Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Різкий стрибок курсу гривні до основних світових валют суттєво вплинув як на туристів, різко знизивши їхню купівельну спроможність, так і на туристичних агентів та операторів. І хоча цей вплив кожна з туристичних компаній відчуває по-різному, немає сумніву, що в туристичному секторі навряд чи знайдеться хтось, хто не відчував би негативного впливу «стрибучого» курсу національної валюти.
Зауважимо, що туристичні агенти здебільшого не є суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності — відповідно до чинного українського законодавства, усі розрахунки вони здійснюють в національній валюті. Однак зрозуміло, що ціноутворення на туристичний продукт здебільшого прив'язане до американського долара чи євро, отже, обмінні курси все одно впливають на кінцеву вартість туристичного продукту (хоча й з різних причин). Винятком тут можуть бути лише пакетні операторські тури, за якими розрахунок між усіма учасниками туристичного ланцюжка повністю завершено до початку економічних та політичних пертурбацій в Україні. Однак доля таких продуктів на ринку не така вже й значна, в усіх же інших випадках оператори та агенти мусять вдаватися до різноманітних способів компенсації збитків. пов'язаних зі стрибками валютних курсів.

Підвищуємо курс: відкрито та приховано
Що робити агентові, який забронював для клієнта тур під обов'язок останнього сплатити його вартість до певної дати, проте не передбачив різкого стрибка курсу? Найочевидніший спосіб — пропорційно підвищити вартість туру — не підходить, оскільки в такому випадку клієнт, скоріше за все, від туру відмовиться. Отже, агентові доводиться домовлятися з туроператором про знижку за рахунок частини його прибутку. У свою чергу, для того, щоб утримати клієнта, агент жертвує частиною своєї комісії. Цього зазвичай виявляється недостатньо,
тому туристові пропонується сплатити вартість туру за підвищеним, але не до реальної величини курсу: наприклад, якщо в обмінних пунктах долар на день продажу можна купити по 10.50 грн, за рахунок цих домовленостей туристові пропонується оплатити замовлений продукт, виходячи з курсу 9.80 грн. за долар.
Існує ще один різновид цієї схеми: туроператор, домовившись із агентом про взаємне зменшення прибутку та/або комісії, інформує клієнта про знижку в доларовому (чи Євровому) еквіваленті на вартість туру, проте плату за замовле¬ний продукт стягає відповідно до реального обмінного курсу іноземних валют.
Що ж до систем онлайн-бронювання туристичного контенту (що діють як у форматі b2b так і b2c), то їм не залишається нічого, крім як підвищувати курс у системі відповідно до реального, або й перевищувати його. Так, 12 березня у системі бронювання готельного контенту Content Inn, призначеної для агентів, які користуються інструментарієм Amadeus, курс складав 16 грн. за долар, у той час як реальний готівковий курс був приблизно 9.50 грн./$. Завдяки цьому факторові різко знизилась кількість бронювань готельного контенту українськими агентами через сказану систему: туристичні компанії почали шукати альтер¬нативи традиційним способам резервації готельних номерів.
Однією з таких альтернатив стали українські онлайн-туроператори, наприклад, travel-life.pro, внутрішній курс у системі якого складав того дня 9.70 грн. за долар.

Порятунок -в універсальності
Як розповів кореспондентові УТ комерційний директор компанії travel-life.pro Віктор Федосюк, захищатися від стрибків валютного курсу його компанія
вирішила за рахунок деяких обмежень, а також різноманітних способів оплати продукту. Так, термін дії рахунку, виставлено¬го агентові, було скорочено до одного банківського дня. Крім того, у системі travel-life.pro бронювання доступне не тільки у гривнях, але й в інших валютах. А саме у євро, доларах та британських фунтах стерлінгів з оплатою за актуальним на день виставлення рахунку. Агент, залежно від конкретної ситуа¬ції, обирає бронювання саме у тій валюті, у якій зручно його клієнтові.
Також варто зазначити, що названий туроператор широко використовує модулі Smart Point із завершеним циклом щодо сплати банківськими картками міжнародних платіжних систем Visa/Master Card. Незважаючи на обмеження, які діють в Україні для корпоративних банківських карт, такий спосіб оплати в деяких випадках дає можливість обійти досі не скасовану постанову Нацбанку №49 щодо валютного регулювання стосовно 5-денної «витримки» грошей на спецрахунку перед придбанням валюти на міжбанківській біржі. Зрозуміло, що в такій ситуації сплата замовленого туру банківською карткою клієнта лише вітається.
Нарешті, з метою обійти незручності, пов'язані з «консервуванням» грошей на спец рахунках перед конвертацією, travel-life.pro, за словами пана Федосюка, тримає у партнерів досисть великі депозити, в рахунок яких і здійснюється частина трансакцій.
Ми бачимо, що в нинішній економічній ситуації агентові та операторові, щоб вижити, доводиться вдаватися до нестандартних прийомів та залучати найрізноманітніші способи реалізації та оплати зарезервованого контенту, використо¬вуючи найоптимальніший із них у кожній конкретній ситуації. Отже, можна сміливо стверджувати, що час стандартних рішень відійшов у минуле, а нинішня ситуація лише прискорила виявлення тих, хто найкраще пристосувався до вимог сучасності.

Сергій КРАВЕЦЬ, директор ТОВ «Тікетс Юей»:
Український ринок авіаперевезень перебуває в стрімкому падінні. Нестабільність у політиці та економіці, зниження купівельної спроможності громадян призвели до різкого зниження попиту на авіаперевезення. У свою чергу, авіакомпанії скорочують політні програми, оптимізують витрати, зупиняють інвестиційні проекти, зокрема, в нові напрямки.
За нашими даними, у традиційних агенцій падіння продажів за перші 2 тижні березня відносно того ж періоду 2013 року складає 22% за кількістю придбаних квитків та 27% — у грошовому еквіваленті (пасажири стали менше купувати квитки в бізнес-клас, менше користуватися додатковими послугами і т.п.).
Онлайн-агенції демонструють трохи кращі результати (дається взнаки зростання інтернет-продажів як каналу дистриб'юції авіаційного контенту), проте ненабагато.
На превеликий жаль, сьогодні не можна стверджувати, що ринок досягнув дна — я вважаю, що ринок продовжуватиме падати. Тим більше, що хаотичний попит підштовхнув учасників ринку до різких рухів: перехід BSP на курс мІжбанку зробив квитки в Україні найдорожчими у світі, низка перевізників («Трансаеро», «Сибір» заборонили учасникам BSP Україна продаж перевезень без українського сегменту, дехто взагалі заборонив продажі в Україні (Halm Air, Ural Airways). Знову ж таки, припинив літати Крим. Усе це погіршило ситуацію, тому я вважаю, що протягом найближчого року учасникам українського ринку як авіаційних, так й агентських послуг доведеться боротися за виживання.
 

назад >>>