька субагентів, які безпосередньо здійснюють продаж авіаперевезень. При цьому зростання субагентської мережі неминуче супроводжується високими ризиками. На ділі лише від консолідатора залежить, чи зможе пасажир вилетіти за купленим квитком. Незважаючи на те, що і правила ІАТА, й автоматизовані системи бронювання передбачають можливості запобігання збитків, на ділі консолідатори часто стають заручниками своїх субагентів, що з тієї чи іншої причини пору¬шують дисципліну платежів. Багатопрофільний субагент Консолідатори стверджують, що такі випадки поодинокі, але вони все ж таки зустрічаються. Однією з найвідоміших на ринку стала історія діяльності компанії «Ай Пі Тревел», яка з 2007 року позиціонує себе як агенція з продажу авіаперевезень. Каси компанії було відкрито в міжнародних аеропортах «Бориспіль», «Київ» (Жуляни) та «Сімферо- поль» (сьогодні залишилася каса тільки в Жулянах). Утім агенція не тільки продавала авіаквитки, але й займалася іншою діяльніс¬тю, наприклад, виступала посередником із працевлаштування спортивних та енергійних молодих людей в курортних готелях Туреччини в якості тренерів, масажистів й аніматорів — оголошення про прийом на роботу до цього часу зберігаються в базах рекрутингових агенцій. Як і багато інших компаній, «Ай Пі Тревел» укладала угоди з консолідаторами. Так, 2011 року компанія почала працювати з одним з найбільших та найвідоміших на ринку столичних консолідаторів, якого ми назвемо компанією N (власне кажучи, господар та ди¬ректор цієї компанії в одній особі й розповів цю історію, однак за кілька днів до здачі номера у друкарню виступив категорично проти наведення у статті назви фірми та, від повідно, його імені — Ред.). До початку 2013 року в «Ай Пі Тре-вел» перед компанією N виникла досить велика заборгованість — близько 220 тис. грн. Консоліда-тор був змушений призупинити продажі субагента, домігшись зменшення заборгованості до 120 тис. грн. Тодішній директор компанії «Ай Пі Тревел» Ірина Поліщук пояснює, що субагент не міг виплачувати гроші консолідаторам, оскільки потрібно було терміново витратити їх на передоплату оренди авіакаси в аеропорту «Київ» (Жуляни), а також на інші важливі для субагента цілі. Редакції не вдалося з'ясувати, чому аеропорт був настільки вимогливий до одного зі своїх орендарів — компанії «Ай Пі Тревел». Тим більше, що заступник директора аеропорту Валерій Поліщук виявився бать¬ком пані Ірини Поліщук, а наказ про її призначення на посаду директора підписаний головою загальних зборів учасників ТОВ, та водночас її рідним братом Сергієм Валерійовичем Поліщуком. З червня 2013 посаду директора «Ай Пі Тревел» посіла Ксенія Бабич, яка намагалася знайти вихід із ситуації та підписала з консолідатором протокол щодо врегулювання питань заборгованості. У розпорядженні редакції є копія документа, яким К.Бабич підтверджує борг субагента перед компанією N станом на 29 жовтня 2013 року в розмірі 170,328 тис. грн. Утім, вже 5 листопада пані Бабич звільнилася, а саму компанію було продано. Її новий власник — професійний юрист й адвокат Андрій Перун, почав процедуру ліквідації компанії (щоправда, процедуру лікві¬дації згодом було припинено). Зв'язатися з паном Перуном та з'ясувати його плани щодо подальшої діяльності компанії «Ай Пі Тревел», зокрема, погашення заборгованості перед консолідаторами, авторові не вдалося. Гроші пасажирів дісталися аеропорту? Борг субагента перед фірмою N так і не було погашено. Більше того, з'ясувалося, що аналогічна ситуація у «Ай Пі Тревел» виникла з ще кількома фірмами, зокрема, з компанією «Аквавіта Тур», борг перед якою склав близько 190 тис. грн. Загальний борг субагента тільки перед цими двома консолідато-рами сягає майже 355 тис. грн. На відміну від пані Поліщук, яка, за її словами, вже не займається продажем авіаперевезень, К.Бабич сьогодні продовжує цю діяльність, щоправда в якості директора вже іншої компанії. Борг субагента перед компанією N вона пояснює тим, що з самісінького початку діяльності «Ай Пі Тревел» ця компанія не дотримувалась дуже важливої вимоги — у неї була відсутня банківська гарантія, що покриває обсяг продажів, який може здійснити субагент. «У ситуації з «Ай Пі Тревел» спочатку були абсолютно інші умови, за якими вони почали співпрацювати ще до мого приходу в цю компанію. Банківської гарантії не було, відносини були побудовані на довірі», — пояснює вона. Таким чином, виходить, що, користуючись довірою консолідатора, субагент просто перераховував аеропорту гроші, які пасажири заплатили за квитки, не замислюючись про зобов'язання перед консолідатором та, відповідно, пасажирами. Важко сказати, чи було це випадковістю, а чи результатом некомпетентного менеджменту. Незважаючи на всі зусилля, спроби консолідаторів домовитися або домогтися від субагента виплат через судові органи залишилися безрезультатними. Більше того, як експерти, так і самі консолідатори сумніваються, чи зможуть повернути свої кошти: адже ані активів, ані грошей на рахунку субагента немає. Яку діяльність «Ай Пі Тревел» здійснює сьогодні, та й чи здійснює взагалі — теж залишається загадкою, адже телефон каси субагента, вказаний на офіційному сайті аеропорту «Жуляни», не відповідає. Як, утім, і телефон його нового директора-юриста. Підстелити соломку Описаний випадок не поодинокий. Наприклад, у тій-таки компанії «Аквавіта Тур» подібна ситуація склалася із ще двома субагентами, заборгованість яких не настільки велика, але настільки ж безперспективна. «Наразі маємо непогашені претензії до кількох компаній, — розповідає комерційний директор компанії «Аквавіта Тур» Артур Ко-ротчук. — При чому, як показала практика, навіть наявність судо¬вого рішення на нашу користь не гарантує перерахування коштів на наш розрахунковий рахунок». За словами А.Коротчука, такі «проблемні» субагенти викорис-товують банальні схеми — банкрутства або переоформлення компаній-боржників на підставних осіб, які використовувала й «Ай Пі Тревел». Випадки, аналогічні історії бізнесу «Ай Пі Тревел», виникають не тільки там, де консолідатор йде назустріч своїм партнерам-субагентам, а й там, де він хоче суттєво збільшити обсяги своїх продажів. Таке зростання дає можливість отримати від авіаперевізника премію за виконання планів продажу за звітний період. Середня ціна звичайного продажу складає близько 500 доларів. Стабільно працюючий консолідатор, який впродовж року продає квитків на 20 млн доларів, може отримати премію в 20 тис. доларів — зовсім непогано для української компанії. Та, ухвалюючи рішення підключити до свого аккаунту неакредитовану агенцію, консолідатор потрапляє до зони ризику. З одного боку, суми, якими оперують учасники ринку авіаційних перевезень, досить значні, тому для консолідатора порушення субагентом зобов'язань є досить болісним — за статистикою в зоні ризику можуть опинитися близько 1-3% загального обсягу продажів. З іншого боку, для врегулювання спорів існує величезна кількість механізмів аж до судо¬вих ухвал. Так, ГДС Amadeus або Galileo, через які здійснюється бронювання та оплата авіаперевезень, надають користувачам можливість побудувати достатній фінансовий захист. Консолідатор може встановити для будь-якого субагента цілу низку обмежень — за сумою, в межах якої субагент може оперувати, за кількістю транзакцій, за способом оплати тощо. Але зазвичай консолідатори не вдаються до таких «попереджувальних» заходів: субагентам дотримуватись правил на певному етапі стає не дуже вигідно, тож вони починають шукати «лояльнішого» партнера-консолідатора. Консолідатори, об'єднуйтеся! Крім того, як системи бронювання, так й ІАТА передбачають найжорсткіший механізм — анулювання продажів, за які не проведено розрахунки, відповідно, авіакомпанія не отримала грошей. Відтак пасажири за анульованими квитками вилетіти не зможуть. Водночас експерти стверджують, що сьогодні учасники ринку вкрай рідко вдаються до використання такого механізму — занадто великі санкції загрожують з боку ІАТА та авіакомпаній. Консолідатори практично ніколи не анулюють квитки, продані через субагентів, навіть у випадках невиконання останніми своїх фінансових зобов'язань. Тож консолідатору доводиться розраховуватися за перевезення з власних ресурсів. За таких умов дуже важливо, щоб як субагент, так і консолідатор виступали партнерами, які можуть підтримати один одного. «Бізнес між консолідаторами та субагентами будується на довірі й особистих відносинах, — говорить директор компанії N. — Хоча субагенти продають людям квитки за живі гроші, вони практично ніколи не платять вчасно. Проте випадок з «Ай Пі Тревел» — безпрецедентний у моїй практиці». Утім, експерти впевнені, що для запобігання подібних конфліктів продавцям авіаперевезень могла б допомогти ефективна громадська організація, яка б об'єднувала та, можливо, регулювала б взаємини консолідатора й субагента, використовуючи, наприклад, механізми внутрішньої сертифікації та широкого оповіщення учасників про стан справ в індустрії. Усередині цієї організації можна формувати «чорний список» ненадійних партнерів. До нього учасники ринку зможуть вносити компанії з некомпетентним керівництвом, які розглядають продаж авіаперевезень як прибуткову розвагу чи тепленьке місце для родича або просто як можливість побудувати «фінансову піраміду». назад >>>
|